IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان آینده در گذشــته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
28 دی 1402

زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

وقتی که قصد صحبت کردن درباره آموزش زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی را داریم معمولا زمان‌های متعددی مطرح می‌شوند که هریک از این زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. وقتی که قصد دارید به‌خوبی به هریک از این زمان‌ها مسلط شوید و بتوانید به‌درستی از آنها استفاده کنید حتما باید با زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی نیز آشنا شوید که یکی از مهم‌ترین زمان‌ها در این زبان به شمار می‌آید.

آشنایی با این زمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این زمان استفاده کرده و جملات خود را در زبان ترکی استانبولی بسازید. یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که این زمان در زبان ترکی استانبولی و گرامر زبان ترکی استانبولی دارد در بیان حکایات و قصه‌های مختلف است که شما می‌توانید از این ساختار استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید. با این حال نباید فراموش کرد که این ساختار می‌تواند مزایا و کاربردهای بسیار زیاد دیگری را نیز برای شما داشته باشد که در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

زمان آینده در گذشته در زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

آشنایی با زمان آینده در گذشته در زبان ترکی استانبولی

وقتی که شروع به آموزش زبان ترکی استانبولی می‌کنید با ساختارهای زمانی مختلفی در این زبان مواجه می‌شوید که هریک از این ساختارها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند. یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین زمان‌هایی که شما باید نحوه کارکردن با ساختار آن را بیاموزید زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی است که معمولا یادگیری آن می‌تواند چالش‌های زیادی را برای زبان‌آموزان تازه‌کار به همراه داشته باشد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید خیلی راحت این ساختار را بیاموزید و از آن در جملات خود استفاده کنید. این زمان شاید در نگاه اول ساختار پیچیده‌ای داشته باشد؛ ولی زمانی که به‌صورت مفهومی به آن نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که خیلی سخت هم نیست و تنها با رعایت کردن یک یا دو نکته ساده می‌توانید خیلی راحت کارکردن با آن را بیاموزید. پیش از هر چیز اجازه دهید تا درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا چه زمانی می‌توانیم از این زمان استفاده کنیم؟

به طور کلی از زمان زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی معمولا وقتی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید بگویید که شخصی در حال رفتن بود یا قرار بود اتفاق خاصی بیفتد. اگر بخواهیم نسخه ترجمه شده این زمان را به زبان انگلیسی ببریم می‌توان آنها را با عبارت was about to یا was going to هم‌تراز دانست. البته باید دقت داشته باشید که برای استفاده از این زمان الگوی خاصی نیز وجود دارد که در جدول زیر سعی کرده‌ایم تا توضیحات کاملی را درباره این الگو در اختیار شما قرار دهیم:

  Ben Sen O
VERB+ (y)ecektim (y)ecektin (y)ecekti
oku- okuyacaktım okuyacaktın okuyacaktı
kal- kalacaktım kalacaktın kalacaktı
iç- içecektim içecektin içecekti

همانطور که شما هم در این جدول مشاهده می‌کنید این زمان را تنها در حالت مفرد برای شما آورده‌ایم. اگر شما قصد داشته باشید می‌توانید خیلی راحت همین الگوها را به حالت جمع نیز ببرید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. برای این‌که به شکل بهتری این الگوهای استفاده شده در زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی و رایج را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

Biraz daha fazla yüzecektim

نزدیک بود بیشتر شنا کنم.

قرار بود بیشتر شنا کنم.

Ben de tam eve gidecektim

تازه داشتم می‌رفتم خانه.

Fazla içecektik

نزدیک بود بیشتر بنوشیم.

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید استفاده از این الگو و ساختار چیز چندان پیچیده‌ای ندارد و شما تنها باید سعی کنید از ضمایر درست استفاده کرده و انتهای مناسبی را برای افعال خود انتخاب کنید. حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که چگونه می‌توانیم از این زمان در حالت جمع استفاده کنیم؟ در جدول زیر قصد داریم نحوه استفاده از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی در حالت جمع را نیز برای شما توضیح داده و مثال‌هایی را درباره آن به شما ارائه دهیم:

  Biz Siz Onlar
VERB+ (y)ecektik (y)ecektiniz (y)ecektiler
oku- okuyacaktık okuyacaktınız okuyacaktılar
kal- kalacaktık kalacaktınız kalacaktılar
iç- içecektik içecektiniz içecektiler

مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این زمان در حالت جمع نیز استفاده کرده و جملات معناداری که از نظر گرامر زبان ترکی استانبولی دارای ساختار درستی هستند را بسازید:

Ödevlerinizi yapacaktınız

قرار بود تکالیفت را انجام دهی.

Yazlığa gidecektiler

می‌خواستند به خانه تابستانی بروند.

?Kalacaktılar, n’oldu

آنها می‌خواستند بمانند، چه شد؟

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما به همین شکل می‌توانید از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید و شاید تنها نکته مهمی که باید در این زمینه آن را رعایت کنید این است که حتما سعی کنید در جملات خود ضمایر و انتهای افعال مناسبی را انتخاب کنید.

زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید : زمان حال در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید : زمان آینده در زبان ترکی استانبولی

فرم مهم دیگری که برای استفاده از این زمان وجود دارد

در بخش قبلی درباره یکی از فرم‌های رایجی که به منظور استفاده از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی وجود داشت صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم. حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که آیا فرم و ساختار دیگری برای استفاده از این زمان وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله شما می‌توانید به شکل دیگری نیز از این زمان استفاده کنید که در این بخش توضیحاتی را درباره آن به شما ارائه خواهیم داد.

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید از این زمان برای صحبت کردن درباره would به زبان انگلیسی نیز استفاده کنید و این ساختار می‌تواند کاربردهای would را نیز به‌راحتی در زبان ترکی استانبولی به شما ارائه دهد. دقت داشته باشید که این مفهوم تا حد زیادی مشابه مفهومی است که در بخش‌های قبلی نیز درباره آن صحبت کردیم؛ ولی نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که شما باید از یکی از پسوندهای aorist (-ar/-er/-ır/-ir) در این حالت استفاده کنید که این ساختار را نیز توضیح خواهیم داد.

برای این‌که به شکل بهتری فرم دوم استفاده از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

Girerdim

وارد میشدم.

Fakülteye girerdim

وارد دانشکده میشدم.

Eğer söyleseydin, fakülteye girerdim

اگر به من می‌گفتید وارد دانشکده می‌شدم.

Eğer söyleseydin, fakülteye girmezdim

اگر به من می‌گفتید وارد دانشکده نمی‌شدم.

زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی اســتانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

دستورالعمل استفاده از زمان آینده در گذشته در زبان ترکی استانبولی چیست؟

شاید با مطالعه این موارد سوالات زیادی برای شما هم به وجود آمده باشد و به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوالات باشید. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که احتمالا برای شما هم به وجود آمده این است که دستورالعمل کلی برای استفاده از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی چیست و به چه شکل می‌توان از این زمان استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دستورالعمل استفاده از این زمان بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که زمان آینده را به افعال خود اضافه کنید تا بتوانید این زمان را در جملات خود بسازید.

اگر با زمان آینده در زبان ترکی استانبولی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که به طور کلی از دو کلمه کلیدی و پرکاربرد برای اضافه کردن زمان آینده به عبارات و افعال مختلف استفاده می‌شود که این دو عبارت به ترتیب شامل Acak و Ecek می‌شوند. هریک از این دو دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند که برای انتخاب از میان آنها باید از قواعد آوایی و هارمونی که در زبان ترکی استانبولی وجود دارند استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این قواعد به دست بیاورید می‌توانید از دیگر محتواهای منتشر شده در سایت ما استفاده کنید.

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا با انجام همین کار به‌راحتی می‌توانیم زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را بسازیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر شما در مرحله بعدی نیازمند این هستید که یک پایان مناسب را نیز به افعال خود اضافه کنید. معمولا برای این کار باید یک نشانه مربوط به زمان گذشته که در قواعد زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرد را نیز به فعل خود اضافه کنید.

این پایان‌ها معمولا شامل مواردی همچون Dİ-DI-DU-DÜ – Tİ-TI-TU-TÜ می‌شود. با این حال شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریبا در اکثر مواقع شما نیازی ندارید که تمامی این پایان‌ها را اضافه کنید و معمولا با اضافه کردن تنها دو انتهای Tİ – TI می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. پس با رعایت کردن این دستورالعمل نه‌چندان سخت خیلی راحت می‌توانید زمان آینده در گذشته را برای خود بسازید.

نکته مهمی که نباید درباره زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی فراموش کنید این است که این ساختار یک ساختار بسیار کلی برای استفاده از زمان آینده در گذشته است. در اکثر مواقع شما نیاز دارید که پسوندهای مدنظر و موردنیاز خود را نیز بر اساس شرایطی که در آن قرار دارید یا موقعیتی که قصد صحبت کردن درباره آن را دارید نیز به فعل خود اضافه کنید تا افعال و جمله شما به شکلی کامل در بیاید.

آیا می‌توانیم زمان آینده در گذشته را به شکل منفی دربیاوریم؟

یکی از سوالات رایجی که معمولا درباره زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توانیم این زمان را به حالت منفی نیز بنویسیم یا از این نظر در گرامر زبان ترکی استانبولی محدودیت‌هایی برای ما وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر شما می‌توانید خیلی ساده و راحت این کار را انجام دهید. برای این کار کافی است از همان دستورالعملی استفاده کنید که برای منفی کردن زمان آینده از آن استفاده کنید.

اگر با این دستورالعمل آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که برای منفی کردن جملات و افعال در زمان آینده تنها کاری که باید انجام دهید این است که me یا ma را به فعل خود اضافه کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن در جملات خود نیز استفاده کنید در این بخش یک مثال کاربردی را درباره منفی کردن این زمان برای شما آورده‌ایم:

Gel+me+y+ecek+ti+m

قرار نبود بیاییم.

همانطور که شما هم در این مثال مشاهده می‌کنید خیلی راحت می‌توانید زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی را منفی کنید و معمولا برای انجام این کار با مشکل و چالش خاصی مواجه نخواهید شد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که me یا ma را به جای درستی از فعل خود اضافه کنید. این پیشوند باید قبل از زمان فعل به آن اضافه شود تا بتواند حالت منفی را به زمان آینده فعل منتقل کرده و باعث منفی شدن فعل آینده شما شود.

زمان آینده در گذشته چه کاربردهایی در زبان ترکی استانبولی دارد؟

در بخش‌های ابتدایی این مطلب درباره کاربردهای حدودی زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی صحبت کرده و توضیحات مقدماتی را در اختیار شما قرار دادیم. به طور کلی باید بدانید که این زمان یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که در گرامر ترکی استانبولی وجود دارد و به همین علت است که ما تاکید زیادی روی یادگیری آن داریم.

اگر بخواهیم به شکلی بسیار کلی درباره کاربردهای مهمی که این زمان دارد صحبت کنیم می‌توان گفت که این زمان را می‌توان در مواقعی در گرامر ترکی استانبولی استفاده کرد که قرار بوده کاری در گذشته انجام شود؛ ولی به هر دلیلی از انجام دادن آن منصرف شده‌اید یا این‌که عاملی باعث شده تا این کار انجام نشود. برای مثال ممکن است شما در گذشته برنامه‌ریزی برای انجام کاری داشته‌اید و حال یک اتفاق از وقوع این برنامه‌ریزی جلوگیری کرده است. در چنین حالتی برای توصیف اتفاقی که افتاده می‌توانید از زمان آینده در گذشته در ترکی استانبولی استفاده کنید تا بتوانید منظور خود را به دیگران منتقل کنید.

از طرف دیگر در خصوص کاربردهای مهمی که زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی دارد باید به یک نکته مهم نیز دقت داشته  باشید و آن این است که وقتی قصد دارید درباره این موضوع صحبت کنید که موضوعی حتما باید تا یک زمان مشخص در گذشته باید به نتیجه می‌رسیده ولی در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. برای صحبت درباره چنین موضوعی نیز شما می‌توانید از زمان آینده در گذشته استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید منظور خود را به شکل بهتری منتقل کنید.

با یادگیری این کاربردها خیلی راحت می‌توانید در موقعیت‌های بیان شده از این زمان و دستورالعمل‌هایی که توضیح دادیم استفاده کرده و در نتیجه به‌عنوان یک شخص حرفه‌ای در زبان ترکی استانبولی شروع به صحبت و ارتباط برقرار کردن با دیگران کنید.

زمــان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی اســتانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

چند فرم کلی برای استفاده از زمان آینده در گذشته در ترکی استانبولی وجود دارد؟

برای استفاده از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی دو فرم کلی در زبان ترکی استانبولی وجود دارد. فرم اول استفاده به‌جای was going to و فرم دوم استفاده از این زمان به‌جای would است که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از هرکدام این فرم‌ها استفاده کنید.

استفاده از زمان آینده در گذشته در ترکی استانبولی چه کاربردهایی دارد؟

معمولا شما زمانی از زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی استفاده می‌کنید که قصد داشته باشید بگویید اتفاقی یا عملی قرار بوده در گذشته انجام شود؛ ولی در حال حاضر به دلایل مختلف ممکن است عملی نشده باشد. برای توصیف چنین موقعیتی می‌توانید خیلی راحت از زمان آینده در گذشته استفاده کنید.

آیا می‌توان زمان آینده در گذشته را به‌صورت منفی نیز آورد؟

بله شما می‌توانید خیلی راحت زمان آینده در گذشته در ترکی استانبولی را به حالت منفی دربیاورید که برای انجام این کار کافی است که از دو پیشوند me و ma استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پیشوندها حتما باید قبل از پسوند مربوط به زمان در فعل آورده شوند.

سخن پایانی

آشنایی با زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت از این زمان در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این زمان بیشتر آشنا شوید یا این‌که به طور کلی ترکی استانبولی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کنید. خدمات ارائه شده توسط این آموزشگاه زبان با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید نهایت بهره را از آن ببرید.

بیشتر بخوانید : کاربردهای وجه ماضی (Aorist) در ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 15 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. فرشته انتظاری
    28 دی 1402
    پاسخ دادن

    یادگرفتن زبان ترکی از علاقه مندی های من بوده همیشه چطوری میتونم بیام ثبت نام کنم و شهریه هر دوره چقدر میشه؟

    • ایرانمهر
      28 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر خیلی هم عالی شما میتوانید جهت یادگیری زبان ترکی استانبولی و آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید