IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش گرامر متمم فاعلی در انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 مهر 1403

آموزش گرامر متمم فاعلی( subject complement) در انگلیسی

در دستور زبان انگلیسی،  متمم فاعلی  جزء ضروری در ساخت جملات با افعال ربط ( linking verb)  است. متمم فاعلی کلمه یا عبارتی است که از یک فعل ربط پیروی می کند و اطلاعات بیشتری در مورد فاعل جمله ارائه می دهد. برخلاف مفعول که عمل یک فعل را دریافت می‌کنند، متمم فاعلی، فاعل را توصیف یا تغییر نام می‌دهند و معنای کامل‌تری به آن می‌دهند.

در فرآیند آموزش متمم فاعلی( subject complement) در انگلیسی می توانند به شکل اسم، ضمیر، یا صفت باشند که هر کدام یک لایه معنی متفاوت به فاعل اضافه می کنند. به عنوان مثال، در جمله ” She is a teacher/او معلم است”، کلمه “teacher/ معلم” متمم است زیرا نام فاعل یعنی “she/ او” را تغییر می دهد. به طور مشابه، در جمله ” The sky looks blue/ آسمان آبی به نظر می رسد”، “Blue/ آبی” متممی است که فاعل یعنی “sky/ آسمان” را توصیف می کند.

این متمم ها همیشه با افعال ربط استفاده می شوند – افعالی که عمل را نشان نمی دهند اما در عوض فاعل را به اطلاعات اضافی متصل می کنند. برخی از افعال ربط رایج عبارتند از: «is»، «seems/ به نظر می رسد»، «becomes/ می شود» و «appears/ ظاهر می شود». درک چگونگی عملکرد متمم فاعلی موضوع و تشخیص افعال پیوند دهنده برای تسلط بر ساختار جمله در زبان انگلیسی ضروری است. این مقاله از مجموعه مقاله های آموزشی موسسه زبان ایرانمهر به بررسی متمم فاعلی در انگلیسی پرداخته و کلیه ابعاد آن را در گرامر زبان انگلیسی مورد بررسی قرار میدهد.

( توجه داشته باشید در طول مقاله هر کجا عبارت متمم ذکر شده منظور متمم فاعلی است. لینک اطلاعات تکمیلی سایر انواع متمم در ذیل آمده است)

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

انواع متمم در گرامر زبان انگلیسی

در دستور زبان، انواع متمم ها را می توان بر اساس عملکرد آنها در یک جمله طبقه بندی کرد:

  1. متمم فاعلی

Predicate Nominative ( این عبارت معادل دقیقی در فارسی ندارد، لذا در طول مقاله حاضر عینا به انگلیسی ذکر میشود) : موضوع را تغییر نام می دهد یا شناسایی می کند. (به عنوان مثال، ” She is a doctor / او یک پزشک است.”)

Predicate Adjective ( این عبارت معادل دقیقی در فارسی ندارد، لذا در طول مقاله حاضر عینا به انگلیسی ذکر میشود ): موضوع را توصیف می کند. (به عنوان مثال، ” The sky looks blue / آسمان آبی به نظر می رسد.”)

  1. متمم مفعولی:

متمم مفعول های مستقیم:  معنای مفعول مستقیم را با تغییر نام یا توصیف کامل می کند. (به عنوان مثال، ” They elected him president / آنها او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.”)

متمم فاعلی مفعول غیر مستقیم: اطلاعات اضافی در مورد یک شی غیر مستقیم ارائه می دهد. (به عنوان مثال، ” They named their daughter Emily / آنها نام دختر خود را امیلی گذاشتند.”)

  1. متمم قیدی ( Adverbial) :

اطلاعات اضافی در مورد فعل ارائه می دهد که اغلب زمان، مکان، روش یا دلیل را نشان می دهد. معمولاً یک عبارت قید است. (به عنوان مثال، ” He worked hard to finish the project on time/ او سخت کار کرد تا پروژه را به موقع تمام کند.”)

اطلاعات تکمیلی در مورد متمم های قید را میتوانید در این مقاله پیدا کنید.

  1. متمم حروف اضافه( Prepositional):

معنی حرف اضافه را در یک عبارت اضافه ( prepositional phrase) کامل می کند. (به عنوان مثال، ” She is interested in art/ او به هنر علاقه مند است.” متمم حرف اضافه “art/ هنر” است.)

در دوره زبان انگلیسی هر یک از انواع متمم نقش خاصی در ارائه اطلاعات اضافی و تکمیل معنی قسمت های مختلف جمله ایفا می کنند.

آموزش گرامر متمم فاعلی در زبان انگلیسی

انواع متمم های فاعلی در انگلیسی

Predicate Nominative (اسم/ضمیر)

Predicate Nominative از انواع متمم های فاعلی بوده و اسم یا ضمیری است که از فعل ربط پیروی می کند و فاعل جمله را تغییر نام می دهد یا مشخص می کند و با بیان اینکه فاعل چیست، اطلاعات بیشتری در مورد فاعل ارائه می دهد. اسم های Predicate Nominative می توانند به روشن شدن یا مشخص کردن هویت، نقش یا ماهیت فاعل کمک کنند. فعل کمکی(مانند is”، “are”، “was” یا “were”) فاعل را به اسم Predicate Nominative متصل می کند و نشان می دهد که این دو معادل هستند.

نمونه:

  1. “My brother is a doctor/ برادرم پزشک است.” (دکتر اسم Predicate Nominative است که نام فاعل را به «برادر» تغییر می دهد).
  2. ” The winners were they / برندگان آنها بودند.” (آنها اسم Predicate Nominative هستند که فاعل “برندگان” را مشخص می کنند).

Predicate Adjective

صفت Predicate Adjective صفتی است که از فعل ربط پیروی می کند و فاعل جمله را توصیف می کند. به جای تغییر نام فاعل، اطلاعاتی در مورد کیفیت یا ویژگی های آن ارائه می دهد. فعل ربط برای “پیوند دادن” فاعل به صفت توصیفی عمل می کند، و بر یک شرط یا کیفیت موضوع به جای یک عمل تأکید می کند. صفت های Predicate Adjective معمولاً از افعالی مانند “seem/ به نظر می رسد”، “become/ شدن”، “feel/ احساس” یا “appear/ ظاهر” و همچنین اشکال “to be” مانند “is”، “are” و “was” پیروی می کنند.

نمونه:

The soup tastes delicious./ سوپ طعم خوشمزه ای دارد. (خوشمزه صفت Predicate Adjective است که موضوع «سوپ» را توصیف می کند).

Her ideas seem brilliant / ایده های او درخشان به نظر می رسد. (درخشان صفت Predicate Adjective است که فاعل «ایده‌ها» را توصیف می‌کند).

تاثیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

نحوه استفاده از متمم فاعلی در جمله

استفاده از متمم فاعلی در جمله مستلزم درک نقش و جایگاه آن نسبت به فاعل و فعل است.

Subject + Linking Verb + Subject Complement
فاعل + فعل پیوند دهنده + متمم فاعلی

مراحل و جزئیات

  1. فاعل را شناسایی کنید:

فاعل شخص، مکان، چیز یا ایده ای است که جمله درباره آن است. معمولاً اسم یا ضمیر است.

مثال: “the cat/ گربه” در جمله “the cat is fluffy/ گربه پشمالو است.”

  1. یک فعل پیوند دهنده را انتخاب کنید:

افعال پیوند دهنده فاعل را به متمم فاعل متصل می کند و شامل اشکال “فعل to be” (am، is، are، was، were) و افعال دیگری مانند “seem”، “become”، “feel”، “appear” و غیره است. .

مثال: “is” در جمله “the cat is fluffy/ گربه پشمالو است.”

  1. متمم فاعلی را انتخاب کنید:

Predicate Nominative: اسم یا ضمیری که فاعل را تغییر نام می دهد یا مشخص می کند. مثال: “a teacher/ یک معلم” در “He is a teacher/ او معلم است.”

Predicate Adjective: صفتی که فاعل را توصیف می کند. مثال: “fluffy/ پشمالو” در “the cat is fluffy/ گربه پشمالو است.”

جزئیات کامل و مثال

  1. متمم فاعلی به عنوان Predicate Nominative:

اسم یا ضمیری که اطلاعات بیشتری در مورد موضوع ارائه می دهد و عملاً نام آن را تغییر می دهد.

مثال:

My brother is a mechanic

برادرم مکانیک است.

فاعل: my brother/ برادرم

فعل ربط: is

متمم فاعلی به عنوان Predicate Nominative: a mechanic/ یک مکانیک (نام “برادر من” را تغییر می دهد)

  1. متمم فاعلی به عنوان Predicate Adjective:

صفتی که موضوع را توصیف می کند و جزئیات بیشتری در مورد حالت یا وضعیت آن می دهد.

مثال:

The cake tastes delicious

کیک مزه خوشمزه ای دارد.

فاعل: the cake/ کیک

فعل پیوند دهنده: tastes/ مزه داشتن

Predicate Adjective: delicious

خوشمزه («کیک» را توصیف می کند)

آموزش گرامر متمم فاعلی( subject complement) در انگلیسی

بیشتر بخوانید:یادگیری متمم‌ها (complements) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:اجزای جمله در انگلیسی

نکات اضافی برای به خاطر سپردن

توافق : متمم فاعل باید از نظر عدد (مفرد یا جمع) با فاعل موافق باشد. به عنوان مثال، ” The students are eager / دانش آموزان مشتاق هستند” (“eager/ مشتاق” صفتی است که موضوع جمع “دانش آموزان” را توصیف می کند).

موقعیت: متمم های فاعلی از فعل پیوند دهنده پیروی می کنند و اطلاعات مهمی در مورد موضوع ارائه می دهند. بدون آنها، جمله ممکن است ناقص یا نامشخص باشد.

کامل بودن: متمم فاعلی برای تکمیل معنی جملات با افعال پیوند دهنده ضروری است. حذف آن معنای جمله را تغییر می دهد یا آن را ناقص می گذارد.

با پیروی از فرمول و درک نقش انواع مختلف متمم فاعلی های موضوعی، می توانید به طور موثر از آنهاچه در کلاس زبان انگلیسی و چه در مکالمات روزمره خود  برای افزودن وضوح و جزئیات به جملات خود استفاده کنید.

افعال ربط

افعال ربط افعالی هستند که عملی را بیان نمی کنند. در عوض، آنها کارکرد اتصال فاعل یک جمله را به اطلاعات اضافی درباره آن فاعل، معمولاً به صورت متمم فاعلی موضوع (که می‌تواند یک Predicate Nominative یا یک Predicate Adjective باشد) انجام می‌دهند. افعال ربط با پیوند دادن آن به یک هویت، شرایط یا توصیف به توصیف موضوع کمک می کند، نه اینکه آن را نشان دهد که چه کاری انجام می دهد.

افعال ربط رایج

برخی از رایج ترین افعال پیوند دهنده شامل اشکال “فعل to be” مانند “is”، “am”، “are”، “was” و “were.” افعال دیگری که به عنوان افعال ربط عمل می کنند عبارتند از: “seem”، “appear”، “become”، “feel”، “taste”، “smell”، “sound”، “look” و “remain”. این افعال، در حالی که فعال نیستند، برای اتصال فاعل به حالت وجود یا اطلاعات توصیفی ضروری هستند.

نمونه:

The soup smells good / سوپ بوی خوبی می دهد. (Smells فعل پیوند دهنده است که فاعل “سوپ” را به متمم فاعل “good” وصل می کند).

He became nervous before the speech / او قبل از سخنرانی عصبی شد». (Became فعل پیوند دهنده است که فاعل “او” را به متمم فاعل ” nervous ” پیوند می دهد).

آموزش گرامر متمم فاعلی( subject complement) در زبان انگلیسی

راه های شناسائی متمم در جمله

  1. فعل پیوند دهنده را دنبال می کند:

یک متمم فاعلی همیشه بعد از یک فعل پیوند دهنده می آید که برای شناسایی آن بسیار مهم است. بر خلاف افعال متعددی ( action verbs) ، افعال پیوند دهنده یک عمل را بیان نمی کنند، بلکه برای پیوند دادن موضوع جمله به اطلاعات بیشتر در مورد خود فاعل عمل می کنند. برخی از افعال پیوند دهنده رایج عبارتند از: “is”، “are”، “was”، “were”، “seem”، “become” و “appear”. این افعال به عنوان پلی بین فاعل و متمم عمل می کنند. به عنوان مثال، در جمله “The sky appears blue/ آسمان آبی به نظر می رسد”، “appear” فعل پیوند دهنده است و فاعل “آسمان” را به متمم فاعل “آبی” که آسمان را توصیف می کند، متصل می کند.

  1. معنای فاعل را کامل می کند:

متمم با ارائه اطلاعات ضروری درباره آن، معنای فاعل را کامل یا روشن می کند. این می تواند شامل تغییر نام فاعل (Predicate Nominative) یا توصیف آن (Predicate Adjective) باشد. بدون متمم فاعل، جمله ناتمام یا ناقص به نظر می رسد زیرا فعل پیوند دهنده این انتظار را ایجاد می کند که چیزی در مورد فاعل روشن شود. به عنوان مثال، در جمله ” The soup tastes delicious / سوپ طعم خوشمزه ای دارد” متمم “delicious/ لذیذ” با توصیف موضوع “سوپ” معنی را کامل می کند. بدون متمم، جمله «سوپ مزه می‌دهد» خواننده یا شنونده را با تعجب وا می‌دارد: «چه مزه ای؟»

  1. بدون تغییر معنی جمله قابل حذف نیست:

یکی از ویژگی های کلیدی متمم این است که نمی توان آن را بدون تغییر شدید معنا یا ساختار دستوری جمله حذف کرد. اگر بخواهید متمم را حذف کنید، جمله یا ناقص می شود یا معنای اصلی خود را از دست می دهد. به عنوان مثال، در جمله ” John is a doctor / جان یک پزشک است”، اگر “a doctor/ یک پزشک” را حذف کنید، جمله تبدیل به ” John is ” می شود، که دیگر همان سطح اطلاعات را منتقل نمی کند و خواننده در مورد اینکه جان چیست مطمئن نخواهد بود. متمم برای برآورده کردن انتظار ایجاد شده توسط فعل پیوند دهنده، تکمیل ایده ای که جمله بیان می کند، ضروری است.

مثال:

John is a doctor

جان یک دکتر است.

در این جمله:

«جان» فاعل، شخص مورد بحث است.

“is” فعل پیوند دهنده ای است که فاعل را به اطلاعات بیشتر در مورد جان متصل می کند.

“a doctor/ یک پزشک” متمم است، یک اسم predicate nominative که با گفتن اینکه جان چه حرفه ای است، نامش را تغییر می دهد.

اگر «a doctor/ یک پزشک» را حذف کنید، جمله «جان است» دیگر معنای کامل را نمی‌رساند و ناقص به نظر می‌رسد. متمم فاعل برای تکمیل فکر معرفی شده توسط فاعل و فعل پیوند ضروری است.

متمم یا مفعول؟ اختلاف را بشناسید:

متمم ها و مفعول‌ها كاركردهاي متفاوتي را در يك جمله انجام مي‌دهند، اگرچه هر دو از افعال تبعيت مي‌كنند. تمایز کلیدی در نوع فعل آنها و ارتباط آنها با فاعل نهفته است.

متمم فاعلی: متمم از فعل پیوند دهنده پیروی می کند و فاعل را تغییر نام می دهد یا توصیف می کند. اطلاعات اساسی در مورد اینکه فاعل چیست یا کیست یا فاعل در چه شرایطی است ارائه می دهد. از آنجایی که از یک فعل پیوند دهنده پیروی می کند، عمل را نشان نمی دهد بلکه فاعل را به یک حالت یا هویت متصل می کند.

مفعول: مفعول از فعل action پیروی می کند و عمل فعل را دریافت می کند. به عبارت دیگر، مفعول همان چیزی است که فاعل به آن عمل می کند. مفعول ها می توانند یا مفعول مستقیم باشند که مستقیماً عمل را دریافت می کنند یامفعول غیرمستقیم که نشان می دهند این عمل برای چه کسی یا برای چه کسی انجام می شود.

مثال:

متمم: “he is a doctor/ او یک پزشک است.” (در اینجا “یک پزشک” متمم فاعل است و نام فاعل را به “او” تغییر می دهد. فعل “is” یک فعل پیوند دهنده است که فاعل را به متمم متصل می کند).

مفعول : “she treats patients/ او بیماران را معالجه می کند.” (در این جمله «بیماران» مفعول است زیرا فعل «treat/ درمان کردن» را دریافت می‌کند. فاعل «او» در حال انجام عمل بر مفعول است).

در بیان ساده و خلاصه: متمم فاعل را توصیف یا تغییر نام می دهد، در حالی که مفعول دریافت کننده عملی است که توسط فاعل انجام می شود.

اشتباهات رایج

اشتباه گرفتن متمم با مفعول :

یکی از اشتباهات رایج این است که متمم را با مفعول اشتباه می گیریم. در حالی که هر دو از افعال پیروی می کنند، عملکرد آنها متفاوت است. متمم فاعل از یک فعل پیوند دهنده پیروی می کند و اطلاعاتی درباره فاعل ارائه می دهد، آن را تغییر نام داده یا توصیف می کند. یک مفعول به دنبال یک فعل action می آید و عمل آن فعل را دریافت می کند. شناسایی نادرست متمم فاعل به عنوان یک مفعول یا برعکس می تواند منجر به اشتباهات دستوری و سوء تفاهم در ساختار جمله شود.

استفاده از افعال اکشن ( action verbs ) به جای پیوند دادن افعال به اشتباه:

یکی دیگر از اشتباهات رایج استفاده از فعل عمل در جایی است که فعل پیوند دهنده باید باشد. افعال پیوند دهنده فاعل را به متمم فاعل متصل می کند، در حالی که افعال action نشان دهنده کاری است که فاعل انجام می دهد. استفاده از فعل action در جایی که به یک فعل پیوند دهنده نیاز است می تواند معنای مورد نظر جمله را مختل کند. به عنوان مثال، “She feels tired/ او احساس خستگی می کند” صحیح است زیرا “feel/ احساس کردن” یک فعل پیوند دهنده است که فاعل “او” را به صفت Predicate Adjective “خسته” متصل می کند. در مقابل، « She feels tiredly / او احساس خستگی می‌کند» نادرست است زیرا «tiredly/ خستگی» یک قید است، نه متمم فاعل، و «feels/ احساس می‌کند» به اشتباه به‌عنوان یک فعل اکشن/ action به جای یک فعل پیوند دهنده استفاده می‌شود.

نمونه

درست: ” She seems happy. / به نظر می رسد او خوشحال است.” (در اینجا “seems./ به نظر می رسد” فعل پیوند دهنده است و “happy/ خوشحال” صفت Predicate Adjective است که فاعل “او” را توصیف می کند.)

نادرست: ” She seems happily /او خوشحال به نظر می رسد.” (در این جمله نادرست، “happily/ خوشبختانه” قیدی است که به جای اینکه به عنوان صفت Predicate Adjective برای توصیف فاعل عمل کند، فعل “seems/ به نظر می رسد” را به طور نامناسب تغییر می دهد. شکل صحیح باید از “happy/ خوشحال” برای توصیف فاعل “او” استفاده کند.)

متمم فاعلی در انگلیسی

سخن پایانی

متمم فاعلی با ارائه اطلاعات ضروری درباره فاعل، نقش مهمی در ساختار جمله ایفا می کنند. آنها کمک می کنند تا فاعل را به شیوه ای معنادار روشن یا توصیف کند و جمله را کامل تر و آموزنده تر می کند. خواه یک اسم گزاره ای باشد که نام فاعل را تغییر می دهد یا یک صفت Predicate Adjective که کیفیت های آن را توصیف می کند، درک متمم فاعلی های فاعلی برای تسلط بر ساختار جمله و اطمینان از واضح بودن و درست بودن جملات کلیدی است.

برای بهبود مهارت های گرامر خود و درک بهتر ساختار جمله، تشخیص متمم فاعلی در جملات مختلف را تمرین کنید. با تقویت توانایی خود در تشخیص نحوه عملکرد فاعل و تفاوت آنها با مفعول، می توانید نوشتار و درک خود را تقویت کنید. تمرین منظم با مثال های متنوع به تقویت درک شما و کمک به برقراری ارتباط دقیق تر و مؤثرتر کمک می کند.

سوالات متداول

آیا متمم فاعلی می تواند بیش از یک کلمه باشد؟

 بله، یک متمم فاعلی می تواند از چندین کلمه تشکیل شده باشد، مانند « Their idea is a complete failure / ایده آنها یک شکست کامل است».

آیا متمم ها همیشه اسم یا صفت هستند؟

خیر، اگرچه رایج ترین حالت متمم ها اسم یا صفت است اما می توانند عبارات یا بندهایی نیز باشند که اطلاعات بیشتری در مورد فاعل ارائه می دهند.

آیا متمم می تواند در یک سوال یا دستور ظاهر شود؟

 بله، متمم ها می توانند در سؤالات یا دستورات ظاهر شوند، مانند « Is she a teacher? / آیا او معلم است؟» یا ” Consider her a friend / او را دوست در نظر بگیرید.”

چگونه می توانم بین متمم  و مفعول در جملات پیچیده تمایز قائل شوم؟

 مشخص کنید که آیا فعل یک فعل پیوند دهنده (که به یک متمم ربط دارد) یا یک فعل اکشن action (که به یک مفعول منتهی می شود) است. متمم ها از افعال پیوند دهنده پیروی می کنند، در حالی که مفعول ها از افعال اکشن/ action verbs پیروی می کنند.

آیا متمم ها را می توان با انواع افعال استفاده کرد؟

 خیر، متمم ها به طور خاص با افعال پیوند دهنده استفاده می شوند. افعال اکشن/ action verbs متمم نمیگیرند و در عوض مفعول می گیرند.

بیشتر بخوانید :کاربرد جمله‌واره‌های اسمی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:منظور از جمله‌واره‌ی وابسته چیست؟

منابع:

grammarly  |   dictionary.cambridgeted-ieltsevergreen.edu

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 51 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. النا شریف زادگان
    3 مهر 1403
    پاسخ دادن

    کلاس زبان اسپانیایی لازم دارم میخوام یاد بگیرم لطفا راهنمایی میکنید چکار باید انجام بدهم؟

    • ایرانمهر
      3 مهر 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر تمامی شعب زبان های خاص را دارند جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه آموزش زبان اسپانیایی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط