IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
4 فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 دی 1402

4 فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان

زمانی که قصد آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را دارید باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم در این زمینه دقت داشته باشید و آن این است که روش‌های سنتی معمولا نمی‌توانند چندان تاثیرگذار باشند و اولین اقدامی که شما باید برای این کار انجام دهید این است که به دنبال چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان باشید. این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن با کلاس درس ارتباط گرفته و البته فرایند آموزش آنها نیز به شکل بهتری طی شود.

حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که چه فعالیت‌هایی در این زمینه می‌توانند گزینه مناسبی باشند؟ در این بخش قصد داریم توضیحات جامع و کاملی را درباره این فعالیت‌ها در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کنیم تا با این فرایندها بیشتر و بهتر آشنا شوید. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی را بادقت مطالعه کنید.

فعالیت Post-presentation Q and A session

این فعالیت یکی از چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان به شمار می‌آید که امروزه می‌تواند تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودکان داشته باشد و تاثیرات بی‌نظیری را به وجود بیاورد. در واقع این یک روش هوشمندانه برای تزریق مقداری طعم بین‌فردی در حالت ارائه است. دفعه بعدی که دانش‌آموزان شما یک ارائه را برای کلاس درس شما آماده کردند با یک جلسه پرسش و پاسخ و به‌صورت خودجوش سعی کنید این جلسه را پیگیری کنید.

در این فعالیت شما به‌عنوان یک مربی باید اطلاعات مختصری را درباره واژگان و ساختار جمله موردنیاز برای پرسیدن سوال ارائه دهید و سپس به دیگر دانش‌آموزان اجازه دهید هرآنچه را که در رابطه با اطلاعات ارائه شده به ذهنشان می‌رسند بپرسند. برای این فعالیت شما باید اطمینان حاصل کنید که دانش‌آموزان دقیقا می‌دانند که به هیچ وجه برای دستور زبان یا تلفظ نادرست کلمات مجازات و تنبیه نمی‌شوند.

در صورتی که آنها احساس راحتی کافی را داشته باشند می‌توانند به یک مکالمه خوب برسند و با دانش‌آموزی که ارائه داده است یک مکالمه دوطرفه خوب و جذاب را داشته باشند.

فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مکالمه در دور یک دایره

یکی دیگر از چهار فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان که شما می‌توانید از آن در کلاس‌های درس خود نیز استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید مکالمه در اطراف دایره است که می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. برای این‌که بتوانید این بازی را در کلاس آموزش زبان خود اجرا کنید کافی است که دانش‌آموزان را به ترتیب در دور یک دایره قرار دهید و از آنها بخواهید که دور دایره بنشینند.

در ادامه شما مکالمه را در جهت عقربه‌های ساعت یا در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید و از هر دانش‌آموز بخواهید که یک سوال بپرسد. بسته به سطح مهارتی که شما دارید این سوالات ممکن است در ابتدا به‌صورت کاملا بداهه پرسیده شوند یا این‌که از مجموعه سوالاتی باشند که از قبل آماده شده‌اند. شما می‌توانید انتخاب کنید که هر دانش‌آموز از چه کسی سوال بپرسد؛ ولی در چنین موقعیت‌هایی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از هر دانش‌آموز بخواهید تا از دانش‌آموز کناری خود سوال بپرسد.

از طرف دیگر بسته به گروه و سطح راحتی کودکانی که در این جلسه حضور دارند شما می‌توانید از 3 الی 5 دانش‌آموز بخواهید تا به‌صورت کاملا داوطلبانه به سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود پاسخ دهند. دقت داشته باشید که این فعالیت را می‌توان به چیدمان‌های مختلف صندلی سازگار کرد و در قالب بازی به‌خوبی کار می‌کند. پس اگر شما هم به دنبال فعالیت‌هایی هستید که دانش‌آموزان بتوانند در آنها در یک رقابت روی مهارت ارتباط گرفتن و ارتباط بین فردی تمرکز کنند این بازی بدون شک یک گزینه جذاب برای شما خواهد بود.

چگونه ذهن کودکان را در یادگیری زبان فعال کنیم

نظرسنجی‌های دانش‌آموزی یک فعالیت بسیار جذاب و سرگرم‌کننده برای بهبود ارتباط بین فردی دانش‌آموزان

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال یک فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان برای کلاس آموزش زبان خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بازی و فعالیت جذاب و سرگرم‌کننده را نیز امتحان کنید. این یک فعالیت نظرسنجی است که پاسخ‌های کوتاه و ساختاری که دارد دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا با یکدیگر ارتباط بگیرند. این بازی و فعالیت می‌تواند با هر سطحی سازگار باشد و به دانش‌آموزان کمک کند تا به‌خوبی ارتباطات دونفره را تمرین کنند.

دانش‌آموزان باید بر اساس موضوعی که شما در کلاس درس خود مطرح می‌کنید سوالات نظرسنجی را ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال اگر در حال کار روی واحدی در مورد سرگرمی‌ها هستید سوالاتی را در مورد فعالیت‌های تفریحی هریک از دانش‌آموزان ایجاد کنید و مطمئن باشید که این فعالیت می‌تواند به شما کمک کند تا فرایند آموزش خود را به میزان زیادی برای کودکان جذاب‌تر کنید. سوالاتی که شما در این حالت می‌توانید بپرسید شامل موارد زیر خواهند بود:

سوالات باز مانند ورزش مورد علاقه شما چیست؟

سوالات بله و خیر مانند آیا دوست دارید نقاشی کنید؟

پس از این‌که سوالات آماده شدند در قدم بعدی دانش‌آموزان باید در اطراف اتاق گردش کنند و از همسالان و هم‌کلاسی‌های خود سوال بپرسند و نتایجی که به دست می‌آورند را نیز گردآوری کنند. در پایان کلاس مجددا کودکان و دانش‌آموزان جمع می‌شوند تا بتوانند با استفاده از زبان هدفی که برای آنها تعیین شده است این نتایج را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. نتایج مشترک به این شکل خواهند بود که مثلا چهار دانش‌آموز دوست دارند بیس بال بازی کنند، شش دانش‌آموز دوست دارند نقاشی کنند و … .

به این ترتیب شما می‌توانید این نتایج را جمع‌آوری کرده و مهارت ارتباط دوطرفه را به آنها آموزش دهید.

بداهه تصادفی

یکی دیگر از فعالیت‌های بسیار جذابی که می‌توانید برای آموزش زبان انجام دهید و می‌تواند برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده باشد بداهه گویی درباره چند شی تصادفی است. برای این کار نام چند شی تصادفی مانند گیتار، درخت، مداد و … را روی کاغذ بنویسید و آنها را تکه تکه کرده و سپس داخل یک کلاه قرار دهید. در ادامه دانش‌آموزان باید به‌صورت جفت یا گروه‌های کوچک یکی از این کاغذها را برداشته و سپس گفتگوی کوتاهی را درباره شی تصادفی نوشته شده روی آن کاغذ داشته باشند.

این فعالیت می‌تواند به‌عنوان یکی از چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان به شمار بیاید که می‌تواند تاثیر زیادی در فرایند یادگیری کودکان داشته باشد. این فعالیت نه‌تنها می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد؛ بلکه می‌تواند برای خجالتی‌ترین دانش‌آموزان نیز مفید بوده و آنها را از دیواری که دور خود کشیده‌اند جدا کرده و به آنها در ایجاد ارتباط بین فردی کمک شایانی کند.

آشنایی با سه حالت ارتباطی

امروزه طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است می‌توان گفت که بسته به وضعیت شما می‌توانید از سه روش مختلف برای توضیح درباره خود استفاده کنید. برای این‌که یک یادگیرنده زبان به زبان هدف خود مسلط شود باید ابتدا با این شیوه‌های ارتباطی آشنا شده و آنها را به‌خوبی درک کند. در گام بعدی دانش‌آموزان باید بدانند که دقیقا چه زمانی باید از هریک از این حالت‌ها استفاده کنند. در این بخش قصد داریم توضیحات جامع و کاملی را درباره این سه حالت در اختیار شما قرار دهیم.

4 فعالیت سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ارتباط تفسیری

این نوع ارتباط یکی از محبوب‌ترین انواع روش‌های ارتباطی است که در چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان نیز شما می‌توانید از این حالت صحبت کردن و ارائه اطلاعات استفاده کنید. در این نوع شیوه ارتباطی دانش‌آموزان از مهارت گوش دادن یا خواندن خود استفاده می‌کنند تا به شکل بهتری گفتار و نوشتار را درک کنند. معمولا روش‌هایی که برای تقویت این حالت وجود دارد گوش دادن به انواع پادکست‌ها یا خواندن کتاب‌های مختلف و پاسخ دادن به سوالات آنها خواهد بود.

دقت داشته باشید که هیچ چیز ذاتا در فعالیت‌های ارتباطی غلط نخواهد بود. در حقیقت این روش برای ارائه اطلاعات به منظور در معرض زبانی که قصد یادگیری آن را دارید قرار گرفتن مورداستفاده قرار می‌گیرد و به همین علت نیز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که خواندن و گوش دادن هر دو مهارت‌های مهمی در زبان هستند که می‌توانند برای برقراری ارتباط موثر و مفید نیز بسیار کاربردی باشند.

با این حال هنوز هم این واقعیت ناخوشایند وجود دارد که برخوردهای واقعی با زبان معمولا در مورد انجام مکالمات به‌جای گوش دادن یا خواندن یک طرفه است. پس در حقیقت شما باید روی مهارت مکالمه خود نیز تمرکز کافی را داشته باشید.

ارتباطات ارائه‌ای

این روش برای ارتباط گرفتن یک نمونه دیگر از ارتباطات یک طرفه است که در جهت دیگری صورت می‌گیرد. ارتباطاتی که به این حالت برقرار می‌شوند معمولا زمانی رخ می‌دهند که دانش‌آموزان شما از مهارت نوشتن و صحبت کردن خود برای ارائه اطلاعات یا دانش در مورد یک موضوع استفاده می‌کنند. برای مثال فرض کنید که دانش‌آموزان شما قصد دارند درباره یک موضوع مانند نحوه اسکیت کردن در کلاس شما صحبت کرده و اطلاعاتی که دارند را در اختیار سایر دانش‌آموزان قرار دهند.

این نوع ارتباط برقرار کردن نیز در کنار چند  فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان بسیار ارزشمند است. آنها با این نوع ارتباط یاد می‌گیرند که چگونه افکار خود را سازماندهی کرده و افکار خود را به‌صورت واضح بیان کنند. با این حال باید دقت داشته باشید که مکالمات واقعی کاملا خودجوش و بداهه هستند. این در حالی است که در ارتباطات ارائه‌ای معمولا دانش‌آموزان از قبل لیست مطالبی که قصد دارند درباره آنها صحبت کنند را تهیه می‌کنند.

روابط بین فردی

این شیوه ارتباطی یک روش ارتباط دو طرفه است که در آن هر دو طرف به طور فعال از طریق فرایند مشاهده، نظارت و شفاف‌سازی با یکدیگر در ارتباط هستند. نیازی به گفتن نیست که این روش ارتباطی توصیف معتبرترین نوع مکالمات در زندگی روزمره ما انسان‌هاست که تقریبا در سراسر دنیا انجام می‌شود. با این حال دستیابی به این سطح از انگیزه در یک کلاس در بین دانش‌آموزانی که ممکن است تنها لیستی از واژگان را آموخته باشند ممکن است کمی سخت و دشوار باشد.

با وجود چالش‌های بسیار زیادی که در این زمینه وجود دارد با این حال نباید فراموش کنید که ارتباطات میان فردی برای دانش‌آموزان ضروری خواهد بود؛ چراکه آنها با این کار یاد می‌گیرند که چگونه از مهارت‌های زبان خود به طور موثر استفاده کنند. در ادامه دلایلی را بیان می‌کنیم که به شما می‌گوید چرا باید فعالیت‌‌های میان فردی و چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان را به لیست کلاس‌های خود اضافه کنید.

چرا دانش‌‎آموزان در کلاس زبان نیازمند فعالیت‌های ارتباطی بین فردی هستند؟

در بخش‌های قبلی به معرفی چند فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان پرداختیم و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم. حال ممکن است این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باشد که چرا دانش‌آموزان به چنین فعالیت‌هایی در کلاس درس خود نیاز دارند؟ در این بخش قصد داریم به معرفی برخی از این دلایل بپردازیم و توضیحاتی را درباره هریک از آنها در اختیار شما قرار دهیم:

ارتباطات بین فردی به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و اضطراب را کاهش دهند

اجازه دهید تا کاملا صادقانه درباره این موضوع صحبت کنیم. اکثر دانش‌آموزان زمانی که قصد صحبت کردن به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را دارند بسیار وحشت می‌کنند. آنها معمولا عادت دارند که ارتباطات خود را از طریق بخش نظرات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌های متنی بیان کنند. ارتباطات رودررو و چهره به چهره می‌تواند برای آنها بسیار غیرطبیعی و ترسناک باشد.

با این حال زمانی که شما فرصتی را برای ارتباط میان فردی حضوری برای آنها در کلاس درس فراهم می‌کنید می‌توانید سطح راحتی دانش‌آموزان در حین صحبت کردن را افزایش دهید و با ایجاد اعتماد به نفس در آنها به کاهش اضطرابی که در حین ایجاد ارتباط دارند کمک کنید.

4 فعالیت عملی ارتباط بین فردی برای کودکان

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

درک طبیعی‌تری از زبان و نحوه عملکرد آن ایجاد می‌کند

همانطور که دائما خودمان را ابراز می‌کنیم و با دیگران معنا می‌کنیم درک شهودی از زبان را توسعه می‌دهیم. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که شما می‌توانید گرامر را در درس‌های خود آموزش دهید؛ ولی تا زمانی که کسی فرصتی برای شنیدن در اختیار دانش‌آموزان قرار ندهد آنها نمی‌توانند چیزی بیاموزند.

درگیرکردن احساسات

استفاده از 4 فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان باعث می‌شود تا احساسات و هیجانات کودکان نیز درگیر شود و این احساسات هستند که می‌توانند مفاهیم را برای آنها به یاد ماندنی کنند. به همین علت است که ما در آموزش‌های خود پیشنهاد می‌کنیم اغلب از آهنگ‌ها، تصاویر، داستان‌ها و ادبیات استفاده کنید تا مطالب در ذهن کودکان ماندگار شوند.

فعالیت‌های جذاب باعث می‌شوند تا کودکان ارتباط بین فردی خود را توسعه داده و به پاسخ‌هایی که می‌دهند کمی عمیق‌تر فکر کنند و بتوانند پاسخ بهتری ارائه دهند.

ارتباطات بین فردی دلیل مطالعه یک زبان است

همه ما می‌دانیم که دانش‌آموزان با این هدف در کلاس زبان حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند دیالوگ‌ها و مکالمات خوبی را به این زبان داشته باشند. آنها می‌خواهند به زبان هدف خود گوش داده و به این زبان صحبت کنند. چند نفر را می‌شناسید که سال‌ها در یک مدرسه زبان تحصیل کرده باشند و هنوز قادر به صحبت کردن نیستند؟ این موضوع بسیار ناامیدکننده است. پس برای این‌که مهارت صحبت کردن و گوش دادن را به کودکان بیاموزید باید سعی کنید با فعالیت‌های مرتبط ارتباطات میان‌فردی آنها را توسعه دهید.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که ارتباطات میان‌فردی برای این‌که توسعه پیدا کنند نیازمند این خواهند بود که خلاقیت شما به حداکثر خود برسد. ما در این مطلب سعی کردیم برخی از فعالیت‌هایی را به شما ارائه دهیم که با استفاده از آنها می‌توانید خلاقیت کودکان در ارتباطات میان فردی را توسعه دهید. توسعه و تقویت این مهارت به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند به شکل بهتری از کلاس‌های زبان خود بهره‌مند شوند و نتایج بهتری را نیز به وجود بیاورند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان پاسخ دهیم.

چرا فعالیت‌های عملی و سرگرم‌کننده ارتباط بین فردی برای آموزش زبان موثر هستند؟

این فعالیت‌ها می‌توانند مزایای زیادی را برای کودکان داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به بهبود مهارت صحبت کردن و گوش دادن به یک زبان هدف، افزایش اعتماد به نفس کودکان در حین صحبت کردن، بهبود مهارت ارتباط‌گیری در کودکان و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

آیا فعالیت‌های عملی و سرگرم‌کننده ارتباط بین فردی برای آموزش زبان به کودکان واقعا موثر هستند؟

بله، این فعالیت‌ها در بسیاری از آموزشگاه‌های معتبر زبان در سراسر دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند و تاثیرگذاری بی‌نظیری را نیز روی دانش‌آموزان و کودکان داشته‌اند که شما هم می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

سخن پایانی

4 فعالیت عملی و سرگرم کننده ارتباط بین فردی برای کودکان به کودکان کمک می‌کند تا هم بتوانند مهارت‌های زبانی خود را ارتقا دهند و هم بتوانند روی اعتماد به نفس خود در ارتباط‌گیری با دیگران کار کنند. اگر شما هم به دنبال این هستید تا اطلاعات بیشتری را در آموزش گرامر زبان انگلیسی به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: 8 بازی برتر برای کودکان در کلاس زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: برنامه های آموزشی انگلیسی برای کودکان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 57 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید