IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 آبان 1397

ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM

ما در عصر اکتشافات زندگی می کنیم.

دانشمندان سفینه فضایی ساخته اند که یک روز می تواند ما را به مریخ ببرد.

هرروز گونه جدیدی از اجداد انسان کشف می شوند.

و در سال های اخیر خودروهایی طراحی و ساخته شده اند که به معنای واقعی کلمه خودرو هستند و به صورت خودکار حرکت می کنند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان می خواهند سهمی در این اکتشافات و پیشرفت های شگفت انگیز داشته باشند. اگر یکی از این افراد هستید، ممکن است دوست داشته باشید اصل و اساس این پیشرفت های مدرن را بدانید: موضوعات و رشته های STEM.

فقط یک مشکل کوچک وجود دارد و آن هم این است که اکثر متخصصان علوم و فناوری به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

به خاطر محدودیت های زبانی منصرف نشوید. منابع زیادی برای زبان آموزان انگلیسی وجود دارد که واژگان و زبان تخصصی STEM را یاد بگیرند.

یکی از این منابع ویدیوهای آموزشی آنلاین است.

خوش به حالتان، هزاران ویدیوی آموزشی آنلاین درباره موضوعات STEM وجود دارد که می توانید با کمک گرفتن از آن ها زبان انگلیسی را یاد بگیرید. در این مقاله 15 مورد از بهترین ویدیوهای آموزشی STEM را به شما معرفی می کنیم. البته در دو قسمت

ولی قبل از آن باید بدانید STEM چیست

واژه STEM مخفف علم (Science)، فناوری (Technology)، مهندسی (Engineering) و ریاضیات (Math) است. این واژه به برنامه های درسی و آموزشی اشاره دارد که تمرکز اصلی آن ها روی این موضوعات است. تمام مدارس و دانشگاه ها، به دلیل محبوبیت، رشته های مرتبط با STEM را تدریس می کنند.

موضوعات STEM برای حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و عملی جاری در جهان مهم هستند. مثلا گرمایش جهانی یکی از موضوعاتی است که دانش STEM درباره آن مطالعه می کند و مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهد. موضوعات STEM در تولید فناوری های جدید مثل موشک ها، گوشی های هوشمند، ماشین های بدون راننده و گجت های واقعیت مجازی هم بسیار مهم هستند.

تعداد زیادی از زبان آموزان انگلیسی که می خواهند خارج از کشور تحصیل کنند یا در یک شرکت بین المللی کار کنند، رشته های مرتبط با موضوعات STEM را انتخاب می کنند. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد:

  • فرصت های شغلی، امکان پیشرفت و رشد، احترام و درآمد در این رشته ها بسیار زیاد است.
  • بسیاری از دولت ها در سراسر جهان برنامه ها و سیاست های ویژه ای اتخاذ می کنند تا مردم و به ویژه جوانان را به تحصیلات در رشته های مرتبط با STEM تشویق کنند چرا که توسعه و پیشرفت هر کشوری به این رشته ها و افراد تحصیلکرده در این رشته ها گره خورده است.
  • از آنجایی که در بعضی مناطق تعداد افراد تحصیلکرده و با استعداد در مقایسه با تقاضا کمتر است، بسیاری از کشورها با آغوش باز میزبان این افراد از ملیت ها و کشورهای دیگر هستند.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

یادگیری زبان انگلیسی برای رشته های STEM با یادگیری زبان انگلیسی معمولی و برای زندگی روزمره فرق دارد. علاوه بر ساختار واضح و مشخص جملات و دستور زبان سفت و سخت، مردم اغلب در این رشته ها از واژگان و زبان رسمی و تخصصی استفاده می کنند و روی ارتباطات واضح و بی حاشیه تاکید دارند.

زبان آموزانی که در رشته های STEM تحصیل می کنند، به جای مکالمه باید بیشتر روی خواندن و نوشتن تمرکز کنند. همچنین باید واژگان تخصصی حوزه مورد علاقه شان را هم بدانند، چرا که واژگان طیف وسیعی دارند. به علاوه، زبان آموزان باید محتوای خاصی را برای تمرین و مطالعه کردن انتخاب کنند، محتوایی که مناسب و مرتبط با رشته انتخابی آن ها باشد.

یادگیری زبان انگلیسی برای رشته های STEM را چطور و از کجا شروع کنیم؟

آماده اید تا دینتان را به دنیای مدرن ادا کنید؟ در ادامه به شما می گوییم چطور زبان انگلیسی را به نیت STEM یاد بگیرید.

  • مفاهیم شبیه به هم را مطالعه کنید: بهترین کار این است که اول مفاهیم اصلی موضوع مورد نظر را به زبان خودتان بخوانید. هنگامی که به این مفاهیم آشنا شدید، سپس همان مفاهیم را به زبان انگلیسی مطالعه کنید. با این روش بیشتر روی زبان تمرکز می کنید و نیازی نیست روی متن و معنی آن وقت زیادی بگذارید.
  • پیشوندها و پسوندها را یاد بگیرید: بسیاری از کلمات در علوم، الگوهای قابل پیش بینی و مشخصی دارند. برای مثال، کلماتی که به پسوند «-ology» ختم می شوند، به مطالعه علمی درباره چیزی اشاره می کنند. (برای مثال Zoology یعنی مطالعه علمی درباره حیوانات) با دانستن این پسوندها و پیشوندها می توانید معنی کلمات را خیلی سریع بفهمید.
  • با فعالیت های عملی تمرین کنید: بسیاری از مفاهیم علمی و ریاضی از طریق فعالیت های عملی راحت تر درک می شوند. اگر بلافاصله بعد از خواندن مطلبی، فعالیتی درباره آن انجام بدهید، درک بهتری از آن مفهوم خواهید داشت. انجام فعالیت های مرتبط با هر مفهومی باعث می شود بیشتر و بهتر از دیدن و خواندن آن مفهوم اطلاعات را در ذهن شما ثبت کند. برای مثال، آزمایشات علمی برای درک مفاهیم فیزیک و شیمی عالی است و آزمایش های زیادی وجود دارد که می شود در خانه انجام داد. همچنین حل کردن مسائلی بلافاصله بعد از یاد گرفتن مبحثی در ریاضی، باعث می شود آن مطلب را بهتر و راحت تر به خاطر بسپارید.
  • یک همراه پیدا کنید: یادگرفتن هر کدام از موضوعات STEM کار سختی است و نیازمند مطالعه و صرف زمان زیاد است. اگر تصمیم بگیرید این راه را تنها بروید، نمی توانید مهارت های زبانی خود را به طور مرتب تمرین و تقویت کنید. داشتن یک همراه می تواند مهارت مکالمه را تقویت کند و محدودیت های یادگیری را هم از بین ببرد.
  • ویدیو و فیلم زیاد ببینید: در نهایت، باید بگوییم تماشای ویدیو درباره موضوعات STEM یکی دیگر از راه های فوق العاده برای یادگیری زبان است. ویدیوها ابزارهای خوبی برای یادگیری هستند؛ چرا که بصری و سرگرم کننده اند و به شما این امکان را می دهند تا زبان انگلیسی را آنطور که باید بشنوید.

آماده یادگیری هستید؟ به قسمت اول ویدیوهای آموزشی برای رشته های STEM خوش آمدید

ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM

ویدیوهای آموزشی یادگیری زبان انگلیسی برای STEM

Singing Zoologist with Science Up

سطح: مبتدی

Zoology (جانورشناسی) یعنی مطالعه علمی حیوانات و کسی که در این حوزه کار می کند را Zoologist یا جانور شناس می گویند. همانطور که از اسم این کانال می شود حدس زد، اطلاعات مربوط به حیوانات از طریق آهنگ و موزیک آموزش داده می شود.

«لوکاس میلر» (Lucas Miller)، این ویدیوها را با آهنگ های سرگرم کننده و با هدف جذب مخاطب ساخته است. هدف نهایی او این است که نسل فعلی و جوانان اطلاعات بیشتری درباره دنیای حیوانات داشته باشند و این آگاهی باعث شود که از حیوانات در برابر آزار و اذیت و آسیب محافظت کنند.

از آنجایی که این آهنگ ها برای کودکان است، برای بیان منظور از کلمات ساده و تکراری زیاد استفاده شده است. این شیوه تدریس برای زبان آموزان انگلیسی سطح مبتدی بسیار مفید است، چون هم واژگان خود را تقویت می کنند هم درباره این موضوع علمی، یعنی جانورشناسی بیشتر اطلاعات کسب می کنند. دنبال کردن این ویدیوها برای زبان آموزان مبتدی بسیار راحت است، چون از انیمیشن و دیگر ابزار کمک آموزشی بصری در این ویدیوها استفاده شده است.

Clarendon Learning, math for kids

سطح: مبتدی

کانال Clarendon برای مدرسان ویدیوهای سرگرم کننده می سازد تا در کلاس از آن ها استفاده کنند. این ویدیوها به طور کلی روی علوم، ریاضی و تاریخ تمرکز دارد.

ویدیوهای Clarendon روایتی واضح و روشن دارند که فهم مطلب و کلماتی که ادا می شوند را آسان می کند. گاهی در ویدیوها ابزار کمک آموزشی بصری و متن هم استفاده شده که برای کمک به فهم بهتر زبان آموزان است.

این مجموعه آموزشی مفاهیم ابتدایی و اولیه ریاضی را مطرح می کند و برای کسانی که ریاضی را به زبان های مختلف یاد گرفته اند مناسب و مفید است.

این ویدیوها برای زبان آموزان مبتدی انگلیسی که می خواهند در یکی از رشته های مرتبط با ریاضیات تحصیل کنند یا به کاری مشغول شوند که در آن از ریاضی زیاد استفاده می شود، بسیار مفید خواهد بود. این ویدیوها مطالب پایه و ابتدایی درباره اعداد را به زبان انگلیسی بیان می کنند.

Crash Course Kids: Engineering

مجموعه آنلاین The Crash Course را تمام دانش آموزان و متخصصان در سراسر دنیا تماشا می کنند. تصاویر گرافیکی ساده و مطالب آموزنده، فهم موضوعات پیچیده مهندسی را آسان می کند.

در این مجموعه، مدرسان یا ارائه کنندگان درباره مهندسی صحبت می کنند. مهندسی، علم و تمرین طراحی، ساخت و استفاده از دستگاه ها، سازه ها و موتورهای پیچیده است. بر خلاف ویدیوهای Crash Course، این مجموعه به طور خاص برای کودکان ساخته شده است. نتیجه این ویدیوها، ارائه یک زبان ساده تر و قابل فهم تر است که موضوعات را با توضیحی درباره اصول مطلق آغاز می کند.

هر ویدیو با یک توضیح ساده و قابل فهم درباره موضوع مورد نظر شروع می شود. انیمیشن های مختلف و داستان هایی دارد که قسمت های خاصی از موضوع را توضیح می دهد و در نهایت هر ویدیو خلاصه ای کوتاه از مطالب مهم هر اپیزود را در اختیار کاربر قرار می دهد.

این مجموعه، برای کسانی که درک اولیه زبان انگلیسی دارند و می خواهند با محتوای پیچیده تری دست و پنجه نرم کنند مناسب است. از این ویدیوها برای یادگیری مفاهیم مهندسی، تقویت مهارت شنیدن و مهارت یادداشت برداری استفاده کنید.

Anywhere Math

این کانال ترکیبی از زبان انگلیسی معیار و رسمی است. کانال Anywhere Math برای زبان آموزان مقطع راهنمایی مناسب است چون برای توضیح و حرف زدن درباره موضوعات پیچیده از لحنی استفاده می شود که مناسب این رده سنی است.

در این مجموعه معمولا یک مدرس درباره موضوعی صحبت می کند. هر ویدیو قسمت های مجزایی دارد که یا توسط نام مدرس یا از طریق لیبل هایی قابل تشخیص هستند. گاهی قسمت کوتاهی از یک درس یا مثال هایی از آن درس را می بینید.

به همراه ویدیوهایی که درباره ریاضیات است، نکته ها و تکنیک های آموزشی را هم در اختیار خواهید داشت. این قسمت هم برای زبان آموزان انگلیسی و هم برای کسانی که برای دوره های آکادمیک آماده می شوند مفید است.

در این ویدیوها تعاریف و توضیحات کتاب ها به زبان انگلیسی ساده توضیح داده می شود. در نتیجه، این مجموعه برای زبان آموزان مبتدی تا متوسط که فهم متون کتاب های درسی برای آن ها سخت است، گزینه مناسبی است. این ویدیوها برای مشاهده و طرز استفاده از زبان بدن و مهارت شنیدن و مکالمه هم مناسب است؛ چرا که برخلاف ویدیوهای قبلی، مدرس در این ویدیوها حضور دارد.

ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

Crash Course Kids: Physical Science

سطح: مبتدی تا متوسط

مجموعه دیگری از سری ویدیوهای Crash Course Kids که مفاهیم ساده فیزیک را برای کودکان توضیح می دهد. فیزیک به مطالعه علمی انرژی و ماده می پردازد.

ویدیوها لحن محاوره و معیار دارند و نکات اضافه مثل تعاریف و حقایق جالب درباره موضوع را هم در بر می گیرند. لیبل های مفیدی هم در گوشه چپ و بالای صفحه قرار دارد که تعاریف، سوالات، مثال ها و نتیجه گیری ها در این قسمت قرار دارد.

اگر هنگام روایت کردن مطلبی، نوشته ای روی صفحه آمد، ویدیو را متوقف کنید و نوشته ها را بخوانید. این نوشته ها اغلب اطلاعات مهمی را در اختیار زبان آموز قرار می دهد که از زبان پیچیده تر و شبیه به زبان کتاب های درسی استفاده می کند.

از آنجایی که مدت زمان هر ویدیو تقریبا 4 دقیقه است، می توانید هر کدام از آن ها را چند بار ببینید تا محتوا و مفهوم را کامل متوجه شوید. همچنین بهتر است دفتریادداشتی داشته باشید و کلمات و نکاتی که برای شما مهم هستند را یاددشت کنید.

Gross Science

سطح: متوسط

وقتی به طبیعت فکر می کنیم، معمولا مناظر و صحنه های زیبا در خاطرمان نقش می بندد. اما دانشمندانی که با موجودات زنده سر و کار دارند، خیلی خوب می دانند طبیعت چقدر می تواند حال به هم زن باشد.

این ویدیوها سعی دارند قسمت های جالب چیزهایی را به ما نشان می دهد که آن ها را ناخوشایند و مشمئزکننده می دانیم. ویدیوها معمولا درباره زیست شناسی هستند و می توانند آموزشی و سرگرم کننده باشند.

هر ویدیو حدودا سه تا پنج دقیقه و کلیپ های مختلفی که در این کانال وجود دارد با میزبانی «آنا راث چایلد» (Anna Rothschild) است. این مجموعه برای مخاطبان عادی و معمولی تهیه شده است اما واژگان تخصصی مربوط به زیست شناسی و موضوعات مورد بحث دارد.

It’s Okay to Be Smart

سطح: متوسط

این کانال تقریبا درباره تمام موضوعات مربوط به STEM صحبت می کند. اگر تا به امروز درباره همه چیز در جهان کنجکاو بوده اید، دیگران راجع به آن ها ویدیو ساخته اند.

در این کانال پلی لیست هایی درباره حیوانات، انسان ها، زمین، آب و هوا، فیزیک، فضا و حتی غذا وجود دارد. با وجود بیش از 500 ویدیو، مهم نیست حوزه مورد علاقه تان چیست! این کانال هر چیز بخواهید، دارد!

هر اپیزود با سوالی آغاز می شود که در طول ویدیو به تفصیل درباره آن توضیح داده می شود. در عرض کمتر از 7 دقیقه، حجم زیادی از اطلاعات درباره علت و معلول هر دو چیزی که به هم مرتبط هستند را در اختیارتان قرار می دهد.

گوینده این ویدیوها، «جو هانسون»، مدرک PhD (دکترا) دارد و استاد ساده کردن مفاهیم پیچیده است. این کانال برای زبان آموزان سطح متوسط مناسب است، چرا که بیش از حد از واژگان و عبارات تخصصی استفاده نمی کند. همچنین در این ویدیوها تصاویری هم وجود دارد که بسیار مفید هستند و باعث حواس پرتی نمی شوند.

Physics Girl

سطح: متوسط

تا حالا سعی کردید در اتاقتان آتشفشان درست کنید؟ یا تا به حال آرزوی این را داشتید که در حیاط پشتی خانه تان یک آزمایش عجیب و هیجان انگیز انجام بدهید؟

اگر جوابتان به سوال های بالا «بله» است، این کانال همان چیزی است که دنبالش بودید. کانال Science Girl با میزبانی «دیانا کوورن» (Diana Cowern) که با آزمایش های عجیب درس فیزیک را تدریس می کند. در این ویدیوها او با کارشناسان این حوزه مصاحبه می کند، با افرادی که به این موضوعات علاقمند هستند صحبت می کند و درباره فضا و جهان بحث می کند.

دیانا از زبان محاوره و غیررسمی با لهجه آمریکایی استفاده می کند و مفاهیم پیچیده را با استفاده مستقیم از آن ها توضیح می دهد. به لطف ویدیوهای مصاحبه که در این کانال وجود دارد، برای تقویت مکالمه هم مفید است.

ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM

The Brain Scoop

سطح: متوسط تا پیشرفته

صاحب و میزبان این کانال «امیلی گرسلی» (Emily Graslie) از موزه «فیلد شیکاگو» است. ویدیوهای او تمام اطلاعات مفید و جامع درباره موزه های تاریخ طبیعی در آمریکا را با مخاطبان به اشتراک می گذارد. (موزه تاریخ طبیعی نمونه هایی از بدن جانوران و اشیایی از سراسر جهان را جمع آوری کرده و در معرض نمایش عموم قرار می دهد)

این ویدیوها بیشتر به موضوعات مربوط به زیست شناسی می پردازد اما درباره متدهای علمی و تکنیک هایی که در این موزه ها استفاده شده است هم صحبت می کند. اگر به موزه ها علاقه دارید، این کانال درباره کاری که دانشمندان در این حوزه انجام می دهند، اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می دهد.

در این ویدیوها موضوعات به دقت بررسی می شوند و همین مسئله باعث می شود زبان گاها تخصصی شود. با این حال سعی شده است مطالب تا جای ممکن ساده و قابل فهم باشند. این ویدیوها برای یادگیری موضوعات در حوزه زیست شناسی، به ویژه محافظت و فروپاشی عالی است. برای تمرین و تقویت مهارت شنیدن و مکالمه هم می توانید از این ویدیوها استفاده کنید.

Nat and Friends

سطح: متوسط تا پیشرفته

کانال Nat and Friends روی فناوری و استفاده روزمره از آن تمرکز دارد. در این ویدیوها افراد به جای سخت افزار، بیشتر به بررسی و معرفی نرم افزارها می پردازند و بسیاری از این نرم افزارها به گوگل مربوط می شوند؛ چرا که صاحبان این کانال تعدادی از کارمندان گوگل را می شناسند.

ویدیوها شامل موضوعاتی از جمله اینترنت، نحوه کارکردن اپلیکیشن ها، توسعه ابزار یادگیری و موضوعات بسیار دیگری هستند. این کانال بیشتر به جای اینکه روی تاریخچه فناوری تمرکز کند، روی جدیدترین فناوری ها وقت گذاشته است و به این موضوعات پرداخته است.

این مجموعه برای کسانی که می خواهند در حوزه فناوری اطلاعات (IT) کار کنند بسیار مفید است، چون افراد زیادی در این حوزه استخدام می شوند که به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند. در واقع عضویت در این کانال و استفاده از مطالب آن، زبان آموزان را با گونه ای از زبان انگلیسی آشنا می کند که در شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات استفاده می شود. با توجه به توضیحاتی که داده شد، در این ویدیوها از کلمات و عبارات تخصصی زیاد استفاده می شود و به همین دلیل به زبان آموزان مبتدی پیشنهاد نمی شود.

PBS Eons

سطح: پیشرفته

این مجموعه هدف بزرگی در سر دارد: روایت کردن داستان حیات. در هر اپیزود میزبانان این کانال، «هانک گرین» (Hank Green)، «کالی مور» (Kallie Moore) و «بلیک د پاستینو» (Blake de Pastino) درباره تاریخ تکاملی که علم آن را کشف کرده است صحبت می کنند.

ویدیوهای آموزشی زبان انگلیسی برای رشته های STEM

اگر تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که دایناسورها چطور زندگی می کردند، این مجموعه جواب پرسش های شما را می دهد. با توجه به کشفیات اخیر، این سه میزبان درباره اینکه حیات میلیون ها سال پیش چگونه بوده است، ایده ای را مطرح می کنند و کشفیات را به دوره های تاریخی جدا تقسیم بندی می کنند.

این مجموعه برای کسانی مناسب است که به تکامل علاقه دارند، به خصوص برای دیرینه شناسان.


بیشتر بخوانید:  13 سوال و جواب رایج در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:  چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید