IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش پیشوندهای انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
16 فروردین 1402

آموزش پیشوندهای انگلیسی

به طور کلی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که پیشوندهای انگلیسی شامل یک یا چند هجا هستند که به ابتدای کلمات اضافه می‌شوند و معنای آنها را کمی تغییر می‌دهند. به عنوان مثال افزودن پیشوند im به کلمه possible (ممکن) باعث خواهد شد تا یک کلمه جدید با معنی غیرممکن به وجود بیاید. پیشوندها بخش جدایی‌ناپذیر از گرامر زبان انگلیسی هستند و درک آنها می‌تواند تا حد زیادی دایره لغات شما و البته قابلیت درک مطلب را در شما تقویت کند. به همین علت است که در آموزش زبان انگلیسی حتما باید روی این بخش زمان کافی را بگذارید و سعی کنید تا با این پیشوندها به شکل خوبی آشنا شوید.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره پیشوندهای زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

پیشوندهای انگلیسی چیست

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

پیشوندهای انگلیسی چیست؟

پیشوندهای انگلیسی شامل یک تا سه هجا هستند که معمولا به ابتدای یک کلمه اضافه شده و باعث به وجود آمدن تغییراتی در معنی آن کلمه می‌شوند. پیشوندهای انگلیسی معمولا دارای یک تا سه هجا هستند؛ ولی نباید فراموش کنید که در برخی از مواقع ممکن است تعداد هجای بیشتری نیز داشته باشند که از جمله این پیشوندها می‌توان به hetero اشاره کرد. یک نکته بسیار مهم که باید درباره پیشوندهای زبان انگلیسی بدانید این است که صرف‌نظر از  این که به کدام کلمه اضافه شده‌اند معمولا همیشه یک معنی دارند. به عنوان مثال پیشوند re همیشه به معنای انجام‌دادن دوباره یک کار است. مثلا اگر آن را به کلمه read  اضافه کنید معنی دوباره خوانی می‌دهد و زمانی که آن را به کلمه build اضافه کنید معنی دوباره ساختن یا بازسازی خواهد داد.

چه زمانی باید از پیشوندها استفاده کنیم؟

پیشوندها معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شما بخواهید یک عبارت را کوتاه کنید و در یک کلمه مفهوم آن عبارت را برسانید. به عنوان مثال به جای این که بگویید کسی بیش از چیزی که از او انتظار می‌رود را به دست آورده می‌توانید به سادگی از فعل overachieving استفاده کنید. این کار به‌راحتی با استفاده از پیشوند over قابل انجام است. به همین علت است که معمولا در زمان نوشتن یا صحبت کردن استفاده از پیشوندهای انگلیسی یکی از بهترین راه‌ها برای ساده‌سازی و تقویت ساختار متن یا صحبت‌های شما خواهد بود.

نکته جالبی که باید بدانید این است که پیشوندهای زبان انگلیسی معمولا در رشته‌های دانشگاهی برای طبقه‌بندی موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال زیست‌شناسی یا biology که به مطالعه موجودات زنده می‌پردازد با استفاده از پیشوند bio ساخته شده است. این در حالی است که در رشته‌ای مانند رشته زمین‌شناسی که معنی انگلیسی آن geology است از پیشوند geo استفاده می‌شود تا نشان دهد که این رشته مربوط به زمین است.

یک نکته مهم دیگر که باید در زمان استفاده از پیشوندهای انگلیسی بدانید این است که به هیچ وجه نباید از پیشوندهای منفی برای افعالی که خود معنی منفی دارند استفاده کنید. برخی از افراد این کار را به اشتباه انجام می‌دهند تا بتوانند قدرت منفی بودن را بیشتر کنند؛ ولی نباید فراموش کنید که این کار کاملا اشتباه خواهد بود.

پیشوندهای انگلیسی

پیشوندها و خط‌فاصله

زمانی که از منظر گرامر به پیشوندهای انگلیسی نگاه می‌کنیم یکی از گیج‌کننده‌ترین بخش‌ها در خصوص استفاده از این پیشوندها این است که چه زمانی باید از خط‌فاصله بعد از پیشوندها استفاده کنیم. به طور کلی باید بدانید که برخی از کلمات پیشوند از خط فاصله استفاده کرده و برخی دیگر نیز از خط فاصله استفاده نمی‌کنند. برای این که به شکل بهتری نحوه استفاده از خط فاصله در کنار پیشوندها را درک کنید چند قانون اساسی وجود دارد که در ادامه این قوانین را بیان خواهیم کرد:

در کنار پیشوندهای all، ex و self از خط تیره استفاده کنید:

an all-knowing deity

یک خدای دانا

my ex-partner

پارتنر سابق من

a self-aware creature

موجودی خودآگاه

البته در زمان استفاده از پیشوند ex باید دقت داشته باشید؛ چرا که دارای دو معنی متفاوت است که این دو معنی عبارت‌اند از:

  • خارج از
  • در گذشته

شما تنها زمانی می‌توانید از خط فاصله استفاده کنید که معنی سابق یا در گذشته داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پیشوند extra با پیشوند ex متفاوت است. با وجود این که هر دو آنها با دو حرف یکسان شروع می‌شوند؛ ولی پیشوند extra مانند پیشوند ex نیازی به خط فاصله ندارد.

برای پیشوندهای مخصوص اسامی خاص از خط تیره استفاده کنید:

اگر پیشوند شما به اسامی خاص اضافه می‌شوند حتما باید از خط‌فاصله در کنار آنها استفاده کنید. از جمله مثال‌های مهم در این زمینه می‌توان به مثال‌ زیر اشاره کرد:

pro-Ukraine

طرفدار اوکراین

تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد کلمه transatlantic است. این اسم یک کلمه منحصربه‌فرد است که از قوانین اسم‌های خاص در این زمینه پیروی نمی‌کند.

اگر با اضافه کردن پیشوند کلمه شما به شکل یک کلمه دیگر تلفظ می‌شود از خط تیره استفاده کنید:

زمانی که پیشوند خاصی را به کلمه‌ای اضافه می‌کنید ممکن است باعث شود که آن کلمه مانند یک کلمه دیگر تلفظ شود. این مشکل مخصوصا در زمان استفاده از پیشوند re بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی است که شما برای رفع ابهام حتما باید از خط‌فاصله استفاده کنید تا از بروز مشکل در این زمینه تا حد ممکن جلوگیری کنید. مثال زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

Re-cover

دوباره پوشاندن

برای جلوگیری از قرار دادن حروفی که صدای مشابهی دارند در کنار یکدیگر از خط فاصله استفاده کنید:

بیشتر اوقات اگر حرف آخر یک پیشوند و حرف اول یک کلمه پایه دارای صدای یکسانی باشند باید از خط فاصله استفاده کنید تا از بروز مشکلات در زمان تلفظ کلمه جدید به وجود آمده جلوگیری کنید. برای مثال کلمه re-enter را در نظر بگیرید که چنین مشکلی را دارد.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که این قانون استثناهایی نیز دارد. برخی از کلماتی که پیشوند می‌گیرند و با e یا o شروع می‌شوند معمولا نیازی به خط‌فاصله ندارند. به عنوان مثال شما می‌توانید cooperate را در نظر بگیرید. کلمه preexisting نیز دقیقا مشابه همین قانون است و در آن نیازی به خط تیره وجود ندارد.

زمانی که پیشوندی به کلمه‌ای اضافه می‌شود که با مصوت دیگری شروع می‌شود معمولا از خط فاصله استفاده نمی‌کنند. کلمات reappraise و hydroelectric جز این دسته از کلمات هستند.

یادآوری این که در کدام پیشوندهای انگلیسی و کلمات نیازمند استفاده از خط تیره هستیم حتی برای متخصصان حوزه آموزش زبان انگلیسی نیز گیج کننده است. به همین علت نیز نیازی به حفظ‌کردن تمامی آنها وجود ندارد.

مثال هایی از پیشوندهای انگلیسی

مثال‌هایی از پیشوندهای انگلیسی

پیشوند a: معنای نقیض یا بدون داشتن یک ویژگی را اضافه می‌کند. Amoral (غیراخلاقی)، atheist (بی‌دین)، asexual (غیرجنسی)

پیشوند after: معنی دنبال‌کردن چیزی را می‌دهد. مثال‌های آن شامل: afterlife (آخرت)، aftermath (عاقبت)، aftereffect (اثر ثانوی)

پیشوند ambi: معنی هر دو را می‌دهد. ambidextrous (دوسویه)، ambiguous (مبهم)، ambivalence (دوسوگرا)

پیشوند anti: معنی مخالف یا مقابل را می‌دهد. antibiotics (آنتی‌بیوتیک) و antiperspirant (ضدتعریق)

پیشوند Astro: مربوط به ستارگان یا فضای بیرونی. مثال‌های آن شامل astronomy (نجوم)، astrology (طالع‌بینی)، astronomical (مربوط به نجوم)

پیشوند auto: به معنی به‌خودی‌خود) که مثال‌های آن شامل automobile (خودرو)، automatic (خودکار)

پیشوند back: به معنی پشت یا معکوس است. backflip (برگشت به عقب)، background (پس‌زمینه)، backward (پشت)

پیشوند bi: معنی دو را می‌دهد. bicycle (دوچرخه)، bisexual (دوجنس‌گرا)، binary (دوتایی)

پیشوند bio: معنی زندگی یا مربوط به زندگی را می‌دهد. biology (زیست‌شناسی)، biotechnology (بیوتکنولوژی) و biopsy (بافت‌برداری)

پیشوند circum: معنی دور و بر را به کلمه اضافه می‌کند. مثال‌های آن شامل circumference (دور)، circumvent (دورزدن)

پیشوندهای co، col، com، con، cor: معنی یکدیگر را به کلمه اضافه می‌کند. co-pilot (کمک‌خلبان)، colleague (همکار)، correlation (همبستگی)

پیشوند contra: معنی مخالف یا مقابل را می‌دهد. contradiction (تضاد)، contraceptive (ضدبارداری)

پیشوند counter: به معنی مخالف یا واکنش: counterattack (ضد حمله)، counterbalance (تعادل)، counterpart (همتا)

پیشوند de به معنی پایین یا دور از: de-escalate (تنش‌زدایی)، descend (نزولی)، devalue (کاهش ارزش)

پیشوند dis: به معنی نفی یا معکوس کردن. Disapprove (عدم تایید)، dislike (دوست‌نداشتن)، dishonor (بی‌احترامی)

پیشوند down به معنی پایین یا حرکت از سمت بالا به سمت پایین. Downgrade (تنزل‌دادن)، download (دانلود)، downplay (کم‌کردن)

پیشوند ex به معنی سابق یا در گذشته: ex-boyfriend (دوست‌پسر سابق)، ex-wife (همسر سابق)، ex-president (رئیس‌جمهور سابق)

پیشوند ex به معنی خارج از: expatriate (خارج‌نشین)، exclude (مستثنی کردن)، export (صادرکردن)

پیشوند extra به معنی اضافی یا بیرون: extradite (استرداد)، extraterrestrial (فرازمینی)، extracurricular (خارج از برنامه)

پیشوند fore: قبل یا جلوی: forecast (پیش‌بینی)، forefront (پیشانی)، forearm (ساعد)

پیشوند geo به معنی جغرافیایی یا مربوط به زمین: geology (زمین‌شناسی)، geography (جغرافیا)، geofence (زمین‌شناسی)

پیشوند hetero به معنی ناهمسان یا متفاوت: heterosexual (دگرجنس‌گرا)، heterogeneous (ناهمگن)

پیشوند hind: پشت یا در پشت: hindsight (عقب‌نشینی)، hindquarters (عقب‌نشینی)، hinder (مانع)

پیشوند homo: به معنی یکسان یا همان: homosexual (همجنس‌گرا)، homogeny (همگن)، homophone (همجنس)

پیشوند hydro: معمولا معنی مرتبط به آب را به کلمه اضافه می‌کند. از جمله مثال‌های آن می‌توان به مواردی مانند hydroelectric (هیدروالکتریک)، hydrophobic (آب‌گریز) اشاره کرد.

پیشوند hyper معنی بیش از حد یا بیش از حد توان را به اسم اضافه می‌کند. از جمله مثال‌های آن نیز می‌توان به مواردی مانند hyperactive (بیش‌فعال)، hyperbolic (هذلولی) و hyperventilate (تهویه شدید) اشاره کرد.

پیشوندهای il، im، in و ir معمولا نفی یا معکوس کردن را به یک کلمه اضافه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مثال‌های آن نیز می‌توان به مواردی مانند illegal (غیرقانونی)، inanimate (بی‌جان)، irredeemable (غیرقابل‌جبران) اشاره کرد.

پیشوند in: به سمت یا درون را به کلمه اضافه می‌کند. از جمله مثال‌هایی که در آنها از این پیشوند استفاده شده می‌توان به include (شامل)، insert (درج‌کردن)، influence (نفوذ) اشاره کرد.

پیشوند inter: معنی بین را به کلمه اضافه می‌کند. مثال‌های آن شامل international (بین‌المللی) و internet (اینترنت) می‌شود.

پیشوند intra معنی در داخل یا درون را به کلمه اضافه می‌کند. مثال‌ها: intramural (داخل دیواره)، intracellular (داخل سلول)

پیشوند mal: معنی بد بودن را به کلمه اضافه می‌کند. از جمله مثال‌های آن نیز می‌توان به مواردی مانند malfunction (سو عملکرد)، malnourished (سوتغذیه) و malevolent (بدخواه) اشاره کرد.

پیشوند micro: معنی کوچک را به کلمه اضافه می‌کند. مثال‌ها: microscope (میکروسکوپ)، microcosm (میکروسکوپ)

پیشوند mid: معنی در میان را به کلمه اضافه می‌کند. از جمله مثال‌های آن نیز می‌توان به مواردی مانند midnight (نیمه‌شب)، midlife (میان‌سالی)، midseason (نیمه فصل) اشاره کرد.

پیشوند mini: معنی کوچک یا کمتر را به یک کلمه اضافه می‌کند. مثال‌ها: minimum (حداقل)، minivan (مینی ون)، miniature (مینیاتوری)

پیشوند mono معنی یکی بودن را به یک کلمه که قبل از آن بیاید اضافه می‌کند. از جمله مثال‌های آن نیز می‌توان به مواردی مانند monochrome (تک‌رنگ)، monogamous (تک‌همسر)، monologue (تک‌گویی) اشاره کرد.

پیشوند multi: بیش از یک، بسیاری. از جمله مهم‌ترین مثال‌های آن می‌توان به مواردی مانند multitask( چندکاره)، multiple (چندین) اشاره کرد.

پیشوند neo به معنی تکرار جدید چیزی است که به اول کلمات اضافه می‌شود. مثال‌ها: neoclassical (نئوکلاسیک)، neonatal (نوزادی)، neoliberal (نئولیبرال)

پیشوند non معنی نه یا نفی را به کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید می‌دهد. از جمله مثال‌هایی که در خصوص این پیشوند وجود دارند می‌توان به مواردی مانند nonnegotiable (غیر قابل‌مذاکره)، nonstop (بی‌وقفه)، nonsense (غیرمنطقی) اشاره کرد.

پیشوند off که معنی غیراستاندارد یا دور از را به کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید می‌دهد. مثال‌ها: offbrand (بی برند)، offsides (آفساید)، offshore (خارج از کشور)

پیشوند omni: معنی دربرگیرنده همه چیز را به کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید می‌دهد. مثال‌های این نوع پیشوند شامل omnipotent (همه‌کاره)، omnibus (همه‌کاره)، omnivore (همه‌چیزخوار) می‌شود.

پیشوند on معنی در نزدیکی فوری را به کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید می‌دهد. مثال‌های مهمی که در این حوزه وجود دارند شامل ongoing (در حال انجام)، onlooker (تماشاگر)، onset (شروع) می‌شوند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پیشوندهای انگلیسی دارای انواع مختلف دیگری نیز هستند و این‌ها تنها برخی از رایج‌ترین پیشوندهای موجود در این حوزه به شمار می‌آیند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره پیشوندهای انگلیسی به دست بیاورید یا این که مهارت‌های زبان انگلیسی خود را به طور کامل ارتقا دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم  در کلاس زبان ایرانمهر و دوره های زبان انگلیسی که در حال حاضر توسط آموزشگاه زبان ما برگزار می‌شود شرکت کنید و حتما از خدمات ارائه شده در سایت ایرانمهر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پسوندهای پرکاربرد در زبان انگلیسی

آزمون

1. A prefix is placed at the _______ of a word to modify or change its meaning.

2. Which part of the word impossible is the prefix?

3. In verbs like repaint and rewrite, the prefix "re-" means to do the action

4. In adjectives like overcooked and overpriced, the prefix "over-" means

5. The nouns non-smoker and non-payment are _______ the nouns smoker and payment

6. People or governments that want to stop or limit people from migrating to their country are said to be

7. The destruction of large areas of forest by machines like bulldozers is called

8. What does the prefix "sub" in words like subheading, subtitles and sub-zero mean?

9. What does the prefix "pre" in words like prepaid, pre-teen and prehistoric mean?

10. What does the prefix "post" in words like postpaid, postgraduate and post-war mean?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید