IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری تلفظ با بازی زبان پیچان (Tongue Twisters)
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 شهریور 1398

یادگیری تلفظ با بازی زبان پیچان (Tongue Twisters)

یادگیری تلفظ با بازی زبان پیچان (Tongue Twisters)

یادگیری تلفظ یکی از سخت‌ترین بخش‌ها در زبان انگلیسی است. روش‌های مختلفی برای یادگیری تلفظ حروف مختلف وجود دارد و اغلب زبان‌آموزان فارسی‌زبان، در تلفظ حروفی مثل S در ابتدای جمله، W و Th‌ مشکل دارند.

برای اینکه تلفظ چنین صداهایی را بهتر یاد بگیرید و حرف «w» را شبیه «v» تلفظ نکنید، یک بازی به شما یاد می‌دهیم. یک بازی که شبیه «شش سیخ جگر، سیخی شش هزار» خودمان است ولی از آن می‌توان جهت تمرین تلفظ استفاده کرد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

 بازی‌های‌ زبان پیچان (Tongue Twisters) بازی‌‌های بسیار بامزه‌ای هستند که مهارت تلفظ زبان‌آموز را به چالش می‌کشند. تجانس آوايي (alliteration) و واژه‌آرایی در عبارات و کلمات به مردم کمک می‌کنند تا روی یک صدا تمرکز كنند و در تلفظ آن صدا مهارت كافي به دست بياورند.

زبان پیچان معمولا شامل عباراتی کوتاه می‌شوند که در آن‌ها کلماتی قرار گرفته که به سختی تلفظ می‌شوند ولی کل عبارت را به راحتی می‌توان به خاطر سپرد. به عبارت دیگر، صدای «S» در حروفی چون «sh»، «z» و «tch» به شکلي متفاوت شنیده می‌شود و بازی با این صداها، روی تغییرات کوچک در دهان و زبان و حرکت آن برای تلفظ این صداها تمرکز می‌کند. بنابراین شما می‌توانید دانش خود از حرکت صحیح برای تلفظ هر صدا را بالاتر ببرید.

علاوه بر این، بازی زبان پیچان، هوش موسیقایی را که مي‌تواند يكي از توانايي‌هاي زبان‌آموز باشد، به کار می‌گیرد. همچنین، در این عبارات و جملات کوتاه، نکات گرامری رعایت می‌شود که به نحوی علاوه بر تلفظ، تمرین مناسبی برای حفظ ساختارهای گرامری هم به شمار می‌روند.

جالب است بدانید که این یک بازی کودکانه و ساده‌لوحانه نیست. بلکه بازیگران، خواننده‌ها و گوینده‌های معروف هم از این بازی استفاده می‌کنند تا به کمک آن روی طرز گفتار و نحوه‌ی تلفظ کلمات و صداها کار کنند.(حتی در برخی از برنامه‌های تلویزیونی، مجری و بازیگر از همین بازی برای سرگرم شدن و سرگرم‌کردن مخاطب استفاده می‌کنند). بنابراین عموم مردم می‌توانند منظور گوينده را متوجه شوند.

یادگیری تلفظ سخت کلمات

به عنوان یک زبان‌آموز انگلیسی، برای تمرین روی برخی از صداها می‌توانید از «زبان پیچان» استفاده کنید.  زبان پیچانی که در ادامه برای شما مطرح كرديم، بر اساس کلمه‌ی woodchuck طراحی شده است و به کمک آن می‌توانید نحوه‌ی تلفظ حرف «w» را تمرین کنید. لب‌هایتان را گرد کنید و فاصله‌ی کوچکی بین دندان‌ها ایجاد کنید تا بتوانید حرف w را تلفظ کنید. به یاد داشته باشید، برای تلفظ حرف «w» نباید لب خود را گاز بگیرید. چون در این صورت آن را شبیه حرف «v» تلفظ كرديد.

به جملات زیر دقت کنید و سپس سعی کنید سريع آن‌ها را بیان کنید. در تلفظ این جملات، حتما به نحوه‌ی تلفظ صحیح هر صدا دقت کنید. جملات زیر برای تمرین روی تلفظ حرف w طراحی شده‌اند:

Woodchuck

“How much wood would a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could,
and chuck as much wood as a woodchuck would
if a woodchuck could chuck wood.”

تلفظ خود را بهتر کنید

در مثال بالا از بازی زبان پیچان، حرف «W» به صورت صدادار تلفظ می‌شود و گاهی با صدای «v» اشتباه گرفته می‌شودکه آن هم به شکل صدادار تلفظ می‌شود. تفاوت بین این دو صدا این است که برای تلفظ حرف «w» باید لب‌های خود را گرد کنید و برای تلفظ حرف «v» باید لب‌هاي خود را گاز بگیرید. در حقیقت، حرف «v» نسخه‌ی صدادار حرف «f» است. تفاوت این صداها را با زوج‌های همتا (minimal pairs) یا کلماتی که فقط یک تفاوت بین صدای «W» و «V» دارند، یاد بگیرید و تمرین کنید.

Why—vie
Went—vent

یادگیری تلفظ با بازی زبان پیچان

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ماهیت اصلی «woodchuck»

بازی زبان پیچان woodchuck (How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?) از ترانه‌ی «woodchuck» گرفته شده است که آن را «رابرت هوبارت دیویس» (Robert Hobart Davis) و «تئودور اف. مورس» (Theodore F. Morse) نوشته‌اند.

این ترانه در یک کمدی موزیکال تابستانی آمریکایی به نام “The Runaways” آغاز شد که در تئاتر كازينوي شهر نیویورک، حوالی ماه مي و اکتبر سال 1903، 167 اجرا داشت.

این ترانه در قالب صفحات موسیقی سازگار با دستگاه پخش قدیمی ادیسون، به مشتریان فروخته شد که توسط بازیگر، خواننده و کمدین معروف «فی تمپلتون» (Fay Templeton) خوانده شده بود. ضبط صدا در این صفحات توسط «باب رابرتز» (Bob Roberts)،‌ استاد مسلم موسيقي ضربي انجام شده بود.

پاسخ به سوال؟

همیشه هم به مزاج مردم خوش نمی‌آید که سوالاتشان بی‌جواب بماند. در سال 1988، «ریچارد توماس» (Richard Thomas) افسر حفاظت از حیوانات وحشی در نیویورک سعی داشت بفهمد که یک موش خرما اگر واقعا بخواهد و توانایی آن را هم داشته باشد، چند چوب می‌تواند به عقب پرتاب کند.

موش‌خرما‌ها در حقیقت نمی‌توانند چوبی را پرتاب کنند. البته، از آنجایی که آن‌ها جونده هستند، به خوبی می‌دانند که چگونه خاک یا کثیفی را با پا به عقب و روی هوا پرتاب کنند. برای اینکه او بفهمد یک موش‌خرما در چه حد توان پرت کردن اشیاء مختلف را دارد، اندازه‌ی دقیق لانه‌ی یک موش‌خرما را محاسبه کرد. این لانه شامل سه اتاق و یک تونل می‌شود که عرض آن 15 سانتی‌متر و طول آن به 25 تا 30 قدم می‌رسد. او تخمین زد که برای ساختن چنین لانه‌ی زیرزمینی لازم است 3.2 مترمکعب خاک کنده شود. آگاهی از اینکه هر 0.09 متر مکعب از خاک چیزی حدود 9 کیلو وزن دارد، او به این نتیجه رسید که موش‌خرما جمعا می‌تواند 317 کیلو خاک یا کثیفی را به عقب پرتاب کند. این محاسبات به آقای توماس کمک کرد تا به سوالی که قدمت 85 ساله دارد، پاسخ دهد. توماس با این حساب كتاب به نتیجه رسید که حتی اگر یک موش‌خرما خیلی توانمند باشد حداکثر می‌تواند 317 کیلو چوب را هم به عقب پرتاب کند.

یادگیری تلفظ با بازی زبان پیچان

بیشتر زبان پیچان بازی کنیم

بازی زبان پیچان فقط برای آموزش نحوه‌ی تلفظ حرف «W» نیست. از سایر این زبان‌پیچان‌های آمریکایی می‌توان به «Peter Piper، She sells seashells by the seashore، Betty Botter  و A  flea and a Fly» اشاره کرد.


بیشتر بخوانید:6 اپلیکیشن جهت یادگیری تلفظ در زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید