IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم
امتیاز کاربران: 2.8/5
نویسنده: ایرانمهر
17 بهمن 1397

چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم

سه راهکار موثر برای دستیابی به نتیجه مطلوب‌ 

آیا کلاس شما پر از رنگ‌های مختلف و المان‌های خلاق است؟

 و اغلب خنده‌های کوچک و هق هق غم‌انگیز می‌شنوید؟

تا به حال حس کرده‌اید که گاهی نقش مادر را در کلاس بازی می‌کنید؟

اگر به همه یا تعدادی از این سوالات پاسخ مثبت دادید بی‎شک معلم زبان نونهالان هستید. و اگر این طور باشد لبخندی بر لب برای شما واجب است مگر آنکه که مشکلی بر سر راه شما سبز شود. این مشکلات هنگام آموزش به بچه‌ها قطعا وجود دارند. زبان ذاتا انتزاعی و غیر قابل لمس است در عین حال همه چیز برای بچه‌ها باید عینی باشد. این مسئله آموزش قواعد و صرف و نحو را بسیار چالش برانگیز می‌کند. واقعا چطور قواعد شرطی را به یک بچه پنج ساله توضیح دهیم؟

تا زمانی که شما این سه قانون را رعایت کنید آموزش به بچه‌ها آسان می‌شود و نوآموزان در یادگیری موفق خواهند شد حتی اگر نتوانند نام قاعده شرطی نوع اول را به زبان بیاورند.

چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  • آموزش را با تفریح همراه کنید.

بازی، بازی، بازی! این تنها چیزی است که برای بچه‌ها اهمیت دارد. این قانون هم در زمین بازی و هم در کلاس صدق می‌کند. هرگز اولین روز مهد‌کودک برادرزاده‌ام را فراموش نمی‌کنم که به من گفت؟ “هیچی یاد نگرفتیم! فقط بازی کردیم.” با این حال من مطمئن هستم که در کلاس او مسائل علمی نیز آموزش داده شده‌اند و یادگیری زیر لایه ضخیم بازی پنهان بوده است.

برخی معلمان معتقد هستند که یادگیری از طریق بازی بهترین روش آموزشی است. و آنچه در مورد نونهالان انگلیسی زبان صدق میکند در مورد بچه‌هایی که می‌خواهند این زبان را یاد بگیرند نیز صادق است. در اینجا چندین روش آورده شده است که با آن می‌توانید یادگیری را به بازی تبدیل کنید.

بازی

بازی بهترین راهی است که یادگیری را نشاط انگیز می‌کند. نه تنها طبیعتی رقابتی دارد بلکه به اکثر بچه‌ها انگیزه بالا برای دستیابی به هدف می‌دهد و نهایتا آنها سعی می‌کنند که در آن پیروز شوند. وقتی شما در مسابقه‌ای پیروز می‌شوید، احساس خوبی از موفقیت خود پیدا می‌کنید. بازی‌های زیادی هستند که می‌توانید از آنها در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید. اینجا فقط اشاره سطحی به آن می‌کنیم، اما این محبث بسیار گسترده است. این بازی‌ها به آماده سازی زیادی نیاز ندارند و برای خردسال بسیار جذاب هستند.

بازی”دیوید چی گفت؟” : استفاده از عبارت “دیوید می‌گوید! ( یا هر اسم دیگری)” برای تمرین مهارت شنیداری خیلی عالی است. می‌توانید از آن برای دوره کردن نام اعضای بدن با بچه‌ها استفاده کنید. (“برای مثال بگویید دیوید می‌گوید: سرت رو لمس کن!”) یا با آن حروف اضافه را دوره کنید مثل (” دیوید می‌گوید: پات رو روی میز بگذار”).

بازی “مادام اجازه دارم؟”: بازی‌های جنبشی خود را به یک مرحله بالاتر ببرید و بازی “مادام ممکن است؟” را امتحان کنید. دانش‌آموزان می‌توانند در این بازی پس از اجازه گرفتن از معلم، از انواع صفت‌ها برای توصیف قدمهای خود استفاده کنند و برای رسیدن به خط پایان با یکدیگر مسابقه دهند.

بازی حافظه: فلش کارت درست کنید و تصویر مربوط به آن را بر روی کارت‌های دیگر بکشید. و یا متضاد و مترادف را بر روی کارت‌ها بنویسید. آنها را رو میز بگذارید و از زبان آموزان بخواهید آنها را با یکدیگر جور کنند.

  • خلاق باشید

تکرار هر روز یک برنامه برای بچه‌ها خیلی کسل کننده است و ممکن است حوصله‌شان سر برود پس در برنامه‌ریزی خلاق باشید و طرح درس کلاس را هر از گاهی تغییر دهید. هر چند یکبار جای صندلی نوآموزان را تغییر دهید تا آنها دیدی جدید نسبت به فعالیت خود پیدا کنند. و از دانش‌آموزان خود قبل از شروع درس تست بگیرید و بگذارید آنها خود به سوالات پاسخ دهند. هر شانسی که بدست می‌آورید از میهمانی دعوت کنید تا به کلاستان حال و هوایی تازه دهد.

همچنین شما می‌توانید برنامه همیشگی خود را ثابت نگه دارید، اما نوع فعالیت خود را تغییر دهید. تمرین‌های خود را از بین فعالیت‌های کتاب، یا فعالیت هایی که با سایت آموزش زبان انگلیسی و یا منابع دنیای واقعی انتخاب کنید و فقط به منابع آموزشی اصلی اکتفا نکنید.

به جای خواندن متنی ساده سعی کنید شعری از رابرت فراست تمرین کنید. از آنها درخواست کنید تا برای یکدیگر کوییز طراحی ‌کنند و یا به آنها ابزار بازی و یادگیری دهید. همچنین از دانش‌آموزان بخواهید خود بازی پیشنهاد دهند و یا بر اساس ابزارهای شما بازی مورد علاقه خود را بسازند. نهایتا با اجرای چنین تمرینی از خلاقیت دانش‌آموزان شگفت‌زده خواهید شد.

چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم

در بازی خود هنر را وارد کنید

بچه‌ها عاشق آن هستند که در کلاس چیز‌های هیجان‌انگیز و رنگی بسازند. این جمله معروف پابلو پیکاسو است: “هر کودک یک هنرمند است.” از خصایص نونهالان بهره مند شوید و هنر را به کودکان آموزش دهید. البته که می توانید در مورد چیز های واضح مثل رنگ‌ها و شکل‌ها صحبت کنید اما تمرین‌های خلاق، پتانسیل بیشتری دارند.

برقرای ارتباط میان سنت‌های فرهنگی: از زبان آموزان دعوت کنید تا بر اساس فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر پروژه‌های هنری انجام دهند. بعد در مورد تفاوت آن فرهنگ و فرهنگ خود صحبت کنند. از آنجایی که بچه‌ها بصری تر از بزرگسالان هستند، فراهم آوردن یک کار هنری و بصری در کلاس به نوآموزان کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط‌های صحیح برای مفاهیم انتزاعی زبان بسازند.

ساختن کلاژ: کارهای هنری شیوه ای عالی هستند که با آن می‌توانید در مورد حروف اضافه  مکان صحبت کنید. ساختن کلاژ ساده است و شما در مورد هر چیزی می‌توانید کلاژ بسازید. همان طور که دانش‌آموزان کار میکنند، به آنها دستورالعمل بدهید که کجا هر آیتم را بگذارند، و از آنها بپرسید که چه کاری می‌کنند و رابطه‌ی هر بخش کلاژ با بخش دیگر چیست؟ فراموش نکنید که به هر نفر شانس آن را بدهید تا در مورد کاری که به پایان رسانده است صحبت کنند.

آشپزی: هنر آشپزی را از یاد نبرید. وقتی در کلاس غذا می‌پزید، چه سنتی باشد یا بین المللی، شما شانس آن را دارید که ضمن پختن غذا از پنج حس صحبت کنید. مطمئن شوید که از فرآیند پخت و پز با آنها گفتگو می‌کنید. همان طور که آنها را راهنمایی می‌کنید، نکات قواعد مثل جملات امری را با آنها تکرار و تمرین کنید. ضمن تغییر مرحله پخت و پز برکلمات ربط تاکید کنید و رابطه علت و معلول را در تمرین و توضیح دنبال کنید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کلاس خود را در فضای باز تشکیل دهید 

تا به حال تلاش کرده اید که محیط کلاس خود را تغییر دهید؟ از آنچه که در محیط بیرون میتوانید یاد بگیرید شگفت زده خواهید شد. در اینجا برای شروع، چند ایده عالی آورده شده است.

  • شکار خرگوش: سعی کنید دانش‌آموزان خود را به شکار خرگوش در زمین بازی مدرسه بفرستید. انتخاب با شما است که آنها در حیاط دنبال چه چیزی بگردند. آن میتواند چیزی باشد که شما درست کرده‌اید و یا پیدا کردن اشیایی باشد که با حرف اول الفبا شروع می‌شود و یا دنبال چیزهایی بگردند که رنگ خاصی دارند. حتی میتوانید از آنها بخواهید که طبق توصیفات شما، دنبال شکل خاصی بگردند.
  • کشف گنج: میتوانید دانش‌آموزان خود را با نقشه‌ای به بیرون (یا حتی محیط کلاس) بفرستید تا دنبال گنجی ساختگی بروند. هر نشانه باید آنها را به سر نخ بعدی هدایت کند و نشانه‌های این نقشه می‌تواند بر اساس قواعد زبان یا محتوای درس باشد. به یاد داشته باشید که سر نخ‌های خود را قبل از ورود به کلاس پنهان کنید. حتی میتوانید از این فراتر بروید و از اپلیکشن‌های مکان‌یاب استفاده کنید تا به دانش آموزانتان فرصت کافی دهید تا تمام نشانه‌ها را پیدا کنند و بعد وارد کلاس شوند و در مورد نشانه و راه حل پیدا کردن گنج با یکدیگر گفت و گو کنند.
  • ساختن نشانه: صفحات داستان‌های مصور را کپی کنید و آن‌ها را تبدیل به علائم و نشانه کنید. صفحات کپی را در اطراف ساختمان مدرسه و دیوارهای کلاس بچسبانید و از دانش آموزان بخواهید هر صفحه را بخوانند و به سوالی در مورد آن قبل از دیدن تصویر بعد پاسخ دهند. با این اوصاف راه های زیادی است که با آن می‌توانید آموزش و کتاب را به فضای باز ببرید!
  • یادگیری فعالانه: اگر یک چیز باشد که بچه‌ها  به آن بیشتر از بازی کردن علاقه داشته باشند آن چیز تحرک است. دکتر ماریا مونتسوری اعتقاد دارد که بچه‌ها نمی‌آموزند مگر اینکه ضمن یادگیری حرکت کنند. علاوه بر آن به کارگیری اعضای مختلف بدن در یادگیری زبان روش بسیار مفیدی است. هرچقدر که زبان‌آموزان بیشتر حرکت کنند، اطلاعات را ساده‌تر دریافت می‌کنند و بهتر و سریع تر مفهوم درس را درک می‌کنند.
  • روش TPR یا پاسخ فیزیکی: روش پاسخ فیزیکی برای بچه‌ها بازخورد خوبی دارد. به بیان دیگر شما حرکت‌های فیزیکی را با دستورالعمل‌های زبانی مرتبط می‌کنید و زبان‌آموزان همان طور که از قواعد پیروی می‌کنند جنبش نیز دارند و هم زمان با تحرک در اعضای بدنشان، یادگیری مفاهیم زبان را تمرین می‌کنند. این یکی از تاثیر‌گذارترین راه‌ها برای آموزش زبان دوم به کودکان است. استفاده از منابعی مثل فلش کارت ‌ها که فضای کمی می‌گیرند، روشی عالی برای آموزش است. و باعث میشود که دانش آموزانتان را به حرکت راغب کند. در استفاده از این منابع می‌توانید  خیلی خلاق‌تر باشید.
  • بازی دنیای کوچک: سعی کنید تا  اشکال حیوانات را جمع آوری کنید و هر زمان که در کتاب و یا داستانی به آنها برخوردید آنها را به دانش آموزانتان نشان دهید. و از آنها بخواهید که داستان را بازگو کنند و از انگشت‌هایشان برای بیان قصه استفاده کنند. سناریو کوتاهی که قابل بازی کردن است را برای هر درس در نظر بگیرید. این سناریو ها باید مشابه دنیای واقعی باشند.
  • بسته‌های محرمانه: حس لامسه دانش‌آموزان خود را با گذاشتن اشیا در بسته هدف بگیرید و از آنها بخواهید بدون نگاه کردن و تنها با لمس کردن، آن شی را توصیف کنند.
  • بازی چیدمان چوب‌ها: به هرکدام از دانش آموزان خود لیستی از سوال‌ها بدهید و  از دانش آموزان خود بخواهید ضمن برداشتن تکه چوبی از سازه به سوالی پاسخ دهند.
  • به دانش آموزان خود فشار وارد  نکنید: یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به خاطر داشته باشید در زمان آموزش به بچه‌ها این است که به آنها فشار وارد نکنید. بچه ها نسبت به بزرگسالان برخی جنبه‌های زبان را سریع‌تر یاد می‌گیرند. بنابراین هر آنچه که در کلاس انجام می‌دهید، در مسیر یادگیری روان شدن در زبان انگلیسی هستید.

فرآیند یادگیری و اکتساب بچه ها سه مرحله ساده را طی می‌کند. آنها لغات و قواعد را هنگام استفاده یاد می‌گیرند. و آنگاه می‌توانند هر زمان به سوالات شما پاسخ دهند. و در نهایت قادر خواهند بود  که با استفاده از این قواعد و جملات زبان تولید کنند.

چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم

با به کارگیری  روش‌های زیر از تحت فشار گذاشتن نوآموزان اجتناب کنید:

 بر روی آنچه که در حال حاضر آموزش داده اید تمرکز کنید، و خطا‌های آنها را در زمان مناسب تصحیح کنید. اما اگر شما یک قاعده گرامری را در کلاس هنوز پوشش نداده‌اید، از آن بگذرید. لزومی ندارد که دانش‌آموزان همه نکات انگلیسی را یکجا بیاموزند.  

  • بازخورد طبیعی: زمانی که شما می‌شنوید دانش‌آموزی چیزی را غلط میگوید و یا یک کلمه را به نادرستی استفاده میکند. بعد از آن فرم درست آن را یک بار خود تکرار کنید. بلافاصله بعد از شنیدن، سیستم بازخورد طبیعی زبان‌آموز به این تغییرات توجه میکند و آن را در ذهن خود تصحیح می‌کند.
  • هر چیزی را با نمره نسنجید: گاهی اوقات فقط کافی است که پاسخ های صحیح را با دانش آموزان خود دوره کنید و از آنها بخواهید که در مورد پاسخ‌ها با یکدیگر بحث کنند. لازم نیست همیشه پاسخ آنها را جمع کنید و با خودکار قرمز آنها را تصحیح کنید!

زبان انتزاعی است و بچه‌ها بصری هستند. ممکن است توانایی بیان قواعد و جنبه‌های تکنیکی دیگر زبان را نداشته باشند و این اصلا مهم نیست! فقط همه چیز را به بازی تبدیل کنید به آنها فشار وارد نکنید. خواهید دید که نوآموزان در مدت زمان اندکی به این زبان دوم مسلط می‌شوند.


بیشتر بخوانید:برنامه های آموزشی انگلیسی برای کودکان


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
2.8 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید