IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
منفی کردن جملات در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
1 مهر 1402

15 قانون منفی کردن جملات در زبان فرانسه

منفی کردن جملات در زبان فرانسه یکی از مواردی است که به طور گسترده‌ای در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرد و با یادگیری قوانینی که برای این کار وجود دارند شما می‌توانید به شکل بهتری در جملات خود از عبارات منفی استفاده کرده و جملات خود را به حالت منفی دربیاورید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره قوانینی که برای منفی کردن جملات در گرامر زبان فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرند صحبت کرده و توضیحاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

منفی کردن جملات در زمان حال در زبان فرانسوی

اولین قانون منفی کردن جملات در زبان فرانسه که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم نفی در زمان حال است که با قراردادن فعل در ساختار ne…pas انجام می‌شود. در واقع شما می‌توانید این عبارت را به‌عنوان یک ساندویچ در نظر بگیرید که در آن  ne و pas دو قطعه نان هستند که فعل شما در بین آن قرار می‌گیرد. حال زمانی که شما شروع به صحبت‌کردن می‌کنید می‌توانید این عبارت را به‌عنوان یک سرعت‌گیر کوچک در نظر بگیرید که باعث منفی شدن جملات شما در زبان فرانسوی می‌شوند.

دقت داشته باشید که بسیاری از افعال فرانسوی با یک مصوت شروع می‌شوند. برای این افعال در زمان منفی کردن شما می‌توانید از n به‌جای ne استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال جمله Je ne aime pas به معنی (من دوست ندارم) به نظر ناخوشایند می‌آید و این در حالی است که اگر شما جمله خود را به‌صورت e n’aime pas دربیاورید به شکل بهتری به گوش می‌رسد.

این مسئله در خصوص فعل avoir به معنی (داشتن) نیز صدق می‌کند. مثلا جمله Je ne ai pas ( به معنی من ندارم) صدای خشنی را تولید می‌کند و این در حالی است که جمله Je n’ai pas که همان معنی را می‌دهد در گوش خوشایندتر به نظر می‌رسد.

جملات منفی در فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

منفی کردن در زمان گذشته در زبان فرانسوی

زمانی که قصد منفی کردن جملات در زبان فرانسه در زمان گذشته را دارید باید بدانید که در زبان فرانسوی رایج است که برای این کار از ne…pas استفاده کنید. دقت داشته باشید که این عبارت دور فعل کمکی جمله شما قرار می‌گیرد. برای مثال اگر قصد داشته باشید بگویید “نخوردم” می‌توانید از جمله Je n‘ai pas mange برای این کار استفاده کیند. توجه داشته باشید که یک اشتباه رایج در این زمینه این است که pas را بعد از فعل ماضی قرار دهید و جمله خود را به شکل Je n’ai mangé pas بنویسید.

این مسئله کاملا اشتباه است؛ چراکه بعد از آن یک فعل در زمان حال می‌آید و به همین علت نیز باید دقت داشته باشید که حتما این عبارت را دور فعل کمکی خود قرار دهید تا مشکلی از نظر گرامری برای جمله شما ایجاد نشود.

منفی کردن افعال بازتابی

افعال بازتابی امروزه با نام افعال to myself verbs نیز شناخته می‌شوند. در حالت je این افعال در واقع افعالی هستند که بین je و فعل me قرار می‌گیرند. مثلا جمله Je m’appelle که به معنی (نام من) است را در نظر بگیرید.

زمانی که از افعال بازتابی در جملات خود استفاده می‌کنید باید عبارت ne…pas را دور فعل و ضمیر بازتابی خود قرار دهید تا جمله شما از نظر گرامری درست باشد. به‌عنوان‌مثال من بلند می‌شوم در قالب مصدری به شکل Je me lève در می‌آید و این در حالی است که من در اینجا یک ضمیر بازتابی و به معنای (به خودم) است.

از این رو برای منفی کردن آن باید جمله خود را به شکل Je ne me lève pas. دربیاورید تا جمله شما معنی درستی داشته باشد. در صورتی که علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این قانون منفی کردن جملات در زبان فرانسه به دست بیاورید حتما در کلاس‌های ما شرکت کنید.

اگر ضمیر بازتابی شما در زمان گذشته آمده است باید توجه داشته باشید که عبارت ne…pas دور فعل کمکی شما قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر جمله شما در حالت مصدری به شکل Je me suis levé باشد باید دقت داشته باشید که این عبارت دور suis را دربر می‌گیرد و جمله شما به شکل Je ne me suis pas levé به معنی ( من بلند نشدم) در می‌آید.

عبارت نفی خاص در زبان فرانسوی

زمانی که صحبت از منفی کردن جملات در زبان فرانسه می‌شود باید دقت داشته باشید که عبارت نفی نیز از اهمیت زیادی در این زمینه برخوردار خواهند بود. در زبان فرانسوی چندین نوع نفی دیگر نیز وجود دارند که در آنها از کلماتی به جز pas استفاده می‌شود تا جمله به حالت منفی دربیاید. این موارد را می‌توان به‌عنوان قیدهای منفی نام برد که از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به ne…jamais ( به معنی هرگز)، ne…rien ( به معنی هیچ چیز) و ne…personne ( به معنی هیچ کس) اشاره کرد که جایگزین کلمه Pas می‌شوند.

ساختار زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Ne + verb + jamais = never

دقت داشته باشید که کلمه jamais در اینجا به معنی هرگز نیست و برای این جملات jamais تنها جایگزین Pas شده است. به‌عنوان‌مثال Je mange les frites به این معنی است که من سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورم و این در حالی است که جمله Je ne mange jamais les frites به این معنی است که من هرگز سیب‌زمینی سرخ‌کرده نمی‌خورم.

در اینجا شما باید مطمئن شوید که از جمله pas jamais استفاده نمی‌کنید؛ چراکه این یک نفی مضاعف خواهد بود. مثلا اگر شما جمله Je ne mange pas jamais les frites را بیان کنید جمله شما از نظر گرامری اشتباه خواهد بود.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در حالت گذشته ne…jamais دور فعل کمکی شما را دربر خواهد گرفت.

حال ساختار Ne + verb + rien را برای منفی کردن جملات در زبان فرانسه در نظر بگیرید که به معنی هیچ چیزی یا هرچیز خواهد بود. دقت داشته باشید که در اینجا کلمه rien هم به معنی هیچ‌چیز و هم به معنی هرچیز خواهد بود. تمامی قوانینی که درباره jamais بیان کردیم در اینجا نیز صدق می‌کند. برای مثال جمله Je ne mange rien هم به‌صورت (من چیزی نمی‌خورم) و هم به‌صورت (من هیچ چیزی نمی‌خورم) معنی می‌شود.

در اینجا باز هم باید دقت داشته باشید که جمله Je ne mange pas rien یک نفی مضاعف خواهد بود و شما نباید از این دو در کنار یکدیگر استفاده کنید.

در اینجا دوباره باید به این موضوع دقت داشته باشید که اگر فعل شما در زمان گذشته نوشته شده باشد و در کنار آن یک فعل کمکی قرار گرفته باشد شما باید این عبارت را دور فعل کمکی خود قرار دهید. به‌عنوان‌مثال جمله Je n’ai pas fait به این معنی است که (من انجام ندادم) و این در حالی است که جمله Je n’ai rien fait به این معنی است که من کاری انجام ندادم.

استفاده از قانون Ne + personne

یکی دیگر از قوانین منفی کردن جملات در زبان فرانسه که امروزه به طور گسترده‌ای در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای زیادی است قانون Ne + personne = nobody or anybody است. یک نکته کلیدی و بسیار مهم که باید درباره این قانون بدانید این است که کلمه personne هم معنی هیچ‌کس و هم معنی همه کس را در زبان فرانسوی می‌دهد و به این کلمات ترجمه می‌شود که باید به این موضوع دقت و توجه داشته باشید.

دقت داشته باشید که همان قوانینی که در خصوص jamais و personne صدق می‌کردند در خصوص این کلمه نیز صدق می‌‌کنند و شما در زمان استفاده از این کلمه برای منفی کردن جملات خود حتما باید آن قوانین را رعایت کنید. به‌عنوان‌مثال جمله Je ne connais pas به این معنی است که من نمی‌دانم و این در حالی است که جمله Je ne connais personne به این معنی خواهند بود که من کسی را نمی‌شناسم. پس اگر شما هم قصد منفی کردن افعال را دارید حتما این نکات را مدنظر قرار دهید.

حال زمانی که جمله شما در زمان گذشته نوشته می‌شود باید دقت داشته باشید که personne را بعد از فعل ماضی قرار دهید و این موضوع برخلاف قوانینی است که در بخش‌های قبلی درباره فعل ماضی بیان کردیم؛ چراکه اگر به مثال‌هایی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم دقت کنید مشاهده خواهید کرد که jamais و rien دقیقا قبل از فعل ماضی آمده‌اند.

استفاده از personne و rien به‌عنوان فاعل جمله

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره منفی کردن جملات در زبان فرانسه بدانید این است که هم personne به معنی هیچ‌کس و هم rien به معنی هیچ‌چیز هر دو می‌توانند به‌عنوان فاعل یک جمله نیز مورداستفاده قرار گیرند و از این نظر محدودیتی برای آنها وجود ندارد. دقت داشته باشید که در چنین جملاتی معمولا pas گنجانده نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال جمله Personne ne parle français به معنای (هیچ‌کس فرانسوی صحبت نمی‌کند) خواهد بود.

جملات منفی در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

استفاده از قانون Ne + verb + pas encore

قانون Ne + verb + pas encore = haven’t yet, still haven’t یکی دیگر از قوانینی است که امروزه برای منفی کردن جملات در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. استفاده از این قانون زمانی رایج است که شما قصد دارید چیزی را بیان کنید که هنوز انجام نداده‌اید. در چنین حالتی باید از Ne + verb + pas encore برای بیان منظور خود استفاده کنید تا جمله شما از نظر گرامری در گرامر زبان فرانسوی مشکلی نداشته باشد.

دقت داشته باشید که در اینجا اساسا شما در حال انجام یک فعل منفی هستید؛ ولی زمانی که کلمه encore را اضافه می‌کنید به معنی جمله خود کلمه “هنوز” را نیز اضافه می‌کنید. دقت داشته باشید که این منفی کردن درباره passé compose یا حالت گذشته نیز صدق می‌کند. به‌عنوان‌مثال جمله Je n’ai pas encore parlé به این صورت معنی می‌شود که من هنوز صحبت نکرده‌ام.

حال اگر قصد دارید سوال Have you ever به معنای تا به حال را بپرسید می‌توانید از ساختارهای زیر در زبان فرانسوی استفاده کنید که دقیقا به همین منظور مورداستفاده قرار می‌گیرند:

Est-ce que tu as déjà + past participle?

Est-ce que tu as jamais + past participle?

در صورتی که قصد داشته باشید به این سوالات پاسخ دهید نیز می‌توانید از ساختار ne + verb + pas encore که درباره آن صحبت کردیم استفاده کنید.

عبارات بیشتر برای منفی کردن جملات در زبان فرانسوی

یکی از نکات بسیار مهمی که درباره منفی کردن جملات در زبان فرانسه وجود دارد این است که انعطاف‌پذیری زیادی در این زمینه در زبان فرانسوی وجود دارد و همین عامل نیز باعث می‌شود تا زبان فرانسه یک زبان خشک نباشد. این به آن معناست که قوانین بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها برای منفی کردن جملات خود در این زبان استفاده کنید. در ادامه لیست کاملی از این قوانین را برای شما آورده و در ادامه مثال‌هایی را برای هریک از این قوانین در اختیار شما قرار داده‌ایم.

قانون ne + verb + nulle part

قانون ne + verb + nulle part = nowhere or anywhere. یک قانون بسیار کاربردی است که امروزه می‌توانید برای منفی کردن جملات خود در زبان فرانسه از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که کلمه nulle part در این زبان هم به معنای هیچ‌جا و هم به معنای هرجا خواهد بود که در زمان استفاده از آن معنی دقیق آن مشخص خواهد شد. دقت داشته باشید از آنجایی که این کلمه جایگزین pas به شمار می‌آید می‌توان آن را یک نفی خاص در نظر گرفت.

برای درک بهتر این موضوع توجه داشته باشید که جمله ‘Nous n’allons nulle part به معنای ما به هیچ‌جا نمی‌رویم خواهد بود.

استفاده از قانون ne + verb + que

قانون ne + verb + que = only از دیگر قوانینی است که امروزه به منظور منفی کردن جملات در زبان فرانسه مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای مخصوص به خود است که باید به آن دقت و توجه داشته باشید. این ساختار معنی “فقط” را به شما می‌رساند. نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که کلمه que مقدم بر اسمی است که در این ساختار محدود شده است.

برای درک هرچه بهتر این موضوع جمله Je ne comprends que deux ou trois mots را در نظر بگیرید که به معنی من فقط چند کلمه را می‌فهمم است.

ساختار ne + qu’à faire = just + verb

این ساختار به معنای فقط + فعل است که اگر تبلیغات نایک را دیده باشید از عبارت Tu n’as qu’a le faire انجام شده که به معنای فقط انجامش بده است.

آشنایی با قانون Ne + verb + aucun(e) = no or any

قانون Ne + verb + aucun(e) = no or any یک قانون بسیار مهم در این زمینه است که دارای کاربردهای زیادی نیز هست. دقت داشته باشید که کلمه aucun/aucune به معنای “هر” است. دقت داشته باشید برای جملاتی که از این ساختار استفاده می‌کنند کلمه aucun باید از نظر جنسیت با اسمی که در حال تغییر است مطابقت داشته باشد. برای مثال جمله Je n’ai aucun ami en France به معنی من هیچ دوستی در فرانسه ندارم است.

البته شما می‌توانید این جمله را به‌صورت من دوستی در فرانسه ندارم نیز ترجمه کنید. دقت داشته باشید که در اینجا کلمه idée یک اسم مونث است. از این رو Je n’ai aucune idée به معنی من هیچ ایده‌ای ندارم خواهد بود.

دقت داشته باشید که ساختار Aucun(e) + noun یا aucun(e) de + plural noun می‌تواند به‌عنوان فاعل جمله‌ای قرار گیرد که به معنای هیچ‌یک از یا هیچ‌کدام از ترجمه شود.

ساختار Ne + guère = much or hardly

کلمه guère در اینجا هم به معنی خیلی و هم به ‌معنی به‌سختی خواهد بود. به همین علت است که جمله Je comprends guère را می‌توان به معنی به‌سختی می‌فهمم نیز ترجمه کرد.

ساختار Ni…ni = neither…nor

دقت داشته باشید که Ni…ni به معنی هیچ‌یک یا هریک خواهد بود. پس می‌توان به این شکل گفت که جمله ni l’une ni l’autre به معنی هیچ‌یک از آنها ترجمه خواهد شد.

منفی کردن جملات در فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

قانون Ne + past conditional + past participle of devoir + infinitive = shouldn’t have

آخرین منفی کردن جملات در زبان فرانسه که قصد داریم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم قانون Ne + past conditional + past participle of devoir + infinitive = shouldn’t have است. مهم‌ترین کاربرد این قانون زمانی است که شما قصد دارید برای کاری که نباید انجام می‌دادید ابراز پشیمانی کنید و برای این کار نیز از شرط devoir استفاده می‌کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره منفی کردن جملات در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

مهم‌ترین ساختار برای منفی کردن جملات در زبان فرانسوی کدام ساختار است؟

رایج‌ترین و کاربردی‌ترین ساختاری که امروزه برای انجام این کار مورداستفاده قرار می‌گیرد ساختار ne…pas است.

عبارت نفی خاص در زبان فرانسه شامل کدام عبارات می‌شوند؟

از جمله مهم‌ترین این عبارات که امروزه می‌توان برای منفی کردن جملات در زبان فرانسوی از آنها استفاده کرد می‌توان به عبارات ne…jamais و ne…rien اشاره کرد.

سخن پایانی

منفی کردن جملات در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین ساختارهایی است که امروزه در گرامر زبان فرانسوی وجود دارد و شما هم باید آشنایی کاملی را با قوانینی که در این زمینه وجود دارند داشته باشید. اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره گرامر زبان فرانسوی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کرده و از مزایای این دوره‌ها نهایت بهره را ببرید. شرکت در کلاس‌های آموزشگاه زبان ایرانمهر هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت و کیفیت این کلاس‌ها نیز کاملا تضمین شده است.

بیشتر بخوانید: روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید