IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اسامی در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
1 اردیبهشت 1403

اسامی در زبان ترکی استانبولی

امروزه اسامی در زبان ترکی استانبولی دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند. زمانی که قصد دارید از اسامی در این زبان استفاده کنید نیازمند این خواهید بود که با هریک از آنها آشنا شوید. آشنایی با انواع اسامی در زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی هرچه تمام از آنها در جملات خود استفاده کنید بدون این‌که مشکلی برای شما به وجود بیاید. با این حال نباید فراموش کنید که دستورالعمل‌های خاصی نیز برای استفاده از این اسامی در زبان ترکی استانبولی وجود دارد.

برای این‌که به شکل بهتری با اسامی در زبان ترکی استانبولی در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این اسامی صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهمی را درباره آنها بیان کنیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی را بادقت مطالعه کنید.

اسامی ملکی در زبان ترکی استانبولی

اسامی ملکی از جمله مهم‌ترین انواع اسامی در این زبان به شمار می‌آیند که نقشی حیاتی در انتقال مالکیت و روابط بین موجودات مختلف ایفا می‌کنند. در زبان ترکی اسامی ملکی با افزودن پسوندهایی به اسم پایه تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده صاحب و شخصی که تصرف شده است خواهند بود. این پسوندها مطابق با قوانین هارمونی واکه‌ها اضافه می‌شوند که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. از جمله مهم‌ترین پسوندهایی که امروزه برای ایجاد اسامی ملکی در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– First person singular (my): -(I)m, -(u)m, -(ü)m

– Second person singular (your): -(I)n, -(u)n, -(ü)n

– Third person singular (his, her, its): -(s)I, -(s)u, -(s)ü

– First person plural (our): -(I)mIz, -(u)muz, -(ü)müz

– Second person plural (your): -(I)nIz, -(u)nuz, -(ü)nüz

– Third person plural (their): -(l)erI, -(l)eru, -(l)erü

یکی از نکات مهمی که باید حتما درباره این دسته از اسامی در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که پرانتزهایی که پسوند را به شما نشان داده‌اند تنها زمانی استفاده می‌شوند که برای هارمونی واکه‌ها یا جدا کردن مصوت‌ها موردنیاز باشند. برای مثال در هنگام افزودن پسوند به یک اسم که به یک مصوت ختم می‌شود شما می‌توانید از بافر s یا l برای ایجاد ساختار صدادار مدنظر خود استفاده کنید.

از جمله اسامی که امروزه در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند و نشان‌دهنده رابطه مالکیت هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ev: خانه
  • Evim: خانه من
  • Evin: خانه تو
  • Evi: خانه او
  • Evimiz: خانه ما
  • Eviniz: خانه شما
  • و …
اسم در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

اسامی غیرقابل شمارش در زبان ترکی استانبولی

یکی از پرکاربردترین انواع اسامی در زبان ترکی استانبولی که امروزه در بسیاری از جملات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به اسامی غیرقابل شمارش اشاره کرد. این دسته از اسامی در زبان ترکی استانبولی نقشی کلیدی را در گرامر این زبان ایفا می‌کنند. اسامی غیرقابل شمارش در واقع به اسامی گفته می‌شود که شما نمی‌توانید به‌صورت جداگانه اقدام به شمارش آنها کنید. به عبارت دیگر این اسامی در واقع به مواردی اشاره می‌کنند که قابل تفکیک نیستند. برای مثال می‌توانید آب را در نظر بگیرید.

از جمله ویژگی‌های این دسته از اسامی در زبان ترکی استانبولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این اسامی را نمی‌توان به‌صورت جمع نوشت. این در حالی است که اسامی قابل شمارش را خیلی راحت می‌توانید در فرم جمع بنویسید.
  • از آنجایی که این اسامی غیرقابل شمار هستند نمی‌توان آنها را به‌صورت جداگانه به همراه اعداد جفت کرد. پس حتما وقتی که قصد استفاده از آنها را دارید به این نکته دقت داشته باشید.
  • در زبان ترکی استانبولی برای این‌که بتوانید از اسامی غیرقابل شمارش استفاده کنید نیازمند این هستید که از افعال خاصی استفاده کنید. پس حتما در زمان استفاده از این افعال این نکته را نیز مدنظر قرار دهید.

از جمله اسامی در زبان ترکی استانبولی که به‌صورت غیرقابل شمارش هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Su: به معنای آب
  • Bilgi: به معنای اطلاعات
  • Ekmek: به معنای نان
  • Sevgi: به معنای عشق
  • Hava: به معنای هوا
  • و …

بیشتر بخوانید: حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: حالت مجهول در زبان ترکی استانبولی

اسامی قابل شمارش در زبان ترکی استانبولی

از دیگر انواع اسامی در زبان ترکی استانبولی که حتما باید با آن آشنا شوید می‌توان به اسامی قابل شمارش در این زبان اشاره کرد. اسامی قابل شمارش همانطور که از نامشان نیز پیداست اسامی هستند که شما خیلی ساده و راحت می‌توانید آنها را به‌صورت مجزا از یکدیگر بشمارید. این اسامی را هم می‌توان به‌صورت مفرد و هم به‌صورت جمع مورداستفاده قرارداد. دقت داشته باشید که این اسامی معمولا به آیتم‌ها، افراد یا مفاهیم فردی اشاره می‌کنند که می‌توانند از یکدیگر جدا شده و به‌صورت کمیت بررسی شوند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره این دسته از اسامی در گرامر زبان ترکی استانبولی بدانید این است که شما می‌توانید آنها را در موارد متعددی مورداستفاده قرار دهید. برای این‌که به شکل بهتری با این اسامی آشنا شده و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید در این بخش قصد داریم مثال‌هایی را درباره این اسامی در اختیار شما قرار دهیم:

  • Elma به معنای سیب که اگر آن را به‌صورت جمع بنویسید به شکل elmalar در می‌آید.
  • Kedi به معنای گربه که اگر آن را به‌صورت جمع بنویسید به شکل kediler در می‌آید.
  • Araba به معنای ماشین که اگر آن را به‌صورت جمع بنویسید به شکل arabalar در می‌آید.

نکته بسیار مهمی که باید در خصوص استفاده از این اسامی در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که شما تنها زمانی می‌توانید از حالت جمع آنها استفاده کنید که سه مورد یا بیشتر وجود داشته باشد.

انواع اسامی از نظر جنسیت در زبان ترکی استانبولی

یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌هایی که برای اسامی در زبان ترکی استانبولی وجود دارد تقسیم‌بندی آنها به دسته‌های مختلف بر اساس جنسیت اسامی است. شاید نکته جالبی که باید درباره اسامی در این زبان بدانید این است که برخلاف بسیاری از زبان‌های رایجی که در دنیا وجود دارند گرامر زبان ترکی هیچ تمایزی بین اسامی مذکر، مونث یا خنثی نمی‌دهد و همین عامل نیز باعث می‌شود تا کارکردن با اسامی در این زبان  بسیار ساده‌‌تر از سایر زبان‌ها باشد و شما بتوانید به شکل ساده‌تری از آنها بهره‌مند شوید.

در واقع جنسیت تنها زمانی حائز اهمیت خواهد بود که زمینه اسمی که قصد استفاده از آن را دارید به میان بیاید. در این شرایط شما حتما باید به جنسیت توجه داشته باشید. در ادامه قصد داریم چند مثال را به شما ارائه دهیم که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید از اسامی در  این زبان با استفاده از جنسیت استفاده کنید:

Bu kadın öğretmen çok iyi.

این معلم زن خیلی خوبی است.

Ayşe öğrenci oldu.

عایشه دانشجو شد.

اسامی در زبان ترکی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

اسم‌های جمعی در دستور زبان ترکی استانبولی

اسم‌های جمعی از جمله مهم‌ترین اسامی در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آیند که امروزه دارای کاربردهای زیادی بوده و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این اسامی زمانی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید به مجموعه‌ای از موارد مشابه یا گروهی از افراد با ویژگی‌های مشترک اشاره کنید. این کلمات دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که آنها را از اسامی استاندارد در زبان ترکی استانبولی متمایز می‌کند. آنها به زبان ترکی نوشتاری و گفتاری اهمیت زیادی می‌دهند و وضوح و دقت بیشتری را به شما ارائه می‌دهند.

به طور کلی این اسامی در زبان ترکی را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • اسامی جمعی رسمی: این اسامی از ترکیب یک اسم خاص با پسوند به دست می‌آیند. معمولا این اسامی دارای پایان‌های خاصی هستند که نشان‌دهنده معنای جمعی آنها خواهد بود. از جمله مهم‌ترین این اسامی می‌توان به مواردی همچون İnsanlar (به معنای مردم)، Hayvanlar (به معنای حیوانات) و … اشاره کرد.
  • اسامی جمعی غیررسمی: این اسامی بیشتر در مکالمات محاوره‌ای استفاده می‌شوند و از دستور خاصی پیروی نمی‌کنند. آنها برای انتقال معنای موردنظر بر زمینه و عبارات رایج متکی هستند. از جمله این اسامی می‌توان به مواردی همچون Kız çocukları (به معنای دخترها)، Koca dudaklar (به معنای لب‌های بزرگ) و … اشاره کرد.

پس وقتی که قصد دارید از این دسته از اسامی در زبان ترکی استفاده کنید حتما باید به نوع اسم جمعی که در جمله خود استفاده می‌کنید دقت داشته باشید و سعی کنید آنها را در جای درستی به کار بگیرید.

اسامی مرکب در گرامر زبان ترکی استانبولی

دسته دیگر از اسامی در زبان ترکی استانبولی که حتما باید با آنها آشنا شوید می‌توان به اسامی مرکب در این زبان اشاره کرد. تسلط بر این دسته از اسامی در ترکی ممکن است گاهی اوقات سخت و پیچیده باشد. به همین علت نیز شما باید به نکات متعددی در این زمینه دقت داشته باشید. به طور کلی باید توجه کنید که اسامی مرکب در این زبان معمولا از ترکیب دو یا چند کلمه ایجاد می‌شوند. برای این‌که به شکل بهتری با ساختارهای تشکیل دهنده اسامی مرکب در این زبان آشنا شوید باید با مراحل زیر آشنا شوید.

در اولین قدم شما باید ریشه کلمه درست و استانداردی را انتخاب کنید. ریشه‌ای که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند هر ترکیبی از اسم، صفت یا فعل باشد. در کل باید دقت کنید که این کلمه ریشه‌ای که انتخاب می‌کنید برای انتقال معنای موردنظرتان بسیار مهم خواهند بود. در قدم بعدی شما باید یک بافر -s- یا -ı- را نیز به انتهای اسم خود اضافه کنید. البته این کار در موارد خاصی صورت می‌گیرد که بیشتر دلیل استفاده از آن نیز به‌خاطر حفظ هارمونی و تلفظ روان است.

از جمله ترکیب‌های مختلفی که شما می‌توانید برای ساخت ریشه مدنظر خود در این اسامی استفاده کنید می‌توان به ساختارهای زیر اشاره کرد:

  • اسم + اسم
  • صفت + اسم
  • فعل + اسم

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید اسامی مرکب گاهی اوقات ممکن است از بیش از دو کلمه تشکیل شده باشند. به همین علت نیز وقتی که قصد دارید از آنها استفاده کنید حتما باید این موضوع را مدنظر قرار دهید.

اسامی انتزاعی در زبان ترکی استانبولی

وقتی که صحبت از اسامی در زبان ترکی استانبولی می‌شود باید دقت داشته باشید که اسامی انتزاعی یکی از مهم‌ترین دسته‌های این اسامی به شمار می‌آیند. به طور کلی باید دقت داشته باشید که یک اسم انتزاعی نشان‌دهنده ایده، کیفیت یا احساسی است که با هریک از حواس پنج‌گانه قابل درک نیستند. برخلاف اسم‌های عینی که به اشیا محسوسی اشاره دارند باید دقت داشته باشید که اسامی انتزاعی معمولا قابل شهود نیستند.

از جمله مهم‌ترین این اسامی در زبان ترکی استانبولی می‌توان به مواردی همچون üzüntü به معنای غم، sevgi به معنای عشق و bilgi به معنای دانش اشاره کرد. به طور کلی شما دو راه برای ساخت اسامی انتزاعی در زبان ترکی استانبولی دارید. روش اول استفاده از صفات برای ساخت این اسامی است. برای این کار شما می‌توانید از پسوندهای lik یا lık در انتهای صفات خود استفاده کنید. برای مثال نمونه‌های زیر را مشاهده کنید:

Büyük (بزرگ) → Büyüklük (بزرگی)

Zor (سخت) → Zorluk (سختی)

Yumuşak (نرم) → Yumuşaklık (نرمی)

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که برای ساخت اسامی انتزاعی در زبان ترکی استانبولی شما می‌توانید از افعال نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. برای این کار شما باید از پسوندهای ma یا me در انتهای ریشه افعال خود استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید اسامی انتزاعی را بسازید که ایده فعل شما را بیان می‌کنند. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Anlamak (فهمیدن) → Anlama (فهم)

Sevmek (دوست داشتن) → Sevme (عشق)

Çalışmak (کارکردن) → Çalışma (کار)

اسم در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

اسامی جمعی در گرامر زبان ترکی استانبولی

دقت داشته باشید که دسته دیگری از اسامی در زبان ترکی استانبولی اسامی جمع در این زبان هستند که با افزودن پسوندهای ler یا lar به اسم مفرد تشکیل می‌شوند که انتخاب هریک از این دو پسوند به قواعد هماهنگی هارمونی در زبان ترکی استانبولی بستگی دارد. برای این‌که به شکل بهتری با این اسامی آشنا شوید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

ev (خانه) – evler (خانه‌ها)

kitap (کتاب) – kitaplar (کتاب‌ها)

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که به‌منظور حفظ هماهنگی و هارمونی مصوت‌ها در هنگام تشکیل اسم جمع ساختار قابل درکی در زبان ترکی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اسامی عینی یا عمومی در زبان ترکی استانبولی

برای صحبت درباره اسامی در زبان ترکی استانبولی باید با اسامی عمومی یا عینی نیز در این زبان آشنا شده و بتوانید از این اسامی نیز استفاده کنید. این اسامی در واقع به‌عنوان عناصر سازنده زبان ترکی استانبولی عمل می‌کنند و زمینه را برای معنای یک عبارت فراهم خواهند کرد. این اسامی در واقع اسامی هستند که به اشیا یا انواع افراد مختلف اشاره می‌کنند. برخلاف اسم‌های خاص حرف اول آنها با حروف بزرگ نوشته نمی‌شود مگر این‌که در ابتدای جمله قرار داشته باشند.

نکته مهمی که باید درباره اسامی عینی یا عمومی در زبان ترکی بدانید این است که آنها از دسته‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون اسامی یکپارچه، اسامی انتزاعی، اسامی قابل شمارش و حتی اسامی غیرقابل شمارش اشاره کرد. به همین علت نیز وقتی که قصد استفاده از این اسامی را دارید حتما باید به نحوه استفاده از آنها و موقعیتی که از این اسامی در آن استفاده می‌کنید دقت و توجه کافی را داشته باشید.

اسامی خاص در زبان ترکی استانبولی

آخرین دسته از اسامی در زبان ترکی استانبولی که قصد داریم در این مطلب درباره آنها صحبت کنیم اسامی خاص در این زبان هستند. این اسامی ویژگی‌های جذاب و قابل توجهی را به شما ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند تا بتوانید ساختارهای بهتری را در جملات خود ایجاد کنید. دقت داشته باشید که اسامی خص معمولا به افراد، مکان‌ها یا چیزهای خاصی اشاره کرده و آنها را مشخص می‌کنند. آنها در واقع وقتی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید تمایز یک موجودیت نسبت به یک موجودیت دیگر را بیان کنید.

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که اسامی خاص در زبان ترکی استانبولی معمولا با حروف بزرگ نوشته می‌شوند. پس وقتی که قصد دارید از آنها در یک جمله ترکی استفاده کنید حتما باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید. نکته مهم دیگری که باید درباره این اسامی بدانید این است که آنها دارای حالت جمع نیستند و شما نمی‌توانید این اسامی را به شکل جمع بنویسید.

سخن پایانی

به طور کلی کارکردن با اسامی در زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملات و عبارات بهتری بسازید. اسامی در این زبان دارای انواع مختلفی هستند که آشنایی با آنها بدون شک برای شما مفید خواهد بود. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری هرچه بهتر این اسامی در زبان ترکی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره اسامی در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

چند دسته اسم در زبان ترکی استانبولی داریم؟

به طور کلی دسته‌بندی‌های متفاوتی برای اسم در زبان ترکی استانبولی وجود دارد. از جمله انواع مختلف این اسامی می‌توان به اسامی خاص، اسامی عام، اسامی غیرقابل شمارش، اسامی قابل شمارش و … اشاره کرد.

چگونه نحوه کارکردن با اسامی در زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

بهتر است که ابتدا انواع مختلف این اسامی را حفظ کرده و سپس سعی کنید آنها را در جملات مختلف زبان ترکی استانبولی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: قید‌ها در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر نامعین در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید