IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حالــت مالکی Genitiv در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
17 اسفند 1402

حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی

زمانی که صحبت از انواع حالات در زبان آلمانی می‌شود حتما می‌دانید که حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین این حالات به شمار می‌آید که دارای کاربردهای زیادی است و در موارد متعددی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی باید دقت داشته باشید که حالت جنیتیو معمولا به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید جملاتی را در زبان آلمانی بسازید که از نظر گرامر زبان آلمانی درست هستند. از طرف دیگر یادگیری این حالت به استفاده درست از زمان‌ها در زبان آلمانی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به بهترین شکل ممکن با این حالت آشنا شده و بتوانید به شکل درستی از آن استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این حالت صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهمی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با انواع حالات در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

آشنایی با انواع حالات در زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی صحبت کنیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره انواع حالات در این زبان صحبت کرده و نکات مهم و کلیدی را در این زمینه بیان کنیم. به طور کلی باید بدانید که در زبان آلمانی چهار حالت مختلف وجود دارند که شما می‌توانید در جملات خود از هرکدام این حالات استفاده کرده و از مزایایی که در اختیار شما قرار می‌دهند نهایت بهره را ببرید. دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید از یادگیری این چهار حالت در زبان آلمانی فرار کنید و در نهایت مجبور به یادگیری آنها هستید.

اولین حالتی که در زبان آلمانی معمولا مطرح می‌شود حالت اسمی است که به نام حالت Nominative آلمانی نیز شناخته می‌شود. حالت بعدی مربوط به حالت اتهامی یا Accusative است که یادگیری آن نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید ساختارهای بهتری را در جملات خود به زبان آلمانی بسازید. یکی از پرکاربردترین حالاتی که امروزه در زبان آلمانی استفاده می‌شود حالت مالکی یا جنیتیو است. شما برای این‌که بتوانید گرامر زبان آلمانی را به شکلی درست در جملات خود پیاده کنید حتما باید این حالت را نیز بیاموزید.

حالت جنیتیو در زبان آلمانی چیست؟

برای این‌که به شکل بهتری با حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی آشنا شوید اجازه دهید تا ابتدا تعریف دقیقی از این حالت را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید بدانید که حالت جینیتیو در زبان آلمانی نشان‌دهنده ارتباط بین دو اسم به معنای تملک یا تعلق یکی به دیگری خواهد بود. استفاده از حالت جینیتیو بیشتر در زبان رسمی آلمانی کاربرد دارد و به همین علت نیز کمتر پیش می‌آید که شما در مکالمات روزمره شاهد استفاده از این حالت در جملات افراد باشید. از طرف دیگر نباید فراموش کنید که این حالت بیشتر در نوشتار زبان آلمانی کاربرد دارد.

وقتی که صحبت از زبان گفتاری روزمره مردم کشور آلمان می‌شود باید بدانید که اغلب حالت داتیو در جملات آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد و جایگزین حالت جینیتیو می‌شود. این موضوع مخصوصا وقتی که قصد دارید به افراد اشاره کرده و رابطه میان آنها را توصیف کنید بیشتر صدق می‌کند. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که حالت جنیتیو یا possessive در یک رابطه بین دو اسم را نشان می‌دهد که البته این موضوع نیز همیشگی نیست.

حال برای این‌که بتوانید به شکل بهتری ساختار حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی را بیاموزید و بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن نیز از آن استفاده کنید در ادامه دو مثال را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد:

Das Auto des Mannes ist neu.

ماشین مرد نو است.

Deutschlands Hauptstadt ist Berlin.

پایتخت آلمان برلین است.

کلمات سوالی که در حالت جنیتیو در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که شما معمولا از کلمات سوالی برای بیان حالت مالکی در این زبان بهره می‌برید که این کلمات معمولا در زبان انگلیسی برای پرسیدن سوال درباره مالکیت افراد یا اشیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع اصلی‌ترین کلمه‌ای که برای بیان این حالت در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد کلمه پرسشی wessen است که معنای whose یا مال چه کسی را در زبان انگلیسی منتقل می‌کند.

شاید در نگاه اول این موضوع کمی برای شما عجیب باشد؛ ولی برای این‌که بتوانیم این موضوع را به شکل بهتری به شما آموزش دهیم در ادامه چند مثال رایج و بسیار کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم:

Wessen Buch ist das?

این کتاب کیست؟

Wessen Auto steht draußen?

ماشین چه کسی بیرون پارک شده است؟

Wessen Idee war es, dieses Projekt zu starten?

ایده شروع این پروژه برای چه کسی بوده است؟

نحوه ساخت حالت جنیتیو در زبان آلمانی

حال که با کاربردها و اصول اولیه‌ای که برای استفاده از حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی به آنها نیاز دارید آشنا شدید زمان آن خواهد بود که نحوه ساخت این حالت در زبان آلمانی را نیز بیاموزید. برای این کار باید بدانید که روش‌های مختلفی برای تشکیل حالت جنیتیو وجود دارند که شما می‌توانید بر اساس شرایطی که در آن قرار دارید از هرکدام این روش‌ها استفاده کنید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشکیل حالت مالکی با اضافه کردن یک s

در زبان آلمانی دقیقا مشابه زبان انگلیسی شما می‌توانید یک s را به اسم‌های خاص اضافه کنید تا رابطه آنها را نشان دهید. با این حال باید دقت داشته باشید که برخلاف زبان انگلیسی شما در زبان آلمانی نیازی به آپستروف نخواهید داشت و بدون آن نیز می‌توانید s را به اسم خاص خود اضافه کنید. برای این کار به چند نکته زیر دقت داشته باشید:

1-این امر عمدتا در مورد نام کشورهای مختلف صدق می‌کند. آنهایی که حروف تعیین‌کننده ندارند علامت را در حالت جنیتیو دریافت می‌کنند و این در حالی است که کشورهایی که دارای حروف تعیین هستند مانند die Schweiz در حالت جنیتیو خود حروف تعیین را حفظ می‌‌کنند. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

Die Zugspitze ist Deutschlands höchster Berg.

Zugspitze مرتفع‌ترین کوه آلمان است.

Paris ist Frankreichs Hauptstadt.

پاریس پایتخت فرانسه است.

2-دقیقا مانند زبان انگلیسی نام‌ها در آلمانی یک s را در انتهای خود دریافت می‌کنند و قبل از کلمه‌ای که به آن اشاره می‌کنند قرار می‌گیرند. توجه داشتن به این ساختار به شما کمک می‌کند تا بتوانید نحوه استفاده از حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را در این زمینه بادقت مشاهده کنید:

Frankfurt am Main ist Goethes Geburtsstadt.

فرانکفورت آم ماین زادگاه گوته است.

Schokoladenkuchen ist Janas Lieblingskuchen.

کیک شکلاتی کیک موردعلاقه جانا است.

3-برای اسامی خاصی که به صدای s (-s, -ß, -z or -x) ختم می‌شوند به‌جای این‌که یک s را به انتهای اسم استفاده کنید یک آپستروف قرار خواهد گرفت. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Max’ Auto ist rot.

ماشین مکس قرمز است.

Jens’ Schwester heißt Franka.

نام خواهر ینس فرانکا است.

حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید :ضمایر و صفات ملکی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی

تشکیل حالت جنیتیو با استفاده از حروف تعیین

همانطور که تا به این‌جای کار در خصوص حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی آموختید زبان آلمانی سه جنسیت را به شما ارائه می‌دهد که شامل مونث، مذکر و خنثی خواهد بود. حال فرض کنید که قصد دارید وارد حالت مالکی یا همان جنیتیو شوید که بیانگر تملک یا یک رابطه بین دو چیز یا دو شخص است. در این شرایطی همه چیز در مقایسه با مواردی مانند حالت داتیو یا اتهامی تغییر می‌کند.

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که در حالت جنیتیو حرف تعیین مذکر der به des و حرف تعیین مونث die به der تغییر پیدا می‌کند. شاید این الگو کمی عجیب باشد؛ ولی باید دقت داشته باشید که با پیروی از این الگو Neuter همچنین das را به des تغییر می‌دهد. از طرف دیگر در حالت جمعی نیز die به der تبدیل خواهد شد. رعایت کردن این الگوها و ساختارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از حالت مالکی در زبان آلمانی و در جملات خود استفاده کنید.

از همین روست که در مورد des  و der در حالت جنیتیو شما می‌توانید خیلی راحت استفاده کنید؛ ولی نباید فراموش کنید که نحوه استفاده شما از آنها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. برای مثال des Mannes به معنای مرد خواهد بود و از طرف دیگر der Frau نیز به معنای زن خواهد بود. برای این‌که بتوانید اطلاعات کامل‌تری را در این زمینه به دست بیاورید و به شکل بهتری از حالت مالکی در زبان آلمانی استفاده کنید در جدول زیر اطلاعات کلی و جذابی را در اختیار شما قرار داد‌ه‌ایم که بهتر است آن را مطالعه کنید:

  Undefined article Defined article  
Das Fahrrad des/eines Mannes . eines (of a) des (of the) Male
Die Hose der/einer Frau ist teuer. einer (of a) der (of the) Female
Die Freunde des/eines Kindes sind nett. eines (of a) des (of the) Neuter
Das Haus der Menschen. / des (of the) Plural

 یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید مربوط به اضافه کردن s و es به انتهای کلمات در حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی است. در زبان آلمانی باید به این موضوع دقت داشته باشید که اگر یک اسم به صدای سکوت هیس ختم شود که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون –s, -ss, -z, or -tz, اشاره کرد در این صورت یک es به اسم مذکر و خنثی در حالت جنیتیو اضافه می‌شود.

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار و نحوه استفاده از آن را بیاموزید در ادامه چند مثال رایج و بسیار کاربردی را برا شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد:

–         des Hauses: از خانه

–         des Tanzes: رقص

–         des Sitzes: صندلی

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که اگر اسمی به مصوت مانند a, o, u, e, i یا h ختم شود در این صورت یک s به اسم مذکر و خنثی در حالت مالکی اضافه خواهد شد. در ادامه مثال‌های مربوط به آن را نیز برای شما آورده‌ایم که بهتر است حتما آن را مطالعه کنید:

–         des Schnees: برف

–         des Gebäudes: ساختمان

–         des Strohs: نی

حالت مالکی Genitiv در زبان آلـــمانی

ضمایر شخصی در حالت جنیتیو

یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید از ضمایر شخصی نیز در حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد. دقت داشته باشید که ضمایر شخصی در حالت جنیتیو بسیار شبیه به ضمایر ملکی کار می‌کنند و نحوه استفاده از آنها در جملات نیز متفاوت خواهد بود. ضمایر شخصی در حالت جنیتیو تقریبا کمیاب هستند؛ چراکه معمولا فقط با افعال خاصی استفاده می‌شوند. موارد زیر را مشاهده کنید:

ich       → meiner

du       → deiner

er        → seiner

sie       → ihrer

es        → seiner

uns     → unser

ihr       → euer

sie       → ihrer

Sie (formal) → Ihrer

نمونه‌هایی از استفاده از ضمایر شخصی در حالت جنیتیو را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

Enthalten: به معنای به یاد آوردن

Er ist ein Star und man wird sich seiner erinnern.

او یک ستاره است و به یاد خواهد ماند.

Gedenken: به معنای بزرگداشت

Wenn er tot ist, werden sie seiner gedenken.

وقتی مرده باشد او را به یاد می‌آورند.

افعال در حالت جنیتیو در زبان آلمانی

از دیگر نکات کلیدی که باید در خصوص حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید می‌توان به این موضوع اشاره کرد که افعال خاصی در زبان آلمانی علاوه بر نشان دادن رابطه واضح بین دو اسم به استفاده در حالت جنیتیو نیز نیاز دارند. از جمله چنین افعالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         anklagen: به معنای کسی را به چیزی متهم کردن

–         Beschuldigen: به معنای کسی را به چیزی متهم کردن

–         Überführen: به معنای کسی را به چیزی محکوم کردن

–         Enthalten: به معنای از چیزی پرهیز کردن

–         Rühmen: به معنای به چیزی مباهات کردن

–         Schämen: به معنای از چیزی شرمنده شدن

–         Gedenken: به معنای یادبود یک چیزی یا شخص

–         Herr warden: به معنای تسلط بر یک چیز یا شخص

–         Bedürfen: به معنای نیاز به یک چیز یا شخص

حروف اضافه در حالت جنیتیو

در خصوص حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی باید به این موضوع دقت داشته باشید که حروف اضافه در آلمانی بخش جدایی‌ناپذیری از گرامر این زبان به شمار می‌آیند و به همین علت نیز برای بیان روابط موجود بین اسم‌ها از آنها استفاده می‌کنیم که این موضوع اغلب نشان‌دهنده مالکیت، منشا یا علت هستند. دقت داشته باشید که این حروف اضافه همیشه مستلزم این هستند که اسم‌های بعد از آنها در حالت جنیتیو مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله رایج‌ترین این حروف اضافه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Wegen: به دلیل

–         Trotz: با وجود

–         Während: در طول

–         anstatt or statt: به جای

–         außerhalb: خارج از

–         Innerhalb: داخل

–         Oberhalb: بالای

–         Unterhalb: زیر

برای مثال باید دقت داشته باشید که در جمله Wegen des Wetters bleiben wir zu Hause (به دلیل آب و هوا، ما در خانه می‌مانیم) des Wetters به دلیل حرف اضافه wegen در حالت جنیتیو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ضمایر ملکی در حالت جنیتیو در زبان آلمانی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید ضمایر ملکی را نیز در حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی مورداستفاده قرار دهید بدون این‌که محدودیتی برای شما وجود داشته باشد. این ضمایر در این شرایط برای نشان دادن مالکیت یا رابطه با چیزی استفاده می‌شوند. برخلاف زبان انگلیسی که ضمایر ملکی ساده هستند در آلمانی این ضمایر بر اساس جنسیت، تعداد و اسم مربوطه تغییر می‌کنند.

دقت داشته باشید که این ضمایر در ساختن جملاتی که بیانگر مالکیت یا رابطه ملکی هستند به ویژه در مورد اسم‌ها و افعالی که مصداق حالت جنیتیو دارند بسیار ضروری خواهند بود. برای مثال باید دقت داشته باشید که در جمله Das ist das Buch meines Bruders (این کتاب برادر من است) که در آن meines فرم جنیتیو mein است؛ چراکه Bruder در این‌جا یک اسم مذکر است.

حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

سخن پایانی

حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی از جمله پرکاربردترین حالاتی است که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از حالت ملکی استفاده کنید یا این‌که به طور کلی زبان آلمانی را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان آلمانی ما نیز استفاده کنید. استفاده از خدمات موسسه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت زبان آلمانی را بیاموزید. 

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره حالت مالکی Genitiv در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

رایج‌ترین کلمه سوالی که در حالت جنیتیو در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد کدام است؟

به منظور استفاده از حالت جنیتیو در زبان آلمانی معمولا کلمه پرسشی wessen مورداستفاده قرار می‌گیرد که حتما باید با کاربردهای آن آشنا شوید.

آیا می‌توان از ضمایر شخصی در حالت جنیتیو در زبان آلمانی استفاده کرد؟

بله معمولا در چنین شرایطی ضمایر شخصی که در حالت جنیتیو استفاده شده‌اند شباهت بسیار زیادی به ضمایر ملکی پیدا می‌کنند و کاربردهای مخصوص به خود را نیز در جمله دارند.

بیشتر بخوانید : درک استفاده از حروف تعریف نامعین در آلمانی (Ein, Eine and Einen)

بیشتر بخوانید :ضمایر آلمانی:‌ راهنمایی بامزه برای زبان‌آموزان صفر کیلومتر

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 33 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. bahari
    2 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    کلاس های زبان آلمانی میخوام شرکت کنم آیا کلاس هاتون مختلط هست ؟

    • ایرانمهر
      2 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر تمامی کلاسها بصورت غیر مختلط برگزار میشود جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و زمان برگزاری دوره به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختتیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید