IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
شایعات آزمون اسپیکینگ آیلتس
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 شهریور 1401

شایعات مربوط به آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس را به چشم یک مصاحبه رسمی نگاه کنید نه یک مکالمه معمولی. هرچند کل این مصاحبه 15 دقیقه‌ای ضبط می‌شود اما شما نباید نگران این موضوع باشید زیرا این کار برای ارزیابی ممتحن صورت می‌گیرد نه شما. بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس بین 11 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و دارای سه بخش است:

  • در بخش اول سؤالاتی در مورد موضوعات نسبتاً ساده و آشنا (همانند زندگی خانوادگی، کار یا تحصیل و علایق خود) پرسیده می‌شود.
  • در بخش دوم به داوطلب یک دقیقه فرصت داده می‌شود تا در مورد موضوع مشخصی فکر کند و سپس یک تا دو دقیقه به او فرصت صحبت در مورد آن موضوع داده می‌شود. در خلال این دو دقیقه ممتحن صحبت شما را قطع نخواهد کرد، اما پس از اتمام صحبت ممکن است از داوطلب چند سؤال بپرسد.
  • در بخش سوم ممتحن در مورد ایده‌های انتزاعی‌تر مربوط به موضوعی که در بخش دوم پوشش داده شد سؤالاتی را خواهد پرسید.

از آنجایی که اسپکینگ آیلتس بسیار پیچیده است، شایعات زیادی در مورد آن به راه افتاده است. اگر دلیل بی‌اساس بودن این دروغ‌ها را بفهمیم، شانس ما برای گرفتن نمره بیشتر بالا خواهد رفت. در ادامه نکات مهمی در مورد بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس را به‌اتفاق بررسی خواهیم کرد:

فهرست عناوین

1.بخش اسپیکینگ ساده‌ترین بخش آزمون آیلتس

از آنجایی که اغلب ممتحنین رفتار بسیار دوستانه‌ای با داوطلبان دارند، بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس ممکن است بسیار ساده بنظر برسد. در سایر بخش‌های آزمون آیلتس شما باید به تنهایی از عهده سؤالات برآیید، بنابراین ممکن است برای بخش اسپیکینگ کمک بزرگی را در کنار خود احساس کنید. با این وجود، ممتحن مؤظف است قوانین سختی را رعایت کند و باید با عدالت و مساوات با همه داوطلبین رفتار شود. کل داوطلبین براساس معیارهای یکسانی ارزیابی می‌شوند.

نکته: هر چهار بخش آزمون آیلتس از سطح یکسانی پیروی می‌کنند و به یک اندازه سخت هستند اما بسته به مهارت زبانی داوطلب، ممکن است یک بخش از سایر بخش‌ها راحت‌تر بنظر برسد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

شایعات مربوط به آزمون اسپیکینگ آیلتس

2.ارتباط بین نمره بالا در آزمون آیلتس و لهجه بومی

باید به این نکته دقت داشته باشید که به هیچ عنوان لهجه داوطلب در نمره‌دهی آزمون آیلتس لحاظ نمی‌شود. هرچند تلفظ بسیار مهم است و حتماً ارزیابی می‌شود، اما از شما انتظار نمی‌رود که لهجه‌ای همانند لهجه بومیان داشته باشید. در هنگام ارزیابی تلفظ نیز، ممتحنین به تلفظ اصوات فردی، استرس و لحن کلماتی که از دهان داوطلب خارج می‌شود توجه می‌کنند و براساس صحت و یا نادرستی این موارد به آن‌ها امتیاز بالا یا پایین در بخش تلفظ می‌دهند.

با بررسی تلفظ هر کلمه جدیدی که یاد می‌گیرید، می‌توانید مطمئن شوید که تلفظ شما امتیاز بالایی می‌گیرد. می‌توانید برای اینکار از دیکشنری‌های آنلاین استفاده بکنید به این‌صورت که برای شنیدن تلفظ صحیح کلمه باید روی علامت بلندگوی کوچک کلیک کنید.

تمرین دیگری که برای بهبود تلفظ خود می‌توانید انجام دهید تکنیک بلندخوانی است. اگر دوستانی دارید که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا اشتباهات تلفظی شما را در هنگام خواندن متون به شما یادآوری کنند. پس از آنجایی که لهجه فاکتور خنثایی در آزمون آیلتس حساب می‌شود اما تلفظ مهم است، سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید روی تلفظ خود کار کنید.

شایعات مربوط به آزمون اسپیکینگ آیلتس

3.استفاده نکردن از ساختارهای پیچیده‌ در صورت عدم تسلط برآن‌ها

استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده‌ در آزمون آیلتس بسیار حائز اهمیت بوده و امتیاز بالاتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. داوطلبی که در گفتار خود صرفاً از جملات ساده استفاده می‌کند نسبت به داوطلبی که ساختارهای گرامری پیچیده‌تری را در کلام خود بکار می‌گیرد نمره پایین‌تری را از ممتحن دریافت خواهد کرد. ممکن است شما با خود فکر کنید که این کار مشکل است و ممکن است شما را دچار اشتباه کند اما در واقع اگر شما به‌اندازه کافی روی هر ساختار گرامری تمرکز به خرج دهید و جملات متنوعی را با آن بسازید طولی نخواهد کشید که بر آن مسلط خواهید شد.

دقت داشته باشید که تسلط روی ساختار گرامری و جای قرارگیری آن در جمله و همینطور کاربردهای مختلف آن ضروری است در غیر اینصورت شما در استفاده از آن حتماً دچار مشکل خواهید شد و ممکن است در جملات خود از یک ساختار گرامری نادرست استفاده کنید و همین مسأله بر نمره شما تأثیر منفی بگذارد. 

در ادامه چند مورد از ساختارهای دستوری پیچیده را با هم بررسی خواهیم کرد:

Conditional clauses: If I had the chance to study a new subject, it would probably be astronomy.

بندهای مشروط: اگر فرصت مطالعه یک موضوع جدید را داشتم، احتمالاً نجوم (انتخاب من) بود.

.Time clauses: As soon as I take my IELTS exam, I’ll move to Australia

بندهای زمانی: به محض از سرگذراندن در آزمون آیلتس، به استرالیا نقل مکان خواهم کرد.

.Reported speech: My friend said she would help me study for this exam

سخنرانی گزارش شده: دوستم گفت برای مطالعه این امتحان به من کمک خواهد کرد.

.Modal verbs: She might have arrived by now

افعال معین: ممکن است او تا الان رسیده باشد.

همانطور که دیدم استفاده از قواعد گرامری پیشرفته آنقدر هم پیچیده و ترسناک نیست و کافیست هر روز آن‌ها را تمرین کنید تا ملکه ذهن شما شوند. سعی کنید هنگام تمرین،  صدای خود را ضبط کرده و هربار به عقب برگردید و با دقت به جملاتی که تولید می‌کنید گوش دهید. اشتباهات گرامری را که می‌شنوید یادداشت کنید تا بتوانید برای بار بعدی آن‌ها را اصلاح کنید.

نکته: با وجود آنکه تسلط بر ساختارهای گرامری بسیار مهم است و تولید جملات بی‌نقص امتیاز کامل بخش گرامر را برای شما در پی دارد اما فراموش نکنید که استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده حتی اگر چند اشتباه در آن وجود داشته باشد باز بهتر از استفاده صرف از جملات کوتاه و ساده خواهد بود.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

4.ندانستن جواب یک سؤال مساوی است با از دست دادن نمره آن

در آزمون آیلتس دانش شما در پاسخ‌هایی که به سؤالات می‌دهید مورد سنجش قرار نمی‌گیرد بلکه ممتحنین بیشتر به نوع و نحوه بیان شما دقت می‌کنند پس نگران این موضوع نباشید که حتماً جواب‌هایی که به سؤالات می‌دهید باید پایه و اساس علمی داشته باشد درواقع در آزمون آیلتس هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. برای مثال، اگر از شما سؤال شود “سرگرمی نوجوانان در کشور شما چیست؟” و شما واقعاً جواب این سؤال را نمی‌دانید، می توانید توضیح دهید که چرا نمی‌دانید.  مثلاً می‌توانید بگویید:

«راستش چون دیگر نوجوان نیستم و در فضای نوجوانان امروز هم قرار ندارم، پاسخ به این سؤال برای من کمی مشکل است و نمی‌توانم جواب دقیقی به سؤال شما دهم، اما می‌توانم به شما بگویم که چگونه در نوجوانی سرگرم بودم. فکر می‌کنم که سرگرمی‌های نوجوانان امروز در مقایسه با زمانی که خودم نوجوان بودم خیلی تغییر کرده باشد زیرا…”

با این کار به ممتحن ثابت می‌کنید که می‌توانید به راحتی صحبت کنید و هرآنچه را که در ذهنتان می‌گذرد بیان کرده و پاسخ‌های خود را با دانش زبانی که دارید به راحتی توسعه دهید و باید گفت که تنها چیزی که در بخش اسپیکینگ آیلتس و برای ممتحنین اهمیت دارد همین بیان کردن افکار و احساسات با زبانی راحت و بی‌آلایش است.

نکته: پس سعی کنید اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، توضیح دهید که علت چیست و بدانید که در آزمون آیلتس هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد.

5.یادداشت‌برداری برای پاسخ‌ به سؤال بخش 2 اسپیکینگ

معمول است که داوطلبان یک دقیقه وقتی را که پیش از پاسخ‌گویی در اختیار دارند به یادداشت‌برداری اختصاص دهند، اما گاهی اوقات بهترین کار فکر کردن در مورد موضوع است. شما برای آماده شدن فقط یک دقیقه فرصت دارید و اگر این تایم کوتاه را به نوشتن اختصاص دهید ممکن است فرصت فکر کردن به تمام جوانب موردنظر را نداشته باشید. در هر کیوکارت چند ایده مطرح شده که شما باید آن‌ها را به‌طور کامل پوشش دهید، بنابراین باید پاسخ خود را طوری تنظیم کنید که تمامی این ایده‌ها را در جواب خود به‌طور قابل‌قبول و مناسبی بگنجانید.

پس سعی نکنید آن یک دقیقه حیاتی را با نوشتن حیف و میل کنید و حتی‌الامکان تلاش کنید آن را صرف فکر کردن به پاسخ‌های مختصر به هر سؤال فرعی کنید. داشتن یک پاسخ مختصر به شما امکان می‌دهد که با زدن چند مثال و توضیحات کافی مربوط به خودتان در همان موضوع آن را توسعه دهید. اکثر ما آدم‌ها برای صحبت در مورد خودمان هیچ مشکلی نداریم زیرا حوزه‌ایست که به خوبی به آن مسلطیم.

نکته:  پس اختصاص دادن یک دقیقه وقت داده شده به فکر کردن به موضوع کیوکارت جلو روی شما در روز آزمون اسپیکینگ آیلتس از یادداشت‌برداری بسیار ضروری‌تر است.

آموزش تقویت مهارت صحبت کردن در زبان انگلیسی

6.تسلط به ساختارهای مختلف گرامری به عملکرد مطلوب شما کمک خواهد کرد

یکی از چهار  معیار ارزیابی در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس گرامر است و سه معیار دیگر شامل، سلیس رو روان صحبت کردن، انسجام و دایره لغت و تلفظ شما است. همه این موارد اهمیت یکسانی دارند و اگر شما به بخش گرامر مسلط باشید با یقیق یک چهارم نمره نهایی را از آن خود کرده‌اید. اما این کافی نیست و اگر بخواهید نمره کلی خوبی در آزمون بدست بیاورید باید ثابت کنید که از دایره لغت خوبی هم برخوردار هستید. با استفاده از کلمات و واژگان مناسب در کلام خود می‌توانید نمره این بخش را نیز به‌طور کامل بدست بیاورید.

اما به‌خاطر داشته باشید که حتماً باید از واژگان مناسب در موقعیت استفاده کنید تا بتوانید امتیاز کامل واژگان را دریافت کنید. علاوه بر گرامر و لغت تلفظ نیز بسیار مهم است و باید حتماً برای آزمون تمرین زیادی را روی این بخش انجام دهید. در کلام خود باید تلفظ واژگان و استفاده مناسب از لحن و تأکید کلمات را باید رعایت کنید. مورد آخر که تمرین بسیاری می‌طلبد روانی و انسجام سخن است به این معنا که باید آنقدر روی صحبت خود مسلط باشید که بدون تردید افکار خود را بیان کنید و علاوه‌بر آن بتوانید ایده‌هایی را که مطرح می‌کنید به‌طور منسجم و منطقی به همدیگر وصل کنید.

برای انسجام بخشی به کلام خود می‌توانید از کلمات مختلفی در گفتار خود استفاده کرده و با بکار بردن آن‌ها بتوانید به شیوه‌ای سازمان‌یافته گفتار خود را ساختاربندی کنید. در ادامه با تعدادی از این واژگان آشنا می‌شویم:

Firstly, secondly, last but not least

اولا، ثانیاً، آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین

Moreover, furthermore, in addition

علاوه‌براین، بعلاوه، گذشته‌ازاین (هر سه به یک معنی‌اند)

Consequently, therefore, as a result

در نتیجه، بنابراین، نتیجتاً

In order to, so as to, so that

به‌منظور، به‌طوری که، به‌نحوی که

نکته: در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس چهار معیار ارزیابی وجود دارد: (1) دامنه و دقت گرامری، (2) روانی و انسجام، (3) منبع واژگانی و (4) تلفظ.

شایعات مربوط به آزمون اسپیکینگ آیلتس

7.پرهیز از تردید در کلام تأثیر مثبتی در بر خواهد داشت

علاوه بر روان بودن انسجام نیز مهم است (منطقی صحبت کردن). تلاش برای جلوگیری از تردید نکته مهمی است، اما همچنین باید پاسخ خود را منطقی و منظم مطرح کنید. اگر به حرف زدن و صحبت کردن ادامه دهید بدون اینکه خیلی منطقی بنظر برسد، اینطور به نظر می‌آید که شما بر موضوع مورد بحث خود مسلط هستید اما نمی‌توانید ایده‌هایی را که در مورد آن در ذهن دارید به‌طور منسجم و سازمان یافته بیان کنید و درنتیجه برداشت کلی از صحبت‌های شما خوب نخواهد بود.

بااین‌حال، به یاد داشته باشید که برخی تردیدها طبیعی است. قرار نیست بدون نفس گیری یا فکر کردن یکریز صحبت کنید. سعی کنید از برخی از این عبارات در خلال کلام و صحبتتان استفاده کنید تا تردید شما طبیعی‌تر به‌نظر برسد:

… To put it differently

به بیان متفاوت…

.What do you call it…wait a second…I have it right there

اسمش چی بود… یه لحظه صبر کن… نوک زبونمه…

… Well

خوب…

… You see

میبینی…

نکته: تسلط بر کلام (آرام صحبت کردن بدون تردید)  به‌تنهایی کافی نیست. شما باید به‌طور منسجم (منطقی، سازماندهی شده) بتوانید صحبت کنید.

8.پاسخ به سؤالاتی که درک نمی‌شود

ضروری است که درصورت عدم درک یک سؤال از ممتحن بخواهید آن را برای شما تکرار کند یا اینکه آن را جور دیگری از شما بپرسد. برای این منظور می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

?I’m not quite sure I understand what you mean. Can you repeat the question, please

من کاملاً مطمئن نیستم که منظور شما را متوجه شده باشم. ممکنه سوال را تکرار کنید لطفا

?I don’t think I know what you mean. Do you mind repeating the question, please

فکر می‌کنم منظور شما را نمی‌دانم. اشکالی نداره لطفا سوال رو تکرار کنید؟

بهتر است قبل از پاسخ دادن به سؤال، مطمئئن شوید که آن را کامل درک کرده‌اید. اگر این کار را چند بار انجام دهید چون هیچ امتیازی از دست نمی‌دهید، اما اگر ممتحن را مجبور کنید که تک‌تک سؤالات را برای شما تکرار کند، ممکن است این‌طور برداشت شود که شما در درک اسپیکینگ انگلیسی دچار مشکل هستید و بنابراین از شما نمره کسر خواهد شد.

نکته: اگر سوالی را متوجه نشدید، حتماً از ممتحن بخواهید آن را توضیح دهد یا سؤال را تکرار کند.

9.پوشش دهی قسمت‌های مختلف موضوع کیوکارت در بخش 2 اسپیکینگ

در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس، کیوکارتی که به شما داده می‌شود شامل یک موضوع اصلی و 4 موضوع فرعی (بولت پوینت) است. شما باید در مورد همه سؤالات صحبت کنید و زمان تقریباً مساوی را برای هر یک از آنها صرف کنید. اگر چهار سوال در مورد کیو کارت دارید، باید حدود 30 ثانیه برای هر یک از آنها وقت بگذارید و در مجموع دو دقیقه صحبت کنید. باید حتماً برای این بخش تمرین زیادی انجام دهید تا دستتان بیاید که در عرض 30 ثانیه چقدر باید صحبت کنید و کی باید به بولت پوینت بعدی بپردازید.

نکته: شما باید به تمام سوالات بخش 2 پاسخ دهید و زمان مساوی را برای هر سوال صرف کنید.

10.تکرار ایده‌های بخش دوم در بخش سوم

در پارت سوم بخش اسپیکینگ آیلتس ممتحن می‌کوشد با پرسیدن سؤالات انتزاعی در مورد موضوع بخشی دوم توانایی شما را در زمینه‌های عمومی آزمایش می‌کند. باید ثابت کنید که می‌توانید مسائل انتزاعی را به صورت جزئی توصیف کنید، ایده‌ها را مقایسه کرده، آن‌ها را بسط داده و تعمیم دهید و در آخر به یک نتیجه‌گیری منطقی برسید. بنابراین تکرار ایده‌هایی که در بخش دوم مطرح کردید پاسخگوی بخش سوم نخواهد بود.

در اینجا چند عبارت نمونه وجود دارد که می‌توانید در این بخش از آزمون (و قسمت های دیگر) استفاده کنید:

برای بیان نظرات:

…,As far as I’m concerned

تا جایی که به من مربوط می‌شود،…

:What I think is this

آنچه من فکر می‌کنم این است:

…I strongly believe that

بشدت معتقدم که…

,From where I stand

از دیدگاه من…

برای مقایسه و تقابل:

… On the one hand…, on the other hand

از یک طرف… و از طرف دیگر…

…While

در حالی که…

…whereas…

…در حالیکه…

…Both

هر دو…

…,Similarly

به این ترتیب،…

برای نتیجه‌گیری:

…The bottom line is

نکته اصلی این است که…

,In a nutshell

به طور خلاصه،

,All in all

در مجموع،

,To sum up

بخواهم جمع‌بندی کنم،

نکته: پارت سوم از شما می‌خواهد که در مورد مسائل انتزاعی بیشتری با ممتحن صحبت کنید، بنابراین تکرار ایده‌های خود از بخش دوم جوابگوی سؤالات بخش سوم نخواهد بود.

هنگامی که فهمیدید که در آزمون اسپیکینگ آیلتس به چه مواردی اهمیت داده می‌شود و شما چطور باید خود را برای این بخش از آزمون آماده کنید، ابهامات شما در این باره از بین خواهد رفت و می‌توانید به نمره بالاتری در بخش اسپیکینگ دست پیدا کنید. اکنون با خیالی آسوده می‌توانید به‌طور موثرتری برای آزمون آیلتس آماده شوید.

آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:7 استراتژی ضروری برای به حداکثر رساندن نمره آزمون اسپیکینگ آیلتس


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید