IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
پنج روش ساده برای فهمیدن مکالمات به زبان اسپانیایی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 بهمن 1397

پنج روش ساده برای فهمیدن مکالمات به زبان اسپانیایی

آیا قبل از هر مکالمه به زبان اسپانیایی «چه می شود اگر»های زیادی در سرتان است؟

چه می شود اگر بومی اسپانیایی زبان کلمات را سریع ادا کند و من چیزی متوجه نشوم؟

چه می شود اگر لهجه ای داشته باشند که من اصلا با آن آشنا نباشم؟

چه می شود اگر اصطلاحات محاوره ای کشوری را به کار ببرند که من هرگز به آنجا سفر نکرده ام؟

چه می شود اگر ناگهان همه آنچه که خوانده ام را فراموش کنم؟

بسیار خوب، به نظر می رسد خیلی دراماتیک و با اغراق به مسائل نگاه کرده باشیم، اما مواقعی هستند که ما هنگام صحبت کردن به زبان دوم اعتماد به نفسمان را از دست می دهیم.

چرا نمی توانم اسپانیایی یاد بگیرم؟

با تمرین کردن می توانید در هر کاری مهارت کافی را به دست بیاورید، اما گاهی روش درست تمرین کردن را بلد نیستید.

پیدا کردن کسی که «واقعا» اسپانیایی صحبت کند، خیلی سخت است؛ البته اگر در یک کشوری اسپانیایی زبان زندگی کنید، داستان به راحتی آب خوردن است! اگرچه خواندن کتاب های درسی اسپانیایی، درباره این زبان مطالب بسیار زیادی به ما یاد می دهد، اما سخت است که گوشمان را به اسپانیایی محاوره و روزمره عادت بدهیم.

اگر متوجه منظور من شدید، جایی نروید!

احتمالا شوکه می شوید اگر به شما بگویم صدها منبع رایگان، دروس مفید و استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای تقویت مهارت شنیدن و درک مطلب مکالمات اسپانیایی از آن استفاده کنید و می توانید از ابزاری استفاده کنید که نیازهای خاص شما را تامین کنند.

بنابراین، هیچوقت مهارت های خودتان را دست کم نگیرید. فقط نکاتی که در این مقاله به شما یاد می دهیم را دنبال کنید تا مهارت هایتان به سطح بالاتری برود.

پنج روش ساده برای فهمیدن مکالمات به زبان اسپانیایی

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

1. به فرهنگ  متعهد باشید

همانطور که همه می دانیم ارتباط برقرار کردن و مکالمه، فراتر از کلمات هستند!

با دانستن کلمات زیاد، حتی اگر معنی تمام آن ها را هم بدانید، استفاده از آن ها گاهی می تواند خیلی گیج کننده باشد.

در حالیکه دیکشنری ها و فهرست کلمات، مقدار زیادی اسپانیایی به شما یاد می دهند اما تقریبا غیرممکن است که تمام تاثیرات بیرونی کلمات و عبارات را که مسلما روی شیوه استفاده و درک آن ها تاثیر می گذارد، به شما یاد بدهند.

تصور کنید چقدر می تواند گیج کننده باشد وقتی یک غیرانگلیسی زبان از شما بخواهد پنیر را ببرید و شما به او نمکدان بدهید یا صدایی را تقلید کنید که با دوست انگلیسی زبان یا خانواده تان انجام می دهید. این مدل شوخی ها و لطیفه ها در کتاب ها نوشته نشده و بسیاری از بومیان انگلیسی زبان هم با توجه به محل سکونت و سنشان نمی توانند آن ها را درک کنند.

این مسئله برای زبان اسپانیایی هم صدق می کند. مطالب و مباحث زیادی درباره زبان اسپانیایی وجود دارد که فقط با مطالعه و دانستن فرهنگ آن ها می توانید درک کنید.

همانطور که گفته شد، اسپانیایی زبان رسمی بیش از 500 میلیون نفر است و بالاترین تعداد کشورهایی را دارد که بومیان به این زبان صحبت می کنند. بنابراین این مرحله وقتی قرار است درک کردن را یاد بگیرید، بسیار مهم است.

برای مثال، در اسپانیا خط عابر پیاده اغلب با نام paso de cebra که ترجمه تحت اللفظی آن «zebra crossing» است، شناخته می شود. در اسپانیا، بعضی حروف متفاوت از کشورهای اسپانیایی زبان دیگر تلفظ می شوند. حروفی مثل c و z که باید آن ها را شل و سر زبانی تلفظ کنید.

موضوع دیگری که باید به آن دقت کرد این است که فرهنگ به میزان زیادی روی مکالمات تاثیر می گذارد. به این فکر کنید چقدر فرهنگ کشور خودتان از تاریخ و غذا گرفته تا آداب و رسوم و سنت ها روی مکالمات روزمره تاثیر می گذارد.

به همین دلیل است که حتی اگر اسپانیایی هم بلد باشید، ممکن است ندانید quinceañera و flamenco به چه معنی است. کلمه Quinceañera که معنی تحت اللفظی آن “fifteen year old” است، برای اشاره به مهمانی بزرگی استفاده می شود که دخترها وقتی 15 ساله می شوند برگزار می کنند و در مکزیک و دیگر فرهنگ های آمریکای لاتین بسیار قدیمی است و یکی از آداب و رسوم آن هاست. کلمه flamenco هم نوعی رقص است که در جنوب اسپانیا بسیار مشهور است.

با توجه به جملات بالا می توانید بفهمید زبان اسپانیایی و فرهنگ های وابسته آن چطور از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. فرقی نمی کند به اکوادور، پرو، کوبا یا اسپانیا سفر کنید، آشنایی با فرهنگ هر منطقه می تواند به مهارت های درک مطلب شما از زبان محلی آن منطقه کمک کند و بتوانید خیلی راحت از آن ها در زندگی روزمره استفاده کنید.

جستجو درباره غذا، تاریخ و سنت های هر کشور، همچنین یادگیری اصطلاحات عامیانه و گوش دادن به لهجه های مختلف به طور قابل توجهی می تواند درک مطلب شما را گسترش بدهد.

2. تلفظ صحیح را  یاد بگیرید

بسیاری از مردم می توانند متون اسپانیایی را بخوانند، اما وقتی نوبت به شنیدن می رسد، آن ها تجربه های تلخی دارند و نمی توانند مطالبی که به راحتی از روی کاغذ خوانده بودند و حالا آن ها را می شنوند بفهمند و برعکس این اتفاق هم ممکن است بیافتد، یعنی نمی توانند چیزهایی را که شنیده اند، روی کاغذ بنویسند.

برای اینکه زبانی را به طور کامل متوجه شوید، مهارت های مختلفی نیاز است و هر کدام از آن ها نیازمند تمرین است. گاهی نداشتن بعضی مهارت های خاص به این دلیل است که به جای استفاده از دهان و گوش هایمان، از چشممان بیش از حد استفاده می کنیم.

بنابراین برای اینکه مهارت درک مطلب مکالمات اسپانیایی را تقویت کنید، از کتاب های درسی و متون فاصله بگیرید و بیشتر درس های صوتی و شفاهی را تمرین کنید. اجازه دهید گوشتان لهجه ها و گویش های مختلف را بشنود و به آن ها عادت کند. با این حال باز هم تکرار می کنیم، باید کشور مقصدتان را انتخاب کنید یا قصد و نیتتان برای استفاده از زبان اسپانیایی را مشخص کنید. لهجه و گویشی را انتخاب کنید که مناسب شماست!

شوکه کننده است اگر بدانید عدم آشنایی با لهجه یا گویش محلی منطقه ای چقدر می تواند روی درک مطلب شما تاثیر بگذارد. اگر گویش دومینیکایی را نشنیده باشید، معنی بیشتر جملات در جمهوری دومینیکن را نخواهید فهمید.

3. گرامر را  دریابید

تصور کنید قرار است مکالمه ای جدی و مهم با «یودا» (Yoda) (شخصیت خیالی جنگ ستارگان) یا جرج جنگل (George of the Jungle) داشته باشید. اگرچه هر دوی آن ها انگلیسی صحبت می کنند، اما زمان و تمرکز زیادی می خواهد تا تمام حرف های آن ها را بفهمید.

بعضی اوقات، هرچند ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، استفاده از یک کلمه اشتباه یا نقطه گذاری غلط می توانند معنی یک جمله را به طور کامل تغییر دهد! جملات و مثال های زیادی برای تاثیر نقطه گذاری درست یا غلط، هم در زبان انگلیسی و هم در زبان فارسی وجود دارد و دو مورد از مهم ترین آن ها را در ادامه می بینید:

بخشش لازم نیست، اعدامش کنید!

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید!

!Let’s eat Grandma

!Let’s eat, Grandma

همین قوانین و مثال ها در زبان اسپانیایی هم صادق است.

علاوه بر آن، بومیان هر زبانی در مکالمات عادی و محاوره قوانین گرامر را زیر پا می گذارند یا عمدا آن ها را تغییر می دهند و شیطنت های زبانی می کنند تا معنی کلامشان را به روشی متفاوت بیان کنند. به همین دلیل است که اگر می خواهید تمام صحبت های دیگران را به زبانی دیگر بفهمید، باید زیر و بم گرامر زبان انگلیسی را بدانید.

اگرچه ممکن است هزاران کلمه بدانید، اما اگر ندانید چطور از آن ها به درستی (و گاهی به نادرستی) استفاده کنید و آن ها را کنار هم قرار بدهید، فهمیدن زبانی که در حال یادگیری آن هستید، به چالشی سخت تبدیل می شود.

خوشبختانه، گرامر اسپانیایی تفاوت زیادی با انگلیسی ندارد و در بعضی موارد حتی خیلی راحت تر و ساده تر است. دلم می خواهد با شما شرط ببندم که مهارت در گرامر اسپانیایی اصلا کار سختی نیست؛ به خصوص وقتی این مسئله را در نظر بگیریم که منابع بی شماری برای کمک به شما وجود دارد.\

پنج روش ساده برای فهمیدن مکالمات به زبان اسپانیایی

4. املای کلمات را یاد بگیرید

دانستن اهمیت و نحوه عملکرد املای کلمات، کلید اصلی موفقیت است. توجه به صداهایی که هر کدام از حروف اسپانیایی تولید می کنند، به درک کلی شما از مفهوم کلمه و جمله کمک شایانی می کند. شما کلمه ای کاملا ناآشنا را که فردی بیان می کند می شنوید، اما مغز شما قادر خواهد بود صداهای اسپانیایی را به حروف ترجمه کند و با کنار هم قرار دادن این صداها، کلمه کلی را بسازید و معنی گوینده را متوجه شوید.

وقتی کم و بیش توانستید کلمه ناآشنا را متوجه شوید و املای آن را حدس بزنید، شانس زیادی دارید که معنی آن را به خطر بیاورید، تشخیص بدهید این کلمه هم ریشه (cognate) یا جزو کلمات مشابه در زبان انگلیسی است و می توانید بفهمید این کلمه پیشوند، پسوند یا ریشه کلمه ای است که شاید از قبل معنی آن را می دانید. باحال است، نه؟

خوشبختانه، اگر بتوانید انگلیسی را به خوبی صحبت کنید، این قسمت یادگیری زبان اسپانیایی، ساده ترین قسمت است. فرقی نمی کند زبان انگلیسی را در دوران کودکی یاد گرفته یا در سال های نوجوانی و بزرگسالی به سراغ آن رفته باشید، با دانستن زبان انگلیسی می توانید در یک چشم بر هم زدن املای کلمات اسپانیایی را تشخیص بدهید.

برای زبان آموزان مبتدی، انگلیسی و اسپانیایی الفبای تقریبا یکسانی دارند و به این معنی است که یادگیری زبان اسپانیایی نسبت به بسیاری از زبان های دیگر ساده تر و امیدوارکننده تر است.

ممکن است به عنوان کسی که زبان اولش انگلیسی است، باور این موضوع برای شما سخت باشد، اما زبان هایی وجود دارند که املای آن ها بصری است و بیشتر حروف فقط یک صدا دارند و همیشه می توانید با کمی حدس زدن، در خواندن و نوشتن کلمات موفق شوید. خوشبختانه اسپانیایی یکی از این زبان هاست. به همین دلیل است که نکته شماره 4 ما، یعنی همین نکته ای که درباره آن با شما صحبت کردیم، برای این زبان کاربردی فوق العاده دارد.

برای شروع کار و برای اینکه با صداها و حروف زبان اسپانیایی آشنا شوید، صدها و حتی هزاران منبع وجود دارد که همین الان هم می توانید آن ها را بررسی کنید.

پس این نکته ساده را دریابید!

پنج روش ساده برای فهمیدن مکالمات به زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

5. دانش واژگان خود را تقویت کنید

این نکته احتمالا برای شما خیلی بدیهی است، اما هزاران و هزاران کلمه در زبان اسپانیایی وجود دارد. هر چه بیشتر یاد بگیرید، بیشتر متوجه جملات و دیالوگ ها می شوید.

اینکه بدانید هر کلمه ای در متن چطور تلفظ، نوشته و استفاده می شود، همیشه ایده خوبی است. این مسئله باعث می شود درک مطلب و سلیس صحبت کردن خیلی سریع اتفاق بیافتد و باعث شود کلمات جدیدتر را بهتر به خاطر بسپارید.

وقتی در حال یادگیری کلمات جدید هستید، راه های زیادی برای موفقیت در این هدف وجود دارد. بعضی روش ها بهتر از بقیه جواب می دهند و در نتیجه سطح درک مطلب شما بالاتر می رود. باز هم تمام این ها به هدف اصلی شما برمی گردد. درحالیکه باید برای یادگیری واژگان جدید در هر زمینه ای حریص باشید تا دانش عمومی و درک مطلب شما تقویت شود، باید بتوانید با دقت بیشتر و به صورت جدی تر روی واژگانی تمرکز کنید که در زندگی روزمره شما بیشتر کاربرد دارند.

با در نظر داشتن موارد بالا، نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

  • واژگان را به صورت گروه کلمات یاد بگیرید. کار کردن با کلماتی که در یک دسته بندی قرار می گیرند، باعث می شود متون و محتوای متمرکزتری برای یادگیری تمام واژگان آن گروه داشته باشید. می توانید بین آن ها ارتباط برقرار کنید که این روش برای یادگیری و بازیابی همه چیز عالی است. برای مثال می توانید اسم صدها میوه یا اشیایی که در خانه هستند را به راحتی یاد بگیرید.
  • از متدهای مختلف برای یادگیری و سرگرم کردن خودتان استفاده کنید. هرروز به فهرست بلند بالای کلمات رجوع نکنید و خودتان را مجبور نکنید همه چیز را حفظ کنید. هر روز از فلش کارت استفاده نکنید. بهترین روش یادگیری هم بعد از مدتی تکرار، خسته کننده می شود. از اپلیکیشن های مختلف، بازی ها یا روش های خلاقانه دیگر برای یادگیری واژگان استفاد کنید. یادگیری را تازه و سرگرم کننده نگه دارید تا مغزتان بهتر پاسخ بدهد.
  • روی کلماتی تمرکز کنید که بیشتر از آن ها استفاده می کنید، نام اشیایی را که هر روز می بینید یا نام کارهایی که هر روز انجام می دهید در این دسته قرار می گیرد. این روش باعث می شود راحت تر و سریع تر صحبت کنید؛ پس ساختن فهرست کلمات شخصی، فکر بدی نیست!
  • روی واژگان مربوط به حرفه، کسب و کار، عادت ها و علایقتان تمرکز کنید. برای مثال، اگر پرستار هستید و می خواهید با بیماران اسپانیایی زبان ارتباط برقرار کنید، مجموعه ای از واژگان را که درباره اعضای مختلف بدن، توصیه های پزشکی و راه های درمان است، پیش از بقیه کلمات یاد بگیرید.

وقتی به اندازه کافی یاد گرفتید، فکر بدی نیست که مترادف ها، متضادها و کلمات مرتبط با کلماتی را که قبلا خواندید یاد بگیرید. دانستن مترادف ها باعث می شود مکالمات و متون به زبان اسپانیایی را راحت تر متوجه شوید؛ با توجه به اینکه همه ما در مکالمات روزمره از مترادف های زیادی استفاده می کنیم.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که واژگانتان را به روز نگه دارید و به طور دائم از آن ها استفاده کنید تا فراموش نکنید. به طور کلی اگر کلماتی را یک بار یاد بگیرید و دیگر هرگز از آن ها استفاده نکنید، به احتمال خیلی زیاد آن ها را فراموش خواهید کرد. روزانه سعی کنید واژگان و عبارات اسپانیایی را در مکالماتتان استفاده کنید یا حتی گاهی با خودتان اسپانیایی حرف بزنید تا کلمات فراموش نشوند.

بسیار خوب، پنج روشی را که برای مهارت و تسلط روی درک مطلب مکالمات اسپانیایی باید یاد بگیرید، به شما گفتیم!

این روش ها و موفقیت در آن ها کمی زمان می برد، اما یادتان باشد، اگر به طور دائم و با پشتکار تمرین کنید، هر هفته مهارت ها و توانایی هایتان پیشرفت می کند. هر چیزی که لازم دارید، درست روبروی شماست!

(!Happy  studies and ¡buena suerte! (Good luck


بیشتر بخوانید:مکالمه به زبان اسپانیایی با 97 عبارات رایج


دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید