IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری زبان با توییتر
امتیاز کاربران: 4.5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 اردیبهشت 1398

یادگیری زبان با توییتر

توییتر.

این نام در ایران و تمام کشورهای جهان به اندازه کافی شناخته شده است.

اما خیلی‌ها نمی‌دانند توییتر به جز سیل توییت‌های اعتراضی و غم‌انگیز می‌تواند فایده‌های دیگری هم داشته باشد.

زمانی فیسبوک مهم‌ترین و پربازدیدترین شبکه اجتماعی بود. اما این روزها شاید حس کنید به چک کردن و سرزدن به توییتر معتاد شدید و به خودتان می‌آیید و می‌بینید هر زمان که می‌توانید در حال چک کردن توییتر هستید.

اگر در سال‌های اخیر با این شبکه اجتماعی کار کرده باشید، می‌دانید که توییتر می‌تواند کارهای غیرقابل تصوری انجام بدهد. توییتر می‌تواند دنیا را تغییر بدهد.

اشتباه نکنید، توییتر یکی از ابزاری است که زبان‌آموزان می‌توانند در هر جایی از جهان که هستند برای یادگیری زبان و پیشرفت مهارت‌های زبانشان از آن استفاده کنند.

در این مقاله می‌خواهیم تکنیک‌ها و روش‌هایی را به شما بگوییم که زبان‌آموزانی مثل شما می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا بیشترین استفاده و بهره را از این پلتفرم ببرند.

پس آماده باشید تا توییت‌ها و جمله‌های ساده را به یک کلاس درس واقعی تبدیل کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چه چیزی باعث می‌شود توییتر ابزاری عالی برای یادگیری یک زبان باشد؟

مهم‌ترین ویژگی آن این است که همه چیز در آن کوتاه و مختصر است.

اگر یادتان باشد، نوشتن جملات و کلمات در توییتر محدودیت داشت و فقط می‌توانستید جملات یا عباراتی بنویسید که 140 کاراکتر داشتند. به همین دلیل این پلتفرم به طور مجازی و غیرمستقیم برای زبان‌آموزان ساخته شده است. حتی وقتی در سال 2017، تعداد کاراکترها به 280 رسید، به گفته مدیر اجرایی توییتر یعنی «جک دارسی» (Jack Dorsey)، طول متوسط توییت‌های کاربران همان اندازه باقی مانده است.

توییتر به اندازه‌ای مختصر و ساده است که زبان‌آموزان می‌توانند برای یادگیری و تمرین مهارت‌های مختلف از این توییت‌ها استفاده کنند. ماهیت مختصر و مفید بودن جملات و عباراتی که کاربران تایپ می‌کنند باعث می‌شود محتوا به راحتی قابل درک و هضم باشد. این جملات به گونه‌ای نوشته می‌شوند که با کم‌ترین تعداد کلمات، بیشترین میزان اطلاعات را منتقل کنند. با خواندن توییت‌های دیگران می‌توانید به اندازه کافی با واژگان و عبارات کاربردی در زبان‌های خارجی آشنا شوید و از آن‌ها در نوشته‌ها و مکالمات خودتان استفاده کنید.

همه آنجا هستند

حتما همه شما در یکی از وبسایت‌های آموزش زبان ثبت‌نام کرده‌اید. به احتمال خیلی زیاد این وبسایت‌ها در توییتر هم حساب کاربری دارند و محتوایی که در توییتر بارگذاری می‌کنند، بسیار متفاوت از محتوایی است که در وبسایت آپلود می‌کنند. مدرسان زبان و بلاگرهای ویدیویی که هدفشان آموزش زبان است و در وبسایت‌هایی مثل یوتیوب فعال هستند هم احتمالا در توییتر صفحات شخصی یا عمومی خودشان را دارند. حتی ممکن است در توییتر محتوایی کاملا منحصربه‌فرد آپلود کنند که در وبسایت‌هایشان دیده نمی‌شود. همه، از بومیان عادی گرفته تا شخصیت‌های برجسته و مشهور در توییتر هستند و خیلی راحت و با لمس یک دکمه می‌توان آن‌ها را دنبال یا «follow» کرد.

اگر بخواهید با توییتر زبان یاد بگیرید یا مهارت‌هایی را که دارید تقویت کنید، هیچوقت منابع و محتوای مورد نظرتان تمام نمی‌شود. تقریبا تمام کاربران این شبکه اجتماعی هرروز توییت می‌کنند. کاربران فعال چند بار در روز توییت می‌کنند. چیزی که با آن روبرو می‌شوید، محتوایی معتبر است که منعکس‌کننده نحوه استفاده بومیان از زبانشان است. اغلب نحوه توییت کردن و جمله‌بندی کاربران در توییتر نشان می‌دهد در دنیای واقعی چطور صحبت می‌کنند.

به علاوه، با خواندن توییتر محتوایی را دریافت می‌کنید که با اخبار و موضوعات داغ روز مرتبط هستند.

یادگیری زبان با توییتر

چندرسانه‌ای است

آنچه که در توییتر به عنوان یک پدیده مبتنی بر متن آغاز شد، به حوزه‌ای چندرسانه‌ای تبدیل شد. توییتر دیگر فقط جایی برای نوشتن و تایپ کردن افکارتان نیست. می‌توانید عکس، GIF، پادکست یا ویدیو هم آپلود کنید. با توییتر می‌توانید هر نوع محتوایی را از هر جایی در اینترنت پیدا کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

اگر کاربران خوبی را دنبال کنید، محتوای غنی و فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند که آرزوی هر زبان‌آموزی است. در توییتر، می‌توانید بهترین‌های جهان را کنار هم داشته باشید. جذاب‌ترین داستان‌هایی را در اختیار دارید که توسط جامعه بزرگی از کاربران تهیه شده است؛ داستان‌هایی که به هر زبانی که بخواهید می‌توانید بخوانید.

شش استراتژی استفاده از توییتر برای زبان‌آموزان بلندپرواز

  1. حساب‌های کاربری مناسب را دنبال کنید

اول از همه، با توجه به هدفی که الان برای استفاده از توییتر دارید، بهترین کار این است که حساب‌های کاربری‌ای را دنبال کنید که به طور تخصصی با هدف آموزش زبان ایجاد شده‌اند. اینکه در توییترتان و در صفحه اصلی توییت‌هایی به زبان مادری‌تان ببینید یا اخبار ورزشی را دنبال کنید و در بین آن‌ها هم هر از گاهی توییت‌های یادگیری زبان را ببینید، اصلا به یادگیری زبان کمک نمی‌کند.

با توجه به چیزی که در بالا گفتیم، بعضی از حساب‌های کاربری که می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید به شرح زیر است:

حساب کاربری بومیان

فرقی نمی‌کند در حال یادگیری چه زبانی باشید؛ اسپانیایی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی یا هر زبان دیگر. در توییتر می‌توانید حساب‌های کاربری بی‌شماری پیدا کنید که بومیان این زبان‌ها صاحبان آن‌ها هستند و می‌توانید از توییت‌های آن‌ها برای یادگیری زبان استفاده کنید. این مسئله واقعا خیلی سخت نیست. می‌توانید چند حساب کاربری را که فکر می‌کنید جذاب هستند و مطالب خوبی می‌گذارند، دنبال کنید. اگر بعد از مدتی فکر کردید مطالب این صفحه‌ها برایتان جذاب یا مفید نیستند، می‌توانید آن‌ها را از فهرست کسانی که دنبال می‌کنید حذف یا به اصطلاح امروزی‌ها unfollow کنید و افراد دیگری را دنبال کنید. به احتمال زیاد برای دنبال کردن افراد بومی‌زبانی که محتوای باارزش و آموزشی می‌گذارند، با محدودیت مواجه نمی‌شوید.

حساب‌های کاربری مرتبط با آموزش زبان

همانطور که گفتم، همه در توییتر عضو هستند. البته بهتر است بگوییم «تقریبا» همه! بنابراین می‌توانید به راحتی حساب‌های کاربری بلاگرهای معروف در حوزه آموزش زبان، چندزبانه‌ها، مدرسین، مربیان، وبسایت‌های تبادل زبانی و کسانی را که عاشق یادگیری زبان هستند، پیدا کنید. توییت‌های این افراد معدن طلای یادگیری زبان است.

تمرین مهارت های زبانی

حساب‌های کاربری مرتبط با علایقتان، اما به زبان مقصد

فرض کنیم عاشق غذاخوردن و آشپزی هستید. می‌توانید یک شکموی با انگیزه باشید که به دنبال یادگیری زبان هم هست. این دو مسئله دست به دست هم می‌دهند تا عشق به غذا و عشق به زبان شما را به سمت حساب‌های کاربری‌ای هدایت کند تا بتوانید با ترکیب این دو مورد، زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید. اگر عاشق خودرو هستید و می‌خواهید زبان آلمانی را هم یاد بگیرید، حساب‌های کاربری مناسب را دنبال کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

حساب کاربری طنز به زبان مقصد

طنز یکی از قدرتمندترین ابزار یادگیری زبان است. بنابراین اگر می‌توانید حساب‌های کاربری بامزه‌ای پیدا کنید که به زبان مقصد نوشته می‌شوند، به آن‌ها بچسبید. این حساب‌های کاربری نه تنها به شما اجازه می‌دهند به جملات و نقل‌قول‌های به یاد ماندنی، کنایه‌ها و بذله‌گویی‌های بامزه دسترسی داشته باشید، بلکه ویدیوهای خنده‌داری را در اختیارتان قرار می‌دهند که زبان مقصد را با روشی معتبر به شما آموزش می‌دهند.

برای اینکه این حساب‌های کاربری را پیدا کنید، کافی است در گوگل جستجو کنید. برای مثال، می‌توانید حساب کاربری کمدین‌های حرفه‌ای را که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کنند، پیدا کنید. وقتی حساب‌های کاربری را دنبال می‌کنید و روزانه در معرض کلمات و عبارات مختلف قرار می‌گیرید، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید.

  1. از «جستجوی پیشرفته» استفاده کنید

لپ‌تاپتان را بردارید و از «جستجوی پیشرفته» (Advanced Search) توییتر استفاده کنید.

می‌توانید از «جستجوی عادی» (Regular Search) توییتر به این قسمت دسترسی پیدا کنید.

روی «جستجوی پیشرفته» کلیک کنید و بعد از آن به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که می‌توانید خیلی دقیق‌تر و بهتر چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید. یکی از بهترین فیلترهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، انتخاب زبانی است که می‌خواهید یاد بگیرید. این گزینه با عنوان «written in» مشخص شده است که شما را مستقیما به اکانت‌هایی هدایت می‌کند که به زبان مورد نظر شما نوشته شده است.

اگر می‌خواهید عبارت یا اصطلاح خاصی را جستجو کنید، می‌توانید از علامت نقل قول “” استفاده کنید تا مثال‌ها و عباراتی را به شما نمایش بدهد که دقیقا مشابه مطلب مورد نظر شماست و دیگران هم از آن استفاده کردند.

  1. زبان توییتر را عوض کنید

در کنار جستجوی توییت‌ها به زبان مورد نظرتان، کار دیگری که می‌توانید برای تقویت زبان انجام بدهید، این است که در قسمت تنظیمات توییتر، زبان آن را تغییر بدهید. با این کار، رابط کاربری توییتر با زبان مورد نظر شما نمایش داده می‌شود.

برای این کار هم باید از لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

. در گوگل هشتگ‌های مطرح در کشور مورد نظرتان را جستجو کنید

می‌توانید از گوگل برای پیدا کردن هشتگ‌های داغ روز در کشور یا کشورهایی که زبان مورد نظرتان در آن صحبت می‌شود، استفاده کنید. اگر در حال یادگیری زبان ایتالیایی هستید، عبارت “trending hashtags in Italy” را جستجو کنید و موضوعات مهم و اصلی که در این کشور در جریان است، نتیجه جستجوی شما خواهد بود.

استفاده از هشتگ‌های روز باعث می‌شود بفهمید بومیان هر زبانی چطور درباره آن موضوع توییت می‌کنند. بدون شک علاوه بر توییت‌ها و جملات کوتاه، ویدیوها و مقاله‌های مرتبط را هم می‌توانید ببینید و بخوانید. این استراتژی باعث می‌شود بیش از آنچه که فکرش را بکنید محتوا برای خواندن داشته باشید.

  1. دنبال توییت‌هایی بگردید که درباره درس‌های زبان هستند

بسیار خوب، حالا حساب‌های کاربری مفیدی دارید که توییت‌هایی به زبان مقصد شما را می‌نویسند. حالا باید چه کار کنید؟

توییت‌ها را بلند بخوانید

ممکن است به نظر عجیب بیاید، اما فقط با خواندن توییت‌ها با چشمتان، نمی‌توانید زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید. باید توییت‌ها را با صدای بلند بخوانید تا دهان و زبانتان به صداها و کلمات آشنا شوند. توییت‌ها را بارها و بارها با صدای بلند بخوانید. مزایای خواندن توییت‌ها با صدای بلند به جای روخوانی کردن این است که باعث می‌شوند توییت‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند. بومیان معمولا همانطور که حرف می‌زنند، توییت می‌کنند؛ بنابراین اگر با صدای بلند تمرین کنید، می‌توانید بیشتر و بیشتر به زبان گفتار نزدیک شوید.

معنی توییت‌ها را بفهمید

این کار خیلی سرگرم‌کننده است. به جمله‌ای نگاه می‌کنید که برای شما یک زبان خارجی است، بنابراین چطور می‌خواهید بفهمید معنی آن چیست؟ ممکن است به کمی کمک نیاز داشته باشید، اما با این کار دایره لغاتتان منفجر می‌شود. توییت را کپی کنید و از موتور ترجمه گوگل بخواهید آن را برایتان ترجمه کند. بهترین کار این است که فقط چند کلمه را ترجمه کنید و بقیه معنی را حدس بزنید. این کار باعث می‌شود مهارت‌های خواندن و درک مطلبتان تقویت شود و همانطور که می‌دانید این مهارت در یادگیری زبان خیلی مهم است.

از ایموجی‌هایی که در توییت‌ها نوشته شده کمک بگیرید تا حدس بزنید معنی توییت چیست. اگر همراه با متن، ویدیویی هم بارگذاری شده است، اول ویدیو را ببینید تا بتوانید بفهمید متن توییت درباره چیست. وقتی بتوانید از هر کاری جنبه سرگرمی و بازی آن را بیرون بکشید، یادگیری زبان سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود.

درباره ترجمه دقیق و واضح جملات نگران نباشید. مسئله‌ای که مهم است این است که در حال کار کردن و سر و کله زدن با زبان هستید و بیشتر و بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

گرامر و ساختار جملات را مطالعه کنید

توییت‌ها فقط برای یادگیری واژگان مناسب نیستند، بلکه راهی عالی برای یادگیری و آشنایی با گرامر و ساختارهای دستوری هم هستند. قوانین گرامری و ساختارها می‌توانند به ما بگویند جملات چطور ساخته شده‌اند. از آنجایی که برای نوشتن توییت در توییتر با محدودیت روبرو هستید، معمولا جمله‌های کوتاه و ساده‌ای را می‌بینید که به راحتی می‌توان معنی آن‌ها را فهمید.

با این‌حال، باز هم به این دلیل که برای نوشتن جملات در توییتر باید تعداد محدودی از کلمات را به کار ببرید، کاربران سعی می‌کنند راه‌هایی را پیدا کنند که با کمترین تعداد کلمات بیشترین اطلاعات را منتقل کنند. بنابراین حتی اگر جملات کوتاه باشند، هنوز می‌توانند معنی و مفهوم غنی و کاملی داشته باشند.

در توییتر شانس این را دارید که جملات پیچیده، مرکب و عبارت‌های مختلف را ببینید. جملات و عبارات پیچیده‌تر را می‌توانید در توییت‌هایی پیدا کنید که به 280 کاراکتر نزدیک می‌شوند.

اگر کاربری تفکر یا سخنی را در چند توییت پخش کند، احتمال اینکه با افکار و جملات پیچیده‌تری مواجه شوید، بیشتر می‌شود. توییت‌هایی که به شکل رشته‌ای و ادامه‌دار در توییتر می‌بینید، برای زبان‌آموزان سطح متوسطه و پیشرفته مناسب‌تر است.

مطالعه توییت‌ها راهی عالی برای این است که بفهمید کلمه‌ها چطور به هم مربوط می‌شوند و همدیگر را پشتیبانی می‌کنند. کلمه‌ها در ذهنتان ثبت می‌شوند چون خشک و خالی آن‌ها را یاد نگرفتید و به عنوان بخشی از یک توییت معنی‌دار آموزش داده شده‌اند.

یادگیری زبان با توییتر

دیالوگ‌ها، مکالمات و بحث‌ها را دنبال کنید

گاهی اوقات، بعضی توییت‌ها پربازدید می‌شوند یا به بحث و جدل بین کاربران می‌رسند. این توییت‌ها نه تنها چندین بار بازنشر می‌شوند، بلکه به آن‌ها جواب هم داده می‌شود. مکالمات احساسی، سرشار از کلمه و متن هستند که گنج حاضر و آماده‌ای برای زبان‌آموزان است. اگر فکر می‌کنید از یک توییت می‌توانید مطالب زیادی یاد بگیرید، تصور کنید از مجموعه‌ای از توییت‌ها که درباره یک موضوع خاص است و افراد مختلفی در آن دخیل هستند چقدر می‌توانید مطلب یاد بگیرید.

همزمان با اینکه می‌فهمید هر توییت و جواب‌هایی که به آن داده می‌شود، چه معنی و مفهومی دارد، کم کم حس می‌کنید در حال خواندن داستان هستید.

وقتی به دنبال هشتگ‌های داغ و عبارت خاصی هستید، در واقع از نظر احساسی به دنبال یک داستان و یک دیالوگ طولانی می‌گردید. سیاست و مذهب دو مورد از داغ‌ترین موضوعاتی است که می‌توانید این بحث‌ها و دیالوگ‌های جذاب را در آن‌ها ببینید و دنبال کنید. همچنین دنبال کردن این موضوعات باعث می‌شود اصطلاحات و عبارات کوچه خیابانی را هم یاد بگیرید. فقط این نکته یادتان باشد که چون همه نوع محتوا و تعاملی در توییتر وجود دارد، ممکن است لازم باشد تنظیمات حساب کاربری توییترتان را به نحوی تنظیم کنید که هر چیزی را نبینید و هر کسی نتواند با شما ارتباط برقرار کند.

  1. بیشتر به زبان مقصد توییت کنید

تنها فکری که ممکن است شما را از توییت کردن به زبان دومتان باز دارد این است که «اگر اشتباه بنویسم چی؟ بعد همه به من می‌خندند!»

اصلا چنین چیزی نیست. بومیان هر زبانی خیلی کم به گرامر شما اهمیت می‌دهند، آن‌ها فرض را بر این می‌گذارند که شما هم مثل آن‌ها بومی هستید. خوانندگان و کاربران توییتر بیشتر به این مسئله توجه می‌کنند که می‌خواهید چه منظوری را به آن‌ها منتقل کنید. به علاوه، اگر از حساب کاربری تخصصی برای یک زبان دوم استفاده می‌کنید، می‌توانید حساب کاربری‌تان را ناشناس باقی بگذارید و همین مسئله می‌تواند اعتماد به نفستان را بالا ببرد و به شما کمک کند.

یادگیری زبان با توییتر

برای استفاده از توییتر برای یادگیری زبان، خودتان را موظف کنید حداقل سه بار در روز توییت کنید.

لازم نیست جملات طولانی و پیچیده بنویسید. با اصطلاحات و جملات کوتاه‌تر شروع کنید. اگر ویدیویی خنده‌دار پیدا کردید، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و فقط بالای آن و به زبان مورد نظرتان بنویسید “!This is funny”.

اگر دلتان خواست می‌توانید از دیگران سوال بپرسید. اگر با جمله‌ای موافق هستید، بگویید “Agree!”. یک مکالمه دوستانه را شروع کنید. از کسی حمایت کنید. توییت‌های شما حتما نباید کاملا دقیق و عالی باشد، فقط کافی است توییت کنید.

همین!


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:نکاتی برای یادگیری زبان با روش‌های سرگرم‌کننده  – قسمت اول

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید