IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
28 بهمن 1402

زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی زمانی است که برای توصیف حال مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. ما از این زمان استفاده می‌کنیم تا اعمالی که همیشه انجام می‌دهیم را توصیف کرده و اطلاعاتی را درباره آن در اختیار مخاطب قرار دهیم. به همین علت است که این زمان در گرامر زبان ترکی استانبولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از افراد روی یادگیری این زمان تمرکز می‌کنند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید آموزش زمان‌ها در زبان ترکی استانبولی را بادقت مطالعه کرده و اطلاعات کاملی را درباره زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. مطالعه این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این زمان استفاده کرده و با کاربردهای مختلفی که دارد آشنا شوید و بتوانید از آن در جملات خود استفاده کنید.

آشنایی با زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره کاربردها و نحوه عملکرد زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا توضیحات کلی را درباره این زمان ارائه دهیم که بدون شک به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این زمان استفاده کنید. این زمان به طور کلی برای توصیف کارهایی انجام می‌شود که ما همیشه آنها را انجام می‌دهیم. از طرف دیگر شما می‌توانید از این زمان برای توصیف اقداماتی که در گذشته انجام داده‌اید و در حال حاضر نیز آنها را انجام می‌دهید مورداستفاده قرار گیرد و از این نظر محدودیتی در استفاده از آن ندارید.

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که این زمان می‌تواند برای شما داشته باشد وقتی است که قصد دارید درباره کارهایی صحبت کنید که از گذشته آنها را انجام می‌دادید و در حال حاضر نیز آنها را ادامه می‌دهید و از طرف دیگر قصد دارید آنها را در آینده نیز ادامه دهید. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید که به زبان انگلیسی هستند:

I write

I eat

He thinks

She uses

They draw

در زبان ترکی این زمان با چسباندن پسوندهای خاصی به ریشه فعل ساخته می‌شوند و به همین شکل نیز می‌توانید آنها را بسازید و از این جملات استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای این کار باید ریشه فعل را با استفاده از پسوندهای mak یا mek حذف کرده و صورت مصدری فعل خود را به دست بیاورید.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان ترکی استانبولی شما می‌توانید از چهار روش برای ساخت زمان حال استنفاده کنیم که این چهار روش به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مثبت
  • منفی
  • سوالی مثبت
  • سوالی منفی
زمان گسترده در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

حالت مثبت برای استفاده از زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی

بسته به ساختار ریشه فعل یک فعل زمان حال ساده مثبت را به سه روش تشکیل می‌دهیم. در هر سه حالت پسوندی که به ریشه فعل اضافه می‌شوند حرف r را در بر می‌گیرد. در هر موردی آن را به روشی متفاوت می‌توانید متصل کنید. نکته کلیدی این است که همیشه باید r را اضافه کرده و آن را فراموش نکنید. ما روی دو ویژگی ریشه فعل تمرکز می‌کنیم که اولی این است که حرف آخر آن مصوت یا صامت است و دومین ویژگی نیز تعداد هجاهایی است که از آن تشکیل شده‌اند.

حالت مثبت که به مصوت r ختم می‌شود:

حالت اول زمانی است که ریشه فعل دارای یک مصوت در انتخای آن باشد. از جمله مثال‌های آن می‌توان به مواردی همچون başlamak (başla), yemek (ye), okumak (oku) اشاره کرد. در این حالت شما می‌توانید ساختار را درباره افعالی که با هر مقدار هجا هستند استفاده کنید و تنها شرط این است که حرف آخر ریشه فعل مصوت باشد. برای تشکیل فعل زمان حال ساده مثبت تنها کاری که انجام می‌دهیم این است که r را به ریشه فعل اضافه کرده و به دنبال آن پسوند شخصی را متصل می‌کنیم تا به این ترتیب زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی را بسازیم.

جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Last Vowel of verb roota/ıe/io/uö/ü
Ben-rım-rim-rum-rüm
Sen-rsın-rsin-rsun-rsün
O-r-r-r-r
Biz-rız-riz-ruz-rüz
Siz-rsınız-rsiniz-rsunuz-rsünüz
Onlar-rlar-rler-rlar-rler

مثال‌های زیر را نیز در این زمینه مشاهده کنید:

Ben başlarımI beginBen yerimI eat
Sen başlarsınYou beginSen yersinYou eat
O başlarHe/she/it beginsO yerHe/she/it eats
Biz başlarızWe beginBiz yerizWe eat
Siz başlarsınızYou beginSiz yersinizYou eat
Onlar başlarlarThey beginOnlar yerlerThey eat

حالت دوم مثبت در زبان ترکی استانبولی

حالت مثبت دوم زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی وقتی است که فعل شما به صامت ختم می‌شود و یک هجا دارد که شامل ar یا er می‌شود. برای مثال افعال yazmak (yaz), çizmek (çiz), sormak (sor), gülmek (gül) را در نظر بگیرید. در چنین شرایطی ما یکی از ar یا er را بر اساس آخرین مصوت موجود در ریشه فعل وصل می‌کنیم. در ادامه پسوند شخصی را نیز به آن اضافه می‌کنیم. جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Last Vowel of verb roota/ı/o/ue/i/ö/ü
Ben-arım-erim
Sen-arsın-ersin
O-ar-er
Biz-arız-eriz
Siz-arsınız-ersiniz
Onlar-arlar-erler

در ادامه چند مثال کاربردی را نیز در جدول زیر برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

Ben yazarım            I writeBen çizerimI draw
Sen yazarsınYou writeSen çizersinYou draw
O yazarHe/she/it writesO çizerHe/she/it draws
Biz yazarızWe writeBiz çizerizWe draw
Siz yazarsınızYou writeSiz çizersinizYou draw
Onlar yazarlarThey writeOnlar çizerlerThey draw

توجه داشته باشید که این ساختار چند استثنا نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون almak, bilmek, bulmak, durmak, gelmek, görmek, kalmak, olmak (which is a helping verb), ölmek, sanmak, vermek, varmak. اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: زمان حال در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان آینده در زبان ترکی استانبولی

نوع سوم حالت مثبت زمان گسترده در ترکی استانبولی

در این حالت فعل ما به حرف صامت ختم می‌شود و بیش از یک هجا دارد که در این صورت -ır/-ir/-ur/-ür را به آن اضافه خواهیم کرد تا بتوانیم زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی را بسازیم. از جمله این افعال می‌توان به مواردی همچون kullanmak (kullan), öğrenmek (öğren), oturmak (otur), düşünmek (düşün) اشاره کرد. بسته به هارمونی واکه‌ها می‌توانیم یکی از پسوندهای ır/ir/ur/ür را به انتهای فعل خود اضافه کنیم. پس از آن نیز باید پسوند شخصی را ضمیمه کنیم.

جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Last Vowel of verb roota/ıe/io/uö/ü
Ben-ırım-irim-urum            -ürüm
Sen-ırsın-irsin-ursun-ürsün
O-ır-ir-ur-ür
Biz-ırız-iriz-uruz-ürüz
Siz-ırsınız-irsiniz-ursunuz-ürsünüz
Onlar-ırlar-irler-urlar-ürler

جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Ben kullanırımI useBen düşünürümI think
Sen kullanırsınYou useSen düşünürsünYou think
O kullanırHe/she/it usesO düşünürHe/she/it thinks
Biz kullanırızWe useBiz düşünürüzWe think
Siz kullanırsınızYou useSiz düşünürsünüzYou think
Onlar kullanırlarThey useOnlar düşünürlerThey think

توجه داشته باشید که گاهی اوقات افعال کمکی مانند etmek و olmak با کلمات دیگر ترکیب می‌شوند تا یک فعل بزرگ را تشکیل دهند. برای مثال افعال seyretmek, bahsetmek, kaybolmak, affolmak را در نظر بگیرید. افعالی مانند این‌ها در این دسته قرار نمی‌گیرند و تنها بر اساس etmek یا olmak قاعده مناسب را اعمال می‌کنیم. به عبارت دیگر ما با این افعال به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که گویی etmek یا olmak جداگانه نوشته شده‌اند.

genis zaman در زبان ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

حالت منفی زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی

در خصوص حالت منفی زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که تنها یک راه برای تشکیل فعل منفی این زمان وجود دارد. برای این کار شما باید یکی از maz یا mez را بسته به آخرین مصوت ریشه فعل به آن اضافه کرده و این زمان را بسازید. در ادامه نیز باید پسوند شخصی خود را به آن اضافه کنید. البته باید دقت داشته باشید که Ben و Biz در این زمینه کمی متفاوت هستند.

برای Ben به‌جای maz یا mezh از mam یا mem استفاده می‌کنید و برای Biz نیز به‌جای آن دو از mayız dh meyiz  استفاده می‌کنیم. جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید:

Last Vowel of verb roota/ı/o/ue/i/ö/ü
Ben-mam-mem
Sen-mazsın-mezsin
O-maz-mez
Biz-mayız-meyiz
Siz-mazsınız-mezsiniz
Onlar-mazlar-mezler

در دو جدول زیر نیز می‌توانید مثال‌هایی بسیار کاربردی را در این زمینه مشاهده کنید که اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند:

Ben yazmamI do not writeBen çizmem            I do not draw
Sen yazmazsınYou do not writeSen çizmezsinYou do not draw
O yazmazHe/she/it does not writeO çizmezHe/she/it does not draw
Biz yazmayızWe do not writeBiz çizmeyizWe do not draw
Siz yazmazsınızYou do not writeSiz çizmezsinizYou do not draw
Onlar yazmazlarThey do not writeOnlar çizmezlerThey do not draw
Ben kullanmamI do not useBen yemem          I do not eat
Sen kullanmazsınYou do not useSen yemezsinYou do not eat
O kullanmazHe/she/it does not useO yemezHe/she/it does not eat
Biz kullanmayızWe do not useBiz yemeyiz          We do not eat
Siz kullanmazsınızYou do not useSiz yemezsinizYou do not eat
Onlar kullanmazlarThey do not useOnlar yemezlerThey do not eat

بیشتر بخوانید: کاربردهای وجه ماضی (Aorist) در ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان آینده در گذشته (Gelecek zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

حالت سوالی مثبت

یکی دیگر از حالاتی که برای زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی وجود دارد حالت سوالی مثبت است که باید با آن آشنا شوید. این روش در واقع یک روش کوتاه است که تمامی حالات مثبت را نیز در بر می‌گیرد. نکته کلیدی که در اینجا وجود دارد تمرکز بر روی r است که هنگام تشکیل فعل مثبت اضافه شده است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که فعل را بعد از r تقسیم می‌کنیم. در ادامه باید به آن mı/mi/mu/mü را بر اساس مصوت قبل از r اضافه کنید. در آخر نیز باید پسوند شخصی را به آن اضافه کنید.

دقت داشته باشید که برای Onlar پسوند شخصی r چسبیده باقی می‌ماند. تنها کاری که باید برای آن انجام دهید این است که در انتها mı یا mi را اضافه کنید. علاوه بر این برای Ben و Biz یک y را قبل از پسوند شخصی اضافه کنید تا از داشتن دو مصوت در کنار یکدیگر جلوگیری کرده باشید. جدول زیر را مشاهده کنید که اطلاعات کاملی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهد:

Vowel before “r”a/ıe/io/uö/ü
Benmıyımmiyim            muyummüyüm
Senmısınmisinmusunmüsün
Omimu
Bizmıyızmiyizmuyuzmüyüz
Sizmısınızmisinizmusunuzmüsünüz
Onlar-lar mı-ler mi-lar mı-ler mi

علاوه بر این در دو جدول زیر نیز مثال‌هایی کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم:

?Ben yazar mıyım?Do I write?Ben çizer miyim?Do I draw
?Sen yazar mısın?Do you write?Sen çizer misin?Do you draw
?O yazar mı?Does he/she/it write?O çizer mi?Does he/she/it draw
?Biz yazar mıyız?Do we write?Biz çizer miyiz?Do we draw
?Siz yazar mısınız?Do you write?Siz çizer misiniz?Do you draw
?Onlar yazarlar mı?Do they write?Onlar çizerler mi?Do they draw
?Ben kullanır mıyım?Do I use?Ben yer miyim          ?Do I eat
?Sen kullanır mısın?Do you use?Sen yer misin          ?Do you eat
?O kullanır mı?Does he/she/it use?O yer mi?Does he/she/it eat
?Biz kullanır mıyız?Do we use          ?Biz yer miyiz?Do we eat
?Siz kullanır mısınız?Do you use?Siz yer misiniz?Do you eat
?Onlar kullanırlar mı?Do they use?Onlar yerler mi?Do they eat
زمان گسترده در ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

سوالات منفی در زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی

حالت بسیار کاربردی دیگری که برای استفاده از زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی وجود دارد حالت سوالی منفی است که باید با آن نیز آشنا شوید. وقتی که قصد تشکیل حالت منفی را در این زمان دارید باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید. اولین نکته این است که شما باید maz/mez را به ریشه فعل متصل کنید. در ادامه باید mı/mi را به همراه پسوندهای شخصی نیز اضافه کنید.

در اینجا نیز باید دقت داشته باشید که برای Onlar پسوند شخصی maz/mez قرار می‌گیرد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که برای Ben و Bizd را قبل از پسوند شخصی اضافه می‌کنیم تا از داشتن دو مصوت در کنار هم جلوگیری کرده باشیم. جدول زیر را مشاهده کنید تا با این ساختار بیشتر آشنا شوید:

Last Vowel of verb roota/ı/o/ue/i/ö/ü
Ben-maz mıyım-mez miyim
Sen-maz mısın-mez misin
O -maz mı-mez mi
Biz-maz mıyız            -mez miyiz
Siz-maz mısınız            -mez misiniz
Onlar-mazlar mı-mezler mi

در ادامه قصد داریم مثال‌هایی را نیز در دو جدول زیر به شما ارائه دهیم:

?Ben yazmaz mıyım?Do I not write?Ben çizmez miyim?Do I not draw
?Sen yazmaz mısın?Do you not write?Sen çizmez misin?Do you not draw
?O yazmaz mı?Does he/she/it not write?O çizmez mi?Does he/she/it not draw
?Biz yazmaz mıyız?Do we not write?Biz çizmez miyiz?Do we not draw
?Siz yazmaz mısınız?Do you not write?Siz çizmez misiniz?Do you not draw
?Onlar yazmazlar mı?Do they not write?Onlar çizmezler mi?Do they not draw
?Ben kullanmaz mıyım?Do I not use?Ben yemez miyim?Do I not eat
?Sen kullanmaz mısın?Do you not use?Sen yemez misin?Do you not eat
 ?O kullanmaz mı ?Does he/she/it not use?O yemez mi?Does he/she/it not eat
?Biz kullanmaz mıyız?Do we not use?Biz yemez miyiz?Do we not eat
?Siz kullanmaz mısınız?Do you not use?Siz yemez misiniz?Do you not eat
?Onlar kullanmazlar mı?Do they not use?Onlar yemezler mi          ?Do they not eat

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

در چند حالت می‌توانیم از زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی استفاده کنیم؟

برای استفاده از این زمان شما چندین حالت مختلف را می‌توانید استفاده کنید که از جمله آنها می‌توان به زمان‌های مثبت، منفی، سوالی مثبت و سوالی منفی اشاره کرد.

چگونه استفاده از زمان گسترده در زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

برای این کار کافی است که دستورالعمل‌ها را حفظ کرده و تلاش کنید تا جملاتی را در این ساختار به وجود بیاورید و آنها را تمرین کنید.

سخن پایانی

زمان گسترده (Geniş zaman) در زبان ترکی استانبولی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که در این زبان مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری این زمان هستید حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: زمان گذشته نامشخص (Belirsiz geçmiş zaman) در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: زمان گذشته استمراری (Şimdiki zaman hikaye kipi) در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 24 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید