IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
رمز و رازهای یادگیری زبان با Google
امتیاز کاربران: 4.6/5
نویسنده: ایرانمهر
26 فروردین 1398

رمز و رازهای یادگیری زبان با Google

برای رسیدن به مهارت در زبان، گوگل مثل یک جاده است.

از آن استفاده می‌کنید تا به مطالب مهمی برسید؛ مثل دوره‌های زبان یا محتوایی برای مطالعه.

شاید به این مسئله فکر نکرده باشید که گوگل خودش هم یکی از ابزارهای مهم یادگیری زبان است!

ولی بهتر است به آن فکر کنید.

گوگل می‌تواند تمام اطلاعات صدها و هزاران منبع یادگیری زبان را یکجا جمع کند و در اختیار شما قرار بدهد.

گوگل بر پایه پیچیده‌ترین و مدرن‌ترین فناوری‌های حال حاضر در جهان ساخت شده است و همه این فناوری‌ها با هدف اتصال مردم و ایده‌ها در نقاط مختلف زمین به خدمت گرفته شده‌اند.

فقط کافی است ویژگی‌ها و ترفندهای جستجو در گوگل را بلد باشید تا از آن‌ها برای مطالعات و یادگیری زبان استفاده کنید.

در این مقاله، راه‌های یادگیری زبان با گوگل را به شما یاد می‌دهیم.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

رمز و رازهای گوگل: راه‌های یادگیری زبان با استفاده از گوگل

از عکس‌ها برای یادگیری بصری استفاده کنید

برای شما فرق یک صندلی راحتی (easy chair)، یک نیمکت (couch)، یک مبل (sofa)و یک صندلی لمیدنی (recliner) چیست؟

فرق بین garbage pail، garbage bin و trash can چطور؟

کلماتی که برای اشیای فیزیکی استفاده می‌شود، گاهی برای بومیان هر زبانی کاملا واضح و مشخص است، اما برای زبان‌آموزان می‌تواند به طرز دیوانه‌کننده‌ای پیچیده و غیرقابل تشخیص باشد. به عنوان یک زبان‌آموز، ایجاد یک پایه قوی برای یادگیری کلماتی که بتوانید هنگام استفاده از آن‌ها اعتماد به نفس کافی داشته باشید، گاهی خیلی سخت است.

بنابراین به جای حفظ کردن توضیحات کلمات در دیکشنری، از ابزار Google Images برای ساخت دایره لغاتتان استفاده کنید. برای این کار فقط کافی است کلمه‌ای را که در حال یادگیری آن هستید در گوگل جستجو کنید و در کسری از ثانیه می‌توانید نتایج مرتبط با آن کلمه را ببینید که درک دقیق‌تر و ظریف‌تری از کلمه به شما می‌دهد.

یک مثال عالی برای شما داریم. ترجمه انگلیسی استاندارد برای کلمه چینی 外套 (wàitào)، «کت» یا «بارانی» است. اما وقتی تصویر این کلمه را جستجو کنید، می‌فهمید این کلمه به تمام لباس‌هایی که ما ممکن است در انگلیسی به آن‌ها سوئی‌شرت «sweater» یا بادگیر «windbreaker» بگوییم هم اشاره کند. قطعا گوگل معانی بیشتری از آن‌چه که می‌دانستیم را به ما یاد داده است.

از چند فلش‌کارت یا درس‌های یادگیری لغات که روی آن‌ها کار می‌کنید استفاده کنید و ببینید Google Image چه کشفیاتی را برای شما به همراه می‌آورد.

رمز و رازهای یادگیری زبان با Google

از «Site Search» برای یادگیری لغت در متون مختلف استفاده کنید

وقتی در مدرسه یا دوره ادبیات، نوشتن را یاد می‌گیریم، به طور پیوسته یاد می‌گیریم بعضی کلمات متعلق به متون مشخصی هستند و بعضی دیگر نه.

در یک مقاله دانشگاهی از کلمات دکتر زوس استفاده نمی‌کنیم و اگر می‌خواهید خاطرات روزانه‌تان را بنویسید، احتمالا از سبک نگارش شکسپیر استفاده نمی‌کنید.

وقتی در حال یادگیری یک زبان خارجی یا در حال آموزش یکی از آن‌ها به خودتان هستید، خطر و عدم قطعیت درباره استفاده از بعضی کلمات را به جان می‌خرید. بدون وجود کسی که شما را در نگارش راهنمایی کند، خیلی نمی‌توانید به خودتان کمک کنید و تصمیم بگیرید کدام کلمه برای کدام متن مناسب است!

گوگل چطور این مشکل را حل کرده است؟

با استفاده از یک ترفند یاده به اسم «site search» به سادگی می‌توان مطالب زیادی یاد گرفت.

فقط کافی است عبارت “site:” به اضافه اسم وبسایت و هر چیزی که دنبال آن هستید را تایپ کنید. نتایجی که برای شما نمایش داده می‌شوند به همان یک وبسایت خاص محدود می‌شود. این راه، روشی عالی برای دیدن پست‌ها و متن‌هایی است که توسط یک نویسنده یا یک وبلاگ منتشر شده است. با این روش همچنین می‌توانید ببینید اسم یک کشور چند بار در اخبار آمده است.

برای یادگیری زبان، می‌توانید داده‌های غیرانگلیسی را هم جستجو کنید. بیایید فرض کنیم به تازگی کلمه mochila یا همان کوله‌پشتی به زبان اسپانیایی را یاد گرفتید. اگر وبسایت‌های مختلف را جستجو کنیم که در حیطه مباحث علمی، اخبار و سرگرمی فعالیت می‌کنند، می‌فهمیم مثال‌های مختلفی برای این کلمه وجود دارد.

اگر یک وبسایت عکاسی را جستجو کنیم، مقاله‌هایی پیدا می‌کنیم که درباره کوله‌پشتی‌های کوهنوردی است و برای عکاسان طراحی و تولید شده است. وبسایت مد و فشن، پیشنهادهایی درباره استایل‌های روزانه مختلف برای استفاده از کوله‌پشتی به ما می‌دهد.

هر کدام از این حوزه‌ها، با اینکه از یک کلمه واحد استفاده می‌کنند، واژگان و سبک نگارش مخصوص خودشان را دارند. این روش، راهی عالی برای تمرین خواندن، نوشتن و تقویت مهارت‌های مکالمه است.

رمز و رازهای یادگیری زبان با گوگل

با Google Translate خلاصه متن‌ها را بفهمید

بسیاری از زبان‌آموزان استفاده از Google Translate را تقبیح کردند و آن را نشانه ضعف و سواد کم می‌دانند که البته بی‌دلیل هم نیست. همه ما درباره ترجمه‌های نادرست، وحشتناک و سطحی متون توسط ماشین ترجمه گوگل شنیده‌ایم و هیچکس نباید از آن به عنوان تنها منبع ترجمه یا یادگیری زبان استفاده کند.

اما اگر در استفاده از Google Translate با دقت و هوشمندی عمل کنید، می‌تواند خلا مهمی در یادگیری زبان را پر کند.

تا امروز چند بار برایتان پیش آمده برای فهم یک مقاله طولانی به زبان مقصد درگیر شده باشید و ساعت‌ها وقتتان تلف شده باشد؟ دفعه بعد که با چنین مشکلی مواجه شدید، متنتان را در Google Translate کپی کنید تا خلاصه‌ای کلی از متن را به زبان انگلیسی یا فارسی به شما بدهد. از آنجایی که می‌توانید دو متن را در کنار هم ببینید، می‌توانید آن‌ها را از نظر ذهنی به هم ارتباط بدهید و الگوها را یاد بگیرید.

همچنین می‌توانید روی هر کلمه از جمله کلیک کنید و ترجمه مرتبط با آن را در سمت دیگر صفحه ببینید.

نگران نباشید! استفاده از ماشین ترجمه تقلب و بی‌سوادی به حساب نمی‌آید. وقتی به درستی از آن استفاده کنید، قدمی درست و محکم به سوی یادگیری ساختارهای جمله، الگوها، ریتم و کلمات رایج در زبان مقصد برداشته‌اید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

الگوهای رایج را جستجو کنید

این قسمت یکی از بزرگ‌ترین رازهای استفاده از گوگل است و من اینجا هستم تا آن را فاش کنم.

فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد که همیشه کلمه یا عبارتی که در گوگل جستجو می‌کنید در دو یا سه نتیجه اول ظاهر می‌شود؟

به این دلیل است که موتورهای جستجویی مثل گوگل از ماشین‌های قدرتمند تشخیص الگو یا تجزیه و تحلیل الگو استفاده می‌کنند.

اگر تعداد افرادی که روی یک لینک کلیک می‌کنند کافی باشد، به این معنی است که آن متن یا محتوا باارزش است و در نتایج گوگل بالاتر می‌آید. اگر مردم زیادی کلمه “faceboko” را جستجو کنند و روی “facebook” کلیک کنند، گوگل می‌داند باید املا و تلفظ درست آن را به شما پیشنهاد کند.

دیگر چه چیزی بر پایه الگوهای مختلف است؟ بله، زبان!

از سیستم‌های آوایی گرفته تا صرف افعال و صفات، هر زبانی در جهان اکثرا از قوانین و الگوهای مشخصی پیروی می‌کنند. می‌توانید از این مسئله استفاده کنید و از جستجوهای استراتژیک زبان‌های خارجی بهره‌مند شوید.

بیایید فرض کنیم برای استفاده از یک ساختار گرامری مشخص دچار شک و تردید هستید. فقط کافی است آن را در گوگل تایپ کنید و ببینید گوگل ساختار یا عبارت جایگزین را، که در 99 درصد مواقع ساختار درست است، به شما پیشنهاد می‌کند یا نسخه‌های مختلف آن را در نتایج اول به شما نشان می‌دهد.

برای اینکه نتایج را محدود کنید، جمله یا عبارت مورد نظر را در “” قرار بدهید و گوگل در تمام اینترنت فقط به دنبال همان عبارت خاص می‌گردد. این مسئله همچنین کمک می‌کند فیلتر ایجاد شده، نتایج را از وبسایت‌هایی پیدا کند که این عبارت را به زبان مقصد شما نوشتند.

اگر گوگل نتایج کمی (کمتر از 500هزار) به شما داد، می‌توانید بفهمید که آن عبارت از رده خارج یا غلط است. اگر این عبارت یک عبارت کوتاه اما اشتباه است، می‌توانید نسخه درست آن را در نتایج گوگل ببینید یا از آن در بالای صفحه به عنوان پیشنهاد گوگل استفاده کنید.

از متن و محتوای رایگان استفاده کنید

افراد زیادی هستند که از گوگل فقط برای پیدا کردن تصویر، استفاده از نقشه و تماشای ویدیو استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانستید فهرست کامل و دیوانه‌کننده‌ای از کتاب‌های چاپ‌شده و مقالات علمی وجود دارد که می‌توانید کاملا رایگان از آن‌ها استفاده کنید؟

دو ابزار Google Scholar و Google Books صدها محتوای چاپ‌شده و رایگان را در خودشان جای داده‌اند.

ابزار Google Books به شما این امکان را می‌دهد تا متن میلیون‌ها کتاب چاپ‌شده، از نسخه‌های قدیمی و نایاب گرفته تا جدیدترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها را جستجو کنید. در قفسه کتابتان، کتابی هست که آن را دوست داشته باشید؟ در گوگل جستجو کنید و ببینید نسخه آنلاین آن به زبان مورد نظرتان وجود دارد یا نه!

اگر به موضوعات زبان‌شناسی علاقه دارید، هیچ منبع بهتری از Google Scholar برای مقالات آموزشی و آکادمیک وجود ندارد. بعضی از آن‌ها خیلی بالاتر و سخت‌تر از سطح سواد من است، ولی تعداد زیادی هم هستند که کاملا مناسب دانش من هستند و همیشه خیلی جذاب و کاربردی به نظر می‌رسند.

وقتی در حال دست و پنجه نرم‌کردن با مبحث پیچیده گرامری هستم که کوچک‌ترین توضیح و آموزشی در زبان مادری من ندارد، استفاده از این مقالات و کتاب‌ها بسیار مفید هستند.

تجزیه و تحلیل زبان در این مقالات برای هر کسی مناسب نیست، اما یک بار آن‌ها را امتحان کنید؛ شاید به گنج باارزشی دست پیدا کردید.

رمز و رازهای یادگیــری زبان با Google

روی مبل خانه‌تان به یک توریست تبدیل شوید

یکی از دلایلی که ما به کشورهای مختلف سفر می‌کنیم، صحبت کردن با دیگران و شنیدن زبان‌های دیگر است. مردم و کشورهای مختلف در سراسر جهان باحال هستند، اما به عنوان کسی که اشتیاق و عشق یادگیری زبان دارد، انگیزه اصلی سفر من به کشورهای مختلف همان موردی است که در بالا گفتم.

اگر شما هم در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا همسو و هم‌فکر هستیم. به این فکر کنید که وقتی به کشور مورد نظرتان رسیدید، برای ارتباط برقرار کردن با دیگران آماده هستید یا نه؟

اگر به کشوری سفر کنید و حتی یک کلمه از زبان مادری‌تان را در آنجا نبینید، تاثیر روانی‌ای که روی فرد می‌گذارد کاملا از نظر روان‌شناسی ثابت شده است. با توجه به اینکه به کدام کشور سفر می‌کنید، ممکن است از افراد دوزبانه و تبلیغات انگلیسی دور شوید. این مسئله می‌تواند برای عده‌ای بسیار ترسناک و ناامیدکننده باشد.

بنابراین پیش از آنکه تصمیم بگیرید به کشوری سفر کنید، مکان‌هایی را که قرار است یا دوست دارید ببینید در Google Street جستجو کنید و ببینید بودن در میان افراد غریبه با زبانی خارجی چه حس و حالی دارد. روی توضیح کلمه‌های رایج یا اسم کسب و کارهایی که در خیابان می‌بینید کلیک کنید و با آن‌ها آشنا شوید.

این راه، روشی عالی برای غرق کردن خودتان در زبان مقصد است، در حالیکه در خانه خودتان نشستید و احتمالا روی تخت یا مبل لم دادید. به علاوه، این روش، چیزی است که انگیزه‌ای عالی برای یادگیری زبان خواهد بود! استفاده از این روش می‌تواند باعث شود استفاده از زبان در یک کشور خارجی برای شما ملموس‌تر باشد و حتی شاید انگیزه سفر به کشوری را در شما بیدار کند.

اگر از قبل برنامه‌ای برای سفرتان دارید و حتی هتلتان را هم رزرو کردید، استفاده از Street View می‌تواند ترس و اضطراب شما را کاهش بدهد و شما را برای لذت بردن از سفرتان آماده کند.

اگر بدانید چطور باید از Google استفاده کنید، تقریبا جواب تمام سوال‌ها و نیازهای شما را دارد.

رمز و رازهای یادگیری زبان با Google

یادگیری زبان به صورت آنلاین، هیچوقت به این سادگی نبوده است و حالا که می‌دانید چطور باید با Google زبان یاد بگیرید، قدم در دنیایی جدید می‌گذارید که بی‌نهایت منبع یادگیری زبان در آن وجود دارد.

فرقی نمی‌کند به دنبال چک کردن الگوهای گرامری یا به دنبال تصاویری باشید که معنی یک کلمه را بهتر بفهمید؛ هیچ زمانی بهتر از الان نیست که با Google بیشتر آشنا شوید.


بیشتر بخوانید:نرم افزارها، اپلیکیشن ها و ابزارهای آنلاین یادگیری زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.6 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید