IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چالش «ده روزه» یادگرفتن زبان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
25 فروردین 1398

چالش «ده روزه» یادگرفتن زبان

چالش‌ها همیشه سرگرم‌کننده و باحال هستند.

مردم زیادی هستند که از چالش‌های یادگیری زبان لذت می‌برند.

به انجام رساندن سریع کارها هم خیلی لذت‌بخش است.

و ترکیب این دو یعنی تلاش برای یادگیری سریع زبان، هدفی است که خیلی‌ها دنبال آن هستند.

یکی از چالش‌های معروف یادگیری زبان Add1Challenge است که 90 روز طول می‌کشد و سال‌ها پیش هم در ایران «مجموعه آموزشی نصرت» با شعار یادگیری زبان در 90 روز به شهرت رسید. چالش دیگر، چالش 6 هفته‌ای است.

به عنوان کسی که یادگیری زبان را دوست دارد، با کمال میل این مسئله را اقرار می‌کنم که همیشه آرزو داشتم زبان را با سرعت نور یاد بگیرم.

اما تا به حال شنیدید کسی زبانی را ده روزه یاد بگیرد؟

غیرممکن به نظر می‌رسد، نه؟

خوب، مثل خیلی چیزهای دیگر به این بستگی دارد که چطور به آن نگاه کنید.

چالش «ده روزه» یادگرفتن زبان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

یادگیری سریع و یادگیری آگاهانه: یادگیری زبان در ده روز یعنی چه؟

این چالش ده روزه را با دو روش کاملا متفاوت می‌توان امتحان کرد.

بیشتر مردم احتمالا فکر می‌کنند این ده روز یعنی ده روز در تقویم و ده روز پشت سر هم! از سه‌شنبه یک هفته تا جمعه هفته بعد.

هر طور که به قضیه نگاه کنیم، یادگیری زبان در یک بازه زمانی قطعا کار دشوار است، اما غیرممکن نیست. بنابراین شما باید روی هدف یا موردی که از همه مهم‌تر است تمرکز کنید تا بتوانید تا جای ممکن پیشرفت کنید. بدون شک مدیریت این روش خیلی سخت است. باید مسائل اضافه در یادگیری را حذف کنید، بنابراین اگر موقعیتی غیرمنتظره برایتان اتفاق بیوفتد، احتمالا دست و پایتان را گم می‌کنید و نمی‌دانید باید چه کار کنید!

همچنین، یادگیری سریع به معنی فراموش کردن سریع است. مگر اینکه با تمام توان تمرین کنید تا بعد از این دوره ده روزه مطالب از ذهنتان نرود. در غیراینصورت خیلی امید نداشته باشید در طولانی‌مدت بتوانید مطالب را یادآوری کنید.

البته تفسیر دیگری هم برای این دیدگاه وجود دارد.

می‌توانیم از تمام ساعت‌های بیداری در این ده روز (160 ساعت) استفاده کنیم و بعد ساعت‌های مطالعه را در بازه طولانی‌تری پخش کنیم.

این روش همان یادگیری آگاهانه یا تدریجی است که در طولانی‌مدت تاثیر بیشتر و نتیجه بهتری دارد.

اگر این زمان را به پنج ساعت در هفته در هشت ماه پخش کنید، می‌بینید که در توانایی‌ها و نتایج یادگیری زبان تاثیر زیادی می‌گذارد. فرض کنید درباره زبانی حرف می‌زنیم که ارتباط نزدیکی به انگلیسی دارد، مثلا اسپانیایی یا فرانسه؛ تعجب نکنید اگر پیش از تمام شدن این «ده روز» بتوانید روزنامه بخوانید یا با دیگران مکالماتی داشته باشید.

با این حال همچنان فکر کردیم در نظر گرفتن برنامه‌های بالقوه برای هر دو گزینه می‌تواند جذاب باشد. ما صد در صد تضمین نمی‌کنیم در این ده روز بتوانید زبانی را عالی و با مهارت کامل یاد بگیرید، اما با در نظر گرفتن اینکه هدف شما این است، می‌تواند راهی عالی برای شروع یادگیری یک زبان جدید باشد. بر اساس اینکه کدام روش را انتخاب کنید و دقیقا چطور آن را پیش ببرید، ممکن است بعد از این ده روز از روند پیشرفتتان در یادگیری زبان شگفت‌زده شوید.

هر راهی که انتخاب می‌کنید، حتی اگر تصمیم گرفتید از هر دو راه استفاده کنید، فراموش نکنید که باید با یک برنامه درست و حساب‌شده قدم بردارید.

رویکرد شماره 1: یادگیری سریع زبان در «ده روز»

چالش ده روزه یادگرفتن زبان

تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مهم است و برنامه‌ریزی کنید

اولین قدم برای رویکرد یادگیری سریع این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید برای کدام مهارت میانبر بزنید. متاسفانه نمی‌توانید برای همه مهارت‌ها این کار را بکنید.

راهنمای زیر روی مکالمه تمرکز دارد؛ یعنی هدفتان باید این باشد که بعد از این ده روز بتوانید با بومیان مکالمات کوتاه به زبان هدف داشته باشید. اگر اهداف مختلفی دارید، می‌توانید برنامه خودتان را پیاده کنید یا این برنامه را دستکاری کنید تا نیازهای شما را رفع کند.

هدف اصلی‌تان را در ذهن داشته باشید، در این رویکرد نیازی نیست زمان زیادی را صرف نگارش یا مهارتی کنید که ربطی به مکالمه و شنیدن ندارد.

برای ده روز، تمام ساعت‌های بیداری را باید به هدفتان اختصاص بدهید تا نتیجه خوبی از کارتان داشته باشید.

از آنجایی که در این برنامه همه چیز فشرده است، مهم است که مطالبی که هر روز یاد می‌گیرید بارها و بارها مرور کنید تا بتوانید تمام محتوای آموزشی را تا حد ممکن به حافظه بلندمدت بفرستید.

در روزهای اول ساختارهای مقدماتی و اصلی را یاد بگیرید

با وجود زمان کوتاهی که برای یادگیری دارید، تقریبا تمام مطالبی که یاد می‌گیرید باید ساده و بی‌دردسر باشند تا با چالشی جدی مواجه نشوید و وقتتان را هدر ندهید.

روی این مسئله زیاد فکر نکنید که گرامر واقعا چطور کار می‌کند یا چرا فلان حرف اضافه بعد از فلان کلمه می‌آید. احتمالا لازم نیست زیاد روی «he»، «she» و «they» فکر کنید. مکالمات کوتاه بیشتر درباره «I» است.

الگوهای جمله‌های عبارتی و ساده را یاد بگیرید که می‌توانید به سرعت و با تغییر یک کلمه آن را بازسازی کنید.

برای مثال، می‌توانید یاد بگیرید “My name is X”. برای این الگو می‌توانید به سرعت یاد بگیرید “My name is Y”، “My name isn’t X, it’s Y”، “His name is Z” و غیره.

نکات اصلی گرامری که باید در روزهای اول روی آن‌ها تمرکز کنید به شرح زیر هستند:

  • نحوه منفی کردن جملات
  • نحوه تغییر ضمایر
  • نحوه تبدیل جمله خبری به سوالی (و برعکس)

این «نکات گرامری» در هر زبانی بسیار رایج و مفید است. این عبارت و جملات در ساده‌ترین تعاملات و مکالمات استفاده می‌شود.

عبارات ثابت و تغییرات ساده را به صورت شفاهی تمرین کنید

فرقی نمی‌کند در شانگهای چین باشید یا مسکوی روسیه، مردم همیشه عبارات مشابهی می‌پرسند:

“Where are you from?”

“How long have you been traveling?”

“How long have you been learning this language?”

“Why are you learning this language?”

“Where are you going next?”

اگر بتوانید به این پنج سوال جواب بدهید، دیگران فکر می‌کنند در هر زبانی که صحبت می‌کنید مهارت دارید.

به بعضی از رایج‌ترین سوالات، مثل نمونه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد فکر کنید. اگر به کسی بگویید در حال یادگیری زبان هستید، این سوالات قطعا از شما پرسیده خواهد شد.

از این سوالات و جواب‌های آن‌ها به عنوان چارچوبی برای یادگیری واژگان و گرامر استفاده کنید و برای هر چیزی که یاد می‌گیرید به این فکر کنید که چطور و چه وقت ممکن است در مکالمات از آن‌ها استفاده کنید.

به جای لهجه روی ساختار و واژگان تمرکز کنید

در حالت طبیعی باید به شما توصیه کنم از همان ابتدا زمان زیادی را صرف کنید تا لهجه‌تان تا جایی که ممکن است به لهجه بومی آن زبان نزدیک شود.

اما این کار زمان زیادی می‌برد که شما ندارید. باید در همین زمان کوتاه بهترین خودتان را ارائه کنید تا صدایتان با چیزی که می‌شنوید هماهنگی داشته باشد.

اگر بتوانید لهجه‌ها را با دقت بشنوید و حداقل ریتم بومی‌زبان‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید هر کسی را که با او صحبت می‌کنید تحت تاثیر قرار بدهید.

در پنج شش روز اول، عبارت‌ها و ساختارهایی را که می‌شنوید با صدای بلند و به صورت شفاهی تمرین کنید و تصور کنید از آن‌ها در مکالمات واقعی و با بومی‌زبان‌ها استفاده می‌کنید.

از زمان‌های اضافه برای یادگیری واژگان و گسترش دایره لغات استفاده کنید. هر چه بتوانید از کلمات بیشتری استفاده کنید، وقتی بعد از ده روز با دیگران صحبت کنید احساس بهتری خواهید داشت و دیگران هم از مصاحبت با شما بیشتر لذت می‌برند.

وقتی این اتفاق افتاد، می‌توانید بهتر و موثرتر در مکالمات حضور داشته باشید و تا زمانی که به عبارات و الگوها پایبند باشید، راحت‌تر می‌توانید نظرات و عقایدتان را ابراز کنید.

ده روز تمرین قطعا زمان مناسبی است برای اینکه بتوانید تعداد قابل توجهی عبارت یاد بگیرید، به علاوه گرامر و واژگان لازم برای صحبت کردن را هم به خاطر بسپارید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

رویکرد شماره 2: یادگیری آهسته زبان در «ده روز»

اگر برنامه بالا را مو به مو و دقیق اجرا کنید، بعد از ده روز از پیشرفتتان شگفت‌زده خواهید شد.

اما بعد از 30 یا 40 روز چطور؟ نه خیلی! ممکن است تعداد زیادی کلمه و عبارت را به یاد بیاورید اما بیشتر اطلاعات و دانشتان به سرعت محو می‌شوند.

با این حال، رویکردی که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم به شما نشان می‌دهد چطور استفاده درست از زمان می‌تواند نتایج بلندمدت و دائمی‌تری بر روند یادگیری داشته باشد.

160 ساعت زمانی را که دارید، در بازه طولانی‌تری پخش کنید

اگر هوشمندانه و با دقت زمانتان را پخش کنید، بیشتر درس‌هایی را که خواندید در خاطرتان می‌ماند.

چرخه‌های طبیعی خواب و بیداری ارتباط نزدیکی با حافظه و یادگیری دارند. پخش‌کردن زمان مطالعه در طول روزها و هفته‌ها واقعا تاثیری قوی روی یادگیری و بازیابی اطلاعات دارد.

با این روش خودتان را به یادگیری عادت می‌دهید و برنامه‌ای ثابت و مشخص خواهید داشت.

در واقع، با این برنامه از فناوری تکرار با فاصله (spaced repetition technology) استفاده می‌کنید که یکی از بهترین روش‌های اثبات شده برای افزایش توانایی مغز در به خاطر سپردن مطالب و بازیابی آن‌ها در طولانی‌مدت است.

نه، 160 ساعت زمان کافی برای مهارت در یک زبان نیست. اما پایبندی به یک برنامه زمانی معمول برای ایجاد عادت و مطالعه زبان، زمانی کافی است. این عادت حتی بعد از اتمام دوره 160 ساعته هم با شما خواهد ماند. وقتی این زمان را پخش می‌کنید، برای ایجاد بنیان دانشی همیشگی کافی خواهد بود و با این زیرساخت قوی می‌توانید راه یادگیری را با موفقیت ادامه بدهید و به مقصد برسید.

در مقایسه با یادگیری زبان با روش تدریجی، روش سریع می‌تواند سرگرم‌کننده‌تر و باارزش‌تر باشد، اما احتمال اینکه همه چیز از ذهنتان پاک شود و هیچ واژه‌ای را نمی‌توانید در طولانی‌مدت به خاطر بسپارید.

پس بیایید با هم روشی هوشمندانه را انتخاب کنیم.

چالش ده روزه یادگرفتن زبان

زمانتان را در 4 تا 8 ماه به مدت 5 تا 10 ساعت در هفته پخش کنید

همه 5 تا 10 ساعت در هفته را خالی دارند، حتی کسانی که درگیر مشغله‌های کاری هستند.

اگر به طور معمول 45 دقیقه در روز وقت صرف کنید، می‌توانید بیش از 5 ساعت در هفته وقت یادگیری داشته باشید، بنابراین می‌توانید در شش ماه 160 ساعت زبان بخوانید.

45 دقیقه در روز قطعا برای کسانی که مشغله‌های زیادی دارند خیلی زیاد است. اما سه دوره 15 دقیقه‌ای یا 30 دقیقه درس و 15 دقیقه مرور چطور؟ باز هم زیاد است؟ قطعا نه! این برنامه‌ریزی برای مطالعه عالی است.

به اهدافتان پایبند باشید

اگر دوره‌های آماده یا دوره‌های فشرده آموزشگاه‌های زبان را انتخاب کنید، این اجازه را می‌دهید که فرد دیگری برای شما برنامه‌ریزی کند، قسمت به قسمت و دقیقه به دقیقه! با این حال، در طول این مدت باز هم فکر می‌کنید باید اهداف خودتان را داشته باشید و این مسئله همیشه در ذهنتان هست. برنامه‌ریز دوره‌های آموزش زبان به این فکر نمی‌کند که همه زبان‌آموزان حتما مقید به زمان‌های تعیین‌شده باشند.

برای اینکه از این 160ساعت بیشترین بهره را ببرید، باید با خودتان، نیازها و توانایی‌هایتان روراست باشید و واقع‌بینانه به اهدافتان نگاه کنید.

بعد از این ده روز و در بدترین حالت، باید بتوانید و می‌توانید خودتان را به دیگران معرفی کنید و دیگران را بشناسید. اینکه چه شغلی دارند، از چه چیزهایی خوششان می‌آید و از چه چیزهایی بدشان می‌آید و کجا زندگی می‌کنند.

می‌توانید قیمت کالاهای مختلف را بپرسید و کلمات عمومی و کلی برای سفر به کشوری که زبان مورد نظر شما در آن صحبت می‌شود را یاد بگیرید.

این اهداف قابل دسترسی هستند و پایبندی به توانایی‌ها در طول زمان باعث می‌شود به خودتان افتخار کنید.

از دوره‌های یادگیری آهسته زبان بهره‌مند شوید

دوره‌ای را پیدا کنید که شما را آهسته و پیوسته به جلو ببرد. تقلا برای پیدا کردن راه‌های یادگیری مفید نخواهد بود، به خصوص وقتی می‌خواهید از زمان کوتاهی که در اختیار دارید بهترین بهره را ببرید.

دوره‌های کوتاه و به دردبخوری که در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های مختلف در دسترس شما هستند برای کمک کردن به شما طراحی شده‌اند.

یادگیری زبان برای همه آدم‌ها مفید است.

ولی برای خیلی از ما سرگرم‌کننده هم هست.

من از چالش‌های کوتاه‌مدت لذت می‌برم.

لزوما راه شماره یک از راه شماره دو بهتر نیست. ذهنتان را برای پذیرش و استفاده از راه‌های جدید باز کنید و بدانید یادگیری درباره چیست.


بیشتر بخوانید: پنج سریال ترسناک برای یادگیری زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: یادگیری جملات دستوری در زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید