IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
صرف فعل در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
21 شهریور 1402

مقدمه ای بر صرف فعل در زبان آلمانی

آشنایی با صرف فعل در زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از افعال در این زبان استفاده کرده و به‌درستی آنها را صرف کنید. همانطور که می‌دانید افعال در زبان‌های مختلف دارای زمان‌های متفاوتی هستند که از جمله آنها می‌توان به زمان‌های گذشته ساده، گذشته استمراری، حال ساده و … اشاره کرد. هریک از این زمان‌ها فعل‌های زبان را به یک شکل خاص تغییر می‌دهند که شما حتما باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به‌درستی از افعال در آن زمان استفاده کنید.

ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره صرف افعال در زبان آلمانی صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره این موضوع افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

صرف فعل در زبان آلـــمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

لیست زمان افعال در زبان آلمانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در خصوص صرف فعل در زبان آلمانی بدانید این است که با زمان افعال در این زبان آشنا شده و اطلاعاتی را در این خصوص به دست بیاورید. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان آلمانی شش زمان اصلی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمان حال
  • حال کامل
  • گذشته ساده
  • گذشته کامل
  • آینده
  • آینده کامل

زمان حال که ممکن است به‌صورت زمان حال ساده یا حال کامل در جملات زبان آلمانی مورداستفاده قرار گیرد. در خصوص زمان گذشته شما باید دقت داشته باشید که ما یک نوع گذشته ساده داریم که در زبان آلمانی به آن گذشته ناقص نیز گفته می‌شود.

هریک از این زمان‌ها دارای کاربردهای مخصوص به خود در زبان آلمانی هستند که با استفاده از خدمات ارائه شده در سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر می‌توانید اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

افعال منظم در زبان آلمانی

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره گرامر زبان آلمانی بدانید این است که در این زبان حدودا 90 درصد از افعال به‌صورت باقاعده و منظم هستند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا صرف آنها برای شما کار ساده و راحت‌تری باشد. حال برای این‌که بتوانید اقدام به صرف فعل در زبان آلمانی کنید قواعد خاصی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افعال باقاعده یا منظم از صرف منظم در زمان گذشته و Partizip 2 پیروی می‌کنند که از جمله مثال‌های آن می‌توان به küssen (بوسیدن)، lernen (یاد گرفتن) و arbeiten (کارکردن) اشاره کرد. تنها کاری که در این حالت باید انجام دهید این است که ریشه فعل خود را دریافت کرده و زمان حال یا گذشته ساده را به آن اضافه کنید. در ادامه نمونه‌هایی را از انجام این کار مشاهده می‌کنید که به درک هرچه بهتر این موضوع کمک می‌کند:

  • شخص: من، حال ساده: lern-e و گذشته ساده: lern-te
  • شخص: تو، حال ساده: lern-st و گذشته ساده: lern-test
  • شخص: او، حال ساده: lern-t و گذشته ساده: lern-te
  • شخص: ما: حال ساده: lern-en و گذشته ساده: lern-ten
  • شخص: شما: حال ساده: lern-t و گذشته ساده: lern-tet
  • شخص: آنها یا ایشان، حال ساده: lern-en و گذشته ساده: lern-ten

همانطور که شما هم بر اساس این قواعد مشاهده کردید صرف افعال منظم در زبان آلمانی کاری بسیار ساده و راحت است و معمولا شما برای انجام این کار با چالش و مشکل جدی مواجه نمی‌شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قاعده‌ای که بیان کردیم را دنبال کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید :50 فعل رایج در زبان آلمانی با مثال

بیشتر بخوانید :بررسی اجمالی سه وجه فعل در زبان آلمانی

صــرف فعل در زبـــان آلمانی

مثال از صرف فعل منظم arbeiten در زبان آلمانی

یکی از افعالی که امروزه در زبان آلمانی دارای کاربردهای زیادی است و یادگیری صرف آن از اهمیت زیادی برای شما برخوردار خواهد بود فعل arbeiten است. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم به طور کامل صرف این فعل را برای شما در زمان‌های مختلف توضیح دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درک درستی را از صرف این افعال به دست بیاورید:

وجه خبری فعل:

زمان حال:

ich arbeite

du arbeitest

er/sie/es arbeitet

wir arbeiten

ihr arbeitet

sie/Sie arbeiten

زمان گذشته:

ich arbeitete

du arbeitetest

er/sie/es arbeitete

wir arbeiteten

ihr arbeitetet

sie/Sie arbeiteten

حال کامل:

ich habe gearbeitet

du hast gearbeitet

er/sie/es hat gearbeitet

wir haben gearbeitet

ihr habt gearbeitet

sie/Sie haben gearbeitet

گذشته کامل:

ich hatte gearbeitet

du hattest gearbeitet

er/sie/es hatte gearbeitet

wir hatten gearbeitet

ihr hattet gearbeitet

sie/Sie hatten gearbeitet

آینده:

ich werde arbeiten

du wirst arbeiten

er/sie/es wird arbeiten

wir werden arbeiten

ihr werdet arbeiten

sie/Sie werden arbeiten

آینده کامل:

ich werde gearbeitet haben

du wirst gearbeitet haben

er/sie/es wird gearbeitet haben

wir werden gearbeitet haben

ihr werdet gearbeitet haben

sie/Sie werden gearbeitet haben

وجه ربطی:

زمان حال:

ich arbeite

du arbeitest

er/sie/es arbeite

wir arbeiten

ihr arbeitet

sie/Sie arbeiten

زمان گذشته:

ich arbeitete

du arbeitetest

er/sie/es arbeitete

wir arbeiteten

ihr arbeitetet

sie/Sie arbeiteten

زمان حال کامل:

ich habe gearbeitet

du habest gearbeitet

er/sie/es habe gearbeitet

wir haben gearbeitet

ihr habet gearbeitet

sie/Sie haben gearbeitet

زمان گذشته کامل:

ich hätte gearbeitet

du hättest gearbeitet

er/sie/es hätte gearbeitet

wir hätten gearbeitet

ihr hättet gearbeitet

sie/Sie hätten gearbeitet

زمان آینده نوع اول:

ich werde arbeiten

du werdest arbeiten

er/sie/es werde arbeiten

wir werden arbeiten

ihr werdet arbeiten

sie/Sie werden arbeiten

آینده کامل:

ich werde gearbeitet haben

du werdest gearbeitet haben

er/sie/es werde gearbeitet haben

wir werden gearbeitet haben

ihr werdet gearbeitet haben

sie/Sie werden gearbeitet haben

همانطور که مشاهده کردید صرف این فعل را در دو حالت مختلف بررسی کردیم. حالات دیگری که در زبان آلمانی وجود دارند نیز دقیقا به همین شکل خواهند بود که شما با کمی دقت داشتن با قواعدی که در این بخش استفاده کردیم می‌توانید این فعل را در آن حالات نیز صرف کنید.

صـــرف فعل در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

صرف افعال نامنظم در زبان آلمانی

در ادامه صحبت درباره صرف فعل در زبان آلمانی قصد داریم در این بخش کمی بیشتر درباره صرف افعال نامنظم صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که با وجود این‌که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که 90 درصد از افعال زبان آلمانی را افعال منظم تشکیل داده‌اند؛ ولی باید فراموش کنید که هنوز هم بیش از 200 فعل بی‌قاعده و نامنظم در این زبان وجود دارند که به اصطلاح افعال قوی نامیده می‌شوند.

اولین خبر خوبی که باید درباره این موضوع بدانید این است که شما نیازی ندارید که تمامی این 200 فعل را بیاموزید؛ چراکه در زندگی روزمره خود نیازی به صحبت‌کردن درباره تمامی این 200 فعل نخواهید داشت و تنها دسته کوچکی از افعال نامنظم هستند که به طور مکرر در صحبت‌های روزانه به زبان آلمانی تکرار می‌شوند و یادگیری صرف این افعال از اهمیت زیادی در گرامر زبان آلمانی برخوردار است. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از این افعال به طور کامل بی‌قاعده هستند.

این به آن معناست که آنها در زمان‌های حال و گذشته نامنظم بوده و برخی از آنها در زمان حال و برخی دیگر نیز تنها در زمان گذشته بی‌قاعده هستند که در ادامه اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار خواهیم داد. به طور کلی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که معمولا در افعال بی‌قاعده تغییری که رخ می‌دهد در زمان گذشته رخ می‌دهد؛ ولی در برخی از مواقع نیز ممکن است این تغییر در زمان حال اتفاق بیفتد.

از طرف دیگر گاهی اوقات نیز ممکن است این بی‌نظمی در بخش دوم رخ فعل دهد. در واقع شما یک فعل بی‌قاعده را مشاهده خواهید کرد که فقط در زمان گذشته بی‌قاعده است. این افعال معمولا با نام افعال مختلط نام‌گذاری می‌شوند که به اصطلاح به آنها افعال Mischverben نیز گفته می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شده و آن را درک کنید در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که صرف فعل در زبان آلمانی برای افعال بی‌قاعده را به شکل بهتری برای شما توضیح می‌دهد:

زمان حال:

در زمان حال معمولا تغییر در مصوت رخ می‌دهد و فقط برای دوم و سوم شخص مفرد رخ می‌دهد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

e -> sehen (دیدن) du siehst ( میبینی)، er/sie/es sieht ( او می‌بیند)

e -> nehmen (گرفتن): du nimmst (شما می‌گیرید) و er/sie/es nimmt ( او می‌گیرد)

a -> fahren (رانندگی کردن): du fährst (شما رانندگی می‌کنید) و er/sie/es fährt (او رانندگی می‌کند)

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در زمان گذشته تغییرات از یک قانون خاص پیروی نمی‌کنند. در واقع شما باید این تغییرات را به‌صورت کاملا تجربی بیاموزید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید. با این حال به طور کلی می‌توان گفت که قواعد صرف در زبان آلمانی شبیه به افعال منظم در زبان انگلیسی است که باید به این موضوع توجه داشته باشید.

یک نکته مهم دیگر که باید درباره صرف فعل در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که افعال کمکی و وجهی عمدتا جز افعال بی‌قاعده در زبان آلمانی به شمار می‌آیند که این موضوع در خصوص افعال زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید:افعال ضعیف در آلمانی

تکنیک‌های مهم برای یادگیری صرف فعل در زبان آلمانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال یادگیری نحوه صرف فعل در زبان آلمانی هستید باید بدانید که برای این کار چند تکنیک بسیار مهم وجود دارد که اگر این تکنیک‌ها را بیاموزید و آنها را تمرین کنید می‌توانید صرف‌کردن افعال در زبان آلمانی را به شکل بهتری بیاموزید. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تکنیک Raps

این تکنیک روشی است که به شما کمک می‌کند تا به این موضوع به چشم یک مسئله در زبان مادری خود نگاه کنید. برای این کار شما باید افعال را در یک مرحله سه‌گانه بیاموزید. این سه گانه به این شکل است که شما باید برای یک فعل زمان حال به‌صورت مصدر، زمان گذشته اول شخص و مضارع دوم را صرف کنید. مزایای زیادی برای این مدل صرف‌کردن افعال در زبان آلمانی وجود دارد.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا نحوه ساخت این زمان‌ها را به شکل بهتری بیاموزید:

to go → gehen, ging, gegangen

to drive → fahren, fuhr, gefahren

to see → sehen, sah, gesehen

to eat → essen, aß, gegessen

to be → sein, war, gewesen

to be able to → können, konnte, gekonnt

to learn → lernen, lernte, gelernt

to kiss → küssen, küsste, geküsst

کمی خلاقیت به خرج دهید

یکی از تمرین‌هایی که برای شما وجود دارد این است که سعی کنید تا جای ممکن از خلاقیت خود برای ساخت این افعال و صرف‌کردن آنها استفاده کنید. سعی کنید این افعال را در داستان‌های مختلف و به خصوص داستان‌های خنده‌دار بیاورید و به این ترتیب کاری می‌کنید که آنها در حافظه و خاطر شما ثبت شوند. سعی کنید هم کتاب‌های مختلف را مطالعه کنید و هم به صداها و محتواهای صوتی گوش دهید. به این ترتیب می‌توانید با صرف فعل در زبان آلمانی بیشتر آشنا شده و به شکل بهتری آنها را بشناسید.

در بسیاری از موارد ممکن است این تمرین در ابتدا برای شما سخت باشد؛ ولی زمانی که این روند را ادامه می‌دهید خیلی سریع متوجه تاثیرگذاری آن خواهید شد.

افعال را در مثال‌ها و جملات خود وارد کنید و با آنها جمله‌سازی کنید

سعی کنید افعال مختلفی که قصد دارید آنها را به خاطر بسپارید را در جملاتی که به یاد شما می‌مانند وارد کرده و به این ترتیب با آنها جمله‌سازی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به شکل بهتری این افعال و صرف آنها را به خاطر بسپارید و فراموش نکنید. این کار نیز ممکن است برای یادگیری صرف فعل در زبان آلمانی در ابتدا کمی سخت به نظر برسد؛ ولی زمانی که به طور مداوم این روش را تمرین می‌کنید مشاهده خواهید کرد که کار بسیار ساده و آسانی است.

یک نکته بسیار مهم که باید در خصوص صرف فعل در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که برای یادگیری صرف درست این افعال شما نیازمند این خواهید بود که برخی از آنها را به حافظه خود بسپارید و از میان آنها یک الگوی مشخص را برای خود بیرون بکشید. به منظور انجام این کار بهترین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد این است که به‌صورت مرتب شروع به تمرین‌کردن کرده و در نتیجه انتظار داشته باشید تا پس از مدتی این افعال در حافظه شما ثبت شوند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره صرف فعل در زبان آلمانی وجود داشته باشد پاسخ جامع و کاملی را ارائه دهیم.

زمان‌های صرف فعل در زبان آلمانی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؟

به طور کلی برای صرف افعال در زبان آلمانی شما باید به چند زمان مهم توجه داشته باشید که از جمله آنها می‌توان به زمان‌های حال ساده، حال کامل، گذشته ساده، گذشته کامل، آینده و آینده کامل اشاره کرد. این شش دسته از زمان در زبان آلمانی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید افعال خود را به بهترین شکل ممکن صرف کنید.

صرف افعال نامنظم در زبان آلمانی به چه شکل است؟

افعال نامنظم بخش کوچکی از افعال در زبان آلمانی را تشکیل می‌دهند که صرف هریک از آنها دارای قواعد مخصوص به خود است. به همین علت شما برای این‌که صرف این افعال را بیاموزید در اولین قدم باید لیستی از این افعال که کاربردهای بیشتری در صحبت‌های روزمره دارند را جمع‌آوری کرده، سپس صرف هریک از این افعال را یادداشت کرده و شروع به تمرین‌کردن آنها کنید.

صرف افعال منظم در زبان آلمانی به چه شکل است؟

افعال منظم گروه بزرگ‌تری از افعال در زبان آلمانی را تشکیل می‌دهند که اگر قصد صرف‌کردن آنها را داشته باشید قواعد مشخصی برای این کار وجود دارند. صرف این افعال با استفاده از فعل گذشته آنها صورت می‌گیرد که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

سخن پایانیمقدمه ای بر صرف فعل در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

زمانی که صحبت از صرف فعل در زبان آلمانی می‌شود معمولا مسائل مختلفی مطرح خواهد شد که توجه داشتن به هریک از این مسائل می‌‌تواند به شما کمک کند تا نتیجه بهتری را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین این نکات مربوط به زمان فعل است. در زبان آلمانی شش نوع زمان کلی وجود دارد که هریک از آنها ساختار مخصوص به خود را دارا بوده و کاربردهای خاصی نیز دارند. دومین عاملی که باید به آن دقت داشته باشید مسئله منظم یا نامنظم بودن افعالی که قصد دارید آنها را صرف کنید.

افعال منظم دارای قواعد یکسانی برای صرف فعل هستند و این در حالی است که افعال نامنظم از هیچ قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند. با این حال چون افعال نامنظم جامعه بسیار محدودی از افعال پرکاربرد در زبان آلمانی را تشکیل می‌دهند شما مشکل خاصی در صرف آنها نخواهید داشت. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در کلاس‌های گرامر زبان آلمانی و آموزش این زبان که توسط موسسه ایرانمهر برگزار می‌شوند شرکت کنید.

با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید مهارت زبان آلمانی خود را به میزان زیادی تقویت کرده و خیلی سریع به این زبان مسلط شوید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که شرکت در این کلاس‌ها از نظر اقتصادی نیز برای شما به‌صرفه است؛ چراکه نیازی نیست هزینه زیادی را برای شرکت در این کلاس‌ها پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید :نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی

بیشتر بخوانید:اشتباهات رایج در زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. زینب فرهادی
    22 شهریور 1402
    پاسخ دادن

    سلام دوره ای دارید که زبان آلمانی را بصورت آنلاین بتونم یاد بگیرم و میزان شهریه دوره های آموزشیتون چقدر است ؟مقاله تون خیلی خوب بود و من استفاده کردم ممنون.

    • ایرانمهر
      22 شهریور 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما , بله دوره آموزشی زبان آلمانی آنلاین هم داریم شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید