IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی
امتیاز کاربران: 4.4/5
نویسنده: ایرانمهر
22 آذر 1402

نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی: واژگان رستوران فرانسوی که باید بدانید!

فرهنگ غذایی در کشور فرانسه یک فرهنگ غنی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین غذاها دسترسی پیدا کرده و تجربیات جذابی را در این زمینه به دست بیاورید. صرف غذا می‌تواند یکی از بهترین راه‌هایی باشد که شما می‌توانید با استفاده از آن اقدام به معرفی فرهنگ غذایی کشور فرانسه کنید. به همین علت نیز نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

ما در ادامه این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره واژگان و عباراتی که برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرند صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با گرامر زبان فرانسه آشنایی مقدماتی دارید و به دنبال این هستید تا بتوانید اطلاعات کامل‌تری را در خصوص واژگان مربوط به سفارش غذا به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست بیاورید.

آشنایی با انواع غذا در فرانسوی

برای این‌که بتوانیم نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی را بشناسیم در اولین قدم باید تلاش کنیم تا نوع غذاهایی که در این کشور وجود دارند را بشناسیم و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاوریم.

Le petit-déjeuner یا صبحانه

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا صبحانه فرانسوی در مقایسه با سایر وعده‌های غذایی یک وعده سبک به شمار می‌آید. در واقع کلمه فرانسوی را صبحانه را می‌توان به‌عنوان ناهار کوچک نیز ترجمه کرد. صبحانه آنها معمولا شامل یک شیرینی با نان تست و آبمیوه یا نوشیدنی گرم (مثلا قهوه) است. اگر در فرانسه در مکانی به غیر از خانه خود صبحانه بخورید و بخواهید به گارسون‌ها اطلاع دهید که صبحانه می‌خواهید می‌توانید از جمله Pour le petit-déjeuner استفاده کنید.

دقت داشته باشید که این جمله به معنای واقعی کلمه صبحانه خوردن را به گارسون می‌رساند.

Le déjeuner یا ناهار

از سوی دیگر باید دقت داشته باشید که وعده ناهار در فرانسوی بسیار مهم است. منتظر وعده‌های غذایی چهار وعده و سفره‌های ناهار بزرگ با گروه‌های بزرگی از مردم باید باشید. اگر به فکر صرفه‌جویی در وعده ناهار خود در فرانسه هستید توجه داشته باشید که صرف یک وعده غذایی به طور کلی در این کشور شکل بدی تلقی می‌شود. باید دقت داشته باشید که ناهار در کشور فرانسه معمولا بین اواسط بعد از ظهر تا 2 بعد از ظهر برگزار می‌شود. پس باید اطمینان حاصل کنید که قبل از موعد مقرر اقدام به رزرو ناهار خود کرده باشید.

در صورتی که قصد سفارش داده ناهار را دارید می‌توانید از عبارت pour déjeuner   برای این کار استفاده کنید.

Le dîner یا وعده شام

دقیقا مانند وعده ناهار فرانسوی وعده شام آنها نیز وعده تقریبا سنگینی به شمار می‌آید. برای وعده شام شما کار خود را با یک استارتر شروع کرده، سپس اقدام به خوردن غذای اصلی می‌کنید، در ادامه دسر و قهوه خود را میل می‌کنید. یک سری آداب نیز وجود دارد که در این خصوص حتما باید به آنها دقت داشته باشید. برای سفارش وعده شام می‌توانید از عبارت pour diner استفاده کنید.

نحوه سفارش غذا به زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

انواع رستوران‌ها به زبان فرانسوی

در سراسر جهان فرانسوی زبان انواع مختلفی از مکان‌ها وجود دارد که می‌توانید در آنها غذا بخورید. بسته به نوع غذا و تجربه‌ای که قصد دارید داشته باشید می‌توانید از بین مکان‌های مختلف غذاخوری، از مکان‌های فانتزی گرفته تا مکان‌های خیلی معمولی یکی را انتخاب کنید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Auberge de campagne: اگر در روستاهای فرانسه هستید، ممکن است یکی از این مکان‌ها را پیدا کنید که معمولا مکان‌های کوچکی هستند و به یک هتل محلی یا تخت‌خواب متصل هستند. بادمجان‌ها در غذاهای محلی فرانسوی با قیمتی بسیار پایین سرو می‌شوند و جز غذاهای خوشمزه این مکان‌ها به شمار می‌آیند. این رستوران‌ها در واقع غذاهای سنتی خوشمزه را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهند و معمولا خدمات جداگانه‌ای را نیز برای وعده‌های ناهار و شام ارائه می‌دهند.
  • Brasserie: این مکان‌ها معمولا رستوران‌های سنتی هستند که در شهرهای فرانسه پیدا می‌شوند. شما می‌توانید از اوایل صبح تا اواخر شب از این رستوران‌ها دیدن کنید و به احتمال زیاد شاهد این باشید که انواع مختلفی از غذاها در آن سرو می‌شود. اگر به دنبال غذایی دلچسب و خانگی هستید این مکان‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.
  • رستوران‌ها: این مکان‌ها معمولا در یک نوع غذا تخصص دارند. رستوران‌ها همیشه تمایل دارند که خدمات جداگانه‌ای را برای وعده‌های شام و ناهار به شما ارائه می‌دهند. برای هر وعده معمولا شما بین دو نوع غذا می‌توانید انتخاب کنید. رستوران‌ها دارای کارکنان تمیزی هستند.
  • Bistro: این رستوران‌ها معمولا کوچک‌تر و معمولی‌تر هستند و اغلب غذاهای باکیفیت و ارزان‌تر از رستوران‌های سنتی را سرو می‌کنند. در این مکان‌ها شما می‌توانید با دوستان خود قرار بگذارید یا این‌که با آنها معاشرت کنید.
  • Café: کافه‌ها در فرانسه همه چیز مردم را شکل می‌دهند. وعده‌های غذایی کامل، لقمه‌های سریع و انواع نوشیدنی را می‌توانید در کافه‌های کشور فرانسه میل کنید. کافه‌ها حس و حال مهمانی‌های رستوران‌های کوچک را دارند و خوراکی‌های خوشمزه‌ای را سرو می‌کنند که به همان اندازه خوب هستند.
  • Crêperie: همانطور که از نامش پیداست زمانی که حال و هوای خوردن گالت‌های خوش طعم و کرپ‌های شیرین را دارید می‌توانید از این مکان‌ها دیدن کرده و مشغول به خوردن خوراکی‌های خوشمزه شوید.
  • Bar: اگر تابلویی را دیدید که روی آن یک نوار قرار دارد باید بدانید که می‌توانید بدون این‌که چیزی بخورید تنها نوشیدنی بگیرید.
  • Bar à vin: در این مکان انواع نوشیدنی‌ها در طیف وسیعی به شما ارائه می‌شوند که البته در کنار آن سرو انواع غذا نیز صورت می‌گیرد و شما می‌توانید انواع لقمه‌های کوچک و غذاهای خامه‌ای را سفارش دهید.

رزرو کردن به زبان فرانسه

بعد از این‌که غذاخوری مناسبی را در کشور فرانسه برای خود پیدا کردید ممکن است نیاز داشته باشید تا رزرو کنید. در شهرهای بزرگ‌تر رستوران‌ها معمولا پر می‌شوند و این مسئله به خصوص در آخر هفته بیشتر صدق می‌کند. اگر ترجیح می‌دهید که از قبل رزرو کنید حتما سعی کنید نظرات درباره رستوران‌ها را بررسی کرده و به‌صورت آنلاین رزرو کنید. در اینجا یک گفتگوی نمونه را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای رزرو رستوران از آن استفاده کنید:

شخص اول:

Bonjour, je voudrais réserver une table, s’il vous plaît.

سلام می‌خواهم یک میز رزرو کنم لطفا.

شخص دوم:

Pour combien ?

برای چند نفر؟

شخص اول:

Pour quatre personnes

برای چهار نفر.

شخص دوم:

Pour quand ?

برای چه زمانی؟

شخص اول:

Pour ce soir à 20h

برای ساعت هشت شب

شخص دوم:

À quel nom, s’il vous plaît ?

اسم شما چیست؟

شخص اول:

اسم شما

اگر قصد دارید کمی مختصرتر صحبت کنید می‌توانید به‌سادگی از جمله زیر استفاده کنید:

Bonjour monsieur/madame. Je voudrais faire une réservation pour deux personnes le samedi 7 mai à 20 heures.  *

سلام آقا/خانم. من می‌خوام یک میز دو نفره برای روز 7 می در ساعت 8 شب رزرو کنم.

نحوه سفارش غذا به فرانسوی

پیدکردن میز در زبان فرانسوی

زمانی که شما رزرو خود را انجام دادید و به رستوران رسیدید احتمالا قصد دارید تا به گارسون اعلام کنید که به رستوران رسیده‌اید و میز شما کدام است؟ برای این کار می‌توانید از یکی از دو عبارت زیر استفاده کنید:

J’ai réservé une table au nom de…

من یک میز به نام … رزرو کرده‌ام.

On a une réservation pour Walters à 20 heures.  / Nous avons une réservation pour Walters à 20 heures.

ساعت هشت شب به نام والترز رزرو داریم.

دقت داشته باشید که در زبان فرانسه تفاوت بین on و nous یک مسئله رسمی است. از طرف دیگر ممکن است در رستوران یک گارسون از شما بپرسد:

Vous avez une réservation ?

آیا رزرو کرده‌اید؟

شما در پاسخ می‌توانید بگویید:

Oui, au nom de  [your name]

بله، به نام (اسم شما)

حال زمانی که رزرو ندارید باید چه کاری انجام دهید؟ اگر از قبل اقدام به رزرو رستوران نکرده‌اید بسیار شانس بالایی دارید که بتوانید اقدام به غذا خوردن در همانجا و پیداکردن یک میز کنید. در اینجا باید حضور خود را اعلام کرده و منتظر بمانید تا میزی به شما معرفی شود. برای این کار می‌توانید از عبارت زیر استفاده کنید:

On est deux.  / Nous sommes deux.

ما دو نفر هستیم.

باز هم این‌که باید از on یا nous استفاده کنید کاملا به رسمی بودن موقعیت بستگی دارد. برای پیداکردن عبارت درست کافی است که به محیط اطراف خود توجه کنید تا بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید. علاوه بر این جایی که شما قرار است بنشینید به یکی از سه چیز بستگی دارد: این‌که می‌خواهید بخورید یا تنها نوشیدنی می‌خواهید، نوع غذایی که می‌خواهید میل کنید و این‌که ترجیح می‌دهید در محیط بیرون بنشینید یا در محیط داخلی؟

زمانی که در حال نوشیدن یا خوردن هستید می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

On va juste boire quelque chose.

ما فقط یک نوشیدنی می‌خواهیم.

On va manger quelque chose.

ما چیزی می‌خوریم.

برای سفارش صبحانه یا ناهار یا شام می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

Nous prendrons le petit déjeuner.

صبحانه خواهیم خورد.

Nous prendrons le déjeuner.

ما ناهار خواهیم خورد.

Nous prendrons le dîner.

ما شام خواهیم خورد.

وقتی مکان خاصی را در ذهن دارید می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

Je préfère l’extérieur.

من بیرون را ترجیح می‌دهم.

Je préfère l’intérieur.

من داخل را ترجیح می‌دهم.

سفارش غذا به زبان فرانسوی

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سفارش بیرون‌بر در زبان فرانسوی

یکی از نکات مهمی که باید درباره نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی بدانید زمانی است که قصد دارید غذای خود را به‌صورت بیرون‌بر دریافت کنید. اگر شما هم به دنبال مکان‌هایی هستید که غذای بیرون‌بر به شما ارائه دهند می‌توانید از کلمات زیر برای این کار استفاده کنید:

Vente à emporter

خرید بیرون بر

از طرف دیگر می‌توانید منوی غذای رستوران‌ها را دریافت کرده و تحویل سفارش را در خانه بزنید.

اگر دوست ندارید با کسی به‌صورت تلفنی صحبت کنید؛ ولی همچنان می‌خواهید غذا سفارش دهید می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که غذای بیرون‌بر به شما ارائه می‌دهند کمک بگیرید. برای این کار کافی است که از منوی کشویی این سایت‌ها گزینه votre ville (شهر شما) را انتخاب کنید. سپس انتخاب کنید که چه زمانی می‌خواهید غذای خود را دیرافت کنید. گزینه J’ai faim (من گرسنه هستم) نشان می‌دهد که شما می‌خواهید اکنون غذا بخورید.

این در حالی است که گزینه aujourd’hui (امروز) به شما این امکان را می‌دهد تا یک چارچوب زمانی را برای ساعات دیگر در همین روز انتخاب کنید.

پیمایش در منوی فرانسوی

زمانی که صحبت از نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی می‌شود شما باید نحوه پیمایش در منوی غذای فرانسوی را بیاموزید. رستوران‌های فرانسوی تقریبا مانند تمامی رستوران‌های سراسر جهان کار می‌کنند. در زمان سفارش غذا شما باید سعی کنید لحن مودبانه خود را حفظ کرده و همیشه از پیشخدمت خود تشکر کنید. با گفتن Excusez-moi (ببخشید؟) می‌توانید توجه پیش‌خدمت را به خود جلب کنید و البته باید به یاد داشته باشید که بعد از سفارش خود از عبارت S’il vous plait (لطفا) استفاده کنید.

اگر در رستورانی زیبا و مدرن هستید پیشخدمت شما ممکن از شما بپرسد که ایا می‌خواهید یک apéritif  (یک نوشیدنی قبل از غذا) در همان زمان که او منو را به شما نشان می‌دهد میل کنید یا خیر؟

در اینجا چند کلمه مفید برای تقویت واژگان در خصوص نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی  را برای شما آورده‌ایم:

À la carte

از منو

Prix fixe

قیمت ثابت

Une degustation

منوی تست

Du jour

غذای روز

Les entrées

پیش‌غذا

Le plat principal

غذای اصلی

Le fromage

بشقاب پنیر

Le dessert

دسر

Les boissons

نوشیدنی‌ها

Le digestif

نوشیدنی بعد از شام

سفارش برای رفع نوشیدنی در زبان فرانسوی

در خصوص نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی باید بدانید که قبل از سفارش غذای اصلی خود ممکن است بخواهید چیزی بنوشید. زمانی که بخش les boissons (نوشیدنی‌ها) را مطالعه کردید استفاده از عبارت زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

Je voudrais boire quelque chose pour commencer.

برای شروع می‌خواهم چیزی بنوشم.

در اینجا چند کلمه وجود دارد که احتمالا می‌توانید آنها را در بخش نوشیدنی منوی خود مشاهده کنید:

Le café

کافه یا قهوه که می‌توانید برای سفارش یک شات اسپرسو از آن استفاده کنید.

Un cappuccino

کاپوچینو

Un café crème

قهوه سفید (چیزی بین کاپوچینو و لاته)

Café au lait

قهوه با شیر

Le thé

چای

La bière

آبجو

Le jus

آب میوه

L’eau

آب

Carafe d’eau

یک ظرف بزرگ آب

بسیار نادر است که در یک رستوران آب لوله‌کشی سرو نشود و به همین علت نیز شما احتمالا نیازمند آبی خواهید بود که مثل آب معدنی باشد و از این کلمه می‌توانید برای آن استفاده کنید.

نحوه سفارش غذا به فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با گزینه‌های منو

اکنون که تا حدودی با نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی آشنا شده‌اید زمان آن است که اطلاعاتی را در خصوص گزینه‌های منو به دست بیاورید. در حالی که انتخاب بین غذاهای فرانسوی ممکن است کمی سخت و برخی از اوقات حتی غیرممکن به نظر برسد؛ ولی شما همیشه می‌توانید پیشنهاد پیش‌خدمت را به‌‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از عبارت زیر استفاده کنید:

Qu’est-ce que vous recommandez ?

پیشنهاد شما چیست؟

در اینجا چند گزینه غذایی وجود دارد که احتمالا می‌توانید در منوی غذای خود مشاهده کنید:

غذاهای اصلی:

  • Le bœuf: گوشت گاو
  • Le poulet: مرغ یا جوجه
  • Le poisson: ماهی
  • L’agneau: گوشت بره
  • Le porc: گوشت خوک
  • Les escargots: حلزون
  • Le lapin: خرگوش
  • Le veau: گوشت گوساله

غذاهای جانبی:

  • Le pain: نان
  • Le beurre: کره
  • L’œuf: تخم مرغ
  • Les frites: سیب زمینی سرخ شده
  • Les pâtes: پاستا
  • Les pommes de terre: سیب زمینی
  • Le riz: برنج
  • La salade: سالاد
  • La soupe: سوپ
  • À l’étouffée: خورش
  • Les legumes: سبزیجات

دسرها:

  • Le gâteau: کیک
  • Le biscuit: کوکی
  • La glaceک بستنی
  • La crème caramel: کرم کارامل
  • La tarte: پای

میوه‌ها:

  • La pomme: سیب
  • La banana: موز
  • Les fraises: توت فرنگی

روش‌های پختن گوشت در زبان فرانسوی به شکل زیر خواهد بود:

  • Haché: گوشت به‌صورت چرخ‌کرده
  • Au four: گوشت پخته شده با استفاده از فر
  • Fumé: گوشت دودی
  • Bleu: برای مدت کوتاهی در ماهیتابه سرخ شده است.
  • Saignant: کمی پخته شده
  • À point: به‌صورت متوسط پخته شده است.
  • Bien cuit: به طور کامل پخته شده است.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی پاسخ دهیم.

چرا باید نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی را بیاموزیم؟

غذا خوردن یکی از بهترین تفریحات در کشور فرانسه به شمار می‌آید و شما با غذا خوردن در این کشور می‌توانید با فرهنگ آن آشنا شوید. به همین علت نیز باید با عباراتی که برای سفارش غذا در این کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند آشنا شوید.

چگونه عبارات سفارش غذا در زبان فرانسوی را بیاموزیم؟

سعی کنید آنها را حفظ کرده و با تمرین آنها به طور مرتب از این کلمات و عبارات در جملات خود استفاده کنید.

سخن پایانی

یادگیری نحوه سفارش غذا به زبان فرانسوی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و به ساده‌ترین شکل ممکن در این کشور غذای خود را سفارش داده و با فرهنگ غذایی فرانسه آشنا شوید. در صورتی که شما هم به دنبال یادگیری زبان فرانسوی هستید شرکت در دوره های آموزشی ایرانمهر که امروزه توسط موسسه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود به شما کمک خواهد کرد تا خیلی سریع بتوانید به این زبان مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: واژه‌های مربوط به رستوران در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: اصطلاحات فرانسوی درباره غذا

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 26 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ویدا وفایی منش
    23 آذر 1402
    پاسخ دادن

    سلام ایا دوره انلاین برای زبان فرانسه دارین؟ تعریف آموزشگاه شما رو زیاد شنیدم هزینه هاش چقدر است ثبت نام چطور میشه انجام داد؟

    • ایرانمهر
      23 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما, بله میتوانید در دوره های آنلاین مجموعه ما شرکت نمایید جهت آگاهی از میزان شهریه و نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید