IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
15 اصطلاح idioms درباره زمان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
22 آبان 1402

15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان

زمانی که سعی می‌کنید جملات خود را به زبان انگلیسی ایجاد کنید احتمالا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که با آن درگیر می‌شوید مسئله صحبت درباره زمان‌ها است. به طور کلی امروزه در زبان انگلیسی اصطلاحات مختلفی برای صحبت درباره زمان مورداستفاده قرار می‌گیرند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. آشنایی با این چند اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این زمان‌ها استفاده کرده و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این اصطلاحات آشنا شوید و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی را بادقت مطالعه کنید. مطالعه این بخش به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج در این زمینه آشنا شده و از طرف دیگر با ترکیب آن با دانش خود در زمینه گرامر زبان انگلیسی می‌توانید به بهترین شکل ممکن جملات خود را در این زبان ایجاد کنید.

اطلاعات کلی درباره اصطلاحات پیرامون زمان در زبان انگلیسی

پیش از آن‌که بخواهیم به معرفی 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی بپردازیم و توضیحاتی را درباره هریک از این اصطلاحات در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا ابتدا توضیحات کلی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. به طور کلی هر زبانی مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از عبارات و اصطلاحات را دارد که به‌راحتی توسط یک سخنران حرفه‌ای و مسلط قابل درک هستند؛ ولی تجزیه آن برای افرادی که با آن زبان آشنایی کمتری دارند ممکن است کار سخت و دشواری به نظر برسد.

این مسئله در خصوص اصطلاحات پیرامون زبان نیز صدق می‌کند. در بسیاری از موارد شما ممکن است در زبان انگلیسی اصطلاحات و عباراتی را به زبان انگلیسی بشنوید که ترجمه کلمه به کلمه آنها هیچ مفهومی را برای شما ندارد و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شما نتوانید به‌خوبی این مفهوم را درک کنید. به همین علت نیز معمولا بهترین راهکاری که پیش روی شما قرار دارد این است که تلاش کنید تا اصطلاحاتی که در زمینه‌های مختلف وجود دارند را حفظ کرده و آنها را به خاطر بسپارید تا بتوانید بعدها در جملات خود از آنها استفاده کنید.

15 اصطلاح درباره زمان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

یک اصطلاح درباره زمان چیست؟

اصطلاح در واقع یک ضرب‌المثل بسیار رایج در یک زبان است که در فرهنگ یا زبان خود معنا و مفهوم خاصی دارد. با این حال زمانی که شما این عبارت را به اجزای جداگانه آن تقسیم می‌کنید معنای چندانی را به شما منتقل نمی‌کند و همین موضوع نیز در درک مفهوم و معنای آن مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اصطلاحات مربوط به زمان را می‌توان در سناریو‌های مختلفی مورداستفاده قرار داد که از جمله آنها می‌توان به توصیف گذر زمان (زمان برای هیچ‌کس ثابت نمی‌ماند) اشاره کرد.

از طرف دیگر باید بدانید که این 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی دارای کاربردهای دیگری نیز هستند که از جمله آنها می‌توان به ارجاع به یک نقطه خاص در زمان (در ساعت یازدهم) یا برای توصیف رویدادهایی که به‌صورت منظم رخ می‌دهند اشاره کرد. تعجب‌آور نیست که بسیاری از محبوب‌ترین اصطلاحات در مورد زمان، زمان را به‌سرعت توصیف می‌کنند؛ ولی در نهایت اصطلاحات مربوط به زمان گفته‌های خلاقانه‌ای هستند که لحظات یا موقعیت‌های خاص را به‌صورت مجازی مورد بحث قرار می‌دهند.

به این ترتیب شما با معنا و مفهومی که یک اصطلاح پیرامون موضوع زمان دارد آشنا شده و این آمادگی را دارید که در ادامه به معرفی این اصطلاحات بپردازیم و مثال‌هایی را برای هریک از آنها به شما ارائه دهیم.

عبارت Beat the clock

اولین مورد از 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی که قصد داریم در این بخش درباره آن صحبت کنیم اصطلاح محبوب و معروف Beat the clock که امروزه در بسیاری از جملات زبان انگلیسی عامیانه مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. این عبارت در واقع بیانگر موفقیت در کاری قبل از به اتمام رسیدن زمان خواهد بود. مثال زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری مفهوم این عبارت را بیاموزید و از آن استفاده کنید:

In a desperate attempt to beat the clock, I raced to the post office to mail my college application before the final deadline.

در یک تلاش ناامیدانه برای شکست دادن ساعت، به سمت اداره پست دویدم تا درخواست کالج خود را قبل از آخرین مهلت ارسال کنم.

عبارت Turn back the hands of time

Turn back the hands of time معمولا زمانی در جملات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید اقدام به بازگویی یک موضوع کرده، یک صحنه را برای شخصی بازآفرینی کنید یا این‌که بخواهید مفهوم بازگشت به گذشته را بیان کنید. در چنین حالاتی می‌توانید از این عبارت استفاده کنید. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که به چه شکل می‌توانید از این عبارت استفاده کنید:

If I could turn back the hands of time, I would make sure to put on sunscreen before going outside every day.

اگر می‌توانستم عقربه ساعت را به عقب بازگردانم، هر روز قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کردم.

عبارت Once in a blue moon و کاربردهای آن

یکی دیگر از 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی عبارت Once in a blue moon است که زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید بگویید چیزی به ندرت اتفاق می‌افتد. در چنین حالتی می‌توان عبارت Once in a blue moon را استفاده کرد. مثال زیر را مشاهده کنید:

Because of the tight budget, our manager buys donuts for the office once in a blue moon.

به دلیل بودجه کم، مدیر ما یک بار در ماه برای دفتر دونات می‌خرد.

آشنایی با عبارت Kill time

Kill time یکی از رایج‌ترین عباراتی است که امروزه در زبان انگلیسی در خصوص زمان مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. معمولا این عبارت زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید در خصوص شرکت در یک فعالیت نسبتا بی‌هدف یا بیهوده و با هدف سریع‌تر گذراندن زمان را بیان کنید. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که به چه شکل می‌توانید از این عبارت در جملات خود استفاده کنید:

After my flight was delayed an extra hour, I managed to kill time in the airport by perusing the duty-free shops.

بعد از این‌که پروازم یک ساعت بیشتر به تاخیر افتاد، با بررسی مغازه‌های معاف از گمرک موفق شدم در فرودگاه زمان بگذرانم.

زمان های انگلیسی

عبارت A stitch in time saves nine

اگر بخواهیم لیست 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی را بررسی کنیم بدون شک این عبارت را نیز می‌توان در میان پرکاربردترین عبارات در حوزه زمان قرارداد. این عبارت به این معنی است که بار اول یک کار را به‌درستی و کامل انجام دهید تا بعدا مشکل بزرگ‌تری برای شما ایجاد نشود. برای این‌که به شکل بهتری نحوه استفاده از این عبارت و کاربرد آن را بیاموزید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

If I were you, I’d put an extra screw in that wood to make it more secure because a stitch in time saves nine

اگر من جای شما بودم، یک پیچ اضافی در آن چوب قرار می‌دادم تا مطمئن‌تر شوم؛ زیرا کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ابرمقاله اصطلاحات(idiom) زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ابرمقاله اصطلاحات(idiom) زبان انگلیسی _ قسمت دوم

عبارت Time is on my side

این عبارت گاهی اوقات در زبان فارسی نیز مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. اگر بخواهیم معنی عامیانه Time is on my side را بررسی کنیم به این معنا خواهد بود که نگران نباشید که چقدر طول می‌کشد تا یک کار مشخص انجام شود. مثال زیر می‌تواند این موضوع را به شکل بهتری به شما نشان دهد:

We don’t have to make the final decision until next week, so time is on our side.

ما مجبور نیستیم تا هفته آینده تصمیم نهایی را بگیریم؛ بنابراین زمان به نفع ما خواهد بود.

اصطلاح درباره زمان در زبان انگلیسی

آشنایی با عبارت Better late than never

زمانی که به لیست 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی نگاهی می‌اندازیم یک عبارت بسیار پرکاربرد دیگر را نیز مشاهده خواهیم کرد که استفاده از آن نیز در زبان انگلیسی و در زمینه زمان دارای کاربردهای زیادی است. این اصطلاح Better late than never یا همان دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن در زبان فارسی است. این عبارت به این معناست که دیر انجام دادن کاری بهتر از آن است که هرگز آن را انجام ندهید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Misha didn’t arrive until halftime—better late than never!

میشا از نیمه رسید، دیررسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

عبارت In the nick of time

اگر بخواهیم این عبارت را به بهترین شکل ممکن معنا کنیم می‌توان گفت که این عبارت به معنای انجام کاری درست قبل از موعد مقرر خواهد بود. البته باید دقت داشته باشید که این عبارت زمانی که قصد دارید بگویید بدون وقت گذاشتن یک کاری را انجام داده‌اید نیز مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

I stayed up all night, but I was able to finish my history class essay in the nick of time.

من تمام شب را بیدار ماندم؛ ولی توانستم انشای کلاس تاریخ خود را در زمان کوتاهی تمام کنم.

عبارت Crack of dawn و کاربردهای آن

این اصطلاح یکی دیگر از چند اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی است که امروزه در صحبت‌های عامیانه به زبان انگلیسی به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. معنی دقیق آن سپیده دم یا همان صبح زود است. پس زمانی که قصد دارید بگویید در صبح زود یک کار مشخص را انجام داده‌اید می‌توانید از این عبارت استفاده کنید. مثال زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری نحوه استفاده از این عبارت را بیاموزید:

Kyle is always up at the crack of dawn; Amanda is more of a night owl and likes to sleep in.

کایل همیشه سپیده دم بیدار می‌شود. آماندا بیشتر شبیه به جغذ شب است و دوست دارد در سپیده دم بخوابد.

عبارت Only time will tell

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با برخی از عبارات رایجی که امروزه در زبان انگلیسی در خصوص زمان مورداستفاده قرار می‌گیرند آشنا شده و از این عبارات و اصطلاحات استفاده کنید. باید بدانید که Only time will tell یکی از پرکاربردترین این اصطلاحات به شمار می‌آید. اگر بخواهیم معنی این عبارت را بیان کنیم می‌توان گفت بیانگر این موضوع است که حقیقت یا پاسخ در آینده مشخص خواهد شد و هنوز برای همه قابل تشخیص نیست.

برای این‌که شکل بهتری نحوه استفاده از این اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی را بیاموزید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

Only time will tell whether Jamie made the right choice in leaving their job.

فقط زمان نشان خواهد داد که آیا جیمی در ترک شغل خود انتخاب درستی داشته است یا خیر؟

عبارت Too much time on my hands

به طور کلی این عبارت زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید بگویید وقت آزاد بیش از حدی دارید بدون این‌که کار خاصی را در این زمان انجام دهید. این عبارت بیشتر در خصوص افرادی به کار می‌رود که در طول روز کار خاصی ندارند و معمولا زمان زیادی را نیز تلف می‌کنند. مثال زیر را مشاهده کنید تا بتوانید به شکل بهتری نحوه استفاده از این عبارت را بیاموزید:

Since she retired, she’s had too much time on her hands and spends most of her days watching old movies.

از زمانی که بازنشسته شده است وقت زیادی در اختیار دارد و بیشتر روزهایش را صرف تماشای فیلم‌های قدیمی می‌کند.

آشنایی با اصطلاح A whale of a time

اگر نگاهی به لیست 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی بیندازیم معمولا عبارات و اصطلاحات مختلفی را مشاهده می‌کنیم که هریک دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. یکی از محبوب‌ترین این عبارات در زبان انگلیسی عبارت A whale of a time است که به معنی لذت بردن خیلی زیاد از خود است. در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم تا بگوییم دقیقا به چه شکل می‌توانید در جملات خود از این اصطلاح و عبارت استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید:

To celebrate my birthday, we went to a karaoke bar last night and had a whale of a time.

برای جشن تولدم، دیشب به کارائوئکه بار رفتیم و زمان زیادی را از خود لذت بردیم.

آشنایی با عبارت Living on borrowed time

این عبارت زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید بگویید از نقطه‌ای که ممکن بود به‌راحتی در آن مرده باشید زندگی خود را ادامه داده‌اید. این عبارت یکی از رایج‌ترین عباراتی است که در صحبت‌های افرادی که به زبان عامیانه به انگلیسی صحبت می‌کنند مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. در ادامه مثالی را در این خصوص برای شما آورده‌ایم:

Ever since his 101st birthday, he feels like he’s living on borrowed time.

از زمان تولد 101 سالگیش احساس می‌کند که با زمان قرضی زندگی می‌کند.

اصطلاح درباره زمان در انگلیسی

آشنایی با عبارت All in good time

گاهی اوقات ممکن است شما هم به یک چیز خاص ایمان داشته باشید و قصد داشته باشید این ایمان خود را به بهترین شکل ممکن بیان کنید. عبارت All in good time یکی از چند اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی است که شما می‌توانید برای این بیان این موضوع از آن استفاده کنید. این عبارت به این معنی است که چیزی که مورد آرزو یا امید بود، در نهایت پس از گذشت مدت زمانی معین اتفاق خواهد افتاد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

Be patient! You’ll get your exam score all in good time.

صبور باش! شما نمره امتحان خود را به موقع دریافت خواهید کرد.

عبارت Time is of the essence و کاربردهای آن

معمولا زمانی از این عبارت در زبان انگلیسی عامیانه استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید بگویید زمان محدود است و ضرب الاجلی که به شما داده شده است را باید رعایت کنید. در واقع زمانی می‌توانید از این عبارت استفاده کنید که قصد داشته باشید بگویید انجام کاری در زمان خود و به موقع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

To keep our customers happy, you need to fulfill the orders and remember that time is of the essence!

برای راضی نگه داشتن مشتریان خود باید سفارشات را به موقع انجام دهید و به یاد داشته باشید که زمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره 15 اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

استفاده از اصطلاحات درباره زمان در زبان انگلیسی چقدر مهم است؟

استفاده از این عبارات و اصطلاحات از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید در یک جمله کوتاه مفهوم بسیار گسترده‌ای را منتقل کنید.

آیا این اصطلاحات تنها در خصوص زمان در زبان انگلیسی کاربرد دارند؟

خیر بسیاری از اصطلاحات و عبارات هستند که دارای کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله زمان، آب و هوا و … وجود دارند.

سخن پایانی

استفاده از اصطلاح (Idioms) درباره زمان در زبان انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن مهارت‌های گفتگوی خود را تقویت کرده و نتایج مطلوبی را نیز دریافت کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز استفاده کنید. موسسه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن بهترین نتایج را در یادگیری زبان انگلیسی دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب Oxford Idioms & Phrasal Verbs

بیشتر بخوانید: 15 عبارت زبان انگلیسی برای بیان احساسات

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. فاطمه
    4 آذر 1402
    پاسخ دادن

    من برای دخترم 11 ساله هست کلاس زبان میخوام کجا مراجعه کنم ؟ هزینه های ثبت نام چقدر است /

    • ایرانمهر
      4 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید فرزندتان در دوره آموزشی زبان انگلیسی برای کودکان ثبت نام نمایید و نیز جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعبه سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. فرهاد بهرامی
    23 آبان 1402
    پاسخ دادن

    مقاله خوبی بود , شما سوپروایزر هم میخواین من آمادگیشو دارم راهنمایی می کنید به کجا مراجعه کنم؟

    • ایرانمهر
      23 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما , بله جهت همکاری با مجموعه فرم جذب سوپروایزر اداری /آموزشی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/recruitment-of-supervisors/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید