IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نکات مفید برای آزمون مکالمه ی آیلتس
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 آذر 1398

چند توصیه و نکته‌ی مفید برای آزمون مکالمه‌ی آیلتس

پیش از این نکاتی را در قالب یک مقاله در مورد آزمون اسپیکینگ آیلتس مطرح کردیم. در این مقاله نیز طبق روال گذشته عمل خواهیم کرد. نکات و توصیه‌هایی که در مورد مصاحبه‌ی آزمون آیلتس در ادامه‌ی این متن آورده می‌شوند توسط چندین ممتحن آزمون آیلتس تایید شده و برای تقویت اسپیکینگ آیلتس توسط مدرسین باسابقه به زبان‌آموزان گوشزد می‌شوند.

گرم کردن و آماده شدن 24 ساعته

حتماً تجربه‌ی این را داشته‌اید که در صورت وقفه‌ی چند روزه در فرایند یادگیری زبان انگلیسی و دور بودن از کلاس زبان و تمرین، زبان شما مثل بدن ورزشکاران برای گرم شدن و شروع به صحبت با دقت و روانی قبل نیاز به زمان دارید. این مرحله معمولاً بین 10 تا 15 دقیقه بعد از از سر گرفتن کلاس به طور می‌انجامد و پس از شما احساس می‌کنید دوباره می‌توانید در سطح واقعی زبان انگلیسی خودتان مکالمه و ارتباط برقرار کنید.

یه دلیل محدودیت زمان مصاحبه، اگر قبل از آزمون مکالمه‌ی آیلتس به گرم کردن و افزایش آمادگی خود بی‌تفاوت باشید، پیش از آنکه به حد آمادگی و سطح واقعی اسپیکینگ خود برسید زمان آزمون به اتمام خواهد رسید و شما نخواهید توانست سطح واقعی زبان خود را به ممتحن نشان دهید.

به دلایل فوق لازم است به مدت 24 ساعت پیش از شروع آزمون‌تان تنها به زبان انگلیسی بنویسید، بخوانید، گوش دهید و صحبت کنید. نگران قضاوت و تعجب اطرافیانتان در این یک روز نباشید چون تاثیرات مثبت دوره‌ی آماده‌سازی برای آزمون مصاحبه‌ی آیلتس و گرم کردن به تقاوت زیادی در نمره‌ی اسپیکینگ آیلتس شما خواهند انجامید.

هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید

بهتر است هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید، نه اینکه یک یا دو بار در هفته به کلاس زبان بروید و باقی روزهای هفته را به کاملاً زبان مادری‌تان صحبت کنید. بسیاری از زبان‌آموزان می‌گویند که کسی را ندارند که با آنها تمرین مکالمه‌ی آیلتس کنند و حقیقت هم این است که احتمالاً به تعداد زیادی افراد با سطح بالای زبان انگلیسی دسترسی نداشته باشند اما فضای اینترنت پر است از افرادی که مشتاق صحبت کردن و تمرین کردن مکالمه‌ی زبان انگلیسی با شما هستند. می‌توانید برای تمرین زبان در منزل لیست 25 ابزار آنلاین آموزش زبان را مطالعه فرمایید.

چند نکته_ی مفید برای آزمون مکالمه ی آیلتس

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

در صورت متوجه نشدن منظور ممتحن آیلتس بدون نگرانی از او سؤال کنید

بسیاری از زبان‌آموزان به غلط تصور می‌کنند که ممتحن تنها فردی است که حق دارد در طی مصاحبه سؤال بپرسد. این تصور صحت ندارد و مصاحبه‌ی آزمون آیلتس قرار است مکالمه‌ای متداول و عادی میان دو نفر باشد و طبیعی است که اگر متوجه منظور طرف مقابل نمی‌شوید، با رعایت نکاتی از او سؤال بپرسید.

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از ممتحن بخواهید که تمامی یک جمله را برای شما توضیح دهد ولی می‌توانید از او بخواهید که معنای یک لغت خاص را توضیح دهد. مثلاً می‌توانید بگویید “?I’m sorry, could you explain what X means”.

همچنین در صورتی که کاملاً متوجه گفته‌ی ممتحن نشدید می‌توانید از او بخواهید که سؤال را تکرار کند. کافی است بگویید “I’m sorry I didn’t quite get that, could you repeat the question please?”

دقت داشته باشید که نباید از این قانون سوء‌استفاده کرد و از ممتحن خواست که هر جمله و هر کلمه‌ای را تکرار کند. شما مجاز به این کار نیستید و این کار احتمالاً ممتحن را عصبانی خواهد کرد. تنها در صورت نیاز از ممتحن سؤال بپرسید تا در آزمون مکالمه‌ی آیلتس نمره‌ای از این بایت از دست ندهید.

به سؤالات مصاحبه‌ی آیلتس پاسخ کامل بدهید

“بله” و “خیر” در پاسخ سؤالات آیلتس کافی و قانع‌کننده نیستند. فراموش نکنید که در آزمون اسپیکینگ و مکالمه‌ی آیلتس شما باید میزان تسلط، دقت و روانی خود را در زبان انگلیسی به ممتحن نشان دهید به طوریکه او بتواند سطح زبان شما را به خوبی ارزیابی کند.

به این منظور شما بایستی تلاش کنید که توضیحات و مثال‌های متفاوت را در جواب‌های خود بگنجانید و پاسخ‌ها را تا حد مطلوب ادامه دهید.

به این سؤال و جواب‌های مختلف آن دقت کنید: “?What are the causes of traffic jams in your city”

جواب بد: “The causes of traffic jams are narrow roads and overpopulation.”. این جواب بسیار کوتاه است و حداقل اطلاعات ممکن را در اختیار مصاحبه‌کننده می‌گذارد.

جواب خوب: ” The causes of congestion are narrow roads and overpopulation. This is because our roads were designed a long time ago when the population of the city was much lower. For example, the road near my house was built in the 1960s when the population was about a third what it is today. “

این زبان‌آموز نه تنها سؤال را پاسخ داده بلکه در کنار آن منظور خود و مثال مرتبط با آن را برای روشن‌تر شدن بحث با ساختاری درست بیان کرده است.

برای مطالعه‌ی مطلبی در خصوص پاسخ سؤال‌های مصاحبه‌ی آیلتس در قالب جواب‌های کامل به این لینک مراجعه کنید.

درباره‌ی سؤالات معمول اطلاعات کسب کنید

به خاطر داشته باشید که نباید به ممتحن پاسخ‌های از پیش تعیین شده و حفظ شده بدهید. ممتحن‌ها اغلب در تشخیص اینگونه پاسخ‌های حفظی تبحر دارند و در صورت استفاده از این نوع جواب‌ها به احتمال زیاد در آزمون مکالمه‌ی آیلتس نمره‌ی صفر برای شما منظور خواهد شد.

با این وجود نوع مشخصی از سؤالات (و نه موضوعات) وجود دارد که همواره تکرار می‌شوند و می‌توان در خصوص آنها مطالعه و کرد و ساختارهای لازم برای پاسخ به آنها را یاد گرفت و تمرین کرد.

فهرستی از این نوع سؤالات متداول در ادامه ارائه شده است:

  • ارائه‌ی مثال‌ها
  • ابراز نظر و عقیده
  • مقایسه‌ی دیدگاه‌های متفاوت
  • نظر دادن راجع به عقیده‌ی فردی دیگر
  • صحبت درباره‌ی علت و معلول
  • صحبت درباره‌ی موقعیت‌های فرضی
  • شحبت درباره‌ی گذشته و آینده

برای شرحی مبسوط درباره‌ی گرامر و زبان کاربردی مورد نیاز برای پاسخ به اینگونه پرسش‌ها این مقاله در رابطه با سؤالات متداول در آزمون مکالمه‌ی آیلتس را مطالعه کنید.

مکالمه و لغات کاربردی انگلیسی

نحوه‌ی صحبت کردن انگلیسی‌زبانان را فرا بگیرید

مدرسین و معلمین زبان انگلیسی عادت دارند که با زبان‌آموزان به شیوه‌ای بسیار غیرطبیعی صحبت کنند. آنها به آرامی و با مراعات در کلاس صحبت می‌کنند. این نوع مکالمه کلاسی برای نشان دادن شیوه‌ی مکالمه‌ی انگلیسی‌زبانان با زبان مادری انگلیسی نیست. باید توجه داشته باشید که افرادی که زبان مادری‌شان انگلیسی است از قابلیت‌ها و مهارت‌های متفاوت تلفظی استفاده می‌کنند، از جمله: به هم چسباندن واژه‌ها (linking words)، محل استرس و تکیه در جملات (sentence stress) و صداهای خفیف (weak sounds). این موارد موجب پیچیدگی و سختی مهارت اسپیکینگ می‌شوند اما اگر می‌خواهید نمره‌ی بالای اسپیکینگ و لیسنینگ آیلتس را به خود اختصاص دهید باید به آنها عادت کنید و با تمرین در آنها تسلط پیدا کنید.

روانی یا گرامر؟ کدام یک نقطه‌ی قوت شماست؟

گرامر مجموعه قوانینی است که برای ساختن ساختارهای صحیح دستوری باید از آنها پیروی کنید. روانی (fluency) به مهارت استفاده‌ی بدون سختی و وقفه اشاره دارد. این دو با هم ارتباط دارند چون به طور معمول زبان‌آموزانی که گرامر بهتری دارند معمولاً در هنگام مکالمه وقت زیادی را صرف فکر کردن به ساختارهای پیچیده و ساختن جملات بدون اشتباه دستوری می‌کنند و کمتر به مکالمه با سرعت طبیعی فکر می‌کنند. در سوی دیگر این طیف دانش‌آموزانی قرار دارند که بسیار روان اما با اشتباهات گرامری زیاد صحبت می‌کنند. با توجه به تجربه‌ی من و فارغ از برخی استثنائات، اکثر زبان‌آموزان فقط در یکی از این دو مورد مهارت دارند.

برای اینکه بدانید شما جزء کدام دسته‌اید، باید هنگام صحبت کردن صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش کنید. آیا اشتباهات گرامری زیادی داشتید یا بسیار غیرطبیعی و با سرعت کم صحبت کردید؟

اگر جزء دسته‌ی اول هستید، بر روی رفع این اشکالات متمرکز شوید. برای اجتناب از اشتباهات گرامری متداول در آزمون آیلتس نیز می‌توانید به مقاله‌ی موجود در لینک مراجعه کنید.

در صورتی که با سرعت کمی صحبت می‌کنید و برای یادآوری فرم صحیح گرامری دچار وقفه‌های پی‌درپی می‌شوید، سعی کنید به عنوان تمرین تمامی قواعد زبان را فراموش کرده و تنها بر روی مکالمه‌ی روان و سریع متمرکز شوید. در صورت تمرین مداوم و ممارست شاهد پیشرفت چشمگیری خواهید بود.

نگران سؤالات آزمون‌های گذشته‌ آیلتس نباشید

یکی از سؤالاتی که دانش‌آموزان مکرراً از من درباره‌ی آزمون آیلتس می‌پرسند، این است که “سؤالات متداول کدامند؟” یا “چطور می‌تونم سؤال امتحانات قبلی را پیدا کنم؟”. سؤالات آزمون آیلتس به ندرت تکرار می‌شوند و احتمال اینکه سؤالی تکراری و مربوط به آزمون‌های گذشته‌ی آیلتس از شما پرسیده شود بسیار کم است. به همین دلیل اگر به دنبال نمونه سوالات آزمون مصاحبه‌ آیلتس هستید، وقت خود را تلف نکنید.

اگر نگاهی به نمونه سوالات مکالمه آیلتس بیندازید متوجه می‌شوید که بسیار خسته‌کننده هستند. شما احتمالاً  با خواندن چند تا از آنها به سرعت خسته می‌شود. دلیلش این است که برای تمرین مکالمه شما بایستی سعی کنید درباره‌ی موضوعاتی صحبت کنید که به آنها واقعاً علاقه‌مند هستید. اگر به فوتبال علاقه دارید در مورد فوتبال صحبت کنید. اگر به سینما، عکاسی یا سرگرمی خاصی علاقه دارید در مورد آن صحبت کنید. تحقیقات نشان داده که ما وقتی در مورد چیزهای مورد علاقه‌مان حرف می‌زنیم و به آنها فکر می‌کنیم و اوقات خوشی را سپری می‌کنیم، بهتر یاد می‌گیریم.

آزمون مکالمه ی آیلتس

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مدیریت زمان در آزمون شفاهی آیلتس

شکایت بسیاری از زبان‌آموزان آیلتس این است که نمی‌توانند در آزمون مکالمه‌ی آیلتس به ایده‌های مناسب فکر کنند. سوالات بخش اول آزمون مکالمه‌ی آیلتس درباره‌ی شماست، پس در حقیقت نیازی به صرف زمان و فکر کردن در مورد خودتان نخواهید داشت. در بخش دوم به شما زمان داده می‌شود تا جواب‌هایتان را آماده کنید و لذا نباید نگران این بخش هم باشید. اما بخش سوم آزمون مکالمه‌ی آیلتس، بخشی است که اکثر زبان آموزان را نگران می‌کند چون سؤالات چالشی‌تر هستند و ممکن است پیدا کردن یک جواب خوب دقایقی طول بکشد.

این موضوع کاملاً طبیعی است و احتمالاً شما در زبان مادری‌تان هم به نوعی با آن درگیر هستید. نکته‌ی مهم این است که ممتحن را در جریان بگذارید که شما به کمی زمان برای فکر کردن نیاز دارید (چند لحظه). در این مواقع می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید:

‘That’s a tricky question; let me think for a moment.’

‘That’s an interesting question, let me think about that.’

‘It’s very hard to say for sure, but I would guess….’,

‘It’s difficult to say, I believe….’

‘I don’t really know for sure, but I believe….’

چیزی که اهمیت دارد این است که تنها زمانی از این تکنیک استفاده کنید که مجبور شوید. اگر هر جمله را اینطور شروع کنید، ممتحن فکر می‌کند که شما جواب‌ها را حفظ کرده‌اید و نمره‌تان کسر خواهد شد.

اشتباهات خود را تصحیح کنید

افراد همیشه هنگام صحبت کردن دچار اشتباه می‌شوند، خصوصاً اگر عصبی و در جلسه‌ی آزمون باشند. ممتحن متوجه این موضوع هست و تصحیح اشتباهات خودتان ایرادی ندارد. بعضی از دانش‌آموزان دوست ندارند این کار را بکنند چون تصور می‌کنند با این کار ممکن از ممتحن را متوجه اشتباه خود کنند. نگران این موضوع نباشید چون ممتحن همیشه می‌داند که شما اشتباه کرده‌اید و اگر جملاتتان را اصلاح کنید ممتحن خواهد فهمید که شما واقعاً به گرامر مسلط هستید.

در صورت بروز اشتباه، به راحتی و با استفاده از یک” sorry” توقف کنید و به آرامی جمله‌ی درست را از ابتدا شروع کنید.

از جواب های آماده مکالمه آیلتس استفاده نکنید

مطمئناً در این مورد پیش از این هم شنیده‌اید اما این اشتباه به قدری رایج و عمده است که ارزشش را دارد که دوباره تذکر داده شود.

اگر معلمی به شما گفت که جواب‌ها را حفظ کنید، کار خودش را بلد نیست و باید به فکر پیدا کردن معلم دیگری باشید. همچنین اگر کتاب یا وب‌سایتی خواندید که به شما توصیه می‌کند که جواب‌های ازپیش‌آماده را یاد بگیرید، آن کتاب را بدون معطلی دور بیاندازید و دیگر سراغش نروید.

اگر می‌خواهید در آزمون مکالمه‌ی آیلتس نمره‌ی صفر دریافت کنید، بهترین راه خواندن و حفظ کردن متون از پیش‌آماده است. در عوض کاری که باید بکنید این است که مهارت‌های مکالمه‌ انگلیسی خود را تقویت کنید تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف پیش آمده در امتحان یا به طور کلی در زندگی به درستی پاسخ دهید.

با زبان ساده حرف بزنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شرکت کنندگان در آزمون آیلتس مرتکب می‌شوند این است که حین آزمون اسپیکینگ آیلتس، سعی می‌کنند دایره‌ی لغات دشوار و ساختارهای گرامری پیچیده‌ای را که می‌شناسند به رخ بکشند. البته منظورم استفاده از امکانات پیشرفته‌‌ای است که طریقه‌ی استفاده‌ی صحیح آن را نمی‌دانند.

از نظر واژگان، این اشتباه عبارت است از کاربرد نامناسب لغاتی که ممکن است پیچیده به نظر برسند. اگر لغتی را به غلط استفاده کنید نمره از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است که به جای واژه‌های دشوار و کم‌کاربرد که معنا و موقعیت استفاده‌شان را نمی‌دانید، از لغتی ساده استفاده کنید که معنی آن را به درستی می‌دانید.

چند توصیه و نکته ی مفید برای آزمون مکالمه ی آیلتس

بهتر است زبان‌آموزان تا زمانی که لغتی را با اطمینان 100 درصدی بلد نیستند، از آن استفاده نکنند. منظور از تسلط 100 درصدی این است که شما درباره‌ی واژه این موارد را می‌دانید:

  • معنی
  • چگونگی استفاده در ساختار جمله
  • ترکیبات اضافی و collocations
  • لغات هم‌معنی و متضاد
  • موقعیت و مناسبت استفاده (رسمی، غیررسمی، عامیانه و…)

اگر این موارد را نمی‌دانید از یک لغت ساده استفاده کنید.

همین موضوع در مورد گرامر هم صدق می‌کند. اگر از ساختارهای ساده استفاده کنید و جمله‌ی صحیح بسازید خیلی بهتر است تا اینکه تلاش کنید ساختارهایی خیلی پیچیده بسازید و دچار اشتباه شوید. حتی اگر اشتباه کوچکی مرتکب شوید، آن جمله “error-free” به حساب نمی‌آید و از شما نمره کسر می‌شود.

هر جوابی بهتر از بی‌جوابی است

زبان‌آموزی هست که اخیراً توانسته نمره 8 ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ آیلتس کسب کند اما نمره‌ی اسپیکینگ 5 گرفته است. به چه دلیل؟ به این دلیل که چون درباره‌ی پاسخ برخی سؤالات مطمئن نبوده، هیچ جوابی نداده است.

زبان‌آموزان زیادی، خصوصاً از کشورهای آسیایی، هستند که تنها وقتی از جواب خود کاملاً مطمئن باشند به سؤالات جواب می‌دهند و تا زمانی که شک داشته باشند سکوت می‌کنند. ممکن است این نوع رفتار در کلاس طبیعی باشد اما در امتحان اسپیکینگ آیلتس به هیچ وجه قابل قبول نیست. شما حتماً باید سعی کنید و جوابی به سؤال بدهید. در اینگونه مواقع بدون نگرانی از اینکه ایده‌ی خاصی ندارید فقط یک جواب به سوال ممتحن بدهید، در غیر این صورت او مجبور خواهد شد که نمره‌ی شما را کسر کند.

جواب بدی که سعی می‌کنید بدهید بهتر از بی‌جواب گذاشتن سوال و سکوت یا “I don’t know” است.

با لهجه‌ی خودتان صحبت کنید

بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند بهترین راه کسب نمره بالا تلاش و صحبت به لهجه‌ی آمریکایی یا بریتانیایی در آزمون مکالمه آیلتس است. حقیقت این است که این طرز فکر درباره‌ی لهجه و نوع تلفظ غلط است. تلفظ خوب ربطی به لهجه‌ی شما ندارد بلکه تلفظی خوب است که بتوان به آسانی آن را متوجه شد.

انگلیسی زبانی است جهانی و به هزاران لهجه‌ی متفاوت صحبت می‌شود. حقیقت این است که در بریتانیا لهجه‌ی افراد در فواصل 20 کیلومتری از هم متفاوت است. اما می‌توانید برای تقویت تلفظ خود از راهنمای رایگان تلفظ برای آیلتس استفاده کنید.

در بخش آخر قوی ظاهر شوید

صحبت به زبان خارجی ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد. اکثر زبان‌آموزان پیش از آزمون هیچوقت مجبور نبوده‌اند برای مدت زمانی طولانی به طور پیوسته به زبان انگلیسی صحبت کنند و زمانی که به بخش سوم مصاحبه‌ی آزمون آیلتس می‌رسند احساس خستگی می‌کنند و این مساله بر جواب‌هایشان تاثیر می‌گذارد.

بنابراین شما باید صحبت کردن به مدت طولانی را نیز تمرین کنید. شما باید بتوانید برای حداقل 30 دقیقه یک مکالمه‌ی عادی را با شخصی دیگر ادامه دهید. در نظر داشته باشید که در آزمون آیلتس شما هستید که بیشتر در حین مکالمه صحبت می‌کنید، پس از حیث کلمات به کار رفته 30 دقیقه مکالمه‌ی معمولی تقریباً معادل 15 دقیقه‌ زمان مصاحبه‌ی آیلتس است.

شما همچنین بایستی تلاش کنید جواب‌هایتان را در بخش سوم مصاحبه‌ی آیلتس طولانی کنید. این بخش مهم‌ترین بخش آزمون شفاهی آیلتس است و دانش‌آموزانی که خسته شده‌اند معمولاً جواب‌های بسیار کوتاهی ده پرسش‌ها می‌دهند و می‌خواهند که آزمون هرچه زودتر تمام شود. سعی کنید جز این دسته از زبان‌آموزان خسته نباشید!

آرامش خود را در مصاحبه‌ی شفاهی آیلتس خفظ کنید

زبان‌آموزان عصبی معمولاً اشتباهات بیشتری دارند، تلفظشان بد است و با صدای پایین و نارسا صحبت می‌کنند.

شب پیش از امتحان زودتر بخوابید، حتماً غذای خوب بخورید و در روز آزمون مقدار زیادی آب بنوشید. زودتر از زمان مقرر در محل آزمون حاضر شوید چون در صورت تاخیر بیشتر عصبی می‌شوید.

چند توصیه برای آزمون مکالمه ی آیلتس

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

اطمینان داشته باشید که ممتحن واقعاً دوست دارد که شما در آزمون خوب ظاهر شوید. باور کنید برای ممتحن گوش دادن به زبان‌آموز خوب، تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر است و بسیار آسانتر از شنیدن حرف‌هایی که متوجه آنها نمی‌شود.

یادتان نرود که رسا و واضح صحبت کنید. فریاد نزنید اما اطمینان حاصل کنید که ممتحن حرفتان را می‌شنود.

در پایان این را به یاد داشته باشید که با خواندن این مقاله شما نشان داده‌اید که برای تلاش بیشتر آماده‌اید و بنابراین از اکثر شرکت‌کنندگان جلوتر هستید، پس باید اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید