IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اگر (sa/se) در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 آبان 1402

اگر (sa/se) در زبان ترکی استانبولی

در زبان ترکی اگر قصد داشته باشید بگویید “اگر” باید از کلماتی نظیر sa/se استفاده کنید که معادل کلمه اگر هستند. معمولا شما زمانی می‌توانید از این پسوندها در جملات خود استفاده کنید که قصد داشته باشید آنها را به اسم یا یک صفت اضافه کنید. البته باید دقت داشته باشید که ise نیز همین معنی را می‌دهد و تفاوت چندانی از این نظر برای شما وجود نخواهد داشت. اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای بسیار زیادی است و در بسیاری از جملات شرطی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به همین علت است که هر زمان صحبت از گرامر زبان ترکی استانبولی می‌شود معمولا یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده مربوط به sa/se خواهد بود. ما در ادامه این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی قصد داریم کمی بیشتر درباره اگر در جملات زبان ترکی استانبولی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با مفهوم se/sa در زبان ترکی استانبولی

برای این‌که بتوانید به‌خوبی از اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید در اولین قدم باید تلاش کنید تا با مفهوم آن به شکل بهتری آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید. در خصوص استفاده از کلمه ise در زبان ترکی باید به این نکته دقت کنید که معمولا ise کوتاه شده و به جای یک کلمه جداگانه به عنوان پایان کلمه مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شکل کامل ise در گفتار روزمره رایج نیست و معمولا فقط در گفتار و نوشتار رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یک موضوع دیگر که باید به آن دقت داشته باشید این است که ise معمولا در زمان حال در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ولی نباید فراموش کنید که محدودیتی در استفاده از آن در زمان‌های دیگر این زبان وجود ندارد. تنها تفاوتی که در خصوص استفاده از این کلمه در زمان‌های مختلف وجود دارد این است که sa/se شبیه به جمع lar/ler رخ می‌دهد و شما می‌توانید پسوندهای شخصی را نیز در ادامه به آن اضافه کنید که در ادامه مثال‌هایی را در این خصوص برای شما آورده‌ایم:

….sam/sem     = If I …..

….san/sen        = If you …..

….sa/se            = If he/she/it …..

….sak/sek        = If we ……

….sanız/seniz  = If you (plural/formal) ……

…salar/seler*  = If they ……

اگر (sa/se) در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

آشنایی با کلمه اختیاری eğer

زمانی که قصد دارید از اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید باید به یک نکته کلیدی و مهم دقت داشته باشید و آن این است که گاهی اوقات ترک زبانان کلمه eğer را به جملات شرطی اضافه می‌کنند که این کار معمولا در ابتدای یک جمله رخ می‌دهد. با این حال از آنجایی که eğer همان معنای اصلی ise را دارد استفاده از آن برای شما کاملا اختیاری خواهد بود. این به آن معناست که شما می‌توانید ise را بدون eğer نیز مورداستفاده قرار دهید؛ ولی نمی‌توانید eğer را بدون ise استفاده کنید.

از آنجایی که eğer اساسا زائد است اضافه کردن ان معنای جمله را تغییر قابل توجهی نمی‌دهد. گاهی اوقات eğer می‌تواند بر جدی بودن یک موقعیت تاکید داشته باشد. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که برای جملات طولانی‌تر یا پیچیده‌تر eğer می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال مفید مورداستفاده قرار گیرد که جمله قرار است معنای شرطی را به شما منتقل کند.

یک نکته جالب که باید در اینجا بدانید این است که ise از فعل بودن در ترکی قدیمی گرفته شده است که در زمان عثمانی نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که کلمه eğer یک کلمه اصیل ترکی نیست و این کلمه از کلمه اگر فارسی به زبان ترکی منتقل شده است که باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.

فرم گرامری اگر در زبان ترکی استانبولی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید که به‌درستی از فرم گرامری آن استفاده کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • (Eğer) اسم / صفت ise
  • (Eğer) اسم / صفت ختم شده به صامت + sa/se
  • (Eğer) اسم / صفت ختم شده به مصوت + y + sa/se

دقت داشته باشید که اگر قصد داشته باشید شکل کامل یا همان شکل رسمی‌تر را در اینجا برای ise ایجاد کنید به‌سادگی کلمه ise را بعد از اسم یا صفت اضافه کنید. در شکل کامل حروف صدادار در ise با توجه به هارمونی مصوت تغییر پیدا نمی‌کنند.

در صورتی که قصد دارید فرم کوتاه را ایجاد کنید باید ابتدا بررسی کنید که آیا کلمه پایه به یکی از مصوت‌های (a, ı, o, u, e, i, ö, or ü) ختم می‌شود یا خیر؟ اگر این طور است قبل از این‌که بقیه پایان کلمه خود را اضافه کنید باید یک صدای y را نیز به کلمه خود اضافه کنید. در مرحله بعدی sa یا se را با توجه به هارمونی واکه‌های نوع e باید انتخاب کنید که ما در سایت خود توضیحات کاملی را در این خصوص به شما ارائه داده‌ایم.

برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که می‌تواند به میزان زیادی در این زمینه کمک‌کننده باشد:

Full “ise” formShort formEnglish translation
(Eğer) güzel ise(Eğer) güzelseIf [it is] good/beautiful
(Eğer) Mehmet ise(Eğer) Mehmet’seIf [it is] Mehmet
(Eğer) öğrenci ise(Eğer) öğrenciyseIf [he/she is a] student
(Eğer) öğrenciler ise(Eğer) öğrencilerseIf [they are] students
(Eğer) lise öğrencisi ise(Eğer) lise öğrencisiyseIf [he/she is a] high school student
(Eğer) çocuk ise(Eğer) çocuksaIf [he/she is a] child
(Eğer) çocuklar ise(Eğer) çocuklarsaIf [they are] children
(Eğer) kız çocuğu ise(Eğer) kız çocuğuysaIf [she is a] girl

نکته بسیار مهمی که در این جدول باید به آن دقت داشته باشید این است که در این مثال‌ها چندین پایان کلمه وجود دارد که می‌توانند قبل از پایان (y)sa/se قرار گیرند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید پایان جمع lar/ler یا پایان مرکب (s)ı/i/u/ü را مورداستفاده قرار دهید بدون این‌که محدودیتی برای شما وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

نمونه‌های استفاده از ساختار بالا در جملات ترکی استانبولی

برای این‌که به شکل بهتری بتوانید از اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید در این بخش قصد داریم برخی از مثال‌های کاربردی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ساختار استفاده کنید. توجه داشته باشید وقتی از فرم‌های Ise استفاده می‌کنید معمولا با جمله‌ای مواجه می‌شوید که از دو بخش تشکیل شده است. بخش شرطی و بخش نتیجه این دو بخش را تشکیل می‌دهند.

ما نحوه تشکیل قسمت شرطی یا همان اگر را با استفاده از فرم‌های ise بررسی کردیم. قسمت دوم چیزی می‌گوید که اگر شرط درست باشد آن هم درست خواهد بود. این بخش دوم می‌تواند با یک فرم to be، یک دستور، یک فعل در زمان aorist ‑ar/ır یا هریک از انواع دیگر اشکال دستور زبان ترکی پایان یابد. در ادامه مثال‌های آن را می‌توانید مشاهده کنید:

Hava güzelse bisiklet zamanı.

اگر هوا خوب است، وقت دوچرخه سواری است.

Hakemler kötüyse bizim suçumuz.

اگر داوران بد هستند، تقصیر ماست.

Yeşilse faydası var!

اگر سبز باشد، مفید است.

استفاده از ise با پسوندهای پایانی شخصی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به استفاده از اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی هستید باید بدانید که امروزه این امکان برای شما وجود دارد که از ise در کنار پسوندهای پایانی شخصی نیز استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید شکل‌های مختلف ise را با پایان‌های شخصی برای گفتن if you are یا if I am و … استفاده کنید. پسوندهای پایانی شخصی مستقیما به کلمه ise یا پایان (y)sa/se اضافه می‌شوند که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پسوندهای شخصی پایانی دقیقا همان پسوندهای زمان گذشته هستند که با ‑dı به پایان می‌رسند. فرم گرامری که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد به شکل زیر خواهد بود:

(Eğer) (pronoun) noun/adjective     ise + (personal ending)

(Eğer) (pronoun) noun/adjective + (y) + sa/se + (personal ending)

جدول زیر مثال‌هایی را به شما نشان می‌دهد که بتوانید به شکل بهتری از این ساختار در جملات خود استفاده کرده و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید:

TurkishEnglish
(Eğer) (ben) akıllıysamIf I am smart
(Eğer) (sen) akıllıysanIf you are smart
(Eğer) (o) akıllıysaIf he/she is smart
(Eğer) (biz) akıllıysakIf we are smart
(Eğer) (siz) akıllıysanızIf you (pl or formal) are smart
(Eğer) (onlar) akıllıysa / akıllıysalar / akıllılarsaIf they are smart

توجه داشته باشید که برای سوم شخص جمع پایان ‑lar/ler می‌تواند قبل از (y)sa/se یا بعد از آن مورداستفاده قرار گیرد یا این‌که می‌توانید به طور کامل آن را کنار بگذارید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید که در بیشتر اوقات باید از ضمیر onlar استفاده کرده و پایان ‑lar/ler را مورداستفاده قرار ندهید.

sa-se در زبان ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

مثال‌های استفاده از ساختار بالا

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از ساختار بالا در جملات خود استفاده کنید:

Onlar iyiyse biz de mutlu ve huzurluyuz!

اگر آنها خوب هستند، پس ما نیز احساس خوشحالی و رضایت داریم.

Sadece fakirsen anlarsın

تنها در صورتی که متوجه می‌شوی که فقیر باشی

Biz zenginsek bizim suçumuz ne?

اگر ما پولدار هستیم جرم ما چیست؟

استفاده از ise به همراه değil برای گفتن اگر نه

زمانی که قصد دارید جملات شرطی بسازید که حالت منفی دارند می‌توانید از ise به همراه değil استفاده کنید که اگر این دو را با یکدیگر ترکیب کنید معنای اگرنه را برای شما منتقل می‌کند. برای انجام این کار کافی است که ise یا se را به انتهای değil اضافه کنید و ساختار مدنظر خود را به این ترتیب ایجاد کنید.

فرم گرامری که شما می‌توانید برای این کار مورداستفاده قرار دهید به شکل زیر خواهد بود:

(Eğer) noun/adjective     değil    ise

(Eğer) noun/adjective     değil + se

در ادامه چند نمونه از جملات که با استفاده از değilse و değil ise ساخته شده‌اند را برای شما آورده‌ایم تا به شکل بهتری بتوانید این ساختار را آموخته و از آن در جملات خود در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید:

Şimdi değil ise ne zaman?

اگر الان نه، پس چه زمانی؟

Eğer D5 hücresi boş değilse “dolu” yaz.

اگر سلول D5 خالی نیست، بنویسید پر است.

بیشتر بخوانید: پنج اشتباه رایج در یادگیری زبان ترکی استانبولی

استفاده از ise به همراه var و yok

زمانی که قصد دارید درباره وجود یا عدم وجود چیزی جمله‌ای با ساختار شرطی بسازید می‌توانید از var یا yok و به دنبال آن از ise یا sa استفاده کنید. این ساختار برای ایجاد اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای زیادی است و فرم گرامری آن نیز به شکل زیر خواهد بود:

(Eğer) noun/adjective     var/yok    ise

(Eğer) noun/adjective     var/yok + sa

در ادامه چند نمونه جمله را برای شما آورده‌ایم تا به شما بیاموزیم که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این فرم و ساختار در جملات خود به زبان ترکی استانبولی استفاده کنید:

Soda varsa içeriz.

اگر آب معدنی باشد آن را می‌نوشیم.

Risk yoksa; sorun yok, kaybetmek yok, endişe yok… Ama ödül de yok!

اگر خطری وجود نداشته باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد، هیچ ضرری وجود ندارد، هیچ نگرانی وجود ندارد و البته هیچ پاداشی نیز وجود نخواهد داشت.

اگر در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

چگونه می‌توانیم اگر را در کنار افعال استفاده کنیم؟

برای ساختن اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی گاهی اوقات ممکن است شما علاقه‌مند باشید تا از اگر در کنار افعال در این زبان استفاده کنید. در واقع شما زمانی این کار را انجام می‌دهید که قصد داشته باشید در مورد موقعیت‌های فرضی با اعمال خاصی صحبت کنید. رایج‌ترین راهی که برای انجام این کار وجود دارد استفاده از یک فعل در زمان aorist و پس از آن در انتها استفاده زا sa/se خواهد بود. دقت داشته باشید که فعل شما می‌تواند به حالت مثبت مثلا yaparsam (اگر انجام دهم) باشد یا این‌که در حالت منفی yapmazsa (اگر نتوانم انجام دهم) نوشته شود.

فرم گرامری که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد به شکل زیر خواهد بود:

(Eğer)    (pronoun)    verb stem + r/ar/er/ır/ir/ur/ür    ise + (personal ending)

(Eğer)    (pronoun)    verb stem + r/ar/er/ır/ir/ur/ür + sa/se + (personal ending)

(Eğer)    (pronoun)    verb stem + maz/mez    ise + (personal ending)

(Eğer)    (pronoun)    verb stem + maz/mez + sa/se + (personal ending)

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که پایان‌های شخصی دقیقا همان‌هایی هستند که هنگام اضافه کردن ise به اسم‌ها یا صفات اضافه می‌شوند. البته از این پایان‌ها در زمان استفاده از زمان گذشته نیز استفاده می‌کنید. طبق معمول باید به این نکته مهم نیز دقت کنید که اضافه کردن کلمه eğer یا ضخیر در این حالت اختیاری بوده و اتفاقا بسیار رایج است که هردو آنها را حذف کنید.

از طرف دیگر مانند حالت قبلی سه گزینه برای سوم شخص جمع وجود دارد: ‑lar/ler می‌تواند قبل از ‑sa/se یا بعد از ‑sa/se بیاید یا این‌که به طور کامل کنار گذاشته شود. در ادامه چند نمونه شرطی را برای شما آورده‌ایم که از این دستورالعمل استفاده می‌کنند:

Biraz yürürsem geçer.

اگر کمی راه بروم (درد) برطرف می‌شود.

İstersen git.

اگر خواستی برو

Çalışırsak kolay olur.

اگر سخت کار کنیم آسان خواهد شد.

Takip ederseniz sevinirim.

اگر من را دنبال کنید ممنون می‌شوم.

Gelirlerse gelirler bakarlarsa görürler dinlerlerse anlarlar

اگر بیایند، خواهند آمد. اگر نگاه کنند، خواهند دید. اگر گوش کنند، متوجه می‌شوند.

Daha dikkatli olursalar çok iyi olur.

واقعا عالی می‌شود اگر بیشتر دقت کنند.

Yapmazsam olmaz

اگر این کار را نکنم، این اتفاق نمی‌افتد.

Olmazsa olmaz!

اگه نشه، نمیشه.

Takip etmezsen ağlarım.

اگر من را دنبال نکنی، گریه خواهم کرد.

Gelmezlerse toz oluruz.

اگر نیایند خاک می‌شویم.

همانطور که شما در این مطلب مشاهده کردید اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای بسیار زیادی در زبان ترکی استانبولی است و به همین علت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که شما نحوه استفاده از آن در جملات خود را بیاموزید و بتوانید به‌درستی از این عبارات شرطی در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

در زبان ترکی استانبولی از چه عباراتی به‌جای if یا همان اگر استفاده می‌شود؟

اگر قصد دارید به زبان ترکی استانبولی اتفاقات شرطی را بیان کنید باید از ترکیب se یا sa یا همان ise استفاده کنید.

آیا کلمات se یا sa در کنار eğer نیز می‌توانند در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گیرند؟

بله، شما می‌توانید طبق دستورالعمل‌های مشخصی از se یا sa در کنار eğer نیز استفاده کنید و محدودیت خاصی در این زمینه برای شما وجود ندارد.

سخن پایانی

اگر (sa/se)  در زبان ترکی استانبولی یکی از مهم‌ترین عناصری است که امروزه در زبان ترکی استانبولی برای بیان عبارات شرطی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای ساختارهای متنوعی برای استفاده است. اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با زبان ترکی استانبولی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کنید. شرکت در کلاس زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید زبان ترکی استانبولی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ممکن بیاموزید.

بیشتر بخوانید: پنج تکنیک برای تقویت مهارت های زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. احسان
    8 آذر 1402
    پاسخ دادن

    سلام اگه بخوام تی تی سی زبان ترکی یاد بگیرم چه مراحلی داره؟و آیا آموزشگاه شما دوره تی تی سی داره هزینه هاش چقدره؟

    • ایرانمهر
      8 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت ثبت نام در دوره ها فرم دوره تربیت مدرس از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

  2. parnia
    29 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام ببخشید شما در آموزشگاه زبان کره ای هم درس میدید؟

    • ایرانمهر
      29 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله تمامی شعب زبان های خاص را دارند جهت آگاهی از نحوه برگزاری دوره و ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید