IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
25 عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 خرداد 1398

25 عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران

قرار است به فرانسه یا هر کشور فرانسوی‌زبان دیگر سفر کنید. فکر می‌کنید زبان انگلیسی تمام چیزی است که لازم دارید؟

خوانندگان همیشگی این وبسایت و کسانی که حتی کمی هم یک زبان خارجی را بلد باشند، جواب من را می‌دانند: البته که نه!

حتی اگر قرار باشد مدتی کوتاه را در کشوری فرانسوی‌زبان سپری کنید، یاد گرفتن عبارات ساده خیلی می‌تواند با ارزش باشد و سفرتان را با تغییری عظیم مواجه کند.

25 عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

شاید هم قرار است مدتی طولانی در فرانسه باشید و بخواهید زبان این کشور را به خوبی یاد بگیرید. می‌توانید با مطالعه و یادگیری گرامر شروع کنید که این روش، همان رویکردی است که اکثر کتاب‌ها و کلاس‌های زبان در سراسر دنیا پیش می‌گیرند.

وقتی من می‌خواستم یا می‌خواهم زبان جدیدی یاد بگیرم، کتاب مورد علاقه‌ام، کتاب‌هایی هستند که عبارت‌های مختلف را یاد می‌دهند. مدت زیادی است که من از این مسئله دفاع کردم و معتقدم مجموعه عبارت‌ها در هر زبانی، بهترین راه یرای یادگیری زبان توسط زبان‌آموزان مبتدی است. مگر هدف ما از یادگیری زبان ارتباط برقرار کردن با دیگران نیست؟ چطور انتظار دارید با هر کسی ارتباط برقرار کنید وقتی تنها چیزی که یاد گرفتید، جدول افعال و صرف آن‌هاست؟

بنابراین فرقی نمی‌کند بخواهید برای چند هفته به فرانسه سفر کنید یا برای یک زندگی جدید به یکی از شهرهای فرانسه نقل مکان کنید؛ در این مقاله 25 نمونه از مهم‌ترین و مفیدترین عبارات فرانسوی مخصوص سفر را به شما یاد می‌دهیم که می‌توانید زبان فرانسه را هر چه سریع‌تر یاد بگیرید.

حالا با هم این عبارات را می‌خوانیم و یاد می‌گیریم:

Bonjour – “Hello”

در زبان فرانسه، راه‌های زیادی برای سلام کردن وجود دارد، اما بدون شکbonjour  شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین آن‌هاست. این عبارت در تمام جهان به عنوان روشی مودبانه و در عین حال دوستانه برای سلام کردن شناخته می‌شود و فرقی نمی‌کند موقعیتی که در آن قرار دارید رسمی باشد یا غیررسمی.

عبارت Bonjour  ترکیبی از دو کلمه (”bon (“good و (”jour (“day است. بعدازظهر، می‌توانید بگویید (”bonsoir (“good evening. راهی عامیانه‌تر و ساده تر برای شروع صحبت با دیگران استفاده از salut است که هم به معنی  “hi!”است و هم “bye!”.بیست و پنج عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران

 S’il vous plaît / s’il te plaît – “Please”

به عنوان یک توریست، مطمئنا آخرین چیزی که می‌خواهید در سفرتان اتفاق بیافتد این است که شما را به عنوان یک آدم بی‌ادب بشناسند. بنابراین وقتی در فرانسه هستید، یادتان بماند مادرتان به شما چه چیزهایی یاد داده: هر وقت می‌خواهید از کسی درخواستی داشته باشید، بگویید s’il vous plaît (“please”).

همچنین می‌توانید از عبارت  s’il te plait هم استفاده کنید. فرق این دو جمله چیست؟ همه چیز درباره “you” است.

در فرانسه دو راه برای گفتن “you” وجود دارد. کلمه Tu زمانی استفاده می‌شود که بخواهید با یک دوست صحبت کنید. کلمه Vous نسخه رسمی و روش مودبانه بیان این کلمه است و بهتر است زمانی استفاده شود که با یک غریبه یا فردی مسن‌تر صحبت می‌کنید.

همچنین Vous  زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید به گروهی از افراد (در هر شرایطی) اشاره کنید و این کلمه معادل  “you guys”یا “you all” در زبان انگلیسی است.

بنابراین دو عبارت  s’il vous plaît  و  s’il te plaît  هر دو به معنی “please” هستند (که به صورت تحت‌اللفظی “if it pleases you” ترجمه می‌شود)، اما s’il vous plait مودبانه‌تر است. وقتی شک دارید، از  s’il vous plait استفاده کنید.

در واقع، وقتی در زبان فرانسه چیزی درخواست می‌کنید (مثلا از یک غریبه آدرس می‌پرسید یا می‌خواهید منوی رستوران را ببینید) باید صحبتتان را با Bonjour. S’il vous plaît...” شروع کنید. این جمله به صورت تحت‌اللفظی یعنی “Hello, please…”، که ممکن است در زبان انگلیسی کمی عجیب به نظر برسد، اما این روش، راهی معمول برای شروع یک مکالمه مودبانه به زبان فرانسه است.

Comment vous appelez-vous? / Comment t’appelles-tu? – “What’s your name?”

وقتی کسی را ملاقات می‌کنید، یکی از اولین چیزهایی که می‌خواهید بدانید این است که اسمش چیست. در زبان فرانسه، می‌توانید با دو جمله (“Comment vous appelez-vous? (formal یا  (“Comment t’appelles-tu?” (informal اسم کسی را بپرسید.

اگر بخواهیم این جمله را به صورت تحت‌اللفظی معنی کنیم، باید بگوییم “what do you call yourself?”. همچنین می‌توانید بپرسید  “c’est quoi ton nom?” که ترجمه درست‌تری برای “?what’s your name” است.

اگر شما این را پرسیده باشید،( Je m’appelle…” (“my name is جوابی است که به احتمال خیلی زیاد خواهید شنید و ترجمه تحت‌اللفظی آن “I call myself” است. همچنین جمله ساده (“Je suis…” (“I am…” هم یکی از راه‌های معمول برای پاسخ‌دادن به این سوال است.

Oui/Non/Si – “Yes/No”

دو کلمه ضروری که در هر زبانی باید آن را یاد بگیرید، “yes” و “no” است. در زبان فرانسه، «بله»، oui و «نه»، non است.

دو کلمه‌ای که در مکالمات محاوره و غیررسمی استفاده می‌شوند، ouais و ouaip هستند که به جای oui  استفاده می‌شوند و مثل “yeah” یا “yep” در زبان انگلیسی عمل می‌کنند.

کلمه دیگر، si است. این کلمه پرکاربرد و دم‌دستی هیچ معادل مشخصی در زبان انگلیسی ندارد. وقتی کسی از شما سوالی منفی پرسید، از آن به معنی  “yes” استفاده کنید.

برای این که توضیح بدهم منظورم چیست، تصور کنید کسی از شما می‌پرسد “haven’t you been to Paris?”.

اگر جواب بدهید “yes”، دقیقا مشخص نیست منظورتان چیست. منظورتان این است که “yes, I have been to Paris – contrary to your assertion” یا “yes, you’re correct: I haven’t been to Paris”؟

در زبان فرانسه این ابهام با گفتن کلمه si حل می‌شود. این کلمه به معنی “yes” است، اما به طور مشخص فرضیه و ادعای سوال را رد می‌کند. در مثال بالا، اگر بگویید si، صراحتا اعلام می‌کنید که در پاریس بوده‌اید.

Comment allez-vous? – “How are you?”

این جمله، شیوه‌ای مودبانه برای گفتن “how are you?” در زبان فرانسه است. به این نکته دقت کنید که برای مودبانه و رسمی صحبت کردن، باید به جای tu از vous استفاده کنید.

شیوه دوستانه و غیررسمی برای پرسیدن “how are you?”، جمله ça va? است. این عبارت خیلی رایج است و وقتی در فرانسه هستید، احتمال اینکه این جمله را بارها در طول روز بشنوید زیاد است.

اگر کسی از شما پرسید “ça va?”، می‌توانید به سادگی بگویید “ça va bien” که به معنی “it’s going well”. یا “I’m fine” است.

Je voudrais parler français – “I would like to speak French”

فرانسوی‌ها به این معروف هستند که با جان و دل از زبانشان محافظت می‌کنند. حتی گاهی در مقابل ما انگلیسی‌زبان‌ها یا کسانی که زبان مادری­شان فرانسه نیست، بی‌صبر و حوصله می‌شوند و به سوال فرانسوی ناقص و غلط شما به انگلیسی جواب می‌دهند که متاسفانه این نشانه مهمان‌نوازی یا رفتار دوستانه آن‌ها نیست و در واقع نوعی تحقیر و اعلام این است که شما زبان آن‌ها را بلد نیستید!

این اتفاق واقعا ناامید‌کننده است، اما اگر واقعا می‌خواهید در یادگیری یک زبان خارجی مهارت کافی کسب کنید، باید انگلیسی صحبت‌کردن را متوقف کنید! محکم و قاطع و در عین حال مودب باشید و اگر فرانسوی‌زبانی خواست جواب شما را به انگلیسی بدهد، به او بگویید “Je voudrais parler français” یعنی “I’d like to speak French.”.

به این نکته توجه داشته باشید که بر خلاف انگلیسی، اسامی زبان‌ها در زبان فرانسه با حرف بزرگ نوشته نمی‌شود.

Excusez-moi – “Excuse me”

برای اینکه توجه کسی را جلب کنید، فرقی نمی‌کند گارسون یک رستوران باشد، یا غریبه‌ای در خیابان؛ باید بگویید “excusez-moi” (“excuse me”).

همچنین این جمله برای اینکه خیلی محترمانی از کسی بخواهید از سر راهتان کنار برود هم استفاده می‌شود. برای مثال، اگر می‌خواهید از یک قطار شلوغ خارج شوید، کافی است به آرامی بگویید “excusez-moi” تا دیگران راه را برایتان باز کنند.

Pardon – “Sorry”

وقتی از قطار شلوغی که در بالا گفتیم به سلامت خارج شدید، مواظب باشید تصادفی با کسی برخورد نکنید. اگر این اتفاق افتاد، مشکلی نیست. فقط کافی است بگویید pardon (“sorry”) تا بخشیده شوید.

اگر این کلمه را با حالت سوالی مطرح کنید، یعنی بگویید “Pardon?”، در واقع از کسی می‌خواهید حرفش را تکرار کند؛ چون شما حرف او را نشنیده‌اید یا متوجه منظورش نشده‌اید. در این مورد، باید این کلمه را با لحنی خیزان (rising tone) بیان کنید که سوالی بودن آن مشخص شود.

یکی از راه‌های دیگر برای اینکه از کسی بخواهید چیزی را تکرار کند، گفتن “pourriez-vous répéter, s’il vous plaît?” – “could you repeat, please?” است.

25 عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

 Je ne comprends pas – “I don’t understand”

گاهی به کار بردنpardon  به اندازه کافی مناسب نیست و عمق منظورتان را نمی‌رساند. اگر واقعا نمی‌توانید بفهمید طرف مقابلتان چه می‌گوید، به او بگویید “je ne comprends pas” – “I don’t understand.”.

مبتدی بودن و تازه‌کار بودن در یادگیری زبان اصلا خجالت ندارد. فقط یادتان باشد هنگام صحبت کردن و مواقعی که اوضاع برایتان سخت شد، اصلا و ابدا از انگلیسی استفاده نکنید. اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، به هر قیمتی شده به زبان فرانسه صحبت کنید و تنها راهی که می‌توانید در یادگیری زبان فرانسه موفق شوید، همین راه است.

Que veut dire ça? – “What does that mean?”

گاهی متوجه نشدن حرف کسی به این دلیل است که معنی کلمه یا عبارت خاصی را در حرف‌های او نمی‌دانید. اگر دلیل همین است، می‌توانید به طرف مقابلتان بگویید “que veut dire X?” – “What does X mean?”

همچنین می‌توانید عبارت بالا را به صورت “ça veut dire quoi?” – “what does that mean?” هم بیان کنید.

Plus lentement – “More slowly”

گاهی اوقات، واژگان مشکل شما نیستند. اگر بتوانید کلمات را تشخیص بدهید، معنی آن‌ها را هم می‌دانید، اما نمی‌توانید کلمات را تشخیص بدهید چون طرف مقابلتان خیلی سریع صحبت می‌کند!

در این مورد، می‌توانید به کسی که با شما صحبت می‌کند بگویید plus lentement (“more slowly”). حتی بهتر از آن می‌توانید جمله کامل را بگویید:

“Pourriez-vous parler plus lentement, s’il vous plaît?”

“Can you speak more slowly, please?”

Comment dit-on __ en français? – “How do you say __ in French?”

اگر بخواهید چیزی به زبان فرانسه بگویید اما کلمه یا عبارت دقیق آن را ندانید، چه کار می‌کنید؟ فقط کافی است جای خالی جمله بالا را با کلمه مورد نظرتان پر کنید:

“Comment dit-on X en français?”

“How do you say X in French”?

Comment ça s’écrit? – “How do you spell that?”

اگر با کمک عبارت بالا کلمه‌ای جدید یاد گرفتید، ممکن است بخواهید قبل از اینکه آن را فراموش کنید، یادداشت بردارید.

متاسفانه املا در زبان فرانسه خیلی راحت نیست. رابطه بین املا و تلفظ خیلی پیچیده است. به طور کلی، فهمیدن تلفظ کلمه از روی املای آن خیلی راحت‌تر از فهمیدن املای کلمه از روی تلفظ است.

بنابراین اگر درباره املای کلمه‌ای شک داشتید یا اصلا نمی‌دانستید کلمه چطور باید تلفظ شود، از طرف مقابلتان بپرسید: “comment ça s’ecrit?” – “how do you spell that” که ترجمه تحت‌اللفظی آن “how does that write itself?” است.

یا اگر به توانایی‌های آوانویسی‌تان اعتماد ندارید، سعی کنید از دیگران بخواهید آن را برای شما بنویسد. برای این کار باید به آن‌ها بگویید est-ce que vous pouvez l’écrire? – “can you write it (down)?”

بیست و پنج عبارت فرانسوی ضروری برای مسافران و گردشگران

Où est…? – “Where is…?”

با خودتان درگیر هستید و نمی‌توانید راهتان را پیدا کنید؟ نگران نباشید.کافی است توجه غریبه‌ای را جلب کنید (یادتان می‌آید از کدام کلمه باید برای این کار استفاده می‌کردید؟) و از او بپرسید “où est X” (“where is X?”).

کلمه‌ای که به جای “X” بیان می‌کنید، می‌تواند موارد مختلفی مثل برج ایفل (la Tour Eiffel)، موزه لوور (le Louvre) یا کلیسای نتردام (Notre Dame) باشد. حتی ممکن است مکان‌هایی باشد که عادی‌تر هستند، مثل مترو یا رستوران!

 

چهارده عبارت و کلمه مخصوص سفر به زبان فرانسه را یاد گرفتید. این عبارت‌ها را تمرین کنید و در مکالمات روزمره از آن‌ها استفاده کنید.

برای یادگیری عبارات بیشتر، در قسمت دوم مقاله هم همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید:یادگیری 70 عبارت ضروری روزمره فرانسوی


دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید