IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
8 بهمن 1402

زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به آموزش زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی دارید حتما می‌دانید که امروزه زمان‌های مختلفی در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین این زمان‌ها به شمار می‌آید که به شما اجازه می‌دهد تا درباره مسائلی که در گذشته برای بیان کاری اتفاق افتاده و پس‌آمد آنها در حال حاضر به شما رسیده است صحبت کنید.

استفاده از این زمان در گرامر زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای زیادی بوده و شاهد آن هستیم که در بسیاری از جملات مختلف از این زمان استفاده می‌شود. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی

زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. استفاده از این زمان کار چندان سخت و دشواری نیست و شما تنها می‌توانید با اضافه کردن یک پسوند di خیلی راحت آن را بسازید و از آن استفاده کنید. البته باید بدانید که نکات خاصی نیز در زمان استفاده از این زمان وجود دارد که حتما باید به آنها دقت داشته باشید تا بتوانید جملات درست و استانداردی را بسازید.

نکته مهم دیگری که باید در این خصوص به آن دقت داشته باشید این است که موقعیتی که این پسوند به فعل شما اضافه می‌شود می‌تواند معانی مختلفی را به آن برساند. به همین علت نیز شما باید بدانید که دقیقا از این پسوند در چه جایگاه و موقعیتی باید استفاده کنید. در بخش‌های بعدی نکات مربوط به استفاده از این پسوند را به شما آموزش خواهیم داد.

اطلاعات کلی درباره این زمان

زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی در زمان انتقال اطلاعات مربوط به رویدادی استفاده می‌شود که در زمان وقوع آن مشاهده نشده است و شخصی که در حال صحبت کردن درباره آن است اطلاعاتی نسبت به زمان وقوع آن رویداد ندارد. با این حال این اطلاعات از طریق منبع دیگری به دست آمده است و به همین علت نیز شخص می‌تواند صحبت‌ها و اطلاعاتی را درباره آن به شما ارائه دهد.

برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید فرض کنید که شما درباره مراسم عروسی پدر و مادرتان با یکی از دوستان خود صحبت می‌کنید. با وجود این‌که دوست شما هیچ چیزی از عروسی پدر و مادرتان را ندیده است؛ ولی شما اطلاعاتی را در اختیار او قرار می‌دهید که این جشن را به طور کامل توصیف می‌کند. از طرف دیگر خود شما هم در این مراسم حضور نداشته‌اید و وقتی درباره آن صحبت می‌کنید تنها اطلاعاتی را منتقل می‌کنید که از افراد دیگری به شما رسیده است.

یک مثال دیگر درباره این موضوع وقتی است که مثلا مادر شما به بازار می‌رود؛ ولی شما ندیده‌اید که مادرتان به بازار می‌رود؛ بلکه این موضوع را از خواهر کوچک‌تر خود شنیده‌اید. این موضوع به‌سادگی نشان می‌دهد که چقدر راحت می‌توانید از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی در جملات خود به زبان ترکی استفاده کنید.

گذشته نامشخص در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

کاربرد در مورد رویدادهایی که در آن لحظه مورد توجه قرار نگرفته‌اند

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی برای شما دارد وقتی است که قصد دارید درباره رویدادی صحبت کنید که در زمان گذشته موردتوجه قرار نگرفته اما افراد بعدا متوجه اتفاق افتادن آن رویداد شده‌اند. اگر این رویداد در گذشته اتفاق افتاده باشد و بعدا خودتان متوجه این رویداد شده باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که در اینجا نیازی نیست که از کسی بشنوید و حتی اگر خودتان متوجه شوید هم می‌توانید از این زمان در جملات خود استفاده کنید.

برای این‌که به شکل بهتری با این کاربرد از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی را متوجه شوید شرایطی را درک کنید که به مدرسه رفته و کلاس شما شروع شده است. از کیف خود کتابی را بیرون می‌آورید. در اینجا شما به دنبال کتاب خود هستید، اما نمی‌توانید آن را پیدا کنید. وقتی که کتاب را پیدا نمی‌کنید متوجه می‌شوید که آن را در خانه گذاشته و فراموش کرده‌اید. در چنین موقعیتی می‌توانید برای توصیف اتفاقی که افتاده است از زمان گذشته نامشخص استفاده کنید.

مثال‌ زیر این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

Öğretmenim, ben kitabımı evde unutmuşum.

استاد من کتابم را در خانه فراموش کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: زمان حال در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان آینده در زبان ترکی استانبولی

صحبت کردن درباره رویدادی که قبلا آن را دیده‌اید

کاربرد بسیار مهم دیگری که زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد زمانی است که می‌خواهید در مورد رویدادی صحبت کنید که قبلا آن را دیده‌اید. نکته بسیار مهمی که درباره این کاربرد باید به آن دقت داشته باشید این است که شما خودتان شاهد این رویداد بوده‌اید و در زمان اتفاق افتادنش در آنجا حضور داشته‌اید. با این حال قبل از این‌که رویداد را مشاهده کنید این رویداد شروع شده است.

در چنین شرایطی خیلی راحت می‌توانید زمان گذشته نامشخص را مورداستفاده قرار دهید تا بتوانید موقعیت به وجود آمده یا رویدادی که اتفاق افتاده است را توصیف کنید. برای مثال فرض کنید که شاهد سفید شدن موهای خود هستید. موهای شما از قبل شروع به سفید شدن کرده‌اند؛ ولی شما تازه این موضوع را دیده و متوجه آن شده‌اید. در چنین حالتی می‌توانید برای مثال از جمله زیر استفاده کنید:

İnanamıyorum, saçların beyazlamış!

باورم نمی‌شود! موهای شما سفید شده است.

صحبت درباره رویدادهای تاریخی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید برای صحبت درباره رویدادهای تاریخی نیز از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود ندارد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که زمان گذشته نامشخص در چنین موقعیت‌هایی چندان رسمی نیست که باید این موضوع را مدنظر قرار دهید.

برای مثال در کتاب‌های درستی تاریخی از ساختارهای متفاوتی برای جمله‌سازی استفاده می‌شود. اگر یک کتاب تاریخی قصد داشته باشد در مورد رویدادی که در تاریخ رخ داده است صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد می‌تواند خیلی راحت این ساختار را مورداستفاده قرار دهد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا اطلاعات کاملی را درباره این موضوع و کاربرد زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی به دست بیاورید:

Türkler Anadolu’ya Orta Asya’dan gelmişler.

ترک‌ها از آسیای مرکزی به آناتولی آمدند.

زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

رویدادهایی مانند داستان‌ها و افسانه‌ها

شاید برای شما جالب باشد که بدانید زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی ساختاری است که می‌تواند برای صحبت درباره رویدادهایی مانند داستان‌ها، افسانه‌ها و حکایات نیز مورداستفاده قرار گیرد. این کاربرد بسیار مهم زمان گذشته نامشخص به شما اجازه می‌دهد تا خیلی راحت برای دیگران داستان‌سرایی کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه برایتان به وجود بیاید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید:

Adam çok korkmuş, oradan hızla uzaklaşmış. Korkudan evin yolunu unutmuş ve kaybolmuş. Gece kendini evin önünde bulmuş. Hemen içeri girmiş…

مرد خیلی ترسیده بود و سریع فرار کرد. از ترس راه خانه‌اش را فراموش کرد و گم شد. مرد شب خود را در جوی در خانه دید. بلافاصله وارد خانه شد…

اظهار نظر درباره لباس یا استایل یک شخص

شما می‌توانید از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی وقتی که شخصی را می‌بینید و قصد دارید که درباره لباس یا استایل او نظر بدهید نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که این استایل یا لباس‌ها را باید اخیرا دیده باشید که بتوانید از این ساختار برای صحبت کردن و نظر دادن درباره آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از این زمان استفاده کنید که بگویید لباسش به او می‌آید، مدل جدید لباسش به او می‌آید یا این‌که رنگ موهای فعلیش به او نمی‌آید.

مثال‌های زیر در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ساختار زمانی برای افعال ترکی استانبولی استفاده کرده و در مورد استایل دیگران نظر دهید:

Kırmızı sana çok yakışmış.

قرمز خیلی به شما می‌آید.

Pembe saç çok kötü olmuş.

موهای صورتی خیلی بد است.

Yeni saçların çok güzel olmuş.

موهای جدید شما زیبا هستند.

Kısa saç sana yakışmış.

موهای کوتاه به شما می‌آید.

Elbise bana yakışmış mı?

آیا این لباس به من می‌آید؟

همانطور که مشاهده کردید شما می‌توانید از این ساختار استفاده کنید تا نظر دیگران درباره استایل خود را نیز بپرسید. پس از این نظر هم محدودیت خاصی در استفاده از زمان گذشته نامشخص وجود نخواهد داشت.

استفاده از زمان گذشته نامشخص برای کنایه زدن به دیگران

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی برای کنایه زدن به دیگران نیز استفاده کنید. از طرف دیگر وقتی که قصد دارید چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده را مسخره کنید نیز می‌توانید ساختار مربوط به این زمان گذشته را در زبان ترکی مورداستفاده قرار دهید و به شکلی درباره آن صحبت کنید که گویی اتفاق افتاده است. در واقع این یکی از مهم‌ترین کاربردهای زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید.

دقت داشته باشید که در اینجا سعی بر این است که گفته شود چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و این امر در واقع نمی‌تواند اتفاق بیفتد. پس وقتی که قصد دارید از این زمان در جملات خود استفاده کنید حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید تا بتوانید کنایه‌های درستی را به دیگران بزنید. برای این‌که بتوانید به شکل بهتری این کار را انجام دهید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

Bana ne dedi biliyor musun? Ben parası için onunla berabermişim. Onu sevmiyormuşum. Parasını seviyormuşum. Benim gözüm paradan başka bir şey görmüyormuş.

می‌دانی به من چه گفت؟ من به خاطر پولش با او هستم. دوستش ندارم. من عاشق پولش هستم. چشمام به جز پول چیزی نمی‌بیند.

قوانینی که باید در زمان استفاده از گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی رعایت کنید

اولین نکته‌ای که باید درباره نحوه استفاده از زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید مربوط به هارمونی واکه‌ها و مصوت‌های صوتی در زبان ترکی است که بسیاری از افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند. به طور کلی بر اساس هارمونی صوتی که در زبان ترکی استانبولی وجود دارد شما به چهار شکل مختلف می‌توانید از این زمان استفاده کنید. این چهار شکل به ترتیب شامل موارد mış miş muş müş می‌شوند. به همین علت است که باید هارمونی واکه‌ها را برای هریک از این چهار مورد بادقت بررسی کنیم.

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر آخرین مصوت کلمه قبل از پسوند a یا ı باشد در این صورت اولین مصوت پسوند باید حاوی ı باشد که این یعنی ما باید از mış برای این کار استفاده کنیم. از طرف دیگر اگر آخرین مصوت کلمه قبل از پسوند e یا i باشد در این صورت اولین مصوت پسوند باید حاوی i باشد که این بدان معناست که ما باید در زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی از کلمه miş استفاده کنیم.

سومین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر آخرین مصوت کلمه قبل از پسوند ö یا ü باید در این صورت باید توجه داشت که اولین مصوت پسوند حتما باید حاوی ü باشد و این بدان معناست که ما باید از گزینه müş برای ساخت جملات خود در زبان ترکی استانبولی استفاده کنیم. آخرین قانونی که در این زمینه وجود دارد نیز این است که اگر آخرین مصوت کلمه قبل از پسوند حاوی o یا u باشد در این صورت اولین مصوت پسوند باید حاوی u باشد که این بدان معناست که ما باید از گزینه muş در جملات خود استفاده کنیم.

گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

نکات کاربردی دیگری که باید درباره زمان گذشته نامشخص بدانید

از دیگر مواردی که شما باید درباره زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی بدانید می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چگونه می‌توان این زمان را منفی کرد و جملات را به حالت منفی نوشت؟ دقیقا مانند بسیاری از ساختارهای زبان ترکی شما برای این‌که بتوانید این جملات را در حالت منفی بنویسید نیازمند این خواهید بود که پسوندهای ma یا me را به آنها اضافه کنید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که تعیین این‌که کدام یک از پسوندهای ma یا me در اینجا موردنیاز هستند وابسته به این خواهد بود که هارمونی واکه‌ها در کلمه‌ای که قبل از این پسوند آمده به چه شکل است. با تعیین این هارمونی واکه خیلی راحت می‌توانید تعیین کنید که برای منفی کردن جمله مدنظر خود دقیقا به کدام‌یک از این پسوندها نیاز خواهید داشت.

موضوع بسیار مهم دیگری که درباره زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی مطرح می‌شود این است که برای سوالی کردن این زمان دقیقا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که برای انجام چنین کاری شما خیلی راحت می‌توانید پسوندهای mı mi mu mü را به پسوندهای خود اضافه کنید. نکته مهمی که در اینجا باید دقت داشته باشید این است که انتخاب این پسوندها نیز کاملا وابسته به هارمونی واکه‌ها در زبان ترکی استانبولی خواهد بود.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره هارمونی واکه‌ها به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده در سایت ما استفاده کرده و با مطالعه محتواهایی که در این زمینه منتشر کرده‌ایم اطلاعات خود را درباره هارمونی واکه‌ها افزایش دهید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

زمان گذشته نامشخص در ترکی استانبولی چه کاربردهای مهمی دارد؟

زمان گذشته نامشخص در زبان ترکی استانبولی می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به صحبت درباره رویدادهایی که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، صحبت کردن درباره رویدادهایی که قبلا آنها را دیده‌اید، صحبت کردن درباره رویدادهای تاریخی، داستان‌سرایی و افسانه گفتن به اشخاص دیگر و … اشاره کرد.

نحوه استفاده از زمان گذشته نامشخص در ترکی استانبولی به چه شکل است؟

برای این‌که بتوانید از این زمان در جملات مختلف استفاده کنید شما باید پسوندهای mış miş muş müş را به جمله خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که انتخاب از بین این پسوندها کاملا به قوانین واکه‌ها و هارمونی صوتی در زبان ترکی بستگی دارد.

سخن پایانی

زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این زبان به شما کمک می‌کند تا درباره موضوعات مختلف در گذشته صحبت کنید. اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره این زمان هستید یا این‌که قصد دارید زبان ترکی استانبولی را بیاموزید بدون شک خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر می‌تواند به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک کرده و خدمات جذابی را در اختیارتان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: کاربردهای وجه ماضی (Aorist) در ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید