IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راه‌هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
9 اردیبهشت 1398

راه‌هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید

وقتی خیلی از ما وقتی صحبت کردن به یک زبان خارجی را شروع می‌کنیم، به نظر می‌رسد محبوب‌ترین کلمات um، er و uh هستند.

ما این کلمات را همیشه به کار می‌بریم، بنابراین احتمالا کلمات مورد علاقه ما هستند، نه؟

یادگیری یک زبان جدید همیشه جذاب و سرگرم‌کننده است، اما وقتی بعد از مدتی مطالعه احساس می‌کنیم کلماتی مثل um، er و uh را بیشتر از کلماتی که یاد گرفتیم به کار می‌بریم، یادگیری زبان جدید ناامیدکننده می‌شود.

اگرچه بیشتر اوقات خیلی تقلا نمی‌کنیم چون کلمه را نمی‌دانیم، اما گاهی به خودمان و دانشمان شک می‌کنیم.

وقتی در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید، استفاده کردن از آن مهارت در اوایل راه سخت است، و باید بگوییم این امر کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی ندارد. طبیعی است که اوایل یادگیری مطمئن نباشیم کاری که می‌کنیم درست است یا نه!

این مسئله در یادگیری یک زبان جدید هم کاملا صادق است.

فرقی نمی‌کند زبان جدیدی را در کلاس‌های زبان یاد بگیرید یا به صورت خودآموز و در خانه؛ در هر صورت مکالماتی که همان اوایل یادگیری زبان قرار است از دهان ما خارج شوند و به گوش بومیان یا کسانی برسد که از ما مسلط‌تر هستند، همیشه می‌تواند ترسناک و رو اعصاب باشد.

ممکن است موقع استفاده کردن از شکل منفی افعال در زبان ژاپنی نگران باشید و همین نگرانی کار دستتان بدهد، ممکن است برای خودتان غیرقابل باور باشد اما پیشوند درستی را برای کلمه یا فعلی در زبان آلمانی انتخاب کنید یا گاهی هم ممکن است رشته افکارتان پاره شود یا وقتی قرار است ایده‌ای را به کسی بگویید، از بیان آن عاجز شوید چون لهجه‌تان در فرانسه خوب نیست.

برای عده‌ای شروع کردن مکالمه با غریبه‌ها به زبان مادری‌شان به اندازه کافی سخت هست! حالا بخواهند به زبان دیگری هم صحبت کنند؟ فکرش را هم نکنید!

حقیقت تلخ یا شاید هم شیرین این است که اگر از زبانی که در حال یادگیری آن هستید در مکالمات استفاده نکنید، هیچوقت نمی‌توانید در آن زبان مهارت کامل پیدا کنید. در ادامه باید بگوییم اگر به خودتان شک کنید و اعتماد به نفس کافی نداشته باشید نمی‌توانید وارد یک مکالمه درست و حسابی شوید. پس نتیجه می‌گیریم اگر اعتماد به نفس نداشته باشید، هیچوقت نمی‌توانید زبانی را آنطور که باید و شاید یاد بگیرید.

حالا سوال اینجاست که چطور باید خودمان را برای شروع یک مکالمه درست و حسابی به یک زبان جدید آماده کنیم و شکی به دلمان راه ندهیم؟

این مقاله را بخوانید تا بفهمید

راه هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

راه‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس زبان خارجی

حرف زدن و نسخه پیچیدن برای بقیه ساده‌ترین کار است. اینکه به کسی که در حال یادگیری زبان است و می‌خواهد اولین قدم‌های مکالمه را بردارد بگوییم:‌ «اعتماد به نفس داشته باش!» یا «نگران نباش!». با این حال، همانطور که قبلا هم گفتیم، حرف زدن معمولا راحت‌تر از عمل کردن است؛ چون اعتماد به نفس داشتن یا نگران بودن معمولا عکس‌العمل‌هایی غیرارادی و غیرقابل کنترل است که ما نسبت به شرایط مختلف بروز می‌دهیم.

در این مقاله من سعی کردم نکاتی را به شما یاد بدهم که قابل اجرا هستند و می‌توانید با پیروی کردن از آن‌ها کمی حال و احوالتان موقع مکالمه را بهتر کنید، همچنین جملات قدیمی با این حال باارزش را به شما می‌گویم که کمی انگیزه و اشتیاقتان برای حرف زدن بیشتر شود.

اول از همه با این مسئله شروع می‌کنیم که موقع حرف زدن چه کارهای باید با بدنتان بکنید و چه کارهایی را باید به ورطه فراموشی بسپارید. حتما خودتان می‌دانید، احساسات شما تا حد زیادی از طریق زبان بدنتان به دیگران منتقل می‌شود.

سپس مرور می‌کنیم که برای تقویت لهجه باید چه کار کنید و اصلا شروع کردن مکالمه به یک زبان خارجی چطور باید باشد، چون بسیاری از زبان‌آموزان به همین دو دلیل اعتماد به نفس کافی ندارند و نمی‌توانند راحت مکالمه‌ای را شروع کنند و ادامه بدهند.

بنابراین نگران نباشید: با اعتماد به نفس به خواندن این مقاله ادامه بدهید و ما شما را به جایی می‌بریم که بتوانید راحت به یک زبان خارجی صحبت کنید!

حواستان به زبان بدنتان باشد

بیایید از زبان بدن شروع کنیم.

می‌دانم احتمالا به این مسئله فکر می‌کنید که «زبان بدن چه ربطی به صحبت کردن من دارد؟»

زبان بدن ارتباط نزدیکی با رفتار دارد. مطالعات نشان دادند این دو (زبان بدن و رفتار) تاثیر شگفت‌انگیزی روی هم دارند. بنابراین، کار کردن روی زبان بدن اعتماد به نفس شما را موقع صحبت کردن به یک زبان دیگر بالا می‌برد.

راه هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید

نقش بازی کنید تا موفق شوید

وقتی اعتماد به نفس نداشته باشیم، چه کار می‌کنیم؟ چیزی که زبان بدنمان به بقیه می‌گوید خیلی بیشتر از چیزی است که صورتمان می‌گوید.

خبردار نمی‌ایستیم، آروم و شل صحبت می‌کنیم، خودمان را جمع می‌کنیم و از ارتباط چشمی با دیگران اجتناب می‌کنیم. حتی ممکن است دیگر لبخند نزنید و سنگینی نگاه دیگران را روی خودتان حس کنید. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا هر کسی احساس ناامنی و ناراحتی کند!

دفعه بعد که خواستید با کسی صحبت کنید، به رفتار و اعمالتان دقت کنید. آیا ارتباط چشمی‌تان را با مخاطب حفظ می‌کنید؟ بلند و واضح صحبت می‌کنید؟ صاف و با اعتماد به نفس می‌ایستید؟ این مسائل تنها تعدادی از مواردی هستند که دفعه بعد که می‌خواستید به یک زبان خارجی صحبت کنید باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

حفظ ارتباط چشمی با دیگران را به یک عادت تبدیل کنید (مگر اینکه در فرهنگ کشوری ارتباط چشمی صورت خوشی نداشته باشد)، و همچنین مطمئن باشید که احساس ناراحتی ندارید و خودتان را منقبض نمی‌کنید.

معمولا وقتی احساس بی‌قراری و ناراحتی می‌کنید که فکر کنید اوضاع در کنترلتان نیست. تمام شک‌هایی که درباره مکالماتتان دارید خودشان را نشان می‌دهند و همانطور که قبلا گفتیم، باعث می‌شود مردم سخت‌تر حرف شما را بفهمند و موذب باشند.

باید به جایی برسید که تمام نشانه‌های فیزیکی و غریضی شک و تردید را کنار بگذارید.

با ارتباط چشمی‌تان بدرخشید

وقتی صحبت از ارتباط چشمی «موثر و مناسب» می‌شود، یعنی بدانید ارتباط چشمی‌تان چقدر باشد؛ نه خیلی کم باشد نه خیلی زیاد.

«قانون طلایی» ارتباط چشمی برقرار کردن این است که یک سوم مواقع با دیگران ارتباط چشمی داشته باشید و با گذشت زمان و تسلط بر مکالمه بتوانید این میزان را بیشتر کنید.

سعی کنید از نگاه‌های نامطمئن و هراسان اجتناب کنید. اگر هر از گاهی ارتباط چشمی‌تان را قطع کنید، مشکلی نیست و تا جایی که به شخص مقابل توهین نشود می‌توانید این کار را بکنید. وقتی در حال صحبت کردن با کسی هستید، نگاهی به او بیاندازید، سپس نگاهتان را به شی یا جای دیگری معطوف کنید و باز به مخاطبتان نگاه کنید؛ فقط حواستان باشد این کار را زیاد انجام ندهید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چند نکته مفید دیگر

هنگام صحبت کردن با دیگران دستتان را در جیبتان نکنید و بی‌قراری دست‌هایتان را کنترل کنید. اگر مضطرب هستید انگشتانتان را در هم قفل کنید (یا اگر خیلی لازم شد، دستتان را پشتتان ببرید) تا از انجام کارهایی که در بالا گفتیم جلوگیری کنید.

حتی موقع صحبت کردن می‌توانید چیزی را در دستتان بگیرید، هر چیزی که باعث حواس‌پرتی و توهین به کسی نشود. احتمالا زیاد پیش می‌آید ببینید کسی در یک سخنرانی عمومی این کار را بکند تا نگاه معروف «نمی‌دونم با دستام چیکار کنم!»‌ را از بین ببرد. اگر همه این‌ها جواب نداد، سعی کنید از دستتان برای توضیح چیزی که می‌خواهید بگویید استفاده کنید. البته باز هم حواستان باشد زیاده‌روی نکنید!

یادتان نرود لبخند بزنید!

این نکات احتمالا جزو مواردی بوده است که خودتان هم می‌دانستید اما با این حال خوب است که این موارد را مرور کنید و عمل کردن به آن‌ها بهتر از نادیده گرفتنشان است. ممکن است این موارد برای شما خیلی سخت و عجیب نباشد، اما مهم نیست هنگام صحبت کردن به زبان مادری چقدر اعتماد به نفس دارید، هر زمان که بخواهید به یک زبان خارجی صحبت کنید، اوضاع تغییر می‌کند. همیشه این مسئله را در ذهنتان داشته باشید.

گوش بدهید

حالا وقت آن رسیده است واقعا راجع به صحبت کردن به یک زبان خارجی صحبت کنیم.

مهم نیست فکر کنید کلمات و تلفظتان غلط است و کلمات و جملات را اشتباه به کار می‌برید، یادتان باشد مهم‌ترین مسئله این است که باید هر کاری می‌توانید بکنید تا واضح و با صدای رسا صحبت کنید.

لحظه روشنایی

وقتی در حال صحبت کردن با کسی هستید، خیلی مهم است که وقتی احساس ناراحتی و اضطراب کردید، صدایتان را کنترل کنید و از لرزیدن آن جلوگیری کنید. وقتی خیلی ساکت هستید فهمیدن اضطرابتان کار سختی است، بنابراین یادتان باشد وقتی در حال صحبت کردن با کسی هستید نظر و احساستان را صریح بیان کنید. این مسئله وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید خیلی مهم است.

سعی کنید اتاق (یا مکانی که در آن هستید) را با صدایتان پر کنید. اگر فکر می‌کنید این راه کمکتان می‌کند، تصور کنید در حال صحبت کردن با مادربزرگتان هستید که گوشش سنگین است و لازم است با صدای بلند، شمرده و رسا صحبت کنید. ممکن است ابتدا عجیب به نظر برسد اما خیلی زود می‌توانید به آن عادت کنید.

حتی اگر اعتماد به نفس ندارید، باید تظاهر کنید دارید، حتی شده برای مدت کوتاهی. وقتی تظاهر کنید اعتماد به نفس دارید، صرف نظر از اینکه چقدر خوب یا بد صحبت کنید، این احساس هنگام صحبت کردن به طور طبیعی راهش را به وجود شما باز می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویم «نقش بازی کنید تا موفق شوید.»

در راه یادگیری یک زبان، افراد زیادی را می‌بینید که می‌خواهند به شمایی که در حال تلاش برای یادگیری هستید کمک کنند و از این کار لذت می‌برند. کمی بعد به این مسئله می‌پردازیم.

حالا که مقدمات استفاده درست از زبان بدن را فهمیدید و می‌دانید چطور باید صحبت کنید، چیزی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، مجموعه‌ای از صحبت‌های اغراق‌آمیز و فانتزی است که ممکن است در ذهنتان داشته باشید و برایتان جالب باشد.

نگران نباشید، بیشتر مردم لهجه خارجی‌ها را دوست دارند

راه هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید

تفکرات مثبت را پرورش بدهید

مردم بیشتر به این خاطر از صحبت کردن به یک زبان جدید می‌ترسند چون فکر می‌کنند ممکن است دیگران به آن‌ها بخندند یا لهجه خارجی آن‌ها را مسخره کنند. نمی‌توانند این مسئله را هضم کنند که بومیان به لهجه آن‌ها بخندند یا استفاده اشتباه از یک کلمه را مسخره کنند. این مسئله برای زبان‌آموزان خیلی سخت است حتی اگر بومیان پشت سر آن‌ها این کار را بکنند.

مسئله این است که مردم واقعا این کار را نمی‌کنند. در واقع شاید جالب باشد بفهمید اغلب بومیان لهجه خارجی‌ها را دوست دارند. همچنین مردمی که به شما می‌خندند یا مسخره‌تان می‌کنند ارزش ناراحتی و نگرانی ندارند.

مردم در تمام جهان شما را به خاطر صحبت کردن به زبان خودشان تحسین می‌کنند، مهم نیست چقدر خوب یا بد صحبت کنید. همین که در حال تلاش برای یادگیری زبان مادری انسان‌های دیگر هستید برای آن‌ها با ارزش است. لازم نیست نگران باشید که شاید ضعیف و احمق به نظر برسید. حتی اگر حرف زدنتان کند و بد باشد، مهم نیست! از صحبت کردن لذت ببرید! اگر کلمه‌ای را اشتباه گفتید، با دیگران بخندید و این مسئله را درک کنید که بعضی افراد ممکن است شگفت‌زده شوند و حتی از اینکه اول شما شروع به صحبت کنید، جا بخورند. اغلب بیشتر افراد از اینکه به شما می‌خندند یا اشتباهتان را اصلاح می‌کنند، منظور بدی ندارند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، نباید با قضیه احساسی و شخصی برخورد کنید، حتی اگر گاهی شخصی و حیثیتی به نظر برسد.

حقیقت این است که وقتی چیزی غیرمنتظره رخ می‌دهد، ممکن است خیلی خنده‌دار باشد و معمولا مردم انتظار ندارند که زبان مادری‌شان را از زبان کسی با لهجه غلیظ خارجی بشنوند. خنده آن‌ها به خاطر مسخره کردن شما نیست، آن‌ها به نحوه تلفظ و ادای کلمات زبان مادری‌شان از دهان شما می‌خندند.

پس با آن‌ها بخندید! بیشتر صحبت کنید! اگر واقعا حرف زدنتان خیلی بد باشد، بیشتر مردم با روی خوش و با کمال میل خوشحال می‌شوند به شما کمک کنند. البته مردم زمانی با شما همکاری می‌کنند که ببینند شما هم دوست دارید یاد بگیرید. شما برای یاد گرفتن یک زبان جدید تلاش می‌کنید و مردم عاشق این هستند. عده زیادی هستند که وقتی فراموش می‌کنند چه بگویید یا کلمه‌ای را مثلا به زبان اسپانیایی بلد نیستند از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنند و اگر شما جزو این دسته نباشید، بومیان و خارجی‌ها احترام بیشتری برای شما قائل می‌شوند.

این مسئله را بدانید که خیلی وقت‌ها ممکن است چیزی که غلط است را درست بگویید یا چیزی که درست است را غلط بگویید. این اتفاق طبیعی است. اما این یعنی شما همچنان در حال یادگیری هستید.

در واقع اکثر مواقع شما می‌فهمید خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید آماده و باسواد هستید، اما ترس از اشتباه یا عدم اعتماد به نفس باعث می‌شود نتوانید از تمام این دانش و مهارت‌هایتان استفاده کنید. بنابراین موقع حرف زدن برای فکر کردن مکث نکنید! فقط حرف بزنید!

دیگر لازم نیست برای از بین بردن مکث‌ها و سکوت‌هایتان موقع حرف زدن از کلماتی مثل umm، errr و uhh استفاده کنید و با ادای این صداها سعی کنید ساختارهای گرامری یا جایگزین صحیح حرف اضافه را به یاد بیاورید. فقط صحبت کنید و اجازه بدهید کلمات زیبایی که یاد گرفتید از دهانتان خارج شوند.

با این کار شما لذت می‌برید، دیگران لذت می‌برند و با یادگیری و نترسیدن از صحبت کردن، می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید.

راه هایی برای اینکه موقع صحبت کردن تپق نزنید

فقط صحبت کنید!

دفعه بعد که خواستید با زبانی جدید با کسی صحبت کنید، یادتان باشد که از این مقاله چه چیزی یاد گرفتید. نفس عمیق بکشید، صاف بایستید، کسی را که می‌خواهید با او صحبت کنید انتخاب کنید، صحبت کردن را شروع کنید، هر جا لازم بود بخندید و وقتی همه این کارها را کردید، برمی‌گردید و از من تشکر می‌کنید.

تسلط روی اعتماد به نفس، مثل تسلط روی یک زبان جدید، نیازمند صرف زمان، تمرین و تمرین و تمرین است. اما توانایی کنترل یکی، روی کنترل دیگری تاثیر می‌گذارد.

وقتی ترسیدن از صحبت کردن را کنار بگذارید و واقعا تسلط روی مهارت‌های یک زبان را شروع کنید، کشورها و فرصت‌های جدید شما را در آغوش می‌گیرند و می‌توانید با هر کسی که خواستید ارتباط برقرار کنید. فرصت‌هایی سرراهتان قرار می‌گیرند و تجربه‌هایی کسب می‌کنید که هیچوقت حتی فکرش را هم نمی‌کردید.

موفقیت و پیشرفت ممکن است گاهی با خنده و مسخره‌کردن هم همراه باشد. اما ارزشش را دارد، نه؟ بنابراین از اینکه احمق به نظر برسید نترسید؛ اشتباهاتتان را با اعتماد به نفس بپذیرید و می‌فهمید که بعد از آن اشتباهاتتان خیلی کمتر از چیزی بودند که فکرش را می‌کردید.

آهسته و پیوسته می‌توانید به خواسته‌تان برسید


بیشتر بخوانید:تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید