IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حالت مجــهول در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
10 اسفند 1402

حالت مجهول در زبان فرانسه

حالت مجهول در زبان فرانسه  یکی از پرکاربردترین حالت‌هایی است که وجود دارد. همانطور که می‌دانید هر زبانی را می‌توان در دو حالت مجهول و معلوم مورداستفاده قرارداد که هرکدام از این حالت‌ها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. این موضوع در گرامر زبان فرانسه نیز صدق می‌کند و شما برای این‌که بتوانید به شکل درستی از زمان‌های مختلف در این زبان استفاده کنید حتما باید تلاش کنید تا با حالت مجهول در این زبان آشنا شده و بتوانید به شکلی درست و مناسب جملات خود را در این حالت بسازید.

اهمیت بسیار زیادی که این حالت دارد باعث شده تا ما تصمیم بگیریم در این مطلب کمی بیشتر درباره این حالت صحبت کرده و نکات مهم و کلیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در خصوص حالت مجهول در زبان فرانسه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان فرانسه را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود را در این زمینه به دست بیاورید.

حالت مجهول در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

حالت مجهول در زبان فرانسه چیست؟

زمانی که صحبت از زبان می‌شود باید بدانید که حالت جمله می‌تواند به میزان زیادی لحن آن را مشخص کند. در حالت جمله مهم‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بیشتر موارد ما از حالت معلوم در جملات خود استفاده کرده و جملات را بر این اساس می‌سازیم. با این حال گاهی اوقات نیز ممکن است پیش بیاید که شما نیاز داشته باشید تا از حالت مجهول در زبان فرانسه استفاده کنید. دلیل استفاده از این حالت این است که شخص یا چیزی که عمل را انجام می‌دهد دقیقا در مقابل فعل قرار می‌گیرد.

برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Je lave la vaisselle.

من ظرف‌ها را می‌شویم.

Thierry écrit l’histoire.

تیری داستان را می‌نویسد.

Sandrine a chanté la chanson

ساندرین این آهنگ را خواند.

همانطور که شما هم می‌دانید در حالت معلوم ما در درجه اول بر روی شخصی که عمل را انجام می‌دهد تمرکز می‌کنیم. در واقع زمانی که حالت معلوم استفاده می‌کنیم قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی این کار را انجام می‌دهد؟

این در حالی است که وقتی از حالت مجهول در جملات خود استفاده می‌کنید قصد دارید روی کاری که انجام شده است تاکید کنید و در واقع تمرکز شما به‌جای این‌که روی شخصی باشد که کاری انجام داده روی خود کار خواهد بود. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم و ساختار آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

La vaisselle est lavée par moi.

ظروف توسط من شسته می‌شوند.

L’histoire est écrite par Thierry.

داستان توسط تیری نوشته شده است.

La chanson a été chantée par Sandrine.

این آهنگ توسط ساندرین خوانده شده است.

در واقع اگر بخواهیم به شکل بهتری این موضوع را بیان کنیم می‌توان گفت که حالت مجهول در زبان فرانسه قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که مقصد عمل انجام شده چیست؟

چرا فرانسوی‌زبانان از حالت مجهول در جملات خود استفاده می‌کنند؟

اولین دلیل برای استفاده از حالت مجهول در این زبان تاکید بر عملی است که انجام شده است. در واقع ما وقتی از حالت معلوم در جملات خود استفاده می‌کنیم که قصد دارید فرد یا چیزی که فعل را انجام می‌دهد را برجسته کنیم. مثال زیر را مشاهده کنید:

Marie prépare le gâteau.

ماری کیک را آماده می‌کند.

دقت داشته باشید که در این جمله به طور طبیعی تمرکز روی ماری است؛ چراکه نام او شروع‌کننده جمله است.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید بر این واقعیت تاکید کنید که کیک‌ها در حال آماده شدن هستند (صرف نظر از این‌که چه کسی آنها را آماده می‌کند) می‌توانید از حالت مجهول در زبان فرانسه استفاده کنید. در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

Le gâteau est préparé par Marie.

کیک توسط ماری آماده می‌شود.

در حالت مجهول باید دقت داشته باشید که مفعول عمل آماده سازی کیک کانون جمله است. در این جمله ماری اساسا در پس‌زمینه قرار دارد. اجازه دهید تا با آن روبه‌رو شویم. شما می‌توانید در این جمله ماری را کاملا از جمله خود حذف کنید بدون این‌که معنای جمله را به شکل قابل توجهی تغییر دهید. اگر کلمه ماری را از این جمله حذف کنید هنوز هم این جمله در حالت مجهول اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما هنوز می‌دانید که کیک در حال آماده شدن است و دیگر مهم نیست که ماری چقدر روی آن کار کرده است. در این شرایط حتی اگر ماری زمان بیشتری را صرف الک کردن آرد یا تزئین فانتزی کیک کرده باشد نیز چندان قابل اهمیت نخواهد بود. تنها چیزی که در حالت مجهول اهمیت دارد این است که مقداری کیک خوشمزه برای خوردن در اختیار خواهید داشت.

دلیل دومی که برای استفاده از حالت مجهول در زبان فرانسه وجود دارد زمانی است که شما نمی‌توانید چه کسی عملی که در جمله قرار دارد را انجام می‌دهد. چنین سناریویی معمولا در اخبار فوری بسیار مشاهده می‌شود. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

Dix maisons du quartier ont été cambriolées.

ده خانه در محله مورد سرقت قرار گرفتند.

در این جمله ما هنوز نمی‌دانیم که سارق کیست. فقط می‌دانیم که ده خانه در آن محله تحت سرقت قرار گرفتند. برای مثال دیگر جمله زیر را در نظر بگیرید:

Quelques heures plus tard, tous les biens volés ont été restitués .

چند ساعت بعد از اتمام اموال مسروقه برگشت داده شد.

ما هنوز نمی‌دانیم که چه کسی این دزدی‌ها را مرتکب شده است؛ ولی حداقل می‌توانیم این خبر خوشحال‌کننده را برسانیم که همه اشیای سرقت شده به صاحبان واقعی خود بازگردانده شدند.

یک دلیل بسیار رایج برای استفاده از حالت مجهول در زبان فرانسه بازگویی یک رویداد بدون مسئولیت یا سرزنش کردن شخص خاصی است. برای مثال جمله زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Des erreurs ont été commises.

اشتباهاتی صورت گرفته است.

در این مثال حالت مجهول، ما اعتراف خواهیم کرد که برخی تصمیمات بد گرفته شده و همه چیز بهم ریخته است. با این حال ما این اشتباه را به شخص خاصی متصل نمی‌کنیم.

حالت مجهول در زبان فرانسه چیست؟

نحوه تشکیل حالت مجهول در گرامر زبان فرانسوی

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با حالت مجهول در زبان فرانسه بهتر و بیشتر آشنا شوید باید بدانید که فرمول استفاده از این حالت در زبان فرانسوی بسیار ساده و راحت است. برای این‌که بتوانید جملات خود را در این حالت مورداستفاده قرار دهید تنها کاری که باید بکنید این است که از ساختار زیر در این زمینه استفاده کنید:

Object of the action + auxiliary verb + past participle of the main verb [+ attribution]

اجازه دهید تا برای توضیح این فرمول به مثال قبلی که بیان کردیم باز گردیم. جمله زیر را در نظر بگیرید:

Le gâteau est préparé par Marie

کیک توسط ماری آماده می‌شود.

در این جمله باید دقت داشته باشید که آماده شدن کیک هدف اصلی است که عمل جمله آن را دنبال می‌کند. در جمله‌ای که در زمان حال قرار دارد فعل کمکی به طور کلی شکلی از être خواهد داشت که مثال‌های زیر این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهند:

La bibliothèque est fermée maintenant.

کتابخانه در حال حاضر بسته است.

Le travail est fait.

کار انجام شده است.

La lessive est finie.

شستشو تمام شد.

با این حال باید توجه داشته باشید که در زمان گذشته فعل کمکی می‌تواند شکلی از avoir یا être داشته باشد یا این‌که از ترکیب این دو شکل گرفته باشد. برای مثال جملات زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

La boîte était portée.

جعبه حمل شد.

La pièce a été peinte.

اتاق رنگ شده است.

Des erreurs ont été commises.

اشتباهاتی صورت گرفته است.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که فاعل ماضی فعل اصلی باید از نظر جنسیت و عدد با فاعل زیر مطابقت داشته باشد. به همین دلیل است که یک e را به انتهای آن اضافه می‌کنیم.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص حالت مجهول در زبان فرانسه به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید این است که آخرین بخشی که در این حالت قرار دارد کاملا اختیاری خواهد بود. شما می‌توانید از par که به معنای by یا به وسیله خواهد بود و گاهی اوقات نیز از de به معنای از برای بیان این‌که چه کسی یک عمل را انجام داده است استفاده کرده و اطلاعات بیشتری را درباره جمله خود در اختیار مخاطب قرار دهید.

برای مثال در جمله Le gâteau est préparé par Marie کلمه par بیان می‌کند که این کار یعنی عملیات آماده‌سازی کیک توسط ماری انجام می‌شود.

تفاوت بین نحوه استفاده از حالت مجهول در زبان انگلیسی و فرانسوی

با وجود این‌که شاید برای شما جالب باشد که بدانید حالت مجهول در زبان فرانسه و انگلیسی مورداستفاده قرار گرفته و با دلایل کاملا مشابهی در هریک از این دو زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید در زبان انگلیسی این حالت معمولا دارای کاربردهای بیشتری بوده و بیشتر استفاده می‌شود. در واقع بیشتر احتمال دارد که حالت مجهول را در یک اثر ادبی مشاهده کنید تا این‌که آن را در یک مکالمه بشنوید.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که حالت مجهول در زبان فرانسوی بیشتر زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که لحن شما یک لحن کاملا رسمی باشد و قصد داشته باشید چیزی را برای کس دیگری با چنین لحنی توصیف کنید. در زبان انگلیسی ما اغلب جملاتی را با حالت مجهول بیان می‌کنیم که در زبان فرانسوی معمولا این کار را انجام نمی‌دهیم. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید که به زبان انگلیسی است:

She was given a note

به او یک یادداشت داده شد.

این در حالی است که ما در زبان فرانسوی برای صحبت کردن درباره این حالات به هیچ وجه از چنین جملاتی استفاده نمی‌کنیم. در عوض ما از جملاتی مانند جمله زیر بهره می‌بریم:

Quelqu’un m’a donné la recette or On m’a donné la recette

کسی دستور غذا را به من داد.

نحوه تشکیل حالت مجهول در گرامر زبان فرانسوی

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : چه موقع از Qui و Que در زبان فرانسه استفاده کنیم

جایگزین حالت مجهول در زبان فرانسوی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است شما علاقه‌ای به استفاده از حالت مجهول در زبان فرانسه نداشته باشید. در چنین شرایطی معمولا می‌توانید خیلی راحت از جایگزین‌های  آن استفاده کرده و از مزایایی که این جایگزین‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند نهایت بهره را ببرید. به طور کلی باید توجه داشته باشید که مردم کشور فرانسه معمولا از چند جایگزین مختلف برای حالت مجهول استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

C’est… / Ce sont…

C’est… به معنای (این است) خواهد بود و Ce sont… نیز به معنای (این‌ها هستند) خواهد بود که روش‌های بسیار رایج برای شروع یک عبارت در فرانسه هستند. در واقع شما زمانی که قصد دارید یک عبارت را شروع کنید می‌توانید از این دو جایگزین استفاده کنید. دقت داشته باشید که آنها اغلب در جایی استفاده می‌شوند که ممکن است در زبان انگلیسی شما در این شرایط از حالت مجهول استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شوید در جدول زیر توضیحاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

FrenchDirect TranslationPassive English Version
C’est le vent d’hiver qui a déchiré la voile du bateau.It is the winter wind that tore the boat’s sail.The boat’s sail was torn by the winter wind.
C’est l’homme qui allume les bougies.It is the man who lights the candles.The candles are lit by this man.
Ce sont les bénévoles qui ont sauvé ces pauvres animaux.These are the volunteers who have saved these poor animals.The animals are saved by these volunteers.

دقت داشته باشید که در اینجا ایده اصلی این است که به طور خاص شخص یا چیز خاصی را که این عمل انجام داده برجسته کنید. این کار ممکن است به دلایل عاشقانه و شاعرانه صورت گیرد یا این‌که دلایل عملی پشت این موضوع وجود داشته باشد. پس وقتی که قصد دارید از حالت مجهول در زبان فرانسه استفاده کنید پیشنهاد ما به شما این است که حتما سعی کنید به این نکات نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید.

استفاده از One / We / “You” به طور کلی در جایگاه مجهول

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در زبان فرانسه ضمیر غیرشخصی on(one) اغلب به معنای من یا شما یا ما به طور کلی استفاده می‌شود. به طور کلی باید دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید یک کلیت را بدون استفاده از حالت مجهول در فرانسوی بیان کنید می‌توانید به‌سادگی از ضمیر به شکل زیر استفاده کنید. به ساختار استفاده از ضمایر در این حالت دقت داشته باشید:

En France, on prend les vacances en août

در فرانسه ما در ماه اوت به تعطیلات می‌پردازیم. مردم در ماه اوت به تعطیلات می‌پردازند.

On trouve des articles moins chers à l’hypermarché.

شما می‌توانید کالاهای ارزان‌تری را در سوپر استور تهیه کنید.

Où est-ce qu’on peut trouver un hôtel près de la gare ?

از کجا می‌توانم هتلی نزدیک به ایستگاه قطار پیدا کنم؟

On ne sait jamais.

شما هرگز نمی‌دانید.

نحوه استفاده از فعل ضمیری

در خصوص این موضوع در زمینه استفاده از حالت مجهول در زبان فرانسه باید دقت داشته باشید که افعال ضمیری صرفا افعالی هستند که با ضمیر جفت می‌شوند. ضمیر استفاده شده به ما نشان می‌دهد که چه کسی عمل در جمله را دریافت می‌کند. افعال ضمیری شامل تمامی انواع زیر می‌شوند:

افعال انعکاسی(عمل با خود انجام می‌شود):

Je me brosse les dents.

من مسواک می‌زنم.

Elle se lave les cheveux.

او موهایش را می‌شوید.

افعال متقابل (عمل نسبت به شخص دیگری انجام می‌شود):

Ils se regardent.

آنها به یکدیگر نگاه می‌کنند.

Elle m’apprend le français.

او به من فرانسوی یاد می‌دهد.

افعال مجهول (عمل توسط عاملی انجام شد که ممکن است نامش ذکر شود یا نشود):

Le secret se fait savoir.

این راز در حال آشکار شدن است.

L’église se voyait de la rivière.

کلیسا از رودخانه قابل مشاهده بود.

نحوه تشکیل حالت مجــهول در گرامر زبان فرانسوی

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سخن پایانی

حالت مجهول در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین حالاتی است که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید این حالت را بیاموزید یا این‌که قصد دارید به طور کلی زبان فرانسه را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایایی که این مجموعه آموزش زبان در اختیار شما قرار می‌دهد نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره حالت مجهول در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

چرا استفاده از حالت مجهول در فرانسوی اهمیت زیادی دارد؟

در بسیاری از مکالمات رسمی که به زبان فرانسوی صورت می‌گیرند شما احتمالا نیازمند این خواهید بود که از حالت مجهول در جملات خود استفاده کنید. در واقع حالت مجهول یکی از کاربردی‌ترین حالاتی است که امروزه در زبان فرانسوی در حالت رسمی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. به همین علت نیز شما حتما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید.

آیا جایگزینی برای استفاده از حالت مجهول در زبان فرانسه نیز وجود دارد؟

بله گاهی اوقات ممکن است شما نیاز داشته باشید که از موارد دیگری به جای حالت مجهول در این زبان استفاده کنید. در این حالت می‌توانید از مواردی مانند C’est… / Ce sont… به‌عنوان جایگزین حالت مجهول در این زبان استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : افعال در زبان فرانسه و روش ساخت زمان های مختلف

بیشتر بخوانید : افعال انعکاسی در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 44 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید