IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بهترین متد یادگیری زبان برای من کدام است؟
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 اسفند 1397

بهترین متد یادگیری زبان برای من کدام است؟

پنج سوالی که هر زبان آموزی باید از خودش بپرسد

سوال پرسیدن در زندگی روزمره نقش بسیار مهمی دارد.

دانش آموزان در مدرسه سوال می پرسند تا درباره موضوعاتی بیشتر بدانند.

در رستوران از گارسون سوال می پرسید تا بتوانید تصمیم بگیرید چه غذایی انتخاب کنید و سفارش بدهید.

همچنین در مهمانی ها و جلسات کاری سوال می پرسید تا با دیگران و نظرات آن ها بیشتر آشنا شوید.

بنابراین همه جا و همیشه امکان سوال پرسیدن هست. حالا به نظر شما چرا باید پیش از شروع یادگیری یک زبان جدید سوال بپرسید؟

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، گزینه ها و انتخاب های زیادی وجود دارد. برای مثال، وقتی می­ خواهید یک زبان دوم برای یادگیری انتخاب کنید، ممکن است بین زبان های ساده برای یادگیری، موردی را انتخاب کنید یا به سراغ یادگیری زبانی بروید که به پیشرفت شغلی شما کمک می کند. وقتی متد یادگیری خودتان را هم انتخاب کردید، ممکن است راه هایی را پیدا کنید که فرآیند یادگیری را تسریع کنید.

ولی سوال اصلی این است که چه زبانی یاد بگیرید و چطور یاد بگیرید؟ پیش از اینکه قدمی برای یادگیری زبان جدید بردارید، پنج سوالی را که در این مقاله باید از خودتان بپرسید، بخوانید و به جواب درست برسید. جواب دقیق و درست به سوال های مهم درباره یادگیری زبان باعث می شود مسیر درست یادگیری را پیدا کنید و در این راه موفق باشید!

بهترین متد یادگیری زبان برای من کدام است؟

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا پیش از شروع یادگیری یک زبان جدید باید برنامه ریزی کنید؟

یکی از دلایل مهمی که پیش از یادگیری یک زبان جدید باید برنامه ریزی کنید این است که زبان درست و مناسب را انتخاب کنید. انتخاب زبانی که در رسیدن به اهدافتان کمکتان نخواهد کرد، می تواند زمان باارزشی را از شما بگیرد که می توانستید در آن زمان، زبانی را بخوانید که بیشتر مناسب شما بود. اگرچه یادگیری هر زبان جدیدی باارزش است، اما یادگیری زبان درست بی نهایت گرانبهاست. زبان های رایج و زنده دنیا بین همه مردم محبوب هستند، ولی هر زبانی برای هر کسی مناسب نیست.

به علاوه، برنامه ریزی پیش از شروع یادگیری تضمین می کند رویکرد و شیوه درستی را برای یادگیری انتخاب کنید. رویکرد صحیح می تواند باعث شود به جای اذیت شدن و زجر کشیدن، هنگام یادگیری زبان جدید لذت ببرید. به همین دلیل لازم است که مسیر درستی را برای یادگیری انتخاب کنید.

در نهایت، برنامه ریزی پیش از شروع یادگیری زبان جدید، باعث صرفه جویی در زمان می شود. اگر برنامه ریزی نکنید، در روند یادگیری ممکن است لازم باشد گاهی فرآیند را متوقف کنید تا بدانید قدم بعدی چیست و چه کار باید بکنید. در غیراینصورت انگیزه و اشتیاقتان را از دست می دهید و یادگیری را رها می کنید.

پنج سوال مهم که هر زبان آموزی پیش از یادگیری یک زبان جدید باید آن ها را در نظر بگیرد

  1. چرا می خواهم یک زبان جدید یاد بگیرم؟

این سوال به نظر ساده است، اما مهم است که انگیزه و هدفتان را مشخص کنید.

انگیزه، عامل مهمی در یادگیری زبان است. انگیزه می تواند باعث شود باقی عمر زبان را با عشق و علاقه یاد بگیرید؛ اگر انگیزه و علاقه وجود نداشته باشد، بعد از یاد گرفتن چند عبارت، یادگیری را می بوسید و کنار می گذارید.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند در شما انگیزه ایجاد کند. برای مثال، شاید انگیزه تان برای یادگیری یک زبان جدید، سفرهای بین المللی و پیشرفت در کار باشد یا فقط بخواهید دانشتان را گسترش بدهید و درباره دنیای پیرامونتان بیشتر بدانید. یکی دیگر از انگیزه های یادگیری زبان می تواند نیازهای تحصیلی در مدرسه یا دانشگاه باشد. با این حال، اگر انگیزه اصلی برای یادگیری یک زبان کافی باشد، یافتن انگیزه عمیق تر و بهتر در وجودتان می تواند شما را به سوی موفقیت های بیشتر هدایت می کند.

در نظر گرفتن هدف و انگیزه برای انتخاب زبان هم مهم است. بعد از همه این ها، اگر می خواهید زبانی را یاد بگیرید که برای سفر به ساحل دریای مدیترانه به دردتان بخورد، زبان چینی قطعا به هیچ کارتان نمی آید. به همین ترتیب اگر می خواهید زبانی یاد بگیرید که امکان استخدامتان را بیشتر کند، زبان هایی مثل زبان چینی که در مقیاس عظیم صحبت می شوند، می تواند بیشتر از زبانی مثل «باسک» (Basque) شما را به هدفتان برساند.

بهترین متد یادگیری زبان برای من کدام است؟

  1. می خواهم چه زبانی یاد بگیرم؟

وقتی به این نتیجه رسیدید که چرا می خواهید زبانی را یاد بگیرید، آماده هستید تا زبان مورد نظرتان را هم انتخاب کنید.

این سوال که می تواند زندگی تان را تغییر بدهد، مهم است تا عوامل مختلف و انگیزه هایتان را در نظر بگیرید. می خواهید با زبانی که قرار است یاد بگیرید، چه کار کنید؟

اگر می خواهید امکان استخدام و جذبتان را توسط شرکت های مختلف بالا ببرید، یکی از بهترین راه ها برای پاسخ دادن به این سوال این است که آگهی های استخدامی را که با سلیقه شما جور است، نگاه کنید. در این آگهی ها چه مهارت های زبانی نیاز است؟

اگر می خواهید زبان را برای سفر یاد بگیرید، انتخاب زبان ساده تر است. به فرهنگ هایی فکر کنید که به آن ها علاقه دارید و به مکان هایی فکر کنید که دوست دارید به آنجا سفر کنید. سپس، درباره زبان هایی تحقیق کنید که در آن مناطق رایج تر است.

  1. سرعت من در یادگیری زبان چقدر است؟

داشتن جدول زمانی مهم است چرا که می تواند روی متد و تعهد زمانی روزانه تان تاثیر گذار باشد.

مردم سرعت ها و توانایی های مختلفی در یادگیری زبان دارند. بعضی مردم زبان را سریع یاد می گیرند، فرقی نمی کند برای سفری که در پیش رو دارند زبان یاد بگیرند یا برای ارتقای شغلی. برای اینکه زبان را به سرعت یاد بگیرید، باید روزانه زمان بیشتری برای تمرین کردن و درس خواندن صرف کنید و زبان را به روش غوطه وری یاد بگیرید. در این روش، تا جایی که ممکن است خودتان را در زبانی که قرار است یاد بگیرید غرق می کنید و در تمام امور روزانه (تا جایی که بشود)، از این زبان استفاده می کنید. اگر بازه زمانی بیشتری دارید، می توانید فقط چند دقیقه در روز برای آن وقت بگذارید و خودتان را تحت فشار قرار ندهید.

همچنین مهم است بدانید یادگیری بعضی زبان ها نسبت به زبان های دیگر سخت تر است و معمولا برای یادگیری آن ها زمان بیشتری صرف می شود و باید متعهد و متعصب باشید. برای مثال، می توانید زبان اسپانیایی را خیلی راحت تر و سریع تر از زبان عربی یاد بگیرید؛ بنابراین مهم است که این مسئله را هم در جدول زمانی خودتان لحاظ کنید.

انتخاب اهداف جاه طلبانه و بلندپروازانه برای سرعت یادگیری می تواند شما را به جلو ببرد، اما اگر اهدافتان بیش از حد بزرگ باشد، می توانند باعث سرخوردگی شوند. بنابراین سعی کنید همیشه اهداف منطقی و معقولانه داشته باشید؛ مثلا در ماه اول یادگیری زبان انگلیسی فقط عبارت های رایج را یاد بگیرید و در سه یا شش ماه اول مکالمه را تمرین کنید.

  1. برای یادگیری زبان چقدر می توانم وقت بگذارم؟

این سوال که برای یادگیری زبان چقدر می توانم وقت بگذارم به طور مستقیم با این سوال در ارتباط است چقدر سریع می خواهید زبان یاد بگیرید.

واضح است که اگر روزانه چند دقیقه بتوانید وقت بگذارید، قطعا نمی توانید سریع تر از کسی که خودش را با زبان غرق کرده است زبان یاد بگیرید.

به دلیل رابطه بین سرعت و زمان، شما هم ممکن است احساس کنید جوابی که به این دو سوال می دهید درست نباشد و سازگاری بین آن ها وجود نداشته باشد، به همین دلیل باید سعی کنید با خودتان و شرایط زندگی تان کنار بیایید و به یک جواب درست برسید. اگر بخواهید در مدت کوتاهی زبان یاد بگیرید اما وقت نداشته باشید آنطور که باید و شاید مطالعه کنید، زمان اولویت اول و زبان اولویت بعدی شماست و تعهدتان به یادگیری کافی نیست. شما به ما بگویید، کدام مورد برای شما مهم تر است؟

با توجه به اینکه در روز چقدر می توانید برای یادگیری زبان وقت بگذارید، می تواند راه و متد یادگیری شما را هم مشخص کند. چون بعضی متدها برای کسانی طراحی شده است که زمان کافی دارند و می توانند در بازه زمانی طولانی تر، زبان را به صورت جزیی تر و گسترده تر یاد بگیرند.

بهترین متد یادگیری زبان برای من کدام است؟

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. بهترین متد یادگیری برای من کدام است؟

وقتی به چهار سوال بالا پاسخ دادید، وقت آن رسیده بهترین متد یادگیری را انتخاب کنید.

متدها و روش های گوناگونی برای یادگیری یک زبان وجود دارد.

امروزه روش غوطه وری (Immersion) گزینه ای رایج است که اکثر زبان آموزان سعی می کنند از این روش استفاده کنند. در این روش، زبان آموز تا جایی که امکان دارد، روزانه خودش را با خواندن، شنیدن و مکالمه درگیر می کند. این روش باعث می شود روزانه ساعت های زیادی را به یادگیری بپردازید و تعهد زمانی شما به این روش بیشتر از هر روش دیگری است. همچنین این روش باعث می شود زبان را بهتر و سریع تر یاد بگیرید. این روش زمانی بهترین بازده را دارد که بتوانید زمانی را در کشوری که می خواهید زبان آن را یاد بگیرید صرف کنید و به اصطلاح با بودن در محیط زبان یاد بگیرید.

یکی دیگر از گزینه ها، شرکت در دوره ها و کلاس های آموزش زبان است. برای گذراندن این دوره ها، اغلب باید هفته ای چند ساعت وقت بگذارید و به کلاس های زبان بروید. تمرین های کلاسی، کار در خانه، آزمون ها و فعالیت های مختلف شالوده این کلاس ها هستند و مواردی هستند که باید از این کلاس ها انتظار داشته باشید. اساتید در این کلاس ها درباره پایه و اساس زبان و قوانین آن صحبت می کنند و گاهی ممکن است فشرده و شاید کمی سخت باشد.

گزینه دیگر اپلیکیشن ها و نرم افزارهای یادگیری زبان هستند. این برنامه ها اغلب روی آموزش زبان با مولفه های اینتراکتیو و چند رسانه ای تمرکز دارند. همچنین زمانی که باید به این متد اختصاص بدهید، منعطف است و بعضی از آن ها برای افراد شاغل و درگیر طراحی شده اند و کافی است روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و زبان یاد بگیرید.

برنامه های صوتی گزینه ای قوی و مفید برای مسافرانی هستند که می خواهند دانشی ابتدایی و مقدماتی از زبان داشته باشند و زمان های یادگیری بیهوده نگذرد.

کتاب های درسی هم متدی قدیمی و محبوب بین زبان آموزان است چون در کتاب های زبان تمام مباحث و قوانین توضیح داده شده اند. برای هر کسی که دوست دارد درباره نکات ریز و درشت گرامر زبان بداند، کتاب ها گزینه خوبی هستند.

وقتی متد یادگیری را انتخاب کردید، مهم است چیزی پیدا کنید که از انجام آن لذت می برید. بعد از همه این ها، اگر از خواندن کتاب های درسی بدتان می آید، این شانس را دارید که از این روش کمتر استفاده کنید. تنها راهی که می تواند به شما بگوید کدام روش برای شما بهتر است، این است که هر کدام را مدتی امتحان کنید. سپس برای ترکیب کردن متدها و پیدا کردن متد مورد علاقه تان، راحت باشید و هر کاری فکر می کنید درست است انجام بدهید تا سطح یادگیری شما به بالاترین حد برسد!

بهترین متد یادگیری زبان کدام است؟

پیش از آنکه یادگیری یک زبان جدید را شروع کنید، این سوالات را از خودتان بپرسید و به جواب درست و منطقی برسید. احتمالا جواب این سوال ها دقیقا همان چیزی است که دوست دارید بدانید و شما را به موفقیت می رساند.


بیشتر بخوانید:نکات و ترفندهای ضروری برای تسلط در نگارش به یک زبان خارجی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید