IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 اردیبهشت 1398

همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

زبان فراتر از مجموعه‌ای کلمه و قوانین برای کنار هم گذاشتن این کلمات است. زبان دنیایی دیگر است. صحبت کردن به زبان ترکی استانبولی شما را به جهانی وصل می‌کند که بیش از 70 میلیون بومی دارد و این افراد در سراسر اروپای شرقی و آسیای غربی زندگی می‌کنند. بیشتر ترک‌زبان‌ها در ترکیه زندگی می‌کنند، اما جمعیت قابل توجهی از ترک‌زبان‌ها در یونان، آلمان و بیشتر کشورهای هم‌مرز ترکیه هم زندگی می‌کنند.

زبان ترکی استانبولی رایج‌ترین زبان تورکیک (Turkic) است. زبان تورکیک خانواده زبانی است که علاوه بر ترکی استانبولی، زبان‌های آذربایجانی، ازبکی، و قزاقستانی را هم شامل می‌شود. از نظر واژگان و گرامر، هیچ شباهتی بین انگلیسی و ترکی استانبولی وجود ندارد. از آنجایی که زبان‌های آلمانی و فرانسه از انگلیسی منشا می‌گیرند، گفته شده است که یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت‌تر از یادگیری فرانسه و آلمانی است. با این حال از آنجایی که در زبان ترکی استانبولی هم مثل انگلیسی از الفبای لاتین یکسانی استفاده می‌شود و فقط چند نشانه تفکیک‌کننده اضافه دارد، زبان ترکی استانبولی ساده‌ترین نقطه شروع برای کسی است که می‌خواهد زبان‌های تورکیک یاد بگیرد.

همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

بهترین راه برای یادگیری زبان‌های خارجی و به خصوص زبان ترکی استانبولی، شرکت در دوره‌های آموزش زبان در آموزشگاه‌های معتبر است. اگر شرایط و علاقه شرکت در این دوره‌ها را ندارید، می‌توانید با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف این زبان را یاد بگیرید. این اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های آموزشی، یادگیری را به یک فرآیند روتین و دائمی تبدیل می‌کنند و به همین دلیل فرصت‌های یادگیری و تقویت مهارت‌ها همیشه در حال رشد و پیشرفت خواهند بود. اگر تلفن همراهتان آیفون، اندروید یا ویندوزفون است، کلید یادگیری زبان ترکی استانبولی در جیب شماست.

مزایای یادگیری زبان ترکی استانبولی

دانستن کمی زبان ترکی استانبولی در رزومه‌تان، می‌تواند در سطوح مختلف، جهان جدیدی را به روی شما باز کند:

  • کسب و کار: دوزبانه بودن فقط برای پر رنگ و لعاب کردن رزومه‌تان خوب نیست، بلکه می‌تواند آینده شغلی‌تان را تغییر بدهد. دانستن زبان ترکی استانبولی می‌تواند برای هر کسی که با شرکت‌های ترکی کار می‌کند یا تصمیم دارد به این کشور سفر کند، مفید باشد. ترکیه بعد از بحران اقتصادی سال 2008، به سرعت در حال پیشرفت اقتصادی و صنعتی شدن است و بخش‌های خصوصی در این کشور در حال افزایش و پیشرفت هستند. از آنجایی که تعداد کمی از غیرترک‌زبان‌ها می‌توانند به این زبان صحبت کنند، یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌تواند مهارت نایاب و بی‌نظیری را در اختیار شما قرار بدهد و شما را به کارشناسی تبدیل کند که تقاضا برای استخدامتان بیشتر از بقیه است.
  • سفر: خطوط ساحلی پرزرق و برق و شهرهای عجیب و غریب ترکیه، این کشور را به مقصدی عالی برای تعطیلات تبدیل کرده است. سواحل آفتابی، دریاهای آرام، ویرانه‌های باستانی، بازارهای پررونق و معماری نفس‌گیر، هرساله ده‌ها میلیون توریست را به خودشان جلب می‌کنند. اما ترکیه خیلی وسیع‌تر و غنی‌تر از چیزی است که با پکیج‌های توریستی و کشتی‌های گردشگری بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. وقتی بتوانید به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید، کشور ترکیه درهایی را به روی شما باز می‌کند که یک‌زبانه‌ها حتی فکرش را هم نمی‌توانند بکنند. از آنجایی که زبان ترکی استانبولی با سایر زبان‌های تورکیک مشترک و قابل فهم است، صحبت کردن به این زبان به شما این امکان را می‌دهد با مردمی از سواحل شرقی مدیترانه به طرف غرب چین ارتباط برقرار کنید.
  • زندگی در خارج از کشور. وقتی بتوانید به خوبی به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید و بدون نیاز به کتاب‌های راهنمای سفر به این کشور سفر کنید، این فکر که برای مدت طولانی‌تری در ترکیه بمانید وسوسه‌انگیز می‌شود. پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه، یعنی استانبول، فرصت‌های زیادی را در اختیار دانش‌جویانی قرار می‌دهد که می‌خواهند خارج از کشور مادری‌شان تحصیل کنند و همچنین فرصت‌هایی را در اختیار متخصصینی قرار می‌دهد که به دنبال موقعیت‌ها و فرصت‌های جدید برای کار کردن در یک اقتصاد رو به رشد و پررونق هستند. گوشه‌های آرام‌تر و خلوت‌تر این کشور مقصد هوس‌انگیز کسانی است که بازنشسته شدند و به دنبال یک زندگی کم‌هزینه در مکانی خوش آب و هوا و گرم هستند.
  • تمرین مغز. حتی اگر بخواهید زبان ترکی را به عنوان یک سرگرمی یاد بگیرید، دانستن چند زبان به شما کمک می‌کند حتی در سنین میانسالی و بعد از آن کهنسالی، ذهن و مغز سالم و چابک‌تری داشته باشید. یادگیری و دانستن یک زبان دیگر باعث می‌شود شبکه دیگری از ارتباطات در میان نورون‌ها و رشته‌های عصبی مغزتان شکل بگیرد. هر چه ارتباطات درونی سیستم عصبی‌تان بیشتر باشد، حافظه بهتری خواهید داشت و مهارت‌های حل مسئله در شما بیشتر و بهتر عمل می‌کنند.
  • فرهنگ ترکی، بدون فیلتر. ترکیه یک کشور دوقاره‌ای است و قسمتی از آن در قاره اروپا و قسمتی دیگر در قاره آسیا واقع شده است. این دوگانگی باعث شده است سنت‌ها و آداب و رسوم این کشور هم به فرهنگ اروپایی و هم به فرهنگ شرقی نزدیک باشد. فرهنگ ترکیه، ترکیبی هیجان‌انگیز از فرهنگ دو قاره است. در ترکیه می‌توانید با تمام آهنگ‌های عاشقانه «تارکان»، خواننده معروف ترکی همراهی کنید، با آهنگ‌های بی‌نظیر محلی ترکیه بخوانید، رقص شکم (Belly Dance) یاد بگیرید، معماری عثمانی بخوانید یا یاد بگیرید چطور شیرینی مخصوص ترک‌ها (Lokum) را درست کنید؛ برای همه این‌کارها باید زبان ترکی استانبولی بلد باشید تا بتوانید راحت‌تر ارتباط برقرار کنید و به طور مستقیم خودتان را درگیر رویاهایی کنید که همیشه آرزویشان را داشتید. دانستن زبان ترکی استانبولی دسترسی بدون فیلتر و بدون سانسور ادبیات و سینمای ترکیه را برای شما فراهم می‌کند. اگر از نظر خونی، ریشه‌هایی در زبان ترکی دارید (مثلا اگر ترک آذری ایران هستید)، یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند میراثتان را زنده نگه دارید.

راه‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

اگرچه زبان ترکی استانبولی زبانی نیست که به طور گسترده در کشورهای اروپایی و حتی ایران صحبت شود، اما راه‌های زیادی برای یادگیری این زبان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

کلاس درس

ساختار کلاس درس با یک مدرس و تعدادی زبان‌آموز یکی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین روش‌های یادگیری یک زبان است که هنوز هم قابل استفاده است و در هر آموزشگاهی که بروید با این موقعیت روبرو می‌شوید. بسیاری از دانش‌آموزان زبان انگلیسی را در مدارس و دبیرستان‌ها یاد می‌گیرند، اگرچه در اکثر مواقع نتیجه فوق‌العاده‌ای ندارد و دانش‌آموزان فقط برای پشت سر گذاشتن امتحانات زبان درس می‌خوانند و مدتی بعد از پایان هر دوره تحصیلی چیزی از مطالب آموزش‌داده شده را به خاطر ندارند. تعدادی از دانش‌آموزان که علاقه دارند در یادگیری زبانی مهارت کافی به دست بیاورند و مثلا انگلیسی را روان و سلیس صحبت کنند، با شرکت در کلاس‌های آموزشگاهی این فرصت را در اختیار دارند که بین ساختار زبان و فرصتی برای شنیدن و صحبت کردن، تعادل برقرار کنند.

مدرس خصوصی

یادگیری خصوصی با یک مدرس این امکان را فراهم می‌کند تا تجربه یادگیری فوق‌العاده‌ای را به دست آورید و فرصت‌های بیشتری برای تمرین صحبت کردن داشته باشید. در مقایسه با کلاس درس که مدرس باید توجهش را به تعداد بیشتری از دانش‌آموزان معطوف کند، کلاس‌های خصوصی معمولا نتایج سریع‌تر و بهتری به همراه دارند. با این حال، کلاس‌های خصوصی کم‌هزینه و آسان نیستند و به همین دلیل باید برای پرداخت هزینه‌های گزاف و همچنین صرف زمان‌های بیشتر در هفته خودتان را آماده کنید.

دوره‌های صوتی و سی‌دی‌های آموزشی

برای کسانی که می‌توانند برای یادگیری یک زبان هزینه کنند، اما وقت کافی ندارند تا در دوره‌های سنتی و معمول شرکت کنند، دوره‌های چندرسانه‌ای می‌توانند جایگزین خوبی باشند. فرقی نمی‌کند بخواهید مهارت شنیدن و مکالمه را با سی‌دی‌های آموزشی در ماشین یا خانه تقویت کنید یا از دوره‌های تعاملی و اینتراکتیو در کامپیوتر خانگی‌تان استفاده کنید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ایراد این روش‌ها این است که هزینه بسیار بالایی دارند و محتوایی که در این دوره‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به زودی قدیمی و از رده خارج شوند.

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

دوره‌های آنلاین آموزش زبان ترکی استانبولی

در سال‌‌های اخیر، دوره‌های آموزش آنلاین (مجازی) پیشرفت چشمگیری داشته است و به یکی از جایگزین‌های قابل اعتماد برای دوره‌های سنتی آموزش زبان تبدیل شده است. این روش آموزش برای کسانی طراحی شده است که نه وقت زیادی دارند نه می‌توانند یا می‌خواهند برای یادگیری هزینه زیادی بپردازند، ولی با این حال می‌خواهند زبان یاد بگیرند یا دانش زبانشان را تقویت کنند. در مقایسه با روش بالا، برنامه‌های آنلاینی که برای استفاده از آن‌ها باید مبلغی را به صورت ماهانه پرداخت کرد، همیشه به روز هستند، پیشرفت می‌کنند و دوره‌هایی به آن‌ها اضافه می‌شود که لازم نیست هر بار برای استفاده از آن‌ها مبلغی اضافه بپردازید و بسته جدیدی را خریداری کنید.

همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

هزینه کردن یا نکردن، مسئله این است

روش‌های بالا چه ویژگی مشترکی دارند؟ همه آن‌ها هزینه‌بر هستند. برای افراد صرفه‌جو که نمی‌خواهند پول خرج کنند و صبر و انگیزه‌شان کمتر از زبان‌آموزان معمولی است، راه‌هایی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی وجود دارد که کاملا رایگان است و با دیدن این جمله احتمالا چشمشان برق خواهد زد!

برای آشنایی با این روش‌های رایگان به قسمت دوم این مقاله مراجعه کنید


بیشتر بخوانید:ده عبارت کاربردی به زبان ترکی استانبولی برای صفرکیلومترها


دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید