IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
پنج تکنیک برای داشتن یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 4.2/5
نویسنده: ایرانمهر
26 آبان 1397

پنج تکنیک برای داشتن یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی

چه چیزی می تواند از مرگ ترسناک تر باشد؟

ظاهرا برای عده ای سخنرانی در جمع از مرگ هم ترسناک تر است!

در زبان انگلیسی، ترس از صحبت کردن در جمع، واژه مشخصی دارد: Glossophobia

اگر زبان آموز انگلیسی هستید و قرار بوده در جمعی به زبان انگلیسی سخنرانی کنید، احتمالا این ترس را تجربه کرده اید.

برای بسیاری از ما، سخنرانی به زبان مادری به اندازه کافی سخت و ترسناک است، چه برسد به زبان خارجی!

اما نمی شود از صحبت کردن در جمع (چه کوچک و چه بزرگ) اجتناب کرد! پس باید یاد بگیریم به این ترس غلبه کنیم.

خوشبختانه همه چیز خیلی ساده تر از آن است که به نظر می رسد.

در این مقاله شما را با پنج تکنیک آشنا می کنیم تا برای سخنرانی های با شکوه و نفس‌گیر آماده شوید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مولفه های یک سخنرانی موفق چیست؟

سخنرانی چه ارائه یک کسب و کار باشد، چه معرفی خودتان در کلاس، فقط ردیف کردن کلمات نیست. یک سخنرانی عالی و بی نقص، معمولا شامل سه نوع ارتباط اصلی است: فیزیکی، بصری و سناریو یا داستان!

فیزیکی

 این ارتباط به زبان بدن و گاهی به محلی مربوط است که قرار است در آن سخنرانی کنید. رابطه فیزیکی درست و کامل، نشان دهنده اعتماد به نفس و تسلط شما روی موضوع است و اینکه اگر کسی سوالی داشته باشد، تا چه حد می توانید به آن ها کمک کنید و در دسترس هستید.

مثلا اگر هنگام صحبت کردن لبخند بزنید و درست و صاف بایستید، رفتار شما دوستانه تر است و نشان از اعتماد به نفس بالای شما دارد؛ همین مسئله باعث می شود افراد با دقت و میل بیشتری به حرف های شما گوش بدهند و به حرف های شما اعتماد کنند. بسیاری از مردم این مورد را نادیده می گیرند و به آن توجه نمی کنند؛ اما یادتان باشد، ارتباطات فیزیکی و زبان بدن تاثیر طولانی مدت و عمیقی روی مخاطب دارد.

بصری

 اگر از تصاویر، نمودار یا جدول و اسلایدهای پاورپوینت استفاد کنید، از مولفه های بصری استفاده کرده اید که کلام شما را مستند می کند و به مخاطب کمک می کند راحت تر و بهتر موضوع را دنبال کند. می توانید از نمایش این ابزار روی یک صفحه نمایش استفاده کنید یا اشیای مورد نیاز را به صورت فیزیکی به مخاطبان نشان دهید.

سناریو یا داستان

سناریو یا داستان، موضوع اصلی صحبت شماست. هم کلمات و هم احساسات در آن دخیل هستند و به همین دلیل ارتباطات فیزیکی و بصری شما را تقویت می کند.

مثلا اگر قرار است یک داستان الهام بخش و انگیزشی تعریف کنید، چهره شما نباید جدی باشد و باید هر لحظه هیجان داستان را بیشتر کنید. همچنین اگر قرار است گزارشی از روند کسب و کار در سه ماهه اول سال را ارائه کنید، باید از جدول و نمودار استفاده کنید و عکس ها خیلی کاربرد ندارند.

10531 o3jwr ybfgs5lhvoseaawa 1

1-عبارات کلیدی انگلیسی برای سخنرانی را یاد بگیرید

صحبت کردن به زبانی خارجی در برابر گروهی از افراد خیلی ترسناک است. علاوه بر نگرانی های معمول، مثل ترس از خسته کننده بودن یا فراموش کردن مطالب، نگرانی دیگری هم وجود دارد: موانع زبانی!

با به خاطر سپردن عبارات و اصطلاحات رایج در سخنرانی ها، می توانید تا حد زیادی این موانع را پشت سر بگذارید. هرزمان اضطراب داشتید و آرامشتان را از دست دادید، از این عبارات استفاده کنید تا به گفتار و کلامتان ساختار بدهید و درست صحبت کنید. اگر به اندازه کافی این عبارات را تمرین کنید، در شرایط بحرانی و حساس می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. از کاربرد این عبارات و قدرتی که در بالا بردن اعتماد به نفس شما دارند، شگفت زده خواهید شد.

اگر می توانید، این عبارات را بلند تکرار کنید و در حین گفتن آن ها صدایتان را ضبط کنید. می توانید آن ها را برای دیگران پخش کنید و از فیدبک ها و نظراتشان برای اصلاح و بهبود خودتان بهره ببرید.

در ادامه عباراتی برای قسمت های مختلف یک سخنرانی را به شما آموزش می دهیم:

تشکر از مخاطبان

از آنجایی که در ابتدای سخنرانی ها معمولا همه افراد تمرکز ندارند و حواسشان به شما نیست، شروع سخن سخت است. بعضی افراد دیر به سالن سخنرانی رسیده اند و در حال پیدا کردن جایی برای نشستن هستند، یا ذهنشان درگیر مسائل دیگری است که باعث می شود به حرف شما توجه نداشته باشند. سریع درباره موضوع مورد نظر صحبت نکنید، ابتدا توجه مخاطب را جلب کنید.

می توانید برای شروع صحبت با استفاده از عبارات زیر از مخاطبانتان تشکر کنید:

.Thank you all for being here today

.I’m happy to see you all today

.It’s my honor that you are joining me for this presentation

معرفی موضوع سخنرانی

بعد از اینکه از مخاطبان برای حضورشان تشکر کردید، با عبارات زیر به آن ها بگویید قرار است راجع به چه موضوعی با آن ها صحبت کنید.

…Let me begin with

…I’d like to start by telling you about

…Today I am going to present

مکالمه و لغات کاربردی انگلیسی

ارتباط برقرار کردن با مخاطبان

درست است که شما سخنران هستید و صحنه از آن شماست، اما قرار نیست تمام مدت شما صحبت کنید. از مخاطب بخواهید از شما سوال بپرسد، فیدبک بدهد و نظراتش را بگوید. این کار، یک راه عالی برای همراه کردن و درگیر کردن مخاطب با موضوع است. در ادامه عباراتی را می خوانید که برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب در موقعیت های خاص یا در حین سخنرانی استفاده می‌شود:

?Before I move on, does anyone have any questions

.I’d like to pause now and give you an opportunity to respond

.Please feel free to raise your hand if you have a question at any point during my talk

مطمئن شوید تمام نظرات را متوجه شدید و به آن ها اهمیت دادید، حتی اگر با نظر شما متفاوت است. عبارات زیر برای موقعیت‌هایی که گفته شد استفاده می شود:

…I hear what you are saying, but let me draw your attention to

…Would you like to explain more about

?Are there any other comments about this point before I give my response

اختتامیه سخنرانی

فراموش نکنید پیش از پایان سخنرانی، باز هم از مخاطبان به خاطر حضور و توجهشان تشکر کنید. از یکی از عبارات زیر استفاده کنید:

.Thank you all for your time and attention

.With that, I want to wrap up (end) my presentation. Thank you for listening

I’d like to end my presentation here. Thanks for coming and if you have any more questions, I’d be happy to answer them afterward

پنج تکنیک برای داشتن یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی

2- راوی خوبی باشید

چرا بی صبرانه منتظریم فصل جدید سریال «تاج و تخت» ساخته شود یا وقتی رمان «هری پاتر» را می خوانیم از هیجان می میریم؟

همه چیز به خاطر داستان است. اگر می خواهید مخاطب با شما همراه شود، باید هنر داستان سرایی داشته باشید. حتی اگر قرار است عملکرد سه ماهه اول سال را گزارش بدهید، با یک داستان ساده و روان به همه بگویید چرا این اعداد و ارقام وجود دارند.

مثلا سخنرانی های مختلف را گوش بدهید و مولفه های داستانی آن ها را یاد بگیرید. می توانید سخنرانی خود را با یک داستان کوتاه یا جمله هایی مثل نمونه های زیر شروع کنید:

”Mahatma Gandhi, “Quit India

”Winston Churchill, “Blood, Toil, Tears and Sweat

”Martin Luther King Jr., “I Have a Dream

البته هنر داستان سرایی یا روایت یک داستان چیزی نیست که با چند ساعت تمرین بشود در آن تسلط کامل پیدا کرد. اما با این مقاله به شما کمک می کنیم داستان های خوب را بشناسید و از روش آن ها در سخنرانی بعدی خود استفاده کنید.

شخصیت های داستان و مشکلات آن ها را معرفی کنید

باید شخصیت های داستان و مشکلات آن ها را تا جایی که می توانید روشن و واضح بیان کنید. مثلا اگر قرار است درباره پروژه ساخت مدرسه در یک منطقه فقیر در خارج از کشور صحبت کنید، باید به مخاطبان درباره کودکانی که در آن مناطق زندگی می‌کنند و با مشکلات آموزشی مواجه هستند، اطلاعات بدهید. قبل از اینکه از مزیت های پروژه تان بگویید، این فرصت را به مخاطبان بدهید تا با کودکان آن مناطق، مشکلات، شرایط و وضعیت آن ها ارتباط برقرار کنند.

می توانید از نمونه جمله هایی که در زیر آمده استفاده کنید:

Let’s first meet Ching. She is 10 years old. Every day, instead of going to school like other children her age, Ching goes to the field

برنامه ای را که برای حل این مشکل دارید، توضیح دهید

اینکه درباره مشکل با مخاطبان صحبت کنید تازه قدم اول است. باید با مخاطبانتان از راهکارهای پیشنهادی و برنامه هایی برای حل این مشکل صحبت کنید. با هدایت مخاطبان و نشان دادن راه های حل مسئله، آن ها را وارد این داستان کرده اید و آن ها هم با شما همراه می شوند. می توانید از جملات پایین برای توضیح برنامه های خود استفاده کنید:

First, we will [do X]. Then, when [X] is ready, we can follow up with [Y]. Providing that everything goes as planned, after three months, we can start Z

یک پایان خوش به مخاطبان بدهید

چرا تعریف کردن افسانه و داستان های پریان همیشه برای ما جذاب بوده است؟

چون پایان خوش این داستان ها به ما امید می دهد. باید برای مخاطبان در سخنرانی هم همین را بخواهید، یک پایان خوش و امیدی که در دل آن ها جوانه می زند. پس در انتهای سخنرانی بگویید برنامه های شما چقدر مفید هستند و چه کمکی در رفع مشکلات موجود می کنند؛ با این کار یک پایان خوش برای داستانتان رقم بزنید.

از جمله های زیر استفاد کنید:

Based on the statistics, I believe that this plan could work to help the children in need and solve their education problem in the long run

3-زبان بدن را یاد بگیرید

همانطور که در ابتدای این مقاله صحبت شد، هنگام سخنرانی در جمع یا در برابر گروهی از افراد باید اعتماد به نفس خودتان را به رخ دیگران بکشید. اعتقاد به توانایی ها و افکارتان حتی در نحوه حرکت بدن و تکان دادن دست ها مشهود است و مخاطبان هم این مسئله را می فهمند.

هر فرهنگی، قواعد خاصی برای ارتباطات فیزیکی دارد. اگر در کشوری انگلیسی زبان به دنیا نیامده باشید، احتمالا نمی دانید باید چه زبان بدنی داشته باشید تا مخاطبان منظور شما را بفهمند و به شما پاسخ بدهند.

پنج تکنیک برای داشتن یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

4-از مکث ها و تاکیدها زیاد استفاده کنید

گاهی مکث کردن بیشتر از صحبت کردن تاثیرگذار است. مکث کردن باعث می شود مخاطب زمان کافی برای فکر کردن و تحلیل حرف ها و ایده های شما داشته باشد. گاهی مکث کردن باعث می شود مخاطب را تحت فشار بگذارید یا آن ها را از فشار رها کنید.

سخنرانان، به خصوص کمدین ها، از این تکنیک زیاد استفاده می کنند.

سعی کنید در این موقعیت ها از مکث در کلام استفاده کنید:

  • بعد از کلمات کلیدی و ایده های اصلی
  • هنگام عبور از یک مرحله از سخنرانی به مرحله بعدی
  • بعد از توضیح نکته ای روی نمودار، جدول یا ابزارهای بصری

تاکید روی کلمات یکی دیگر از راه هایی است که به سخنرانی تان آهنگ و ریتم بدهید و به مخاطبان کمک می کند منظور شما را بفهمند.

از سوی دیگر، اگر هیچ تاکیدی روی کلامتان نباشد یا در جای اشتباه از آن استفاده کنید، می تواند باعث سردرگمی و گیج شدن مخاطبتان شود.

برای تمرین کردن، یک سخنرانی انگیزشی به زبان انگلیسی را انتخاب کنید و به مکث ها، تاکید روی کلمات و تلفظ آن ها دقت کنید. همان سخنرانی را خودتان انجام بدهید و صدایتان را ضبط کنید و با نسخه اصلی مقایسه کنید. من دوست دارم با استندآپ کمدی تمرین کنم، چرا که معتقدم کمدین ها استاد استفاده از مکث ها و تاکید های کلامی هستند.

پنج تکنیک برای داشتن یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی

5-تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید

درست است که این مورد را در آخر گفتیم، اما اهمیت آن از بقیه کمتر نیست! همه می دانیم که کار نیکو کردن از پر کردن است.

بهترین راه برای تقویت مهارت سخنرانی به زبان انگلیسی این است که این کار را در جمع و به زبان انگلیسی تمرین کنید. با تمرین کردن می فهمید در کدام قسمت ها مشکل یا ضعف دارید، چه درباره زبان بدن باشد، چه انتخاب و روایت داستان یا هر چیز دیگری که باعث می شود با مشکل مواجه شوید. همچنین با تمرین کردن است که می توانید بفهمید کجا ممکن است توجه مخاطب را از دست بدهید.

قبل از اینکه در جمع سخنرانی کنید، باید در خانه تمرین کنید. اگر قرار است جایی سخنرانی کنید، تا جایی که می شود در خانه تمرین کنید. معمولا همه این صحنه را تجربه کردیم که جلوی آینه یا دوربین تمرین کنیم و سعی کردیم بهترین ارائه را داشته باشیم. فیلم هایی که از خودتان ضبط کرده اید را قبل و بعد از سخنرانی ببینید.

اگر سخنرانی خود را ضبط کنید، می توانید بعد از ارائه از دیگران فیدبک بگیرید و نظر مخاطبان را بپرسید. اگر تلفظ شما مشکل داشته باشد یا تاکید روی کلمه یا مکث را جای اشتباهی استفاده کرده باشید، به شما خواهند گفت. همچنین مخاطبان (که می تواند هر کسی مثل دوست، همسر یا همکلاسی باشد) درباره زبان بدن به شما فیدبک های مثبت می دهند یا ممکن است هشدار بدهند تا با انجام ندادن بعضی حرکات، از تاثیرات منفی آن ها جلوگیری کنید.

سخنرانی مهارت خوبی است که تسلط به آن، کار راحتی نیست. با این حال با یادگرفتن تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد، ابزار و دانش کافی برای یک سخنرانی بی نقص را خواهید داشت و فقط کافی است پیش از آنکه در برابر گروهی از مردم سخنرانی کنید، تمرین داشته باشید و تمام ایرادهای خود را اصلاح کنید.


بیشتر بخوانید:   شش دوره آنلاین برای مکالمه

بیشتر بخوانید:  پنج راه یادگیری زبان انگلیسی با تماشای فیلم


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.2 از 5 از 29 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. Sana
    23 آبان 1399
    پاسخ دادن

    عالیه مرسی بابت این همه نکات مهم و زیبای رو که آماده کردین واقعا خیلی خوب بود.

    • آموزشگاه ایرانمهر
      23 آبان 1399
      پاسخ دادن

      موفق باشید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید