IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته استمراری در زبـــــان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
24 بهمن 1402

زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. این زمان که در ترکی استانبولی با عنوان زمان ناقص نیز شناخته می‌شود از اهمیت بسیار زیادی در گرامر زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید و به همین علت نیز در کلاس‌های زبان ترکی معمولا تمرکز ویژه‌ای روی این زمان وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا افراد زیادی تمایل به استفاده از این زمان داشته باشند و این زمان یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها در آموزش زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی به شمار بیاید این است که این زمان در اغلب مکالمات روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. از طرف دیگر این زمان حتی در نوشتار زبان ترکی نیز کاربردهای زیادی دارد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این زمان بیشتر آشنا شوید بدون شک مطالعه ادامه این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

آشنایی با زمان گذشته استمراری در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

آشنایی با زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که قصد داشته باشید درباره موضوعاتی در زمان گذشته صحبت کنید که هنوز هم ادامه دارند. اگر علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید باید بدانید که زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی ساده و راحت این کار را انجام دهید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این زمان دارای کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز هست که آشنایی با آنها بدون شک برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

البته باید دقت داشته باشید که استفاده از زمان گذشته استمراری همواره دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است. به همین علت نیز شما باید در زمان استفاده از این زمان حتما به دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود دارند دقت و توجه داشته باشید. با این توجه خیلی راحت می‌توانید از زمان گذشته استمراری در این زبان استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه مشکلی برای شما به وجود بیاید.

فراموش نکنید که زمان گذشته استمراری یک زمان بسیار پرکاربرد در زمان ترکی استانبولی به شمار می‌آید به طوری که هم در گویش و مکالمات گفتاری مورداستفاده قرار می‌گیرد و هم در نوشتار این زبان کاربردهای بسیار زیادی دارد. پس اگر بتوانید نحوه استفاده از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را بیاموزید می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کنید.

آشنایی با کاربردهای مهم زمان گذشته استمراری در ترکی استانبولی

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی یکی از انواع زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید که دارای کاربردهای زیادی در این زمان است. به همین علت نیز ما در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن را بررسی کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. از جمله مهم‌ترین کاربردهای زمان گذشته استمراری در این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صحبت درباره اقدامات در حال انجام در گذشته

اولین مورد از کاربردهای این زمان وقتی است که قصد دارید درباره اقداماتی صحبت کنید که از گذشته در حال انجام هستند. در واقع این کاربرد را می‌توان هدف اصلی استفاده از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی دانست که باید به آن دقت داشته باشید. این زمان به شما اجازه می‌دهد تا عملی را توصیف کنید که در زمان خاصی در گذشته در حال انجام است. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید که این کاربرد را به بهترین شکل ممکن به شما نمایش می‌دهد:

Kütüphanede ders çalışıyordum.

در کتابخانه درس می‌خواندم.

اقدامات گذشته همزمان

کاربرد بسیار مهم دیگری که زمان گذشته استمراری می‌تواند برای شما داشته باشد این است که درباره دو رویداد صحبت کنید که به طور همزمان در گذشته رخ می‌دادند. در این صورت اگر قصد داشته باشید که هر دو این اعمال را توصیف کنید می‌توانید زمان گذشته استمراری را در زبان ترکی استانبولی مورد استفاده قرار دهید. برای این‌که به شکل بهتری با این کاربرد آشنا شوید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

O piyano çalıyordu, ben de kitap okuyordum.

او داشت پیانو می‌زد در حالی که من داشتم کتاب می‌خواندم.

اقدامات گذشته‌ای که قطع شده‌اند

شما در یک مورد دیگر نیز می‌توانید از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید و آن هم زمانی است که قصد داشته باشید درباره یک عمل در گذشته صحبت کنید که در حال انجام توسط شخص دیگری قطع شده است. برای نشان دادن این وضعیت زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی می‌تواند بهترین گزینه‌ای باشد که پیش روی شما قرار داشته باشد. برای این‌که این کاربرد را به بهترین شکل ممکن بیاموزید مثال زیر را در نظر بگیرید:

Film izlerken uyuya kaldım.

هنگام تماشای فیلم خوابم برد.

بیشتر بخوانید: زمان حال در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان آینده در زبان ترکی استانبولی

زمان گذشــــته استمراری در زبان ترکی استانبولی

نحوه ساخت زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی به چه شکل است؟

سوال بسیار مهمی که در این زمینه ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را چگونه باید بسازیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از این زمان گذشته در زبان ترکی استانبولی کاری بسیار ساده و راحت است و معمولا شما مشکل خاصی را در انجام این کار نخواهید داشت. در واقع دستورالعمل‌های خاصی برای انجام این کار وجود دارند که اگر این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید:

به طور کلی کلید استفاده از این زمان گذشته در زبان ترکی این است که شما بتوانید به‌خوبی افعال در زبان ترکی استانبولی را با پسوندهای شخصی مناسب صرف کنید و مشکلی از این نظر نداشته باشید. در صورتی که به این کار مسلط باشید می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید بدون این‌که مشکلی برای شما به وجود بیاید. در این بخش یک فرایند گام به گام را نیز برای شما توضیح خواهیم داد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت افعال را در زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار دهید:

–         در اولین قدم باید تلاش کنید تا ریشه فعلی که مدنظر دارید را به شکل درستی انتخاب کنید.

–         پس از آن پسوند yor را طبق هارمونی واکه‌ها باید به این ریشه اضافه کنید. دقت داشته باشید که اگر با هارمونی واکه‌ها آشنایی کافی ندارید تنها کاری که باید انجام دهید این است که از محتواهای منتشر شده در سایت ما استفاده کرده و با این هارمونی آشنایی بیشتری پیدا کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

–         در گام بعدی باید نشانگر زمان گذشته که شامل مواردی همچون –du, -tu, -ıdı, -idi, -dü or -tü می‌شود را با رعایت قوانین هماهنگی مصوت به انتهای فعلی که ایجاد کرده‌اید اضافه کنید. در خصوص فرایند انجام این کار نیز توضیحات کاملی در سایت ما منتشر شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

–         در نهایت پسوندهای شخصی را نیز باید به افعال خود اضافه کنید. از جمله رایج‌ترین پسوندهایی که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به مواردی همچون –um, -sun, -u, -uz, -sunuz, -ları اشاره کرد. شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از هرکدام آنها استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید.

زمان گذشته استمراری در زبــــــان ترکی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

فرم‌های مختلف استفاده از زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی در فرم‌های مختلف استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید از ساختار زیر استفاده کنید تا خیلی راحت بتوانید فرم مثبت این ساختار را ایجاد کرده و از آن استفاده کنید:

I was going:    Gidiyordum      Gid (infinitive base)  + iyor (present continuos suffix) + dum (personal suffix in past tense)

برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شوید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را نیز در خصوص نحوه استفاده از فرم مثبت این زمان در اختیار شما قرار خواهیم داد:

Gazeteyi okuyordum

داشتم روزنامه می‌خواندم.

Köprüden  geçiyorduk

داشتیم از روی پل می‌گذشتیم.

Tv’yi  seyrediyorlardı.

آنها داشتند تلویزیون تماشا می‌کردند.

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید استفاده از این زمان در زبان ترکی استانبولی کاری بسیار ساده و راحت است و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دستورالعمل‌هایی که بیان کردیم را به‌درستی رعایت کنید.

استفاده از زمان گذشته استمراری در فرم منفی در زبان ترکی استانبولی

زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را می‌توانید خیلی ساده و راحت در فرم منفی نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شکل منفی از همان قوانین زمان حال استمراری در حالت منفی پیروی می‌کند و تفاوت چندانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

تنها کاری که شما باید انجام دهید تا بتوانید افعال خود را در این زمان به‌شکل منفی دربیاورید و از آنها استفاده کنید این است که یک m را درست بعد از پایه مصدر و جمله منفی اضافه کنید. در ادامه چند مثال را در اختیار شما قرار داده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت از این زمان در حالت منفی نیز استفاده کنید بدون این‌که محدودیت خاصی برای شما به وجود بیاید:

Okula gitmiyordum

من به مدرسه نمی‌رفتم.

ödevinizi  yapmıyordunuz.

شما تکالیف خود را انجام نمی‌دادید.

زمان گذشته استمراری در ترکی استانبولی

فرم استفهامی و فرم استفهامی منفی در زبان ترکی استانبولی برای زمان گذشته استمراری

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که درباره زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید فرم‌های استفهامی و استفهامی منفی را در این زمان ایجاد کنید و از این نظر هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. برای ساختن این فرم‌ها شما کار ساده و راحتی خواهید داشت و تنها با مشاهده کردن برخی از نمونه جملاتی که در این زمینه وجود دارند خیلی راحت می‌توانید این کار را انجام دهید.

در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که در درک هرچه بهتر این زمان به شما کمک می‌کنند:

Okula gidiyor muydun?

مدرسه می‌رفتی؟

Top oynuyor muyduk?

داشتیم فوتبال بازی می‌کردیم؟

Sefle/müdürle konusmuyor muydunuz?

با مدیر صحبت نکردی؟

بیشتر بخوانید : زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانیدکاربردهای وجه ماضی (Aorist) در ترکی استانبولی

نکات مهمی که باید درباره زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی بدانید

زمانی که قصد دارید از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم در این زمینه دقت و توجه داشته باشید. در این بخش قصد داریم توضیحاتی را درباره هریک از این نکات در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این زمان در جملات خود استفاده کنید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افعال بی‌قاعده

برخی از افعال بی‌قاعده در زبان ترکی استانبولی وجود دارند که هنگام تشکیل زمان گذشته مستمر به توجه خاصی نیاز دارند. از جمله این افعال می‌توان به فعل زیر اشاره کرد:

etmek → ediyordu

نفی گذشته استمراری و نکاتی پیرامون آن

یکی از مهم‌ترین مواردی که احتمالا شما درباره زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی به آن نیاز پیدا خواهید کرد منفی کردن جملاتی است که در آنها از این زمان استفاده شده است. برای این‌که بتوانید ساختار منفی را در جملات خود به این زمان بسازید و به مشکل برنخورید اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که حتما جز me/mi را به جمله خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که این جز باید دقیقا بعد از ریشه فعل به آن اضافه شود تا دقیقا ساختار درستی را ایجاد کند.

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بشناسید و بتوانید از آن به‌درستی استفاده کنید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

yemek → yeme + yor + du + m → yemiyordum

من غذا نمی‌خوردم.

استفاده از زمان گذشته استمراری با عبارات زمانی در زبان ترکی استانبولی

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما باید درباره زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که خیلی راحت می‌توانید این زمان را در کنار عبارات زمانی مورداستفاده قرار دهید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه برای شما به وجود بیاید. دقت داشته باشید که با انجام این کار می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره یک رویداد در گذشته ارائه دهید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن به‌درستی استفاده کنید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

Dün saat 3’te müzik dinliyordum.

دیروز ساعت 3 داشتم موسیقی گوش می‌کردم.

چگونه زمان گذشته استمراری را در زبان ترکی استانبولی بیاموزیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است در این زمینه برای شما هم به وجود آمده باشد این است که چگونه می‌توانیم نحوه استفاده از زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم و از این زمان در جملات خود استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما باید به چند نکته در این زمینه دقت داشته باشید. اولین نکته این است که سعی کنید دستورالعمل‌هایی که در این مطلب بیان کردیم را روی کاغذ نوشته و آنها را به‌صورت مرتب مطالعه کنید.

به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت این ساختار را به ذهن خود بسپارید و در نتیجه بتوانید در آینده از آن استفاده کنید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که با نوشتن این ساختار می‌توانید به شکل بهتری آن را به ذهن خود بسپارید. در گام بعدی شما باید توجه داشته باشید که حتما در طول روز جملاتی را مطالعه کنید که در آنها از این زمان استفاده شده است. سعی کنید با مطالعه کتاب‌ها و مقالات مختلف به زبان ترکی استانبولی این جملات را پیدا کرده و آنها را نیز روی کاغذ یادداشت کنید.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که یادداشت کردن می‌تواند تاثیر مستقیمی روی فرایند یادگیری شما داشته باشد و به شما کمک کند تا خیلی سریع و در کمترین زمان ممکن بتوانید این جملات را به حافظه بسپارید.

زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی چه کاربردهایی دارد؟

از این زمان می‌توان برای صحبت درباره اقدامات در حال انجام در گذشته،  اقدامات گذشته همزمان و اقدامات گذشته‌ای که قطع شده‌اند استفاده کرد.

آیا می‌توان برای زمان گذشته استمراری در زبان ترکی استانبولی از فرم استفهامی استفاده کرد؟

بله با رعایت کردن دستورالعمل‌های خاصی در این زمینه می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یادگیری این زمان می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نحوه استفاده از این زمان را بیاموزید یا به طور کلی اقدام به یادگیری زبان ترکی استانبولی کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ترکی استانبولی نیز استفاده کنید. خدمات موسسه زبان ایرانمهر با مناسب‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید : حالت مجهول در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 43 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید