IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
«شب بخیر» و 30 عبارت شبانه دیگر به زبان اسپانیایی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
22 خرداد 1398

«شب بخیر» و 30 عبارت شبانه دیگر به زبان اسپانیایی

آیا می‌دانید در زبان اسپانیایی چطور باید خواب‌آلودگی خودتان را به دیگران ابراز کنید یا برای دیگران «شبی خوش» آرزو کنید؟ نه؟ پس جای درستی آمده‌اید!

در زبان انگلیسی روش‌های زیادی برای ابراز خستگی یا شب بخیر گفتن وجود دارد. عباراتی مثل “I’m hitting the hay” یا “I’m hitting the sack”. اگرچه اسپانیایی‌ها دقیقا معادل همین عبارات را نمی‌گویند، اما عبارات شبانه مشابهی در این زبان وجود دارد که می‌توانید برای شب بخیر گفتن از آن‌ها استفاده کنید. دانستن و استفاده از این عبارات مفید است، چون در طول روز از این عبارات و کلمات زیاد استفاده خواهید کرد.

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

حالا الان خوابتان نبرد، بیایید با هم یادگیری را شروع کنیم!

“Goodnight”

«شب بخیر» در زبان اسپانیایی می‌شود buenas noches.

کلمه Buenas حالت مونث صفت Bueno و به معنی “good” است. کلمه Noches به معنی “nights” است و یک اسم مونث است. بنابراین، این عبارت به صورت تحت‌اللفظی “good nights” است.

برای گفتن این عبارت لازم نیست فعلی را صرف کنید و نیازی نیست درباره مودبانه بودن یا نبودن آن نگران باشید. عبارت Buenas noches را می‌توانید در هر موقعیت اجتماعی و برای هر کسی استفاده کنید تا بگویید شب بخیر یا خداحافظ. اگر قرار باشد عصر یا شب به کسی سلام کنید هم استفاده از این عبارت بلامانع است. همانطور که برای سلام و احوال‌پرسی در زبان انگلیسی می‌گوییم “good evening”.

“Have a Good Night”

برای اینکه در زبان اسپانیایی به کسی بگویید “have a good night”، باید بگویید Que tengas buenas noches.

اما در زبان اسپانیایی، در واقع می‌خواهید برای کسی آرزو کنید که شب خوبی را سپری کند. برای گفتن چنین چیزی، باید بگویید Que pases buenas noches. نسخه رسمی این عبارت (برای کسی که او را خیلی خوب نمی‌شناسید) از usted استفاده کنید که حالت مودبانه “you” است. بنابراین، عبارت Ques pase buenas noches usted، شکل درست عبارتی است که باید بیان کنید.

“Good Evening” 

هیچ عبارت مشخصی برای گفتن “good evening” به زبان اسپانیایی وجود ندارد. تمام بعد‌ازظهر، یعنی تا ساعت 7 یا 8، وقتی هوا شروع به تاریک شدن می‌کند، می‌توانید بگویید buenas tardes (good afternoon). بعد از تاریکی هوا، باید از عبارت buenas noches (“good night”) استفاده کنید.

این مسئله بازتاب فرهنگ اسپانیایی است. روزهای کاری اسپانیایی‌ها از حد نرمال طولانی‌تر و از ساعت 8 صبح تا 8 شب است. یکی از دلایلی که ساعت‌های کاری در اسپانیا تا این حد طولانی است، به این خاطر است که آن‌ها عادت دارند در میانه روز مدتی طولانی استراحت کنند (تقریبا از ساعت 1:30 عصر تا 4:30 عصر) و به این مدت زمان siesta می‌گویند.

برای اسپانیایی‌هایی که در این بازه زمانی کار می‌کنند، بعد از ظهر (tarde) تا زمانی طول می‌کشد که افراد از محل کارشان خارج شوند و در واقع کارشان تمام شود. بعد از آن است که شب (noche) شروع می‌شود. زمان‌بندی و صحبت کردن درباره عصر و شب در زبان و فرهنگ اسپانیایی کمی با زبان و فرهنگ انگلیسی فرق دارد، اما این هم یکی دیگر از سلام احوال‌پرسی‌هایی است که باید یاد بگیرید.

“Sweet Dreams”

در زبان انگلیسی، در جواب کسی که به ما گفته “goodnight”، از عبارت “sweet dreams” استفاده می‌کنیم. در زبان اسپانیایی، می‌توانید بگویید “dulces sueños”. کلمه Dulce به معنی “sweet” است و کلمه sueños به معنی “dreams” است، بنابراین ترجمه جمله بالا دقیقا همان sweet dreams است. اگر می‌خواهید عبارت بالا را به صورت یک جمله کامل بیان کنید، می‌توانید آن را به شکل Que tengas dulces sueños (“Have sweet dreams”) بنویسید یا بگویید.

اگر با کسی که با شما صمیمی است صحبت می‌کنید، می‌توانید بگویید descansa. این عبارت به معنی “rest well” است. با این عبارت برای کسی که روزی طولانی و خسته‌کننده داشته است، آرزو می‌کنید خواب راحتی داشته باشد.

شب بخیر عبارات شبانه دیگر به زبان اسپانیایی

“Sleep Well”

یکی دیگر از راه‌های پاسخ دادن به عبارت “goodnight” در زبان انگلیسی “sleep tight” یا “sleep well” است. در زبان اسپانیایی می‌توانید بگویید duermas bien. فعل “To sleep” در زبان اسپانیایی dormer و bien به معنی “good” یا “well” است.

اگر می‌خواهید به طور خاص به کسی بگویید “sleep tight”، باید از عبارت sueño profundo استفاده کنید، اگرچه این عبارت به اندازه عبارت duermas bien در زبان اسپانیایی رایج نیست. کلمه profundo در اصل به معنی “deep” است، بنابراین با گفتن این عبارت برای کسی آرزوی «خوابی عمیق» (“deep sleep”) می‌کنید.

“Goodnight My Love”

اگر در حال صحبت کردن با همسرتان یا مخاطبی خاص و یا حتی فرزندتان هستید، می‌توانید بگویید Buenas

noches mi amor. این عبارت به معنی “Goodnight, my love” است. اگر می‌خواهید این عبارت را به طور همزمان به همسر و فرزندتان بگویید، باید mi amor را به حالت جمع بنویسید: Buenas noches mis amores.

کلمه Mi ضمیر “I” در زبان اسپانیایی است و amor عشق است. اغلب در زبان اسپانیایی می‌شنوید افراد کسانی را که دوستشان دارند با عنوان mi amor خطاب می‌کنند. اگر می‌خواهید خیلی مهربان و رمانتیک باشید می‌توانید بگویید Que sueñes conmigo (“May you dream of me”).

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

“Goodnight Beautiful”

در فرهنگ اسپانیایی، خیلی رایج است که با خطاب کردن کسی با عنوان “my love” یا “beautiful” از آن‌ها تعریف و تمجید کنید. اسپانیایی پر از کلمات و عبارات عاشقانه است و اسپانیایی‌زبان‌ها دوست دارند رمانتیک باشند. خیلی خوب است که همیشه کسی از شما تعریف و تمجید کند، نه؟

برای اینکه به کسی بگویید “Goodnight, beautiful”، باید از عبارت buenas noches, hermosa استفاده کنید. یکی از کلمات رایج برای جایگزین کردن این عبارت bella lovely” یا bonita “pretty” است. اگرچه hermosa ترجمه تحت‌اللفظی “beautiful است، اما گفتن کلمه bella رایج‌تر است، چون hermosa کمی رسمی به نظر می‌رسد. همچنین اگر می‌خواهید این جمله را به یک مرد بگویید، باید –a را به –o تبدیل کنید. بنابراین bonita می‌شود bonito و غیره. چرا وقتی می‌خواهید برای کسی آرزوی خواب خوش کنید، سعی نمی‌کنید با روش‌های مختلف از او تعریف و تمجید کنید؟

“Goodnight Handsome”

در زبان اسپانیایی، عبارت Buenas noches guapo به معنی “Goodnight, handsome” یا “Goodnight, good looking” است. این عبارت می‌تواند برای آقایان مورد استفاده قرار بگیرد، اما می‌توانید برای توصیف یک زن هم از guapa استفاده کنید.

اگرچه کلماتی مثل bella و guapo در زبان انگلیسی “beautiful”، “pretty” یا “handsome” ترجمه می‌شوند، اما در زبان اسپانیایی مثل زبان انگلیسی محدود به جنسیت خاصی نیستند. بنابراین، وقتی می‌گویید guapa، به معنی “lovely” ترجمه می‌شود، حتی اگر ترجمه تحت‌اللفظی آن “handsome” باشد.

“Goodnight Baby”

به خاطر سپردن این عبارت ساده است. عبارت “Goodnight, baby” در زبان اسپانیایی buenas noches bebe است. اما زبان اسپانیایی پر از اسامی مستعار بامزه و جذابی مثل mi cielito (“my little heaven”) یا mi corazón (“my heart”) است. بنابراین می‌توانید آن‌ها را به طرق مختلف تغییر بدهید.

اگر در حال صحبت کردن با یک کودک هستید، می‌توانید بگویید buenas noches, chiquito  یا chiquita (“Good night, little boy/girl”.

“Goodnight, Sweet Dreams”

برای اینکه برای کسی شبی خوش یا رویاهای شیرین آرزو کنید، می‌توانید بگویید buenas noches y dulces sueños. این عبارت ترکیب دو عبارت بالاست، اما باید y “and” را هم به جمله‌تان اضافه کنید تا دو جمله بالا را به هم متصل کنید. می‌توانید عبارت mi querida یا mi querido را هم به انتهای جمله‌تان اضافه کنید که به معنی “my dear” است.

البته راه دیگری هم برای گفتن این عبارت به زبان اسپانیایی وجود دارد: Que sueños con angelitos.. این عبارت به معنی “Have dreams with angels” است و یکی از اصطلاحات خاص و منحصربه‌فرد در زبان اسپانیایی است که تصویر زیبایی به فرد می‌دهد. چه کسی دوست ندارد در خواب و رویاهایش فرشته‌ها را ببیند؟

“Go to Bed”

اگر در حال صحبت کردن با یک کودک هستید و می‌خواهید به حالت دستوری به او بگویید “Go to bed!”، باید از ¡Acostarse! به معنی “lay down”، “turn in” یا “go to bed” استفاده کنید.

برای جمله “I’m going to bed” می‌توانید بگویید Me voy a la cama. راه‌های دیگر برای گفتن این جمله، Ya me voy acostar (I’m going to lie down) و Ya me voy a dormer (“I’m going  to sleep.”) است. کلمه Ya به معنی “already” است، بنابراین شما در وضعیتی قرار دارید که می‌خواهید همان لحظه به اتاقتان بروید و بخوابید. در واقع برای خوابیدن آماده می‌شوید.

آیا از آن دسته افرادی هستید که به جای جملات بالا می‌گویید “I’m hitting the hay”؟ بسیار خوب، برای گفتن جمله‌ای شبیه به این در زبان اسپانیایی می‌توانید بگویید (Me voy al sobre (“I’m off to the envelope” و Me voy al baile de las sábanas blancas (“I’m off to the dance of the white sheets”). این دو جمله راهی منحصربه‌فرد برای گفتن “go to bed” به زبان اسپانیایی هستند.

“Bedtime”

آیا وقت خوابتان است؟ پس باید بگویید hora de acostarse یا “time to turn in”.

آیا احساس خواب‌آلودگی می‌کنید؟ پس باید بگویید tengo sueño. می‌توانید این عبارات را کنار هم قرار بدهید و به کسی بگویید بسیار خسته هستید و آماده‌اید تا به تخت‌خواب بروید. این جمله engo sueño. Es hora de acostarse. “I’m tired. It’s time to turn in.” است.

شب بخیر عبارات شبانه دیگر به زبان اسپانیایی

“Night”

همانطور که پیش‌تر هم گفتم، در زبان اسپانیایی، noche به معنی شب است. اما “evening” هم noche است. یادتان باشد، در فرهنگ اسپانیایی، کلمه tarde به معنی بعدازظهر است و تا ساعت 8 شب طول می‌کشد و بعد از آن وارد شب می‌شوید که به آن noche می‌گویند.

See You Tomorrow”

اگر می‌خواهید به کسی بگویید goodbye، goodnight و see you tomorrow، می‌توانید بگویید Buenas noches. ¡Hasta mañana!.

کلمه Hasta به معنی “until” و کلمه mañana به معنی “morning” و “tomorrow” است و بستگی به متن دارد. بنابراین جمله بالا می‌تواند به معنی “Until the morning!” یا “Until tomorrow!” باشد. اگر مطمئن نیستید که روز بعد آن‌ها را خواهید دید یا نه، بگویید (hasta luego (“see you later” یا (hasta pronto (“see you soon”.

“Midnight Snack”

آیا از آن دسته افرادی هستید که نصفه شب گشنه‌شان می‌شود؟ من عاشق اسنک‌ها و خوراکی‌هایی هستم که نصفه شب برای خودم درست می‌کنم. از آنجایی که روزهای کاری در اسپانیا خیلی طولانی است و بیشتر اسپانیایی‌ها تا نیمه شب بیدار هستند، اسنک‌های شبانه، وعده‌ای همیشگی برای بسیاری از مردم است. آن‌ها به این اسنک‌ها (bocadillo de medianoche (“the snack of midnight” می‌گویند.

یکی از رایج‌ترین غذاهای اسنکی اسپانیایی در اسپانیا churros یا chocolate caliente است. به به!

حالا وقت «شب بخیر» گفتن است

آیا خوابتان می‌آید؟ احتمالا بعد از خواندن این مقاله شاید خسته شده باشید و خوابتان گرفته باشد. استراحت کنید، دراز بکشید و que tengas dulces sueños.

دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید :بهترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان اسپانیایی در سال 2022

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید