IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
13 آذر 1397

حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی – قسمت دوم

در قسمت اول خواندیم زبان اسپانیایی دومین زبان زنده دنیاست و در کسب و کار و فرهنگ تاثیر جهانی دارد. بیش از 400 میلیون نفر در جهان به زبان اسپانیایی صحبت می کنند. این زبان در 21 کشور، زبان رسمی مردم است که برای زندگی، تحصیل و کسب و کار از این زبان استفاده می کنند. همچنین به این مسئله اشاره کردیم که زبان اسپانیایی ریشه لاتین یا رومی دارد و از زبان های هندو-اروپایی است. اگر یادتان باشد در قسمت اول این مقاله گفتیم زبان اسپانیایی با دو اسم شناخته می شود: Castellano و Español. در نهایت و در پایان قسمت اول درباره این نکته صحبت کردیم که اسپانیایی یک زبان آوایی است و به این معنی که هنگام تلفظ کلمات باید حروف را به هم پیوسته ادا کنید و هر حرف در این زبان نشان دهنده صدای مشخصی است.

در این مقاله شش حقیقت جذاب دیگر درباره زبان اسپانیایی را به شما معرفی می کنیم.

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

1. آکادمی سلطنتی اسپانیا «مسئول» زبان است

آکادمی سلطنتی اسپانیا به طور رسمی مسئول نگهبانی، نگهداری و حفاظت از زبان اسپانیایی است. دفتر مرکزی آن در مادرید است و چند آکادمی زبان را از طریق انجمن آکادمیک زبان اسپانیایی در 21 کشور دیگر که اسپانیایی صحبت می کنند، اداره می کند.

این آکادمی کار خود را در قرن هجدهم شروع کرد و از آن زمان چندین فرهنگ لغت و کتاب های گرامر را چاپ و منتشر کرده است که به صورت رسمی در اسپانیا و دیگر کشورهای اسپانیایی زبان استفاده می شوند.

این آکادمی برای ابداع علامت سوال و علامت تعجب که مختص الفبای اسپانیایی است، به خود می بالد. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد که این آکادمی مسئول نگهداری از آن است حرف ñ است که در قرن هجدهم به الفبای زبان اسپانیایی اضافه شد.

2. در هر منطقه، تفاوت های ظریف زیادی در زبان اسپانیایی وجود دارد.

می دانیم که اسپانیایی از زبان لاتین منشا گرفته و در دوران استعمار، از شبه جزیره ایبری تا آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده است.

جالب است بدانید بین زبان اسپانیایی در اسپانیا و زبان اسپانیایی در آمریکای لاتین تفاوت های زیادی وجود دارد. جالب تر اینکه در زبان اسپانیایی آمریکای لاتین هم تفاوت های بی شماری وجود دارد.

گفته می شود که تفاوت های نسبتا جزئی در واژگان، گرامر و قواعد نقطه گذاری خیلی جدی نیستند و ارتباط برقرار کردن با اسپانیایی زبان ها در همه جای دنیا همچنان آسان است. باید بتوانید با لهجه اسپانیایی «خنثی» به کشورهای اسپانیایی زبان سفر کنید و بتوانید تقریبا با همه ارتباط برقرار کنید.

تفاوت های زبانی به این دلیل است که مستعمره ها به نوعی از هم مستقل هستند و حتی در خود اسپانیا هم به گروه های مختلفی تقسیم می شوند.

از آنجایی که در آن زمان ارتباطات محدود بودند و هیچ تلفنی، هواپیمایی، ایمیلی، واتس¬اپی یا اسکایپی وجود نداشت، بعضی مولفه های قدیمی تر در زبان اسپانیایی باقی ماندند و بقیه از بین رفتند. علاوه بر این، مناطق زیادی وجود دارند که در طول زمان واژگان، اصطلاحات محاوره، لهجه ها و تغییرات گویشی مخصوص به خود را ابداع کردند.

یک مثال خوب می تواند شیوه استفاده vos در سه زبان پاراگوئه¬ای، اروگوئه¬ای و آرژانتینی باشد. این کلمه در اسپانیایی اسپانیا استفاده می شد و بعد از آن به آمریکا رفت. همانطور که قبلا اشاره شد، vosotros یعنی “you” یا “you all” و به همین دلیل در زبان اسپانیایی، دوم شخص جمع است. با این حال، در سه کشوری که نام بردیم، vos به عنوان ضمیر دوم شخص مفرد و در حالت مودبانه استفاده می شود.

اسپانیا مدتی طولانی است که از این قاعده استفاده نمی کند، اما اگر به بوئنوس آیرس سفر کنید از شما می پرسند اهل کدام کشور هستید یا از کجا آمده اید؛ اما به جای “¿de dónde eres? از جمله “¿de dónde sos?” استفاده می کنند.

 

3. زبان عربی روی زبان اسپانیایی تاثیر گذاشته است

اعراب در سال 711 به شبه جزیره ایبری لشگرکشی کردند و نتیجه آن وارد شدن هنر، معماری و زبان عربی به این منطقه بود. عربی به تدریج با زبان اسپانیایی کهن ترکیب شد و زبان اسپانیایی امروز شکل گرفت.

وقتی در سال 1492 اسپانیا اعراب را از خاک این کشور بیرون کرد، زبان اسپانیایی حدود 8000 کلمه عربی را حفظ کرد. به جز زبان لاتین، زبان عربی هم سهم زیادی در زبان اسپانیایی دارد. بسیاری از کلماتی که امروز در اسپانیایی می شنوید، از عربی آمده است؛ کلماتی مثل el alfombra (فرش یا carpet)، la almendra (بادام یا almond) و la almohada(بالش یا pillow).

وقتی به اسپانیا سفر کنید، مناطق و مکان های تاریخی زیادی می بینید که اسم آن ها عربی است؛ مثل El Alhambra.

حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

4. اولین متونی که به زبان اسپانیایی نوشته شده اند، بیش از هزار سال قدمت دارند!

نوشته Las Glosas Emilianenses (Glosses of Saint Emilianus)در سال 964 نوشته شده است و جزو اولین متونی است که از آن زمان به جا مانده است. این متن شامل یادداشت هایی به زبان باسکی (زبانی که در شمال اسپانیا و جنوب غرب فرانسه صحبت می شود) و اسپانیایی است که در نسخه مذهبی لاتین نوشته شده است.

به نظر می رسد نویسنده ناشناس در معبد Suso یک راهب بوده است. با این حال در سال 2010، انجمنReal Academia Española اعلام کرد اولین نمونه های دست نویس به زبان اسپانیایی در اسناد قرون وسطی (قرن نهم) وجود داشته و با نام “Cartularies of Valpuesta” و از روستای بورگوس (Burgos) پیدا شده است.

5. اسپانیایی یک زبان شاعرانه است و جمله های طولانی دارد

وقتی از زبان انگلیسی به اسپانیایی ترجمه می کنید، طول متن 15 تا 25 درصد بیشتر می شود. دلیل این مسئله این نیست که کلمات اسپانیایی از انگلیسی طولانی تر هستند (و قطعا به اندازه کلمات آلمانی هم نمی توانند طولانی باشند).

دلیل گسترش متن این است که اسپانیایی زبانی شاعرانه، دقیق، واضح تر و رساتر است. در زبان اسپانیایی از کلمات بیشتری برای بیان یک مفهوم استفاده می شود و ممکن است در زبان انگلیسی همان مفهوم با یک کلمه توضیح داده شود.

مثلا عبارت en el sentido de las agujas del reloj عینا یعنی “in the direction of the needles of the clock” ولی در انگلیسی فقط از کلمه “clockwise” استفاده می کنیم. اسپانیایی ها کلمه «ساعت¬گرد» یا “clockwise” را ندارند و باید از عبارتی که بالا گفته شد، استفاده کنند.

6. تقاضا برای یادگیری زبان اسپانیایی در حال افزایش است

اسپانیا همیشه مقصد پرطرفداری برای سفر و ادامه تحصیل بوده است. تحصیل در مدارس و دانشگاه های اسپانیایی نیز محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. امروزه زبان اسپانیایی در آسیا بسیار محبوب شده است و نشان از اهمیت زیاد این زبان در بازارهای اقتصادی دارد.

در سال های اخیر، استفاده از زبان اسپانیایی در دنیای آنلاین 800 درصد افزایش داشته که این رقم خارق العاده است و به این معنی است که بعد از زبان چینی ماندارین و انگلیسی، سومین زبان محبوب در اینترنت است.

در حال حاضر حدود 18 میلیون دانش آموز در حال تحصیل زبان اسپانیایی به عنوان زبان خارجی هستند. پیش بینی شده در چند نسل بعد، ده درصد جمعیت جهان اسپانیایی را بفهمند، در حالیکه این تعداد در حال حاضر 6 درصد است.

جهش بزرگی در راه است!

این حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی نشان می دهد این زبان تاریخ و میراثی طولانی دارد و اهمیت آن در حال افزایش است.

خوشبختانه این حقایق، انگیزه و محرکی برای تمام افراد در هر سن و پیش زمینه هستند تا زبان اسپانیایی یاد بگیرند و از مزایای بی شماری که این زبان و صحبت کردن به این زبان دارد بهره مند شوند.


بیشتر بخوانید:  حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی – قسمت اول

بیشتر بخوانید: چرا زبان اسپانیایی یاد نمی گیرم؟


دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید