IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
8 آبان 1402

ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی یکی از کاربردی‌ترین انواع ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که کاربردهای زیادی دارند و می‌توانند در جملات مختلف زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گیرند. زمانی که شما قصد دارید یک جمله خوب و درست را در زبان ترکی استانبولی بسازید در بسیاری از مواقع نیازمند این خواهید بود که بتوانید از ضمایر ملکی به‌درستی در جمله خود استفاده کنید. این ضمایر دارای انواع مختلفی بوده و استفاده از آنها دارای اصول مخصوص به خود نیز هست.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با کاربردهای ضمایر ملکی در گرامر زبان ترکی استانبولی بیشتر آشنا شده و اطلاعات جالب و کاربردی را در این خصوص به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و تمامی نکاتی که باید درباره آنها بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی کلی با ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

ضمایر ملکی در تمامی زبان‌ها وجود دارند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. به طور کلی زمانی که شروع به یادگیری یک زبان می‌کنید باید حتما با ضمایر آن زبان آشنا شوید تا از به کار بردن اسم‌ها به‌صورت تکراری جلوگیری کنید. یکی از انواع ضمایری که امروزه باید با آنها آشنا شوید ضمایر ملکی هستند. این ضمایر کاربردهای زیادی دارند و شامل مواردی همچون مال من، مال تو، مال او و … می‌شوند. به همین علت است که یادگیری ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی کاملا ضروری خواهد بود.

به طور کلی در آموزش زبان ترکی استانبولی از ضمایر ملکی به منظور نشان دادن مالکیت استفاده می‌شود و افرادی که به‌صورت بومی به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند ترجیح می‌دهند که از پسوندهای مربوط به ضمایر ملکی استفاده کنند تا بتوانند منظور خود را به شکل بهتری به مخاطب برسانند. در ادامه این مطلب می‌توانید با جزئیات استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی آشنا شده و البته کاربردهای مهم این ضمایر را نیز بشناسید. پس برای استفاده درست از ضمایر ملکی در این زبان حتما باید بخش‌های بعدی این مطلب را نیز مطالعه کنید.

نکات مهم درباره ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

معرفی ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا ابتدا انواع ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی را به شما معرفی کرده و در گام بعدی جزئیات استفاده از هرکدام آنها را برای شما توضیح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این ضمایر جدول زیر را بادقت مشاهده کنید که هریک از ضمایر ملکی در زبان انگلیسی را آورده و ضمیر ملکی متناظر با آنها در زبان ترکی استانبولی را نیز در اختیار شما قرار داده است:

EnglishTurkish
MyBenim
YourSenin
His / Her / ItsOnun
TheirOnların
Your (plural)Sizin
OurBizim

 همانطور که احتمالا شما هم حدس زده‌اید و البته در این جدول آن را مشاهده کرده‌اید ضمایر و پسوندهای ملکی در زبان ترکی استانبولی از قوانین هارمونی اصوات و واکه پیروی می‌کنند. تقریبا همه چیز در دستور زبان ترکی استانبولی از این قوانین پیروی می‌کند و به همین علت نیز ضروری است که شما نحوه استفاده از این قوانین هارمونی را بیاموزید.

در صورتی که علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این قوانین به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به مطلبی که در این خصوص در سایت ما منتشر شده است مراجعه کرده و آن را بادقت مطالعه کنید.

استفاده از ضمایر ملکی

مثال‌هایی از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

برای این‌که به شکل بهتری بتوانید از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید در این بخش قصد داریم مثال‌هایی را درباره ضمایر ملکی در این زبان به شما ارائه دهیم که بدون شک مطالعه آن می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. پس برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Benim arabam kırmızı

ماشین من قرمز است.

Senin kaç tane çocuğun var

شما چند فرزند دارید؟

Onların evine gittim

من به خانه آنها رفتم.

برای این‌که مثال‌های بیشتری را در این زمینه به شما ارائه دهیم اجازه دهید تا یک جدول دیگر را نیز در اختیار شما قرار دهیم. کلمه anne در زبان ترکی استانبولی به معنای مادر است. حال فرض کنید که قصد دارید درباره مادر یک شخص صحبت کنید و قصد دارید از ضمایر ملکی برای این کار بهره ببرید. در چنین شرایطی جدول زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید به شکل بهتری از این ضمایر برای کلمه anne استفاده کنید:

annem my motherannemiz our mother
annen your mother (singular)anneniz your mother (plural)
annesi his/her/its motheranneleri their mother

احتمالا شما هم مشاهده کردید که برای پسوندهای my و your کلماتی که به یک مصوت ختم می‌شوند معمولا به ترتیب -m و -n را بدون نیاز به مصوت اضافی دریافت می‌کنند. مثال‌های زیر را در این زمینه تماشا کنید:

–         āile >> āile+m >> āilem  (خانواده من)

–         araba >> araba+m >> arabam(ماشین من)

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر آخرین مصوت (یا تنها مصوت) کلمه a یا ı باشد، در این صورت مصوت پسوند ı را به خود می‌گیرد و باید از آن استفاده کنید. مثال زیر را مشاهده کنید:

araba >> araba+mız >> arabamız(ماشین ما)

این در حالی است که اگر آخرین مصوت (یا تنها مصوت) کلمه o یا u باشد در این صورت مصوت شما پسوند U را به خود می‌گیرد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

uyku >> uyku+su>> uykusu(خواب او)

علاوه بر این اگر آخرین مصوت (یا تنها مصوت) ö یا ü باشد در این صورت مصوت شما پسوند ü را به خود می‌گیرد. مثال زیر را تماشا کنید:

türkü >> türkü+müz >> türkümüz (آهنگ محلی ما)

آخرین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پسوند their در زبان ترکی استانبولی شامل ları یا leri می‌شود که این موضوع بستگی به این دارد که آخرین مصوت کلمه یک مصوت بدون نقطه A یا یک مصوت با نقطه E باشد. پس باید به این موضوع نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید تا بتوانید به شکل درستی از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید.

ضمایر ملکی در زبان ترکی

بیشتر بخوانید :بیان مالکیت به زبان ترکی استانبولی

استفاده از ضمایر ملکی در حالت جمع

یکی از حالاتی که شما می‌توانید از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید استفاده از این ضمایر در حالت جمع است. دقت داشته باشید زمانی که شما قصد دارید از این ضمایر در حالت جمع استفاده کنید باید به اصول خاصی دقت و توجه داشته باشید تا بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در ادامه قصد داریم چند مثال را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از این ضمایر در حالت جمع نیز استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید:

معمولا زمانی که قصد دارید ضمایر ملکی را در این زبان مورداستفاده قرار دهید می‌توانید از پسوند in استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید ملکی بودن ضمیری که استفاده کرده‌اید را نشان دهید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید کلمه İnsanlar را در نظر بگیرید که به معنی انسان‌ها است. حال اگر در این کلمه از ساختار İnsanlar+ın استفاده کنید کلمه شما در نهایت به İnsanların تبدیل می‌شود که به معنی مال انسان‌ها است.

همین موضوع در خصوص کلمه Onlar به معنی آنها نیز صدق می‌کند که اگر از ساختار بالا استفاده کنید کلمه شما به شکل Onların در می‌آید که به معنی مال آنها خواهد بود. در ادامه یک جدول دیگر را نیز برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری این ساختارها را درک کرده و به شکل بهتری از آنها استفاده کنید:

KalemKitap
KalemimKitabım
KaleminKitabın
KalemiKitabı
KalemimizKitabımız
KaleminizKitabınız
KalemiKitabı

 در اینجا باید دقت داشته باشید که در این جدول عمدا از کلمه kitap به معنی کتاب استفاده شده است. یک نکته بسیار مهم دیگر که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پسوند جمع برای سوم شخص هرگز تکرار نمی‌شود. رعایت‌کردن این نکته به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از ضمایر ملکی به شکل بهتری در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید که اطلاعات کاملی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهند:

Çocukları

فرزندان او

Çocukları

فرزندان آنها

آشنایی کلی با ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

چند نکته مهم درباره استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید که این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

–         در زبان ترکی استانبولی با افزودن پسوند اول شخص مفرد می‌توان برخی از اسم‌ها و صفات را به حالت صدازدن تبدیل کرد.

–         در زمان تعیین یک اسم حتما باید پسوند سوم شخص را به اسم اضافه کنید. برخی از نامه‌های غذای قدیمی پسوند سوم شخص را حذف کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کلماتی همچون yaprak sarması و yaprak sarma اشاره کرد که کلمه اول در طول زمان به کلمه دوم تبدیل شده است.

استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی برای نشان‌دادن ملیت

یکی از موارد بسیار مهمی که برای اکثر افراد در خصوص استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی سوال می‌شود این است که آیا می‌توانیم از ضمایر ملکی در ترکی استانبولی برای نشان دادن ملیت‌ها نیز استفاده کنیم و آیا دستورالعمل خاصی برای انجام این کار وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شما می‌توانید با افزودن li و کلماتی را برای نشان‌دادن ملیت‌ها تشکیل دهید که اتفاقا کلماتی بسیار پرکاربرد در این زبان هستند.

با این حال نباید فراموش کنید که برخی از واژه‌ها در این زبان هستند که حروف خاص خود را دارند و به‌صورت منحصربه‌فرد نشان‌دهنده ملیت هستند. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

–         Azerbaycan: آذربایجان

–         Azerbaycanlı: آذربایجانی

–         Danimarka: دانمارک

–         Danimarkalı: دانمارکی

از جمله کلماتی که در زبان ترکی استانبولی وجود دارند و از این قاعده مستثنی هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         İtalyan: ایتالیایی

–         İngiliz: انگلیسی

–         Amerikan: آمریکایی

–         Alman: آلمانی

–         Çek: جمهوری چکی

نکات مهمی که باید درباره ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی به خاطر بسپارید

زمانی که قصد استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی را دارید باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم دقت و توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که حتما سعی کنید از پسوندهای مهمی در کنار این ضمایر و اسامی خود استفاده کنید. توجه داشتن به قوانین هارمونیک که در سایر پست‌های وبلاگ سایت ما درباره آن توضیحات کاملی را ارائه داده‌ایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه پسوندهای ضمایر ملکی با این قوانین باید همخوانی داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که حتما اگر قصد دارید از این ضمایر برای نشان‌دادن ملیت استفاده کنید به کلماتی که در این زبان استثنا هستند توجه داشته باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری ضمایر ملکی را در این زبان مورداستفاده قرار دهید. در پایان نباید فراموش کنید که این ضمایر به طور کلی برای نشان‌دادن مالکیت یک چیز مورداستفاده قرار می‌گیرند و به همین علت نیز تنها در این شرایط باید از آنها استفاده کنید.

مثال هایی در ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

ضمایر ملکی چه کاربردهایی در زبان ترکی استانبولی دارند؟

به طور کلی شما می‌توانید از این ضمایر برای نشان دادن مالکیت در جملات خود استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که در برخی از مواقع می‌توانید برای نشان دادن مالکیت نیز از این نوع ضمایر در زبان ترکی استانبولی بهره ببرید.

آیا ضمایر ملکی نیز از قوانین هارمونیک در زبان ترکی استانبولی پیروی می‌کنند؟

بله در زمان استفاده از ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی نیز حتما باید به قوانین هارمونیک دقت و توجه کافی را داشته باشید و به شکل مناسبی از آنها استفاده کنید.

سخن پایانی

ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی از جمله مهم‌ترین ضمایری هستند که امروزه در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به شکل بهتری با این ضمایر و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کنید. شرکت در کلاس زبان ایرانمهر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با کمترین هزینه مهارت‌های ترکی استانبولی خود را به میزان زیادی ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید :سه ترفند برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید :اصطلاحات مفید به زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 12 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید