IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
معروف‌ترین زنان چند‌زبانه در تاریخ (از گذشته تا کنون)
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
8 مرداد 1398

معروف‌ترین زنان چند‌زبانه در تاریخ (از گذشته تا کنون)

معمولا اسم زن که به میان می‌آید همه یاد آشپزی، عشق، هنر،‌ ادب و فرهنگ می‌افتد. این‌ها اصلا چیز بدی نیستند ولی در این مقاله قرار است راجع به نکته‌ی جدید‌تری صحبت کنیم و به مستعد‌ترین و معروف‌ترین زنان تاریخ اشاره کنیم. زنانی که چندزبانه بودند و می‌توانستند همزمان به چندین زبان مختلف صحبت کنند.

به عنوان مترجم مقالات آموزشی در این زمینه، کمتر پیش آمده تا به مقالاتی برخورد کنم که نویسنده‌ی آن‌ها یک زن چندزبانه باشد. پس لازم دانستم تا با این مقاله انگیزه‌ی دختران سرزمینم را کمی قلقلک دهم و عبارت کلیشه‌ای «شما هم می‌توانید!»‌ را گوشزد کنم.

در ادامه شش تن از زنان چند زبانه‌ی معروف دنیا را به شما معرفی می‌کنیم:‌

  1. کلئوپاترا (Cleopatra)

معروف ترین زنان چندزبانه در تاریخ از گذشته تا کنون

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

 خدای من! کلئوپاترا! همان ملکه‌ی زیبای مصری که خود را با سم مار کبری کشت! من همیشه فکر می‌کردم بزرگترین ویژگی‌اش زیبایی اوست! اما گویا غیر از زیبایی، ویژگی‌های دیگری هم داشته است. برای مثال:

او به چند زبان زنده در دنیا مسلط بود؟ حدودا 9 زبان (واقعا الان که فکر می‌کنم به نظرم نابغه‌ی مستعدی چون ایشان با خودکشی حیف شده است…حیف…)

او به چه زبان‌هایی مسلط بود؟ یونانی، حبشی، لاتین، عربی، عبری، سوری،‌ زبان ماد‌ها، زبان اشکانیان.

زبان بومی کلئوپاترا یونانی و اهل خاندان بطلیموسی بود، خانواده‌‌ی اصیل یونانی که بعد از مرگ شاه الکساندر، در مصر به حکومت پرداختند.

دانستن زبان‌های مختلف به کلئوپاترا در مسائل دیپلماسی و مالی کمک زیادی می‌کرد.

همانطور که می‌بینید، او زبان‌شناس ماهری بود و در مواقع ضروری، هیچ مشکلی برای یادگیری یک زبان جدید نداشت. حالا شما با این همه تکنولوژی و ارتباطات می‌گویید که یادگیری زبان آلمانی سخت است؟ پس کلئوپاترای بیچاره که آن زمان دولینگو و engvid در دسترسش نبود چه باید می‌گفت؟ ( به من نگویید که به همین خاطر خودش را کشت!)

  1. ملکه الیزابت اول (Queen Elizabeth I)

معروف ترین زنان چندزبانه در تاریخ از گذشته تا کنون

 فکر می‌کنم نیازی به معرفی نداشته باشند! ایشان به 10 زبان زنده در دنیا مسلط بودند.

به کدام زبان‌ها؟‌ او به زبان انگلیسی، فرانسه، فلمنگی، لاتین،‌ یونانی، ایتالیایی، اسپانیایی، ولزی (نوعی از گویش بریتانیایی)، کرونی، اسکاتلندی و ایرلندی مسلط بود. شاید با خودتان بگویید که اسکاتلندی و ایرلندی و ولزی که همان انگلیسی است! اگر این باور را دارید این مقاله را بخوانید تا فرق یک اسکاتلندی اصیل با یک انگلیسی‌زبان ساکن در لندن را کاملا متوجه شوید.

دانستن این همه زبان به او کمک می‌کرد تا بتواند با افراد زیادی از اکثر کشورها (و تمام نقاط بریتانیا) ارتباط برقرار کند و بتواند زبانی رایج برای صحبت با بازدیدکنندگان و سفیران سایر بخش‌های اروپا بیابد. (اینطور که من می‌بینم ایشان زبان اکثر بخش‌های حوزه‌ی شینگن را به خاطر سپرده بود).

در سال 1603، سفیر ونیز،‌ Giovanni Carlo Scaramelli، راجع به ملکه الیزابت اظهار داشت: « او به نحوی به هر کدام از این زبان‌ها تسلط دارد که گویی تمام آن‌ها زبان مادری ایشان است».

  1. ماریا گائتانا آنیزی (Maria Gaetana Agnesi)

معروفترین زنان چندزبانه در تاریخ از گذشته تا کنون

 به به،‌ اولین پروفسور ریاضیات در دانشگاه هم که اینجا تشریف دارند. او به 7 زبان زنده در دنیا مسلط بود و می‌توانست به زبان ایتالیایی، فرانسه، یونانی، عبری،‌ اسپانیایی، آلمانی و لاتین صحبت کند.

این زن که متولد سال 1718 در میلان بود، روزی توانست به اولین پروفسور زن در علم ریاضیات در دانشگاه تبدیل شود. او همچنین اولین زنی بود که کتابی راجع به علم ریاضی نوشته و منتشر کرد.

او از سنین جوانی به چند زبان مختلف صحبت می‌کرد و به این ترتیب به او لقب «Seven-language orator»‌ یا «سخنران هفت زبانه» را دادند.

  1. آنجلا مرکل (Angela Merkel)

معروف ترین زنان چندزبانه در تاریخ از گذشته تا کنون

آنجلا مرکل می‌تواند به سه زبان مختلف در دنیا صحبت کند (بله، او هنوز زنده و سالم است). او می‌تواند به زبان آلمانی، روسی و انگلیسی صحبت میکند.

( اگر می‌توانید پوزخند بزنید و او را با کلئوپاترا مقایسه کنید تا شما را یاد نمرات درس زبان انگلیسی‌تان بی‌اندازم).

او که یک رئیس دانشگاه آلمانی‌تبار است، در آلمان شرقی بزرگ شد. جایی که تمام دانش‌آموزان باید زبان روسی را در مدرسه یاد می‌گرفتند.

وقتی که او در سنین نوجوانی به سر می‌برد، به مسکو رفت و به خاطر موفقیت‌هایش در یادگیری زبان، برنده‌ی جایزه شد.

این روزها او از این زبان‌ها با هدف دیپلماسی استفاده می‌کند. مرکل هنوز هم به زبان انگلیسی مسلط است ولی به ندرت در میان مردم به این زبان صحبت می‌کند.

  1. کارن ماک (Karen Mok)

معروف ترین زنان چند زبانه در تاریخ

کارن ماک می‌تواند به پنج زبان زنده در دنیا صحبت کند. او می‌تواند به زبان انگلیسی، ماندارین، ایتالیایی،‌ فرانسه و کانتی صحبت کند.

هرچند به او حق می‌دهم که بتواند زبان‌های بیشتری را یاد بگیرد. او بازیگر و آهنگ‌نویس چینی بود که در هنگ‌کنگ به دنیا آمد (یعنی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا، زبان مادری‌اش است). او به دانشگاه انگلستان رفت و ایتالیایی را هم زمانی یاد گرفت که در دانشگاه ایتالیا درس زبان و ادبیات ایتالیایی را مطالعه می‌کرد.

او در یکی از مصاحبه‌هایش اظهار داشت که می‌تواند در فیلمی به زبان انگلیسی، کانتونی یا ماندارین ایفای نقش کند».

در سال 2011 او با مردی آلمانی‌تبار ازدواج کرد و احتمالا زبان آلمانی گزینه‌ی بعدی در لیست اوست.

  1. پنه‌لوپه کروز (Penélope Cruz)

معروف ترین زنان چند زبانه در تاریخ

بازیگر زیبای اسپانیایی که با بازی فوق‌العاده‌اش همه را انگشت به دهان می‌گذارد. ( اگر از او خوشتان نمی‌آید، حداقل رحم کنید و استعداد زبان‌آموزی‌اش را در نظر بگیرید!)

او قادر است به چهار زبان زنده در دنیا صحبت کند. اسپانیایی، فرانسه،‌ ایتالیایی و انگلیسی

پنه‌لوپه در مادرید به دنیا آمد و در مدرسه زبان فرانسه را یاد گرفت. او برای بازیگری و به خاطر حرفه‌اش زبان انگلیسی و ایتالیایی را هم یاد گرفت. او حتی توانست به خاطر بازی فوق‌العاده‌اش در فیلم Non Ti Muovere ‌ ( تکان نخور) جایزه‌ی David di Donatello را دریافت کند.


بیشتر بخوانید:10 پادکست محشر برای یادگیری زبان جدید


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید