IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش جمـــله واره های انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 دی 1401

آموزش جمله‌واره های انگلیسی (ساختار و نکات کاربردی)         

بدون شک زبان انگلیسی؛ زبانی پر از جذابیت‌ها و البته سختی‌ها و چالش‌های مختلف است. اگر شما بخواهید آن را به‌طور کامل یاد بگیرید یا فقط روی آموزش گرامر انگلیسی مسلط باشید، باید دریایی از مثال‌ها، نکات و مفاهیم مختلف را بیاموزید. در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به جمله‌واره‌ها صحبت کنیم. در واقع این جمله‌واره‌ها جزء مواردی هستند که در زبان انگلیسی خیلی استفاده می‌شوند، اما شاید تشخیص‌شان از دیگر انواع جمله یا عبارت‌ها برای اکثریت سخت باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید با جمله‌واره یا clause آشنا شوید، این قسمت را از دست ندهید.

جمله‌واره چیست؟

آموزش جمله واره های انگلیـــسی

 

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

در آموزش گرامر زبان انگلیسی بسیار مهم است که شما اول تعاریف را بدانید و بعد به سراغ مثال‌ها بروید، در واقع اگر تعاریف را به درستی بخوانید، قالب کلی در ذهن‌تان مشخص می‌شود و متوجه خواهید شد که از آن مفهوم خاص باید چگونه و در کجا استفاده کنید. در مورد تعریف جمله‌واره هم باید بگوییم که به آن‌ها در زبان انگلیسی clause گفته می‌شود؛ جمله‌واره یعنی چیزی که شبیه به جمله است. جمله هم از تعدادی کلمات تشکیل شده که فعل و فاعل داخلش وجود دارد. خودِ این جملات می‌توانند به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شوند و هر کدام ویژگی‌های خودشان را داشته باشند.

آیا تشخیص جمله‌واره سخت است؟

برای پاسخ به این سوال؛ اول از همه باید ببینیم که آموزش گرامر انگلیسی چه پروسه‌ای دارد. در حقیقت اگر شما گرامر را درست مطالعه کنید، برایتان سخت نخواهد بود و به‌راحتی ارتباط خواهید گرفت.

جمله‌واره یعنی وجود فعل و فاعل در جمله. جمله‌واره می‌تواند شبیه به یک جمله کوچک باشد و یک جمله کامل می‌تواند از چند جمله‌واره تشکیل شده باشد. پس یادگیری آن کار سختی نیست. فقط باید دقت داشته باشید و مثال‌های زیادی در این زمینه بخوانید تا به صورت ناخودآگاه آنها را تشخیص دهید.

مزیتی که در مورد آموزش گرامر انگلیسی وجود دارد، این است که اگر شما مدت زمان طولانی مطالعه کنید و خودتان را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که همه چیز ناخودآگاه شده است. یعنی بدون اینکه فکر کنید جمله‌ای بسازید، بدون اینکه فکر کنید، جمله‌وارها را تشخیص دهید و بدون اینکه فکر کنید، ساختارهای مختلف را در زبان انگلیسی به کار ببرید. زیرا قالب اصلی آن در ذهن‌تان نشسته است. البته باز هم تاکید می‌کنیم همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که درست و اصولی آموزش دیده باشید.

آیا جمله‌واره همان عبارت است؟

آموزش جمله واره های انـــگلیسی

 

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

خیلی از شما فکر می‌کنید که در زبان انگلیسی جمله‌واره یا clause همان phrase یا عبارت است، اما کاملا اشتباه می‌کنید چراکه این دو مورد با هم متفاوت هستند. عبارت، فعل و فاعل مشخصی ندارد اما جمله‌واره اینگونه نیست و فعل و فاعل دارد. جمله‌واره به طور کلی از یک جمله کامل تشکیل شده اما تعداد کلماتش کمتر است. پس باید تمرین کنید، جملات بیشتری را ببینید و با مثال‌های بیشتری آشنا شوید تا به تفاوت این دو مورد در آموزش زبان انگلیسی پی ببرید.

همانطور که گفته شد عبارت جمله نیست. عبارت فعل یا فاعل مشخصی ندارد و حتی ممکن است هیچکدام از اینها را نیز نداشته باشد، اما یک عبارت به حساب می‌آید. به عنوان مثال behind the desk که فعل و فاعل ندارد، یک عبارت محسوب می‌شود.

مثال‌هایی از عبارت یا phrase:

The lost puppy

1-توله سگ گمشده

.a story as old as time

2- داستانی به قدمت زمان یا داستانی بسیار قدیمی

 Taking my dog for a walk

3- پیاده روی بردن سگم

 Going for ice cream

4- بیرون رفتن به قصد خوردن بستنی

 Getting a promotion

5- گرفتن ارتقا شغلی

چگونه باید جمله‌واره را تشخیص دهیم؟

وقتی که شما یک جمله‌واره داشته باشید، یعنی با یک فاعل و فعل روبرو هستید. مثلاً به این مثال دقت کنید: She cried (او گریست)
شما در این جمله هم فعل و هم فاعل دارید و در نتیجه جمله‌تان کامل است اما از آنجایی که مفعول، حرف اضافه، صفت و موارد این چنینی داخل جمله وجود ندارد، یک جمله کامل ندارید و جمله‌تان خیلی کوچک است اما به هر حال معنی را کاملاً درک کرده و از کننده کار و اتفاقی که رخ داده است با خبر هستید. حال ممکن است در حین یادگیری زبان انگلیسی، شما یک جمله طولانی داشته باشید که از چند جمله‌واره شروع شده باشد.

به مثال زیر توجه کنید:

All cars stop when they see a red flag

همه ماشین‌ها زمانی که پرچم قرمز را دیدند، متوقف شدند.
در این مثال دو جمله‌واره وجود دارد.

(1) “All cars stop”همه ماشین‌ها متوقف شدند، جمله‌واره اول است. فاعل این جمله‌واره، همه ماشین‌ها و فعل آن، متوقف شدن است. در واقع جمله‌واره اصلی در کل جمله، همین قسمت است که به آن جمله‌واره مستقل یا independent clause هم گفته می‌شود.
(2) “when they see a red flag”وقتی که آنها پرچم قرمز را دیدند.
فاعل این جمله‌واره، آنها و فعل آن، دیدن است. این جمله‌واره وابسته است که به آن در آموزش گرامر انگلیسی، dependent clause می‌گویند که در واقع شبیه به قید عمل می‌کند. یعنی دیدن پرچم قرمز شبیه به قید است که یک اتفاق افتاده و باعث شده تا همه ماشین‌ها سریع متوقف شوند. جمله‌واره وابسته نمی‌تواند به تنهایی وارد جمله شود. تصور کنید بگوییم “زمانی که آنها پرچم قرمز را دیدند.” این جمله هیچ معنایی ندارد؛ پس برای اینکه بتواند معنی پیدا کند و مفهوم مشخصی داشته باشد، حتماً به یک جمله‌واره مستقل نیاز دارد تا با استفاده از آن معنا بگیرد.

آموزش جمله واره های انگلیسی

جمله‌واره‌ها در حالت‌های مختلف که بالاتر هم برایتان نشان دادیم‌، در جملات طولانی استفاده می‌شود. جمله‌واره‌ها می‌توانند در دو حالت مستقل و وابسته در جمله یا متن ظاهر شوند که البته انواع دیگری هم از آنها وجود دارد. از طرفی دانستن این نکته در آموزش گرامر انگلیسی لازم و ضروری است که جمله‌واره وابسته می‌تواند بخشی از جمله‌واره مستقل باشد اما به هر حال جمله‌واره‌ها می‌توانند شبیه به صفت، قید یا اسم هم ظاهر شوند که در این قسمت با مثال برایتان توضیح خواهیم داد.

جمله‌واره‌ها چند حالت دارند؟

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، جمله‌واره‌ها دنیای بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توانند انواع و اقسام متفاوتی داشته باشند. طول جمله‌واره‌ها با یکدیگر متفاوت است. پس باید ببینیم که در چند حالت می‌توانند ظاهر شوند که در این قسمت برایتان توضیح خواهیم داد.

جمله‌واره‌ای که شبیه به صفت عمل می‌کند (جمله‌واره وصفی)

مثال:

 John eats eggs that his chickens lay

جان تخم مرغهایی که مرغهایش می‌گذارند را می خورد.

در چنین حالتی جمله‌واره شبیه به یک صفت عمل می‌کند. فاعل این جمله‌واره‌ی وابسته، همان مرغ‌هایش است و فعل جمله‌واره‌ی وابسته، نشستن است. پس اینجا متوجه شدید که جمله‌واره مبحث پیچیده‌ای نیست. فقط باید ذهنتان را دسته‌بندی کنید. قسمت‌های مختلف یک جمله را از یکدیگر جدا کرده و آن را تجزیه و تحلیل و آنالیز کنید تا متوجه شوید که جمله‌واره در چه حالتی داخل جمله جا داده شده است.

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

جمله‌واره‌ای که شبیه به قید عمل می‌کند (جمله‌واره قیدی)

مثال:

 John eats eggs when his chickens lay them

جان تخم مرغهایی را می‌خورد که مرغهایش می‌گذارند.

 

در چنین حالتی جمله‌واره شبیه به قید عمل کرده است، زیرا بعد از قید، زمان یا when آمده است. این قید می‌تواند قید حالت، مکان و موارد دیگر هم باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که شما در ذهنتان جمله را به چند بخش تقسیم کنید و بخش‌های مختلف را شناسایی کنید و نقش‌های آن را در ذهنتان مرور کنید تا متوجه شوید که جمله واره دقیقا کجای جمله است و به چه حالتی در جمله قرار گرفته است.

جمله‌واره‌هایی که شبیه به اسم عمل می‌کنند (جمله‌واره‌ اسمی).

مثال

John eats what his chickens lay

جان چیزی را می‌خورد که مرغ‌هایش می‌گذارند.

در این قسمت جمله‌واره شبیه به اسم عمل کرده است. در واقع جمله‌واره اسمی است که بخشی از جمله‌واره مستقل است. جمله‌واره خودش می‌تواند شبیه یک عبارت باشد اما در جمله اصلی و در قالب کلی در نقش یک اسم عمل کند. پس نباید خیلی کلی به مسئله نگاه کنید. اگر جزئی‌تر و دقیق‌تر بنگرید، متوجه خواهید شد تمام کلمات جمله‌واره می‌توانند به عنوان اسم در نظر گرفته شوند.

از کجا زبان انگلیسی و گرامرهای این چنینی را کامل‌تر یاد بگیریم؟

موسسه آموزشی ما با نام ایرانمهر یکی از بهترین منابع محسوب می‌شود. ما با آخرین متدها و روش‌ها زبان انگلیسی را به شما آموزش خواهیم داد. در مبحثِ آموزش گرامر انگلیسی، هم اینکه شما همه چیز را کاربردی یاد بگیرید، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین تمام سعی و تلاش‌مان را می‌کنیم تا در قالب مثال و با ساده کردن مفاهیم مختلف به شما گرامر را آموزش دهیم. بعد از اینکه در دوره‌های ما شرکت کنید، متوجه خواهید شد که تمام ساختارهای گرامری را می‌توانید در دنیای واقعی هم استفاده کنید و در نتیجه اگر قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارید، می‌توانیم از این طریق گرامر را به صورت کاربردی و متفاوت‌تری به شما آموزش دهیم.

آمـــوزش جمله واره های انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

نتیجه‌گیری

آموزش گرامر انگلیسی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. فقط شما باید راه درستِ یادگیری را در پیش بگیرید. این که بتوانید تک تگ مفاهیم را کامل درک کنید‌ کارتان را راحت‌تر می‌کند. در این مقاله هم متوجه شدید که مفهوم جمله‌واره دقیقا چیست و چه انواعی دارد و چگونه می‌توانید آن را از یک عبارت تشخیص دهید. در نتیجه به مرور راحت‌تر جملات انگلیسی را یاد می‌گیرید و قالب آن در ذهن‌تان می‌نشیند. پس زمانی که بخواهید به زبان انگلیسی صحبت کنید، همه این موارد در ذهن‌تان مرور شده و راحت‌تر صحبت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:کاربرد جمله‌واره‌های اسمی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:جمله واره موصولی در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید