IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زبان رسمی اسپانیا چیست؟
امتیاز کاربران: 4/5
نویسنده: ایرانمهر
28 مرداد 1398

زبان رسمی اسپانیا چیست؟

وقتی به اسپانیا فکر می‌کنیم، همه یاد زبان اسپانیایی میفتیم. طبق گزارش موسسه سروانتس (نهاد فرهنگی و غیرانتفاعی در اسپانیا) در سال 2015، حدود 559 میلیون متکلم اسپانیایی در دنیا زندگی می‌کنند. این تعداد شامل بومی‌‌زبان‌ها، دو زبانه‌های حرفه‌ای و زبان‌آموزان زبان اسپانیایی می‌شود.

اما این درست نیست که بگوییم در تمام سطح کشور فقط به زبان اسپانیایی صحبت می‌شود. اسپانیا را می‌توان خانه‌ی سایر زبان‌ها و گویش‌ها هم در نظر گرفت.

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

در اسپانیا چه زبان‌های دیگری رواج دارد؟

با اینکه زبان رسمی کشور اسپانیا، اسپانیایی است و اکثر مردم در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند، چند زبان نیمه‌رسمی دیگر هم در این کشور رواج دارد:‌

  • کاتالان/ والنسیا/ بالره
  • گالیسی
  • باسکی
  • زبان Aranese

منظور از «زبان‌های نیمه‌‌رسمی» زبان‌هایی است که در دولت مناطق مربوطه به طور رسمی شناخته و پذیرفته می‌شوند و به عنوان میراث فرهنگی ارائه می‌شوند.

این زبان‌ها از کجا آمده‌اند؟

تاریخ این زبان‌ها زیبا و جذاب است. زبان باسکی (Basque/ Euskera) تنها زبانی است که مردم برخی از مناطق اسپانیا به آن صحبت می‌کنند، ولی از خانواده‌ی زبان‌های هندواروپایی نیست. در حقیقت، هیچ‌کسی ماهیت این زبان را نمی‌داند و نمی‌تواند ارتباطش را با هیچ یک از زبان‌های مدرن یا زبان‌های از بین‌رفته کشف کند. چه رازی!

جالب است بدانید،‌ در طول مدت جنگ داخلی اسپانیا (Spanish Civil War)، زبان کاتالان در منطقه‌ی فرانکو (Franco) ممنوع شده بود تا وضعیت رسمی آن در سال 1979 بهبود یافت.

زبان گالیسی ارتباط نزدیکی با زبان پرتغالی دارد و نه تنها مردم استان گالیس اسپانیا به آن زبان صحبت می‌کنند، بلکه در بخش‌هایی از کاستیل و لئون هم به این زبان صحبت می‌شود. حتی تعداد زیادی از مردم آمریکای لاتین هم به این زبان صحبت می‌کنند!

زبان رسمی اسپانیا چیست؟

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

سایر زبان‌ها و گویش‌های موجود در اسپانیا

بسیارخوب، در اسپانیا زبان‌های غیررسمی زیادی وجود دارد. برای مثال می‌توان به زبان آراگونی (Aragonese) و زبان آسترولئنویس (Asturleonese) اشاره کرد. اما به جز این، قوم‌های مختلف کشور اسپانیا به زبان‌های متفاوتی صحبت می‌کنند. یکی از آن‌ها زبان کالو (Caló) است. زبان رومی که کولی‌های جنوب اسپانیا و حتی پرتغال به این زبان صحبت می‌کنند. حدود چهل تا هفتاد هزار نفر در این دو کشور به این زبان صحبت می‌کنند. همچنین می‌توان به زبان ریفنیو (Rifeño) اشاره کرد که مردم ملیلیه (Melilla) و سئوتا (Ceuta) به این زبان صحبت می‌کنند.

البته هنوز تمام نشده است. ما سایر گویش‌ها را از قلم ننداخته‌ایم. برای مثال گویش آندالازی، زبان جزایر قناری، زبان موریس یا اکستریمادورایی فقط نام تعداد کمی از آن‌هاست.

زیاد به نظر می‌رسند، نه؟ اگر بگوییم هنوز تمام نشده تعجب می‌کنید؟ در اسپانیا تعداد زیادی زبان‌ وجود دارد که به خاطر مهاجرت بومی‌ها در دهه‌ی 90 میلادی به وجود آمده‌اند.

در ادامه لیست کوتاهی از این زبان‌ها برای شما نوشته شده است:

  • رواج زبان عربی مراکشی در جنوب اسپانیا
  • رواج زبان رومانیایی که بیشتر در آلیکانته به آن صحبت می‌شود
  • رواج زبان چینی به خاطر مهاجرت تعداد زیادی بومی چینی‌زبان
  • رواج زبان کچوا در آند
  • رواج زبان انگلیسی در مالاگا و آلیکانته
  • رواج زبان آلمانی در جزایر بالئاری و قناری

بسیار خوب، همانطور که می‌بینید تکامل زبان اسپانیایی و زبان‌های رایج در اسپانیا از مردم، اجتماع، فرهنگ و محیط سیاسی اطراف‌ آن‌ها برگرفته شده است.

ما فقط باید به وضعیت زبانی فعلی نگاهی کنیم تا تاریخ و زبان اسپانیا را در دو کلمه خلاصه کنیم: گوناگونی و چندگانگی فرهنگی.

دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید