IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 دی 1402

ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی

زمانی که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارید باید تمامی حالات مربوط به جملات آن را بیاموزید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. این موضوع در خصوص حالات منفی جملات نیز صدق می‌کند و شما باید تلاش کنید تا این حالات را نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. به همین علت است که یادگیری ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و شما بدون یادگیری این ساختار نمی‌توانید گرامر زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید.

به طور کلی زمانی که صحبت از جملات منفی در زبان آلمانی می‌شود باید بدانید که این جملات معمولا در انواع زمان‌ها در زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ساختار صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست بیاورید.

آشنایی با جملات منفی و اهمیت استفاده از آنها

پیش از آن‌که بخواهیم درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم باید بدانید که جملات منفی در زبان آلمانی دارای اهمیت و کاربردهای بسیار زیادی هستند و به همین علت نیز شما باید در زمان یادگیری آنها به نکات متعددی دقت و توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید بدانید این است که جملات منفی در زبان آلمانی با دو روش اصلی قابل ساخت هستند که این منفی‌سازی ممکن است روی فعل این جملات یا روی اسامی آنها صورت گیرد.

هریک از این دو روش برای ساخت جملات منفی دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند و شما باید در شرایط خاصی از آنها استفاده کنید. وقتی که قصد دارید با استفاده از اسامی عملیات منفی‌سازی را انجام دهید می‌توانید از صفت منفی kein برای این کار استفاده کنید. حال زمانی که قصد دارید همین کار را درباره افعال انجام دهید می‌توانید از کلمه nicht برای انجام این کار استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که کلمه nicht معمولا در آخر و انتهای جملات شما قرار می‌گیرد.

البته در مواردی نیز وجود دارد که نیازی نیست حتما آن را در انتهای جمله خود قرار دهید. برای مثال وقتی که در زمان گذشته هستید می‌توانید آن را قبل از فعل اصلی خود در گذشته قرار دهید.

ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلــمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

چه زمانی از kein و چه زمانی از nicht استفاده کنیم؟

سوال بسیار مهمی که ممکن است درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی برای شما هم به وجود آمده باشد این است که برای منفی‌سازی جملات خود چه زمانی باید از kein و چه زمانی از nicht استفاده کنیم؟ در بخش قبلی پاسخ حدودی را به این سوال ارائه دادیم و حال در این بخش قصد داریم توضیحات کامل‌تری را در این زمینه ارائه دهیم.

در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که نوع جملات منفی که شما می‌سازید کاملا به کلمات دیگری که در جمله وجود دارند بستگی دارد. به طور کلی باید دقت داشته باشید که nicht در زبان آلمانی شباهت زیادی با Not در زبان آلمانی دارد. پس وقتی که قصد دارید یک فعل را منفی کرده و به این ترتیب اقدام به منفی‌سازی جمله خود کنید می‌توانید از nicht استفاده کنید. این در حالی است که باید بدانید kein بسیار شبیه به not any  یا not a  در زبان انگلیسی عمل می‌کند.

پس باید بدانید که kein زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید یک اسم را منفی کنید و به این ترتیب ساختار جمله خود را به ساختار منفی تبدیل کنید. در ادامه با جزئیات بیشتری درباره این ساختارها صحبت خواهیم کرد و اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

چه زمانی باید از nicht استفاده کنیم؟

زمانی که صحبت از ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی می‌شود معمولا افراد زیادی این سوال را در ذهن دارند که چه زمانی باید از nicht استفاده کنیم و این کلمه چه کاربردهایی در زبان انگلیسی دارد. نکته مهمی که باید درباره این کلمه بدانید این است که شما می‌توانید از Nicht در قسمت‌های مختلف جمله استفاده کرده و آن را در بخش‌های مختلف جمله خود قرار دهید. این محل قرارگیری کاملا به چیزی که می‌خواهید نفی کرده یا بر آن تاکید کنید بستگی خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین کاربردهایی که nicht می‌تواند در یک جمله برای شما به همراه داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این کلمه در انتهای جمله با افعال در زمان‌های ساده قرار می‌گیرد که از جمله این زمان‌ها می‌توان به زمان حال ساده یا گذشته ساده اشاره کرد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا نحوه استفاده از آن را بیاموزید:

Er schläft nicht.

او نخوابیده است.

کاربرد بسیار مهم دیگر این کلمه در ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی زمانی است که شما قصد دارید از آن قبل از فعل کامل در زمان‌های مرکب یعنی زمان کامل استفاده کنید. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Er hat gestern Nacht nicht geschlafen.

او شب قبل نخوابیده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید از nicht قبل از حرف تعریف یا ضمایر ملکی که با اسم‌ها استفاده می‌شوند نیز  استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توان از nocht در کنار حروف تعریف یا ضمایر ملکی استفاده کرد:

Er hat nicht das Essen bezahlt, sondern die Getränke.

او برای غذا هزینه‌ای پرداخت نکرده؛ ولی هزینه نوشیدنی‌ها را پرداخت کرده است.

Ich habe nicht seine Adresse, sondern ihre.

من آدرسش را نمی‌دانم؛ بلکه آدرس او را می‌دانم.

از دیگر کاربردهای بسیار مهمی که nicht در ساختار منفی جملات در زبان آلمانی می‌توان به زمانی استفاده کرد که شما قصد دارید از این کلمه قبل از نام و اسامی خاص در زبان آلمانی استفاده کنید. مثال زیر به شما نحوه انجام این کار را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد:

Das ist nicht Udos Auto, sondern Susis.

این ماشین اودو نیست، مال سوزی است.

شما می‌توانید در ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی از کلمه nicht قبل از ضمایر نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. مثال زیر را مشاهده کنید:

Ich habe nicht dich gerufen, sondern Petra.

من به تو زنگ نزدم، به پترا زنگ زدم.

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که nicht در زبان انگلیسی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد وقتی است که قصد دارید قبل از صفات از آن استفاده کرده و به این ترتیب صفت و در نتیجه ساختار جمله خود را به حالت منفی تبدیل کنید. برای انجام این کار کافی است که نمونه جمله زیر را بادقت مشاهده کنید:

Das ist nicht fair!

عادلانه نیست.

نکته بسیار جذاب دیگری که درباره استفاده از Nicht در زبان آلمانی وجود دارد این است که شما می‌توانید از آن قبل از قیدها نیز استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیت یا مشکلی برای شما وجود داشته باشد. برای این‌که بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید در ادامه نمونه‌ای از نحوه انجام این کار را برای شما آورده‌ایم:

Sie geht nicht gerne schwimmen.

او شنا را دوست ندارد.

در آخرین قدم باید توجه داشته باشید که شما می‌توانید قبل از حروف اضافه با شاخص‌های مکان، زمان و نحوه انجام کار نیز از این کلمه استفاده کرده و جمله خود را به یک جمله منفی تبدیل کنید. مثال‌های زیر به شما نشان می‌دهند که دقیقا به چه شکل می‌توان این کار را انجام داد:

Wir wohnen nicht in Berlin.

ما در برلین زندگی نمی‌کنیم.

Der Zug kommt nicht um 18 Uhr an.

قطار در ساعت 6 نرسید.

Otto hat das Loch nicht mit dem Spaten gegraben.

اتو چاله را با بیل نکند.

نکته بسیار مهمی که در اینجا حتما باید آن را به خاطر داشته باشید این است که nicht تقریبا همیشه کلمه‌ای که قبل از آن آمده است را منفی می‌کند مگر این‌که در حالتی آمده باشد که برای نفی یک فعل به کار رفته باشد. پس در خصوص ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی حتما باید به این نکته دقت و توجه کافی را داشته باشید تا مشکلی در منفی کردن این ساختار برای شما به وجود نیاید.

ساختار جملات منفی در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چه زمانی باید از kein استفاده کنیم؟

وقتی صحبت از ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی می‌شود احتمالا این سوال برای شما هم به وجود می‌آید که در زبان آلمانی چه زمانی می‌توانیم از kein استفاده کرده و جملات خود را به این ترتیب منفی کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که kein نیز دقیقا مانند nicht دارای کاربردهای مخصوص به خود است که از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما می‌توانید از kein در کنار اسم‌هایی استفاده کنید که از حروف تعیین در کنار آنها استفاده نشده است. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Ich habe Hunger.

من گرسنه‌ام.

Ich habe keinen Hunger.

من گرسنه نیستم.

کاربرد بسیار مهم دیگری که kein در زبان آلمانی برای منفی‌سازی جملات می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد وقتی است که شما می‌توانید از آن به‌جای یک حرف نامعین نیز در جملات خود استفاده کنید. دو مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا بیاموزید دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Das ist eine Katze.

این یک گربه است.

Das ist keine Katze.

این یک گربه نیست.

یکی از نکات بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پایان‌های مربوط به kein با پایان‌های حروف تعیین‌کننده‌ مالکیت مطابقت کاملی دارند که می‌توانید این موضوع را به طور کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

 

nominative genitive dative accusative
masculine kein keines keinem keinen
feminine keine keiner keiner keine
neuter kein keines keinem kein
plural keine keiner keinen keine

ساخــتار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی

استفاده از kein/nicht به همراه sondern

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که در مقایسه با sondern شما می‌توانید از هر دو kein و nicht در زبان آلمانی در کنار یکدیگر استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما وجود داشته باشد. برای این‌که بتوانید ساختار استفاده از هر دو این کلمات در کنار یکدیگر را بیاموزید در ادامه چند مثال رایج و بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در یادگیری این دستور به شما کمک می‌کنند:

Ich habe nicht Kaffee, sondern Tee bestellt.

من قهوه سفارش ندادم، چای سفارش دادم.

Ich habe keinen Kaffee, sondern Tee bestellt.

من قهوه سفارش ندادم، چای سفارش دادم.

Sie hat sich nicht eine Jacke gekauft, sondern eine Hose.

او ژاکت نخرید، بلکه یک جفت شلوار خرید.

Sie hat sich keine Jacke gekauft, sondern eine Hose.

او یک ژاکت نخرید، بلکه یک جفت شلوار خرید.

ســاختار جملــات منفی در زبان آلمانی

اشتباهات رایجی که ممکن است در ساختار منفی جملات در زبان آلمانی مرتکب شوید

یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که هر زمان احساس کردید می‌توانید از صفت kein استفاده کنید، به جای کلمه nicht از آن استفاده کنید. استفاده از nicht در مواقعی که شما خیلی راحت می‌توانید از kein استفاده کنید کمی ناجور و غیرطبیعی به نظر می‌رسد. به همین علت است که اکثر افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند معمولا پیشنهاد می‌کنند که از کلمه kein استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

مثال نادرست:

Ich habe ein Auto nicht.

من ماشین ندارم.

مثال درست:

Ich habe kein Auto.

من ماشین ندارم.

مثال‌های کاربردی از منفی‌سازی جملات در زبان آلمانی

در این بخش از صحبت درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی قصد داریم مثال‌های کاربردی و بسیار رایجی را به شما ارائه دهیم که کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت جملات خود در این زبان را به جملات منفی تبدیل کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیت و مشکلی در این زمینه برای شما به وجود بیاید:

حالت خبری مثبت:

Sie ist verheiratet.

او ازدواج کرده است.

حالت منفی:

Sie ist nicht verheiratet.

او ازدواج نکرده است.

حالت مثبت:

Ich liebe dich.

من تو را دوست دارم.

حالت منفی:

Ich liebe dich nicht.

من تو را دوست ندارم.

حالت مثبت:

Mein Mann kocht gut.

همسر من خوب آشپزی می‌کند.

حالت منفی:

Mein Mann kocht nicht gut.

همسر من خوب آشپزی نمی‌کند.

حالت مثبت:

Ich habe Kinder.

من بچه دارم.

حالت منفی:

Ich habe keine Kinder.

من بچه ندارم / من هیچ بچه‌ای ندارم.

حالت مثبت:

Meine Frau hat ein Haus.

همسرم خانه دارد.

Meine Frau hat kein Haus.

همسرم خانه ندارد / همسرم خانه‌ای ندارد.

چرا باید به‌درستی از kein و Nicht استفاده کنیم؟

معمولا این سوال برای اکثر افراد درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی به وجود می‌آید که چرا باید در جملات خود به‌درستی از kein و nicht استفاده کنیم و آیا نمی‌توان از این دو به جای یکدیگر استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر هریک از این دو کلمه دارای کاربردهای مخصوص به خود به منظور ایجاد ساختار منفی در جملات زبان آلمانی هستند و به همین علت نیز شما زمانی که قصد استفاده از آنها را دارید باید به دستورالعمل‌های مربوط به نحوه استفاده از این دو کلمه دقت و توجه کافی را داشته باشید.

مثال‌ها و دستورالعمل‌هایی که ما در این مطلب به شما ارائه دادیم به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از هرکدام از این دو کلمه استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه مشکل و محدودیتی برای شما به وجود بیاید. بهترین راهی که برای شما وجود دارد تا بتوانید به ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی مسلط شوید این است که مثال‌ها و دستورالعمل‌هایی که ارائه دادیم را بادقت بررسی کرده و سعی کنید آنها را به‌صورت روزانه تمرین کنید. به این ترتیب می‌توانید این مفاهیم را به ذهن خود بسپارید و در جای مناسب از آنها استفاده کنید.

ساختار جملــات منفی در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

چه زمانی باید از nicht در جملات خود استفاده کنیم؟

به طور معمول رایج است که وقتی از Nicht در جملات استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید افعالی که در جملات شما استفاده شده‌اند را منفی کنید. البته استفاده از nicht در موقعیت‌ها و شرایط دیگر نیز امکان‌پذیر است.

چه زمانی باید از kein در جملات خود استفاده کنیم؟

شما زمانی می‌توانید از kein در جملات خود استفاده کنید که قصد داشته باشید با منفی کردن یک اسم یا ضمیر اقدام به منفی کردن کل جمله خود کنید.

سخن پایانی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که ساختار جملات منفی (Kein & nicht) در زبان آلمانی ساختار خاص و منحصربه‌فردی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت جملات خود را در زبان آلمانی منفی کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نحوه استفاده از kein و nicht را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای این خدمات بهره‌مند شوید. استفاده از خدمات موسسه زبان ایرانمهر با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید : ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: روش‌های سوال پرسیدن به زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 32 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید