IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نکاتی برای یادگیری زبان با روش‌های سرگرم‌کننده  – قسمت اول
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 خرداد 1398

نکاتی برای یادگیری زبان با روش‌های سرگرم‌کننده  – قسمت اول

هیچ‌کس تا به حال نگفته «می‌خوام کمتر خوش بگذرونم!»

دلیل خوبی برای این حرف وجود دارد.

چه کسی می‌تواند در برابر تفریح و خوش‌گذرانی مقاومت کند؟

وقتی صحبت از یادگیری زبان باشد، سرگرم بودن و خوش گذراندن در حین یادگیری، همانقدر که برای روح و روانتان مفید است، روی یادگیری و آموزش هم تاثیر می‌گذارد.

بعد از همه این‌ها، هر چقدر مطالعه و یادگیری زبان سرگرم‌کننده‌تر باشد، میل و اشتیاقتان برای یادگیری بیشتر می‌شود و زمانی که برای یادگیری صرف می‌کنید هم بیشتر خواهد بود.

راه‌های جذاب زیادی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها زبان یاد بگیرید و اگر بدانید کجاها باید دنبال آن‌ها بگردید، راه روشنی پیش رویتان است. یکی از جاهایی که می‌توانید هزاران فرصت تمرین و یادگیری جذاب را پیدا کنید، اینترنت است.

تمرین و یادگیری زبان‌های مختلف به صورت آنلاین این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا انواع تمرین‌هایی را که از آن‌ها لذت می‌برید پیدا کنید و زمانی که از آن‌ها خسته شدید، موارد دیگر را انتخاب کنید. تمرین‌های آنلاین معمولا اینتراکتیو و تعاملی هستند. درگیر شدن با یک زبان به روش اینتراکتیو خیلی سرگرم‌کننده‌تر از یادگیری غیرمستقیم و غیرفعال از یک کتاب درسی یا ابزارهای سنتی دیگر است.

پس لپ‌تاپتان را بردارید و یادگیری فعال و اینتراکتیو را با 14 روش باحال و سرگرم‌کننده که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم شروع کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چطور می‌توانید تمرین و یادگیری زبان را به فرآیندی سرگرم‌کننده تبدیل کنید؟

اولین و مهم‌ترین نکته این است که فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. صرف اینکه فرد دیگری فکر می‌کند انجام کاری سرگرم‌کننده است، به این معنی نیست که آن کار برای شما هم سرگرم‌کننده است. فعالیت‌های مختلف را امتحان کنید تا بالاخره راهی را پیدا کنید که برای شما جذاب‌تر است و بهتر می‌توانید زبان یاد بگیرید.

همچنین مهم است فعالیت‌ها و راه‌های تمرین کردنتان را تغییر بدهید. انجام مداوم کاری می‌تواند بعد از گذشت مدتی دیگر سرگرم‌کننده نباشد و خسته‌کننده شود. نمی‌بینید کسی هر روز یک مدل غذا بخورد یا یک لباس بپوشد، نه؟ این که فعالیت‌ها و روش‌های یادگیری را تغییر بدهید خیلی مهم است. اگر این کار را انجام بدهید، احتمال اینکه خسته شوید و یادگیری را رها کنید خیلی کمتر می‌شود. به علاوه، استفاده از فعالیت‌های مختلف باعث می‌شود تمام ابعاد و جنبه‌های یادگیری زبان را پوشش بدهید و چیزی از قلم نیافتد.

در نهایت، وقتی بعد از مدتی از انجام کاری لذت نبردید و دیگر برایتان سرگرم‌کننده نبود، آن را عوض کنید. حتی فعالیت‌هایی که در ابتدا عاشقشان بودید و از انجام آن‌ها لذت می‌بردید، بعد از مدتی می‌توانند خسته‌کننده و حوصله‌سربر باشند. نترسید و حتی لحظه‌ای هم شک نکنید؛ وقتی از انجام کاری خسته شدید، آن را رها کنید. فعالیت‌های جذاب زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا فرآیند یادگیری را مفید و سرگرم‌کننده نگه دارید.

نکاتی برای یادگیری زبان با روشهای سرگرم کننده

راه‌های سرگرم‌کننده برای یادگیری و تمرین زبان به صورت آنلاین

اینستاگرام

اگر شما هم اهل شبکه‌های اجتماعی هستید، هیچ راهی بهتر، راحت‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از اینستاگرام برای یادگیری زبان نیست.

برای استفاده از اینستاگرام برای یادگیری زبان، می‌توانید حساب کاربری جداگانه‌ای بسازید و فقط در آن پست‌هایی به زبان مقصد بگذارید. با گذشت زمان، ممکن است فالوورهایی پیدا کنید که به زبان مورد نظر شما حرف می‌زنند. شما هم آن‌ها را دنبال کنید یا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا یادگیری زبان بهتر و سریع‌تر اتفاق بیافتد.

در حالی که می‌توانید یک حساب کاربری جدید بسازید و با آن زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید، استفاده از حساب کاربری شخصی و اصلی‌تان راهی هوشمندانه است که می‌توانید هرروز و هر لحظه بدون اینکه زمان خاصی را برای یادگیری کنار بگذارید، زبان یاد بگیرید. کافی است تعدادی از کاربران اینستاگرام را که به زبان مورد نظرتان صحبت می‌کنند دنبال کنید. وقتی برای سرگرمی اینستاگرامتان را چک می‌کنید، می‌توانید متون به زبان مقصد را بخوانید و فقط با روخوانی کردن آن‌ها لغات و گرامر یاد بگیرید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از اینستاگرام برای یادگیری و تمرین مهارت‌های زبان این است که اینستاگرام متون کوتاه و ویژگی‌های بصری زیادی دارد. هیچوقت از خواندن مطالب آن خسته نمی‌شوید، چون همه چیز کوتاه، واضح و جذاب است.

اینکه چه کسانی را دنبال کنید کاملا به نظر و علاقه خودتان بستگی دارد. برای مثال، زبان‌آموزان مبتدی ممکن است حساب‌های کاربری را دنبال کنند که به طور ویژه برای زبان‌آموزان طراحی شده‌اند. برای اینکه یکی از این حساب‌ها را پیدا کنید، از هشتگ‌های موجود مثل #learnArabic، #learnChinese، #learnFrench و هشتگ‌های مشابه استفاده کنید. اگر عاشق غذا هستید، می‌توانید با #recipes به زبان مورد نظرتان حساب‌های کاربری مرتبط با غذا را پیدا کنید (#صفات، #recetas و غیره). عاشق تلویزیون نگاه کردن و فیلم دیدن هستید؟ بازیگران و ستاره‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید تا درباره سبک‌های زندگی بین‌المللی سلبریتی‌ها بیشتر بدانید و با ماهیت جهانی پست‌هایی که میلیون‌ها بازدیدکننده دارند، آشنا شوید و همزمان مهارت‌های زبانتان را هم تقویت کنید.

اگر طرفدار شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید از فیسبوک و توییتر هم برای یادگیری زبان استفاده کنید. اگر نمی‌توانید از Pinterest و LinkedIn به اندازه کافی بهره ببرید، می‌توانید محتوای معتبر زبان را در شبکه‌های شناخته‌شده دیگر هم پیدا کنید.

نکاتی برای یادگیری زبان

یک شریک تبادل زبانی پیدا کنید

پیدا کردن یک شریک زبانی، راهی لذت‌بخش برای یادگیری و تقویت مهارت‌های مکالمه است و البته که می‌توانید دوستان جدیدی هم پیدا کنید.

ایده‌ای که در پشت داستان شرکای تبادل زبانی وجود دارد این است که دوستتان به شما اجازه می‌دهد به زبان مورد نظرتان که در واقع زبان مادری او هم هست تمرین کنید. در تبادل زبانی، شما به دوستتان فرصت این را می‌دهید تا به زبان مادری شما تمرین کند. این کار نه تنها باعث می‌شود مهارت‌های زبانی‌تان تقویت شود، بلکه کمک می‌کند با بومیان ارتباط برقرار کنید که این ارتباطات منبع بی‌نظیری برای کسب اطلاعات درباره فرهنگ و زبان است.

به علاوه، پیدا کردن دوستان جدید همیشه سرگرم‌کننده و جذاب است! می‌توانید با آن‌ها درباره هر چیزی که دوست دارید صحبت کنید، بنابراین تمرین مهارت‌های زبان می‌تواند به اندازه صحبت کردن با یک دوست قدیمی یا جدید، سرگرم‌کننده باشد.

ممکن است کسی را داشته باشید که با او به زبان مورد نظرتان صحبت کنید. اگر چنین کسی در زندگی‌تان نیست، منابع آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. برای مثال، می‌توانید از iTalki، MyLanguageExchange.com یا Verbling استفاده کنید.

وبسایت‌های تبادل زبانی زیادی وجود دارند که در کنار چت کردن به صورت متنی، امکان تماس تصویری را هم به کاربران می‌دهند و می‌توانید دوستتان را ببینید و رو در رو (البته مجازی) با هم صحبت کنید. اگر نمی‌خواهید از این وبسایت‌ها استفاده کنید، از «اسکایپ» (Skype) استفاده کنید تا بتوانید آنلاین و به صورت تصویری با دوستتان صحبت کنید.

با تلویزیون و فیلم خوش بگذرانید

تلویزیون تماشا کردن و فیلم دیدن بدون شک یکی از سرگرم‌کننده‌ترین کارهایی است که می‌شود انجام داد. لذت بردن از تلویزیون و فیلم‌ها می‌تواند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین راه‌ها برای تمرین مهارت‌های زبان باشد.

در حالی که می‌توانید فیلم‌هایی را که می‌خواهید دانلود کنید یا آن‌ها را خریداری کنید، استفاده از سرویس‌های استریم و پخش آنلاین، ساده‌ترین راه برای دسترسی داشتن به حجم زیادی از محتوا به زبان خارجی است که می‌توانید با فشار چند انگشت به آن‌ها برسید.

شبکه‌هایی مثل «نتفلیکس»، «آمازون پرایم» (Amazon Prime)، «هولو» (Hulu) تعدادی از این سرویس‌های استریم و پخش آنلاین هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یوتیوب هم یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع موجود است که می‌توانید به طور کاملا رایگان به محتوای آن دسترسی داشته باشید.

برای اینکه بتوانید از فیلم دیدن و تلویزیون تماشا کردن بیشترین بهره را ببرید، سعی کنید این محتوا را با زیرنویس ببینید. اگر می‌توانید بدون زیرنویس مکالمات و محتوا را بفهمید، عالی است! اما اگر نمی‌توانید، بهتر است از زیرنویس به زبان مقصد استفاده کنید تا همزمان با شنیدن، متن را هم دنبال کنید. هنوز ناامید هستید و فکر می‌کنید نمی‌شود با این روش چیزی یاد گرفت؟ از زیرنویس انگلیسی یا فارسی استفاده کنید تا درک بهتری از اتفاقات داشته باشید. صرف نظر از زیرنویسی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید کلمات و عبارات زیادی یاد بگیرید و با روشی سرگرم‌کننده مهارت‌های زبان را تمرین کنید.

یک بلاگر ویدیویی مشهور را دنبال کنید

یاد گرفتن زبان در یوتیوب خیلی راحت است. به نظر می‌رسد منبع نامحدودی از محتوا در یوتیوب وجود دارد که می‌توانید هر زبانی را که می‌خواهید یاد بگیرید؛ زبان‌هایی مثل عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، پرتغالی، روسی و اسپانیایی.

می‌توانید با دنبال کردن بلاگر‌های ویدیویی که برای تولید محتوا از زبان مورد نظر شما استفاده می‌کنند، از قدرت و مزایای یادگیری زبان با یوتیوب استفاده کنید. هرزمان که بلاگر محبوبتان ویدیوی جدیدی پست کند، کافی است آن را نگاه کنید و از اینکه مهارت‌های زبان را تمرین می‌کنید، لذت ببرید. اگر می‌خواهید یادگیری زبان را به حداکثر برسانید، می‌توانید با کاربران دیگر که ویدیوی مورد نظر شما را دیده‌اند ارتباط برقرار کنید و در قسمت نظرات ویدیو با هم صحبت کنید.

برای اینکه بلاگر ویدیویی محبوبتان را پیدا کنید، بر اساس زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید جستجو کنید. برای مثال، عبارت «beauty tips» را در زبان مقصدتان جستجو کنید تا بلاگ‌های مرتبط با نکات و ترفندهای آرایشی را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید از ابزاری مثل Channel Crawler برای جستجوی کانال‌های یوتیوب با توجه به زبان مورد نظرتان استفاده کنید. اگر به گویش محلی خاصی علاقه‌مند هستید، می‌توانید کشور مورد نظرتان را هم جستجو کنید. اگر می‌خواهید ببینید کدام کانال یوتیوب محبوب‌تر از بقیه است، می‌توانید آن‌ها را با تعداد کسانی که مشترک آن کانال شدند دسته‌بندی کنید تا ببینید دیگران کدام کانال‌ها را بیشتر دنبال می‌کنند.

یادگیری زبان با روش های سرگرم کننده

بلاگ‌های معروف را بخوانید

با خواندن مطالب و محتوای مورد علاقه‌تان در وبلاگ‌های محبوب به زبان مقصد، مهارت‌های خواندن و درک مطلب را تمرین و تقویت کنید.

احتمالا با وبلاگ‌های انگلیسی‌زبان که موضوعات مورد علاقه‌تان (غذا، ورزش، آرایش، غیره) را پوشش می‌دهد آشنا هستید. این وبلاگ‌ها درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید مطلب می‌نویسند. اما وبلاگ‌هایی هم هستند که موضوعات مورد علاقه‌تان را به زبان مقصد می‌نویسند و برای تمرین و یادگیری زبان فوق‌العاده هستند.

خواندن یک وبلاگ به زبان مقصد، راهی ساده و آسان برای تمرین واژگان موضوعی مرتبط با موضوع مورد علاقه‌تان است. به علاوه، این کار راحت هم هست. اگر وبلاگی را دنبال کنید که به طور دائم و روزانه مطلب می‌گذارد، مثل ندایی درونی است که شما را به خواندن و تمرین مهارت خواندن و درک مطلب تشویق می‌کند.

برای اینکه وبلاگ جدید مورد علاقه‌تان را پیدا کنید، کلمه «Blog» و هر موضوعی را که به آن علاقه دارید در اینترنت جستجو کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید درباره مد و فشن به زبان فرانسه بخوانید، باید عبارت «blog de mode» (blog of fashion را در گوگل جستجو کنید. ممکن است عبارات بامزه‌ای مثل La Penderie de Chloe (The Wardrobe of Chloe) را هم پیدا کنید. می‌خواهید مهارت آشپزی و زبان ایتالیایی را با هم تقویت کنید؟ وبلاگ Il Fatto Alimentare (The Food Fact) را امتحان کنید.

در قسمت بعدی مقاله با ما همراه باشید تا ادامه روش‌های جذاب یادگیری زبان را به شما بگوییم.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید