IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی – قسمت اول
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
25 آذر 1397

نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی – قسمت اول

لقمه بزرگ تر از دهانت بر ندار!

این جمله را در کودکی بارها شنیدیم و بزرگ ترها همیشه موقع غذاخوردن به ما هشدار می دادند؛ چون اگر لقمه ای بزرگ تر از دهانمان بود، ممکن بود خفه شویم.

این نصیحت نه تنها برای غذا خوردن خوب است، بلکه در تمام جنبه های زندگی روزمره هم می شود از آن استفاده کرد؛ مثلا در رویکرد ما برای یادگیری یک زبان خارجی یا زبان دوم بسیار کاربردی است.

اگر برای رسیدن به هدفی که برای آن آماده نیستیم، بیش از حد تلاش کنیم، یا اهدافی داشته باشیم که آنقدر بزرگ هستند که نتوانیم یکجا به آنها برسیم، جز شکست و سرخوردگی نتیجه دیگری برای ما ندارد.

با شکستن کارها، وظایف و حتی هدف ها به قسمت ها و تکه هایی که با توانایی ها و استعدادهای ما متناسب باشد، شانس بیشتری برای موفقیت داریم.

با شکستن هدف های بزرگ، مثل یادگیری زبان آلمانی، به تسک های کوچک تر و محقق کردن آن ها در طول زمان، ما مطالب جدیدی را که می خوانیم با مطالب که از پیش یاد گرفتیم ربط می دهیم و به این ترتیب یادگیری به یک روند عادی و نرمال تبدیل می شود.

در این مقاله و در دو قسمت نکاتی را به شما می گوییم که برای یادگیری زبان آلمانی به شما کمک می کند.

پس کمربندتان را ببندید و آماده  حرکت شوید!

نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی 

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

زبان آلمانی یاد بگیرید

انگیزه تان را کاملا بشناسید و  همیشه آن را به یاد داشته باشید

چرا می خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید؟

آیا برای سفری که در پیش رو دارید خودتان را آماده می کنید؟ اخیرا بعضی از اقوامتان را برای اولین بار دیدید و می خواهید با آن ها به زبان بومی شان سخن بگویید؟ می خواهید یک معلم یا مدرس چند زبانه باشید؟ شاید هم می خواهید در حرفه ترجمه مشغول به کار شوید.

به تعداد آدم هایی که زبان آلمانی یاد می گیرند، انگیزه و دلیل برای یادگیری وجود دارد. به این فکر کنید که چرا می خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید.

اگر ساده ترین جوابتان این است که “چون می خواهم به آلمان سفر کنم”، به این فکر کنید که چرا می خواهید به آلمان سفر کنید.

عمق دلیلتان را بفهمید. می خواهید آنجا چه کار کنید؟ موفقیت برای شما چه معنایی دارد؟ شاید قرار است به یک مدرسه آلمانی بروید و در این صورت احتمالا باید زبان آلمانی یاد بگیرید تا حرف معلمتان را بفهمید. این یک دلیل کاملا واضح است، اما آنقدر این سوال را از خودتان بپرسید که چرا آلمانی یاد می گیرید تا به جوابی کاملا درست برسید و انگیزه قوی برای یادگیری آلمانی باشد.

فکر کنم تعداد کسانی که از گوش دادن به صحبت های استادشان لذت ببرند، به تعداد انگشتان دست باشد. چرا می خواهید حرف های آن ها را بفهمید؟ چون می خواهید نمره های خوب بگیرید. چرا؟ چون فارغ التحصیل شوید. چرا؟ چون یک شغل خوب پیدا کنید، تا در کارتان موفق باشید، تا به رضایت فردی برسید و موفقیت های مالی به دست آورید.

و این انگیزه اصلی، یعنی رضایت شخصی و موفقیت مالی، می تواند انگیزه فوق العاده ای باشد، و این انگیزه خیلی برتر و والاتر از فهمیدن هر کلمه ای است که استاد می گوید.

به دلایل خودتان برای یادگیری زبان آلمانی فکر کنید و هروقت حس کردید انگیزه تان دارد کم می شود، به مهم ترین دلیلتان فکر کنید.

وقتی انگیزه تان را پیدا کردید، به  آن بال و پر بدهید

وقتی انگیزه ای پیدا کردید که شما را هیجان زده و تشویق کرد که زبان آلمانی را به خوبی صحبت کنید و به سمت بومی شدن پیش بروید؛ باید به این انگیزه اهمیت بدهید. از آن استفاده کنید و به آن بال و پر بدهید.

اگر دلیلتان گذراندن یک تعطیلات تابستانی فوق العاده در آلمان است، با یاد گرفتن و تقویت واژگان به این انگیزه بها بدهید.

در این تعطیلات قرار نیست درباره Weihnachten (Christmas) یا Schneemänner (snowmen) صحبت کنید. در عوض باید کلماتی مثل Wiese (علفزار، اغلب به عنوان جایی برای ییلاق یا پیک نیک استفاده می شود که عموما کنار رودخانه است) و Sonnenbrand (sunburn) را یاد بگیرید تا وقتی می خواهید به Apotheke (pharmacy) بروید و Sonnenschutzmittel (sunscreen) بخرید، دست و پایتان را گم نکنید.

مباحث مقدماتی و پایه را حفظ کنید تا یادگیری آسان شود

هیچ راهی برای فرار از این واقعیت یا دور زدن آن نیست! باید بعضی قسمت های زبان آلمانی را حفظ کنید، و این قسمت ها مباحثی در گرامر و دستورزبان آلمانی هستند.

در بعضی موارد، هیچ قانون یا دستورالعملی نیست که به شما کمک کند. فقط با تکرار کردن و مواجهه با بعضی نکات دستوری می توانید آن ها را یاد بگیرید. هرچند اگر زود به فکر بیافتید و نکات و حقه ها را حفظ کنید، می توانید فرآیند یادگیری را بهبود ببخشید.

در ادامه به شما می گوییم کدام قسمت های آلمانی را باید حفظ کنید:

اسم ها

این نکته را حفظ کنید که هر جا اسمی دیدید یا اسمی به کار بردید، همیشه و حتما این اسم جنسیت دارد. همزمان با یادگرفتن اسامی، جنسیت آن ها را هم حفظ کنید تا بعدا به مشکل نخورید.

هروقت به اسمی رسیدید، چک کنید که جنسیت آن را درست تشخیص دادید یا نه. زیاده گویی نکنیم، اما اگر جنسیت هر اسمی را درست یاد بگیرید، درست هم می توانید آن را تعیین کنید. و زمانی می فهمید این مبحث را به خوبی یاد گرفتید که دیگر حتی به آن فکر هم نکنید و کاملا ناخودآگاه جنسیت درست کلمات را بگویید. همچنین نکاتی درباره اسامی مرکب آلمانی را هم بخوانید.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

ساختار جمله

آلمانی هم مثل انگلیسی از ساختار فاعل-فعل-مفعول به عنوان ساختار یک جمله ساده و ابتدایی استفاده می کند. مثلا:

(.Ich will das. (I want that

متاسفانه، بعضی از حرف های ربط ساختار جمله را کاملا بهم می ریزند و جمله با فعل تمام می شود. بنابراین ساختار ساده جمله، نحوه مدیریت و کنترل کردن فعل های modal را یاد بگیرید. بعد از آن وقتی به ساختارهای عجیب و غریب و دیوانه کننده می رسید، یادتان باشد کدام فعل ها باعث این بی نظمی در ساختار جمله شده است.

به مثال زیر دقت کنید:

(.Ich bin müde, weil  ich krank bin. (I’m tired because I’m sick

می ببینید فعل bin (am) چطور در انتهای جمله آمده است؟ ترجمه تحت اللفظی و کلمه به کلمه این جمله می شود: “I am tired, because I sick am”. در این حالت می توانید از یک حرف ربط دیگر استفاده کنید و به این ترتیب فعل ربطی دوم جابجا می شود:

(.Ich bin müde denn  ich bin krank. (I’m tired because I’m sick

با این روش bin دقیقا جایی که باید باشد قرار می گیرد.

قوانین کلی یادتان باشد و بعد مواردی را حفظ کنید که از این قانون پیروی نمی کنند. این کار خیلی راحت تر از این است که همه افعال و حرف های ربط و نحوه عملکرد آن ها در جمله را یاد بگیرید. اگر قانون کلی را درست و عمیق یاد بگیرید، کاری که بعدا باید بکنید این است که نخاله ها یا تخطی کنندگان را لیست کنید و یاد بگیرید.

افعال و صرف فعل  باقاعده

در این قسمت هم رویکردی مشابه ساختار جمله را استفاده کنید: مباحث ابتدایی و صرف فعل و قسمت سوم فعل را یاد بگیرید.

اگر می توانید مقدمات، به ویژه افعال با قاعده آلمانی را یاد بگیرید، شروع خوبی خواهید داشت و احتمال موفقیت شما از بقیه بیشتر است. بعد از آن، اگر به فعلی بی قاعده رسیدید، تنها کاری که باید بکنید این است که افعال عجیب و آن هایی را که با قوانین اصلی مغایر هستند حفظ کنید.

نکات یادگیری زبان آلمانی

پسوندهای صفت ساز

از شباهت های بین پسوند حرف تعریف اسم معرفه و پسوندهای صفت ساز استفاده کنید.

همانطور که قبلا گفتیم، وقتی یک بار قوانین اساسی را یاد بگیرید، بعد از آن فقط کافی است مثال هایی را یاد بگیرید که از الگوهای عادی پیروی نمی کنند.

هر چیزی را با  تکنیک حفظ کنید

البته گفتن این که “همه مباحث آلمانی را حفظ کنید!” خیلی ساده است. اما واقعا چطور می شود این همه جنسیت برای اسم، پسوندهای صفت ساز و افعال بی قاعده را حفظ کرد؟ چند تکنیک وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

فهرست درست کنید

می دانم همه شما مثل من نیستید، اما من عاشق لیست درست کردن هستم.

من خیلی دقیق هستم و همه کارهایی که انجام می دهم برنامه ریزی شده است، به همین دلیل وقتی می خواستم واژگان انگلیسی یاد بگیرم، از فلش کارت استفاده کردم تا در یادگیری به من کمک کند.

شاید خیلی خنده دار باشد، اما وقتی فلش کارت درست کردم فهمیدم دیگر به آن ها نیازی ندارم، چون زمانی که صرف نوشتن تمام این کلمات روی کاغذ می شد، باعث شد من آن ها را یاد بگیرم.

حتی اگر نمی خواهید کارت درست کنید، فهرستی از کلماتی که می خواهید یاد بگیرید تهیه کنید. در طرف دیگر برگه، ترجمه آن ها را بنویسید. می توانید جواب هایی که می دهید را چک کنید، اما احتمالا وقتی کلمات را روی کاغذ می نوشتید همه آن ها را یاد گرفتید.

اپلیکیشن ها  بهترین دوستان جدید شما هستند

گوشی های هوشمند ابزاری خارق العاده هستند. با استفاده از این دستگاه های کوچک، قدرت محاسباتی بسیار بیشتر است و این قدرت بیش از کامپیوترهایی است که پنجاه سال پیش در یک اتاق کامل جا می شدند. در حال حاضر تمام این قدرت در یک کیف یا جیب جا می شود.

برای هر چیزی که با یک گوشی موبایل بخواهید انجام بدهید، یک اپلیکیشن وجود دارد. وقتی صحبت از یادگیری زبان آلمانی هم باشد، این اپلیکیشن ها به اندازه موهای سرتان است. مهم نیست یک دیکشنری آلمانی بخواهید یا دیکشنری انگلیسی به آلمانی یا برنامه ای برای یادگیری واژگان؛ اپلیکیشن ها بهترین دوست های جدید شما هستند.

به یادآورها (mnemonics) تکیه کنید

.Kings Play Chess On Fine Grain Sands

یادآورهایی مثل این به ما کمک می کنند ترتیب اشیا و کلمات یا فهرست کوتاهی از کلمات یادمان بماند. این یادآور به ما کمک می کند یادمان بماند گونه ها چطور اسم گذاری می شوند (پادشاهی، نژاد، طبقه، خانواده، جنس، گونه)

حتی یادآورهای مفیدی هم برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارند. حفظ کردن پسوندهای حرف تعریف اسم معرفه بر اساس جنسیت و مورد استفاده برایتان سخت است؟ احتمالا برای به یاد آوردن سه حرف فاعلی پایه مشکلی ندارید: der، die، das و die (برای مذکر، مونث، خنثی و جمع). برای حالت مفعولی هم خیلی سخت تر نیست. فقط کافی است یادتان باشد der به den تبدیل می شود. بقیه موارد بدون تغییر باقی می مانند.

اما برای حالت مفعولی dative و حالت مالکی genitive اوضاع کمی پیچیده می شود. فقط کافی است عبارت های زیر را حفظ کنید تا تفاوت ها برایتان یادآوری شود:

MisteR MaN for dative

SenioR SenioR for genitive

این عبارات برای این است که یادتان بماند:

Dative (m/f/n/pl.): deM,  deR, deM, deN

Genitive (m/f/n/pl.): deS,  deR, deS, deR

از متد pegging استفاده کنید

می توانید فکر کنید حافظه تان یک فضای فیزیکی خالی است که می توانید اشیا مختلفی در آن قرار دهید. بعضی افراد به حافظه «قلعه حافظه» می گویند. اگر از اطلاعاتی که از قبل داشتید استفاده کنید (مثل چیزهایی که در قلعه وجود دارد) تا اطلاعات جدید را به آن ها ربط بدهید، رابطه بین این دو دسته اطلاعات باعث می شود یادآوری و حفظ کردن چیزهای جدید راحت تر شود.

دلیلی که به این شیوه «متد pegging» می گویند این است که اطلاعاتی که از قبل داشتید مثل میخ هایی هستند که اطلاعات جدید را به آن ها آویزان می کنید. اگر به حافظه تان به چشم یک قلعه نگاه می کنید، این روش شبیه گذاشتن وسایل شبیه به هم (اطلاعات) در کنار یکدیگر است.

نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی

خوش بگذرانید

نقل قول معروفی از یک منبع ناشناس وجود دارد که می گوید: «کاری را پیدا کنید که عاشقش هستید؛ در اینصورت لازم نیست حتی یک روز در زندگی تان کار کنید». این جمله یعنی اگر کاری را که دوست دارید انجام بدهید، دیگر کار کردن نیست و لذت بردن محض از زندگی است.

این جمله برای هر بحث دیگری هم صدق می کند: وقتی از کاری لذت ببرید، دیگر کار کردن نیست و اجباری در انجام آن نیست. اگر می خواهید آلمانی یاد بگیرید و روند یادگیری برایتان سرگرم کننده باشد، دیگر شبیه یک وظیفه و باید نیست و می توانید تا ابد آن را با میل و رغبت انجام بدهید. بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید، یک روز زبان آلمانی را مثل بلبل حرف می زنید و به نظر نمی رسد سختی زیادی برای آن کشیده باشید.

در قسمت دوم این نکات با ما همراه باشید 


بیشتر بخوانید:  مکالمه زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: درس هایی ساده برای مبتدیان زبان آلمانی


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید