IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
25 شهریور 1398

بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی

10 تکنیک کلیدی برای یادگیری زبان اسپانیایی توسط زبان‌آموزان مبتدی و سطح متوسط

زبان اسپانیایی را قورت بده!

بیایید مقاله را با بیان موضوعی بدیهی آشکار کنیم: اگر قرار بود فقط یک نکته به شما آموزش بدهیم، آن نکته می‌توانست سفر به کشوری اسپانیایی‌زبان باشد. اما البته که هرکسی این فرصت را نخواهد داشت و نمی‌تواند به راحتی به چنین کشوری مسافرت کند!

پس فعلا دور چمدان بستن برای سفر به بارسلونا (Barcelona) یا کانکون (Cancun) را خط می‌کشیم. ما قرار است بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی را با 10 تکنیک جالب آموزش دهیم. برخی از این تکنیک‌ها به شدت پرکاربرد هستند و برخی هم به شما کمک می‌کنند تا در مجموع زبان‌آموز بهتری باشید و مطالعه‌ی موثرتری داشته باشید.

آیا حاضرید کاری کنید که همه چیز به نفع شما تمام شود؟ پس بیایید شروع کنیم:

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

  1. به خودتان وقت بدهید

البته، شما می‌توانید یک کتاب اصطلاحات اسپانیایی را در تلفن همراهتان دانلود کنید، 10 جمله‌ی رایج در این زبان را یاد بگیرید و سپس یادگیری را رها کنید. اما با اینکار واقعا مسلط نمی‌شوید، درست می‌گویم؟

به همین دلیل هم اولین قدم، این است که هر روز بخشی از وقت خود را به یادگیری اختصاص دهید. مثلا می‌توانید تصمیم بگیرید که روزی 20 دقیقه مطالعه کنید یا در هفته چند ساعت از وقت خود را به یادگیری زبان اسپانیایی اختصاص دهید.

نکته‌ی مهم، به تعادل رسیدن است: قرار نیست مطالعه را به صورت افراطی و بیش ‌از حد انجام دهید، فقط برای رسیدن به تاثیری واقعی، باید بخشی از وقت خود را به مطالعه‌ای موثر و مفهومی اختصاص دهید؛ چه‌بسا در صورتی که در مطالعه افراط کنید، از زبان اسپانیایی متنفر شوید.

  1. جدول زمانی را درک کنید

حالا که صحبت از زمان شد، حتما به این نکته دقت کنید که چقدر طول می‌کشد تا زبان اسپانیایی را یاد بگیرید. در واقع این سوال را از شما می‌پرسیم که چقدر می‌خواهید برای یادگیری اسپانیایی بگذارید؟ یک هفته؟ یک سال؟ یا شاید هم دو سال؟

برخی از افراد ممکن است با این حقیقت کنار بیایند که برای یادگیری این زبان راه درازی در پیش دارند و باید زمان زیادی صرف کنند. اما برخی ممکن است ترجیح بدهند که این زبان را در مدت زمانی کوتاه و به صورت فشرده و متمرکز یاد بگیرند تا به سرعت به هدفشان برسند. این کاملا اختیاری است و به خودتان بستگی دارد که ببینید کدام روش برای شما مناسب‌تر است.

  1. اهداف خود را مشخص کنید

دو تکنیک اول روی این موضوع تمرکز داشتند که شما چه زمانی می‌خواهید مطالعه و یادگیری را آغاز کنید.

اما دانستن این موضوع هم بد نیست که چرا می‌خواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید. آیا آن را به خاطر برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده یاد می‌گیرید؟ آیا می‌خواهید در تعطیلات بعدی به یک کشور اسپانیایی‌زبان سفر کنید و می‌خواهید تا آن موقع در زبان اسپانیایی مسلط شوید؟ آیا می‌خواهید با فرهنگ مردم اسپانیایی‌زبان آشنا شوید؟

در اینجا تکنیک خوبی به شما معرفی می‌کنم: اهداف خود را جایی یادداشت کنید. اگر همیشه روی هدفتان تمرکز کنید، در مدت زمانی طولانی اثر‌بخش و مفید خواهد بود. خصوصا اگر بعد از چند ماه احساس کردید که در اوج مطالعه و تمرین قرار دارید (البته این اتفاق هرازگاهی برای کسانی که در حال مطالعه‌ی یک زبان جدید باشند رخ می‌دهد، پس اگر شور و شوق مطالعه در شما بیش از حد بود، نگران نشوید).

  1. برای خود،‌ پایه‌ی علمی بسازید

فرقی نمی‌کند که زبان‌آموز صفرکیلومتر باشید یا زبان‌آموز سطح متوسط زبان اسپانیایی، شما باید یادگیری را با مطالعه‌ی نکات مقدماتی شروع کنید.

شاید اولین قدم، حفظ چند جمله‌ی ساده به زبان اسپانیایی باشد. یا شاید هم آشنایی با الفبای زبان اسپانیایی یا حتی نکته‌ی پیچیده‌ی گرامری که از دوران مدرسه آن را به خاطر دارید.

نکته این است که شما به چیزی نیاز خواهید داشت، چیزی که پایه و اساس علمی داشته باشد و به کمک آن بتوانید بقیه‌ی مسیر را پیش بروید.

و بعد، این دانش پایه به شما کمک می‌کند تا برای شروع مکالمه با یک بومی اسپانیایی‌زبان، اعتماد‌به‌نفس کافی داشته باشید. علاوه‌براین، دیدن اینکه دانش شما بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه پیشرفت داشته است، جای خوشحالی دارد.

  1. غوطه‌ور شوید

همانطور که قبلا هم ذکر کرده‌ایم، یادگیری زبان اسپانیایی با روش «غوطه‌وری» (Immersion) واقعا بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی است.

هرچند، سوال ناامیدکننده‌ای که اکثر زبان‌آموزان می‌پرسند این است که «چطور بدون سفر به یک کشور اسپانیایی‌زبان، خود را در آن زبان غوطه‌ور کنم؟»

خبر خوب این است که این روز‌ها شما به راحتی و تا حد زیادی می‌توانید از طریق روش‌های زیر، خود را در فرهنگ زبان اسپانیایی غوطه‌ور کنید:

تماشای فیلم و سریال اسپانیایی

دسترسی آنلاین به رسانه‌های خارجی آسان‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در این مورد، وقتی پای تماشای فیلم و سریال به میان می‌آید، «یوتیوب» (YouTube)، «نتفلیکس» (Netflix) و سایر شبکه‌های اجتماعی دوستان شما خواهند بود.

گوش دادن به موسیقی‌های اسپانیایی

در کشورهای انگلیسی‌‌زبان،‌ موسیقی‌های لاتین طرفداران زیادی دارد و به طور فزاینده‌ای در حال رشد است. با این حال باز هم می‌توانید چند قدم فراتر بروید و آهنگ‌های لاتین را با هر سبکی که دوست دارید گوش دهید و لذت ببرید (البته تا وقتی متن شعر آهنگ موجود باشد، می‌توانید از آن لذت ببرید… و کمی هم یاد بگیرید!)

مطالعه‌ی اخبار اسپانیایی

البته که نمی‌توانید از همان ابتدا همه‌ی جمله‌ها را متوجه شوید، اما محتوای اخبار به شما کمک زیادی می‌کند. در حقیقت، حتی اگر کاملا مبتدی و صفرکیلومتر هم باشید، از اینکه با مطالعه‌ی یک مقاله‌ی خبری در روزنامه چقدر می‌توانید متن آن را بفهمید، شوکه خواهید شد.

گوش دادن به پادکست‌های اسپانیایی

این هم روش دیگری است که در ابتدا ممکن است بیش از حد پیشرفته و سطح بالا به نظر برسد. اما اگر هنگام مسافرت یا انجام تکالیف به مکالمات اسپانیایی سایر افراد گوش دهید، در حقیقت با بهترین روش گوش خود را برای تشخیص کلمات قبلی تمرین می‌دهید یا آن را با کلمات جدید آشنا می‌کنید.

بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی

  1. با بومی‌های اسپانیایی‌زبان تمرین کنید

به لطف تکنولوژی و اینترنت، روش بسیار راحت دیگری هم وجود دارد. حتی اگر شما در کشوری زندگی می‌کنید که تقریبا تعداد بومی‌های اسپانیایی‌زبان در آنجا نزدیک به صفر است، باز هم می‌توانید راهی برای برقراری مکالمه با بومی زبان‌ها پیدا کنید:

به یک برنامه تبادل زبانی ملحق شوید

این نرم‌افزارها هم در حالت آنلاین و هم آفلاین وجود دارند. شما می‌توانید زمانی را برای تمرین با یک اسپانیایی‌زبان برنامه‌ریزی کنید. کسی که می‌خواهد از طریق «اسکایپ» ‌(Skype)، «واتس‌آپ» (Whatsapp) یا سایر اپلیکیشن‌های ارتباطی، زبان انگلیسی یا فارسی یاد بگیرد.

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

  1. هشیار و دقیق باشید

امروزه برای یادگیری زبان اسپانیایی، تعداد اپلیکیشن، دوره‌ها و کتاب‌های درسی در دسترس افراد کم نیست.

این هم خوب است، هم بد.

از یک طرف، تجهیزات توسعه پیدا کردند و به راحتی در دسترس زبان‌آموز قرار می‌گیرد، از طرفی دیگر، این می‌تواند تمرکز و دقت شما را به طور وحشتناکی برهم بزند.

در حقیقت، تعداد زیادی از زبان‌آموزان مبتدی و صفر کیلومتر معتقد هستند که استفاده از چند شیوه‌ی مختلف به صورت همزمان شانس آن‌ها را برای رسیدن به تسلط افزایش می‌دهد.

این مسئله نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. بهترین راه پیشرفت و رسیدن به تسلط این است که  مسیر یادگیری خود را سازمندهی شده و ثابت نگه دارید. پس ابزاری را انتخاب کنید که چند تکنیک محدود را با هم ارائه بدهد و تعادل و سازگاری خوبی داشته باشد.

  1. به طور مرتب مطالب را مرور کنید

برخی از مردم اعتقاد دارند که بهترین راه برای یادگیری یک کتاب، صرفا خواندن آن نیست. بلکه خواندن دوباره آن است.

این قاعده در یادگیری یک زبان جدید مثل اسپانیایی هم صادق است. البته هر وقت که با یک بومی اسپانیایی‌زبان صحبت می‌کنید، به طور طبیعی و ناخودآگاه این مرور را انجام می‌دهید. اما این فقط به کلاس‌ درس مربوط نمی‌شود. برای مرور مجدد آموخته‌ها، کارهایی هم هستند که می‌توانید آن‌ها را در خانه انجام دهید.

حتی برایش یک اسم وجود دارد: مرور با فاصله.

مرور آموخته‌ها باید در بهترین روش‌های تدریس هم لحاظ شود تا این شیوه کاملا عادی و به بخشی از شما تبدیل شود. اگر این کار با روش‌های جالب و پرهیجانی مثل کوئیز و بازی انجام شود و پیشرفت در مهارت‌ها را تحت نظر بگیرد،‌ تاثیر و امتیاز بیشتری خواهد داشت.

  1. به دنبال کمال نباشید

برخی از زبان‌آموزان اسپانیایی می‌خواهند حتما مثل بومی‌های اسپانیایی‌زبان صحبت کنند.

بسیار خوب، این هدف باارزش و قابل احترامی است، اما ممکن است بیش از حد سخت باشد و شما را وارد چالش‌های بسیار پیچیده‌ای کند، خصوصا اگر تازه اول راه باشید.

همیشه بهترین هدف برای شروع این است که بخواهید شسته و رفته و بدون تپق زدن صحبت کنید.

تفاوت این هدف با هدف کمال‌گرای قبلی چیست؟

شاید به نظر برسد هر دوی این اهداف یکسان هستند؛ ولی اینطور نیست. اگر زمانی که به زبان مادری صحبت می‌کنید، به نحوه‌ی صحبت کردن خود دقت کنید، حتما تعجب می‌کنید که چقدر ممکن است برای پیدا کردن یک کلمه‌ی مناسب با مشکل رو‌به‌رو شوید،‌ برای استفاده از یک عبارت یا اصطلاح تردید کنید یا اصلا ندانید که چگونه افکار و نظرات خود را به طور دقیق بیان کنید.

پس چرا تا این حد برای یادگیری یک زبان جدید خودتان را اذیت می‌کنید؟ موضوعی که شدیدا با آخرین نکته‌ی ما عجین شده است.

بهترین روش یادگیری زبان اسپانیایی

  1. خوش بگذرانید!

یادگیری یک زبان جدید، فرصت‌های زیادی برای دوستی با افراد مختلف، پیدا کردن شغل مناسب و ارتباطات انسانی را فراهم می‌کند.

اما این فقط یک معامله‌ی برد و باخت نیست! اولین و مهم‌ترین نکته این است که به خاطر بسپاریم یادگیری زبان اسپانیایی ماجراجویی است. پس علاوه بر یادگیری باید کمی هم با انجام آن خوش بگذرانید!

حتما به یاد داشته باشید که نباید زیاد به خودتان سخت بگیرید، به خودتان زمان بدهید و با یادگیری زبان زیبایی که اسپانیایی نام دارد، خوش‌گذرانی کنید.


بیشتر بخوانید:حقایق جالب درباره زبان اسپانیایی – قسمت اول


دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید