IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روزهای هفته به زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 4.8/5
نویسنده: ایرانمهر
8 آذر 1402

روزهای هفته به زبان آلمانی

Guten Tag!

روز بخیر!

کلمه “Tag”  به زبان آلمانی یعنی “day”؛ اما امروز چه روزی است؟ می‌دانید روزهای هفته مثل شنبه، دوشنبه، چهارشنبه یا جمعه به زبان آلمانی چه هستند؟

اگر راه درست یادگیری را انتخاب کنید، یادگیری زبان آلمانی آسان است و یادگیری روزهای هفته به زبان آلمانی هم ساده است. بیشتر آن‌ها شبیه روزهای هفته در زبان انگلیسی است و به خاطر سپردن بقیه هم خیلی سخت نیست.

در این مقاله، هر چیزی که درباره روزهای هفته به زبان آلمانی بخواهید به شما می‌گویم. توضیح خواهم داد این روزها چه هستند، از کجا آمده‌اند و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر این‌ها، چند نکته و ترفند هم برای به خاطر سپردن آن‌ها به شما می‌گویم.

برای اینکه به زبان آلمانی بپرسید امروز چه روزی است باید بگویید “welchen Wochentag haben wir heute?” – “which day of the week do we have today?”

بیایید با هم هفت روزی را که ممکن است جواب شما باشد، بررسی کنیم.

روزهای هفته به زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

روزهای هفته به زبان آلمانی

Montag – Monday

«دوشنبه» (Monday) به زبان آلمانی Montag است. اسم این روز از کلمه Mond، کلمه آلمانی برای “moon” آمده است. بنابراین “Montag” به صورت لغوی “moon-day” ترجمه می‌شود و در واقع کلمه انکلیسی“Monday”  هم از همین‌جا آمده است.

حقیقت بامزه: در کشورهای آلمانی‌زبان، روز دوشنبه (Montag) اولین روز هفته است (برخلاف بعضی کشورهای دیگر که یکشنبه و شنبه اولین روز هفته هستند).

Dienstag – Tuesday

«سه‌شنبه» (Tuesday) در زبان آلمانی Dienstag است. تصور می‌شود ریشه این نام به خدای کهن آلمانی به نام Týr برمی‌گردد. خدا Týr، پروردگار قانون و شکوه قهرمانانه بوده است. کلمه Dienstag به معنی “Týr’s day” است. کلمه انگلیسی “Tuesday” هم از همینجا آمده است. 

Mittwoch – Wednesday

«چهارشنبه» (Wednesday) در زبان آلمانی Mittwoch است. این روز تنها روزی است که به “Tag” ختم نمی‌شود. این کلمه به معنی “Midweek” است. 

Donnerstag – Thursday

کلمه Donner در زبان آلمانی به معنی “thunder” است؛ بنابراین Donnerstag  به معنی “thunder’s day” است. در اصل این نام بعد از Thor به وجود آمد. همانطور که احتمالا می‌دانید، Thor خدای چکش به دست اهل اسکاندیناوی است که بعدها به ابرقهرمان کتاب‌های مصور کمپانی Marvel تبدیل شد. در فرهنگ کشورهای آلمانی‌زبان، خدای چکش به دست اهل اسکاندیناوی به نام  Donarهم شناخته می‌شود.

کلمه انگلیسی “Thursday” هم بعد از Thor برای “Thor’s day” انتخاب شد.

Freitag – Friday

«جمعه» (Friday) در زبان آلمانی Freitag است. می‌توانید رابطه واضح بین کلمات انگلیسی و آلمانی را تشخیص بدهید.

در هر دو زبان، نام این روز از خدای  Frige (که گاهی  “Frig”هم نامیده می‌شود) گرفته شده است.

Samstag – Saturday

«شنبه» (Saturday) در زبان آلمانی Samstag یا گاهی Sonnabend (“Sun-evening”) است. کلمه دوم فقط در آلمان غربی و شمالی شنیده می‌شود و هیچ‌وقت آن را در اتریش یا سوئیس نخواهید شنید. کلمه Samstag در جهان شناخته‌شده‌تر است.

کلمه Samstag  از واژه یونانی sambaton می‌آید که این کلمه هم از واژه قدیمی‌تر یونانی sabbaton آمده است و به کلمه “Sabbath” اشاره دارد. این کلمه ریشه‌های مشابهی هم در کلمه فرانسوی samedi و کلمه اسپانیایی sábado دارد.

Sonntag – Sunday

«یکشنبه» (Sunday) به زبان آلمانی Sonntag است. این نام از کلمه Sonne می‌آید که به معنی “sun” است. بنابراین معنی لغوی Sonntag ، «روز خورشید» یا “Sun-day” است. هممم… می‌توانید حدس بزنید کلمه انگلیسی این روز هفته ممکن است از کجا آمده باشد؟

روز های هفته

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

در زمان صحبت درباره روزهای هفته به آلمانی به چه نکاتی باید دقت داشته باشیم؟

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به استفاده از روزهای هفته به زبان آلمانی دارید و قصد دارید تا با روزهای هفته به آلمانی آشنا شوید باید بدانید که نکات خاصی در زمان استفاده از این کلمات وجود دارد که در صورتی که این نکات را به‌درستی رعایت نکنید احتمالا با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه خواهید شد. به همین علت نیز در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این روزها صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید در این خصوص به آنها دقت داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف بسیاری از جاهایی که یکشنبه به‌عنوان اولین روز هفته در نظر گرفته می‌شود در کشورهایی که زبان رسمی آنها زبان آلمانی است روز دوشنبه که به نام Montag شناخته می‌شود به‌عنوان اولین روز هفته شناخته می‌شود.
  • روزهای هفته به زبان آلمانی معمولا با حروف بزرگ نوشته می‌شوند؛ ولی نباید فراموش کنید که یک موقعیت وجود دارد که چنین نیست. زمانی که شما می‌خواهید بیان کنید که اتفاقی هفتگی و در یک روز خاص می‌افتد نباید آن روز خاص را با حروف بزرگ بنویسید؛ بلکه تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک s را برای بیان جمع بودن به آن اضافه کنید. جمله Ich gehe dienstags in die Klasse ( سه‌شنبه‌ها به کلاس می‌روم) را برای یادگیری هرچه بهتر این موضوع مشاهده کنید.
  • نکته مهم دیگری که در خصوص روزهای هفته به آلمانی باید به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید این است که روزهای آلمانی معمولا مذکر هستند. این بدان معناست که آنها از تعیین‌کننده‌های مذکر استفاده می‌کنند و زمانی که قصد دارید با استفاده از این کلمات جمله‌سازی کنید حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.
  • یک نکته مهم دیگر این است که شما باید از am به معنی روشن برای گفتن این‌که چیزی در یک روز خاص اتفاق افتاده است استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید بگویید که اتفاقی در روز دوشنبه رخ داده است باید از عبارت am Montag برای این کار استفاده کنید.
  • برای این‌که بگویید از… به…. شما باید از ترکیب von … bis … در گرامر زبان آلمانی استفاده کنید. برای مثال جمله Von Mittwoch bis Freitag, bin ich in Paris ( از چهارشنبه تا جمعه من در پاریس هستم) را در نظر بگیرید که به‌خوبی بیانگر این موضوع است.

نکاتی مهم برای یادگیری هرچه بهتر روزهای هفته به زبان آلمانی

در بخش‌های قبلی درباره برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای یادگیری روزهای هفته در آموزش گرامر زبان آلمانی از آنها استفاده کنید صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه بیان کردیم. حال باید بدانید که تکنیک‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند بدون شک کاربردها و مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سعی کنید از دانش زبان انگلیسی خود کمک بگیرید. به طور کلی زبان‌های آلمانی و انگلیسی ارتباط و شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ چراکه از یک ریشه گرفته شده‌اند و همین عامل نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید از این شباهت و دانش زبان انگلیسی خود استفاده کنید تا معنی روزهای هفته را به شکل بهتری به خاطر بسپارید.
  • جیمیل و فیسبوک خود را به زبان آلمانی قرار دهید: قراردادن جیمیل یا ایمیل روی زمان و تاریخ آلمانی می‌تواند تاثیرگذاری زیادی روی یادگیری روزهای هفته به زبان آلمانی داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا به محض این‌که شخصی ایمیلی را برای شما ارسال می‌کند بلافاصله به تاریخ و روز ارسال ایمیل دقت کرده و این روز را به خاطر بسپارید.
  • گوشی خود را روی زبان آلمانی قرار دهید: یکی دیگر از روش‌های جذابی که می‌توانید برای یادگیری روزهای هفته از آن استفاده کنید این است که سعی کنید گوشی خود را روی زبان المانی قرار دهید. به این ترتیب هر زمان که شما به صفحه گوشی خود نگاه می‌کنید و تاریخ و زمان را می‌بینید با روزهای هفته نیز آشنا شده و آنها را به حافظه بسپارید.
  • گوش دادن به آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی که به زبان آلمانی هستند یک روش بسیار کاربردی و مفید دیگر است که می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع و به بهترین شکل ممکن بتوانید با روزهای هفته آشنا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

روش‌هایی برای گفتن «دیروز»، «امروز» و «فردا» به زبان آلمانی

اگر قرار است درباره روزها صحبت کنیم، چند مورد دیگر هم هست که باید بدانیم. کلماتی مثل Gestern، heute و morgen، به ترتیب به معنی “yesterday”، “today” و “tomorrow” هستند.

کلمه Morgen  به معنی “morning” هم هست و این مسئله ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

با توجه به متن و جمله‌ای که بیان می‌کنید، کاملا می‌شود فهمید کلمه Morgen به معنی «صبح» است یا «فردا»! اگر کسی به شما بگوید dieser Morgen، می‌دانید معنی آن “this morning” است، چون “this tomorrow” از نظر منطقی و زبانی معنی ندارد. اگر می‌خواهید بگویید “tomorrow (in the) morning”، بگویید morgen früh که به معنی “tomorrow early” است.

اگر بخواهید بگویید «پریروز» یا «پس‌فردا» چه می‌گویید؟ در زبان انگلیسی می‌گوییم  “the day before yesterday”  و “the day after tomorrow”، اما در زبان آلمانی کلمات مشخص و ویژه‌ای برای این روزها وجود دارد: vorgestern و übermorgen . بنابراین “ich werde es übermorgen tun” یعنی “I’ll do it the day after tomorrow”.

در نهایت، باید بدانید چطور به زبان آلمانی بگویید «هفته» و «آخر هفته». این کلمات به ترتیب Woche  و Wochenende است. اگر آخرهفته‌ها کار خاصی انجام می‌دهید، می‌توانید بگویید an der Wochenende.

جنسیت روزهای هفته در زبان آلمانی

به نظر شما جنسیت روزهای هفته به زبان آلمانی چیست؟ خیلی راحت است: تمام روزهای هفته مذکر هستند.

یادتان باشد که کلمه Tag مذکر است، بنابراین با توجه به قانون کلمات مرکب در زبان آلمانی، کلمه‌ای مثل Sonntag هم باید مذکر باشد.

در بین روزهای هفته، Mittwoch استثناست؛ البته این کلمه هم مذکر است، با این تفاوت که Woche (week) مونث است.

«امروز چه روزی است؟» به زبان آلمانی

در ابتدای مقاله گفتم جمله welchen Wochentag haben wir heute?  به معنی“what day of the week is it?” است، اما این جمله تنها راه پرسیدن این سوال نیست.

در ادامه سه راه دیگر هم به شما می‌گوییم تا از یک آلمانی‌زبان بپرسید امروز چه روزی است:

Welchen Tag haben wir heute? – “Which day do we have today?”

Welcher Tag ist heute? – “Which day is today?”

Was ist denn heute für ein Tag? – “What is today for a day?”

روز های هفته به زبان آلمانی

تنها مشکلی که برای این سوال‌ها وجود دارد این است که مشخص نیست درباره روز هفته سوال می‌کنید یا تاریخ روز مشخصی در ماه. استفاده از Wochentag (day of the week) به جای Tag، باعث می‌شود مسئله روشن شود و دیگران منظور شما را راحت بفهمند.

برای سوال درباره تاریخ از کلمه Datum استفاده کنید:

Welches Datum haben wir heute? – “What date do we have today?”

Was ist das aktuelle Datum? – “What is the current date?”

صحبت کردن درباره «در روز دوشنبه»، «در روز سه‌شنبه» و …. به زبان آلمانی

در زبان انگلیسی می‌گوییم “on Monday”. در زبان آلمانی می‌گویید “am Montag” که معنای لغوی آن “on theMonday”. است.

کلمه am ترکیبی از an (“in/on”) و dem (dative masculine form of “the”) است.

بنابراین، برای مثال، “I ate meat on Tuesday” در زبان آلمانی “ich habe am Dienstag Fleisch geessen“ است.

چه زمانی باید روزهای هفته را با حرف بزرگ بنویسیم

همانطور که ممکن است بدانید، اسامی (nouns) در زبان آلمانی همیشه با حرف اول بزرگ نوشته می‌شوند. اما کلمه‌ای مثل “Mittwoch” یک اسم تلقی می‌شود؟

در کل، بله! روزهای هفته مثل اسم عمل می‌کنند و به همین دلیل باید آن‌ها را با حرف اول بزرگ نوشت. اما یک استثنا وجود دارد: برای اینکه بگویید کاری را به صورت عادت در روز خاصی از هفته انجام می‌دهید، مثلا “I do it on Mondays”، آن روز به خصوص با حرف بزرگ نوشته نمی‌شود.

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که هرروز هفته برنامه غذایی مشخصی دارید و مثلا روزهای سه‌شنبه گوشت می‌خورید؛ بگویید ich esse dienstags Fleisch که به معنی “I eat meat on Tuesdays” است (به “s” جمع در انتهای dienstags توجه کنید.)

«از دوشنبه تا جمعه» به زبان آلمانی

برای اینکه بگویید از فلان (روز) تا فلان (روز) باید بگویید “von… bis“.

“From Monday to Wednesday, I study German”

Von Montag bis Mittwoch, studiere ich Deutsch.

اختصارات روزهای هفته به زبان آلمانی

در زبان انگلیسی وقتی نمی‌خواهیم نام تمام روزهای هفته را به طور کامل بنویسیم از اختصاراتی مثل “Mon”، “Tue”، “Wed” و غیره استفاده می‌کنیم.

در زبان آلمانی هم از روشی مشابه استفاده می‌کنیم، اما آلمانی‌ها عموما نام روزهای هفته را با دو حرف اول آن‌ها خلاصه می‌کنند. می‌توانید این مختصرنویسی را در عکس زیر ببینید.

روزهای هفته به زبان آلمانی

ترجمه تابلوی بالا:

Opening times – Tuesday to Thursday 10am – 5pm, Friday to Sunday 2pm to 5pm

به خاطر سپردن روزهای هفته به زبان آلمانی

خوشبختانه، یادگیری روزهای هفته زمان زیادی از شما نمی‌گیرند. تنها هفت کلمه هست که باید یاد بگیرید و خیلی هم با انگلیسی فرق ندارند! اما در واقع، چند نکته و ترفند هست که به شما کمک می‌کند این روزها را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

اول از همه، مطمئن شوید تا جایی که ممکن است از نام روزهای هفته استفاده کنید، بنابراین می‌توانید دائما آن‌ها را بخوانید، بنویسید، بگویید و تمرین کنید.

یک از راه‌های خوب برای تمرین روزهای هفته، تغییر زبان گوشی موبایل و کامپیوتر به زبان آلمانی است. حالا وقتی هر روز و هر لحظه به گوشی یا صفحه کامپیوترتان نگاه کنید، می‌توانید واژه‌های مرتبط را ببینید و بعد از مدتی به طور کامل این کلمات را یاد می‌گیرید.

اگر از اپلیکیشن‌های تقویم استفاده می‌کنید، نسخه آلمانی آن را هم بخرید. هر کاری می‌توانید بکنید تا بیشتر و بیشتر در معرض لغات و عبارات آلمانی باشید.

در نهایت می‌توانید از ترفندهای تصویری (ربط یک شی یا تصویر به یک کلمه) برای یادگیری و به خاطر سپردن کلمات استفاده کنید. فرمول زیر را در نظر بگیرید:

اول، برای هر کدام از روزهای هفته به یک تصویر فکر کنید که شما را یاد آن روز به خصوص می‌اندازد.

برای مثال، برای کلمه Dienstag  می‌توانید James Dean را تصور کنید که روی یک گوزن (stag) سوار شده است.

دوم، به چیزی فکر کنید که با روز به خصوصی از روزهای هفته مرتبط است. برای مثال روزهای یکشنبه به کلیسا مربوط است (حتی اگر خودتان به کلیسا نروید!). برای دوشنبه می‌توانید به زنگ بیدار باش برای رفتن به محل کار فکر کنید. سه‌شنبه‌ها می‌توانید به انتخابات ریاست جمهوری فکر کنید (به هر حال یک ایده است!).

در نهایت، تصویری را در ذهنتان بسازید که خودتان را به آن روزهای هفته ربط بدهد. برای مثال، برای روزهای (Thursday (Donnerstag  خودتان را در حال رفتن به یک کافه و جشن گرفتن آخر هفته تصور کنید. برای شنبه (Saturday (Samstag خودتان را تصور کنید که با صدای زنگ ساعت بیدار می‌شوید و باید برای رفتن به محل کار آماده شوید.

خجالت نکشید، هر چقدر تصاویری که در ذهنتان تصور می‌کنید، بامزه‌تر و عجیب‌تر باشد، بهتر یادتان می‌ماند! همچنین تا جایی که می‌توانید افکار جذاب و واضح داشته باشید. اینکه آن تصویر چه رنگی، چه بویی یا حتی چه طعمی دارد؟ چه حسی در شما به وجود می‌آورد؟

روزهای هفته به زبان آلمانی

 

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

اگر یک ترفند تصویری خوب در ذهنتان بسازید و فقط یک بار به آن فکر کنید، سپس می‌توانید آن را برای همیشه در حافظه‌تان ثبت کنید. همانطور که آلمانی‌ها می‌گویند، یادگیری einfach (“simple” خواهد بود!

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره روزهای هفته به آلمانی پاسخ دهیم.

تاریخ‌ها چگونه به زبان آلمانی نوشته می‌شوند؟

یکی از نکات مهم برای نوشتن تاریخ به زبان آلمانی این است که دقت داشته باشید واحدهای زمانی معمولا از کوچک‌ترین واحد به سمت بزرگ‌ترین واحد حرکت می‌کنند. توجه داشتن به این نکته به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌سادگی هرچه تمام تاریخ‌ها را به زبان آلمانی بنویسید.

روزهای هفته به زبان آلمانی چه جنسیتی دارند؟

روزهای هفته به زبان آلمانی دارای جنسیت مذکر هستند و به این به آن معنی است که اگر قصد داشته باشید از حروف تعیین‌کننده در کنار این روزها استفاده کنید حتما باید از حروف تعیین‌کننده مذکر برای این کار استفاده کنید. به همین علت است که اگر قصد داشته باشید به یک روز خاص استفاده کنید حتما باید از پیشوند am در کنار آن استفاده کنید.

آیا باید تمامی روزهای هفته به زبان آلمانی را با حروف بزرگ بنویسیم؟

اگر این سوال برای شما هم به وجود آمده باید بدانید که بله شما حتما باید این حروف را به‌صورت بزرگ بنویسید مگر در مواردی که قصد داشته باشید بگویید یک اقدام تکراری در هر هفته در یک روز خاص انجام می‌شود که آن روز خاص را با حروف کوچک شروع می‌کنید.

سخن پایانی

آشنایی با روزهای هفته به آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این روزها و نام آنها در جملات خود استفاده کنید. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را در خصوص این روزها افزایش دهید یا این‌که زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.8 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. رامین
    15 آذر 1402
    پاسخ دادن

    سلام چه خوب توضیح میدین من همیشه از مقالات شما استفاده میکنم عالی بود

    • ایرانمهر
      15 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از همراهیتون موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید