IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
با سگتان اسپانیایی حرف بزنید
امتیاز کاربران: 4.1/5
نویسنده: ایرانمهر
24 تیر 1398

با سگتان اسپانیایی حرف بزنید

باید قبول کنم، در اعماق قلبم احساسات زیادی به سگ‌های کوچک دارم.

شخصا مطالعه کردن و به‌روز نگه داشتن اطلاعاتم درباره سگ‌ها را دوست دارم و دوست دارم مطالعاتم به زبان‌های دیگر هم باشد. اسپانیایی هم از این قاعده مستثنا نیست!

آیا اسپانیایی صحبت کردن با سگتان مزایایی هم دارد؟ قطعا بله! اولین و مهم‌ترین مزیت آن این است که با این کار می‌توانید مکالمه به زبان اسپانیایی را تمرین کنید. می‌توانید جملات اخباری و دستورهای ساده را با سگتان تمرین کنید. همچنین باعث می‌شود سگتان به این کلمات و جملات عادت کند و با شما هماهنگ‌تر باشد، چون یاد می‌گیرد این کلمات اسپانیایی مختص اوست. زبان فارسی را با دیگر اعضای خانواده یا دوستانتان هم صحبت می‌کنید و به همین دلیل ممکن است سگتان خیلی حرف‌شنوی نداشته باشد و فکر کند مخاطب شما نیست. اما اگر به زبان اسپانیایی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری جز زبان مادری خودتان با او صحبت کنید، متوجه می‌شود مخاطبتان است و باید به حرفتان گوش بدهد.

اما اول از همه بهتر است مقدمات را یاد بگیریم. می‌دانید معادل سگ در زبان اسپانیایی چیست؟

فهرست عناوین

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

سگ به زبان اسپانیایی Perro یا Perra

اگر می‌خواهید با سگتان به زبان اسپانیایی صحبت کنید، قطعا باید بدانید کلمه «سگ» به زبان اسپانیایی چیست. این کلمه perro است و صدای r با شدت و به صورت قلتان تلفظ می‌شود.

اگر بخواهید با توله سگتان به زبان اسپانیایی حرف بزنید چه؟ ساده است؛ puppy در زبان اسپانیایی perrito است که با اضافه کردن پسوند بامزه و دوست‌داشتنی –ito که به معنی «small» یا «little» است، می‌توانید این کلمه را خیلی بامزه‌تر ادا کنید.

اگر می‌خواهید درباره اندازه سگتان صحبت کنید، می‌توانید بگویید “little dog” که در زبان اسپانیایی pequeño است یا بگویید “big dog” که معادل آن در زبان اسپانیایی perro grande است.

حالا، کلماتی که خواندیم جنسیت مذکر کلمه بودند. اگر سگتان ماده است، می‌توانید بگویید perra یا perrita.

نژاد سگ‌ها در زبان اسپانیایی

معادل اسپانیایی «نژاد سگ» در زبان اسپانیایی چیست؟ برای اینکه درباره نژاد سگتان صحبت کنید، می‌توانید بگویید raza de perro (“dog breed”). مشهورترین نژادهای سگ در زبان اسپانیایی مثل زبان انگلیسی است، بنابراین کارتان راحت می‌شود. مثلا نژاد تازی (Beagle) همان beagle، بوکسر (Boxer) همان boxer (اما یک نشان اکسان دارد)، هاسکی (Husky) همان husky و البته چی‌واوا (Chihuahua) همان Chihuahua است.

البته نژادهای دیگری هم وجود دارد که معادل آن‌ها در زبان اسپانیایی و انگلیسی متفاوت است. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را مثال می‌زنیم:

  • Great Danes – Gran Danés

گریت دین

  • German Shepherd – Pastor Alemán

ژرمن شپرد (چوپان آلمانی)

  • Poodle – Caniche

پودل

  • Spanish Greyhound – Galgo

گری‌هوند اسپانیایی

  • Bloodhound – Sabueso

بلادهاند

  • Mutt – Chucho

مات

  • Purebred – Pedigrí

نیک‌نژاد

با سگتان اسپانیایی حرف بزنید

فرمان به سگ در زبان اسپانیایی

آموزش فرمان دادن به سگ در زبان اسپانیایی می‌تواند راهی عالی باشد تا زبان اسپانیایی را تمرین کنید. همچنین خیلی جذاب خواهد بود اگر سگتان زبان اسپانیایی بفهمد و بتوانید با او اسپانیایی صحبت کنید!

کلمات و عبارات زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها به سگتان فرمان بدهید. در ادامه چند نمونه را با هم مرور می‌کنیم:

سگ خوب (Good Dog) و سگ بد (Bad Dog) در زبان اسپانیایی

وقتی در حال آموزش سگتان هستید، به عباراتی نیاز خواهید داشت که با محبت و ستایش از او قدردانی کنید. بنابراین وقتی او فرمانی را به درستی انجام می‌دهد می‌توانید از جملاتی مثلBuen perro (“Good dog”) استفاده کنید یا به او بگویید ¡Muy bien! که به معنی “Very good!” است.

اما اگر به حرفتان گوش نمی‌دهد یا فرمانی را اشتباه اجرا می‌کند، ممکن است بخواهید از عبارتی استفاده کنید تا به او بفهمانید از او ناراحت هستید. در این مورد می‌توانید بگویید Perro malo (“Bad dog”) یا malo (“bad”).

بله (Yes) و «نه» (No) در زبان اسپانیایی

درست مثل هر چیز دیگری، باید بدانید دو کلمه ساده “yes” و “no” به زبان اسپانیایی چیست. به خاطر سپردن این دو کلمه خیلی ساده است! بله می‌شود و نه حتی از آن هم ساده‌تر است و می‌شود No. این کلمات راهی بسیار ساده برای شروع آموزش فرمان به سگتان است و می‌توانید با استفاده از این دو کلمه روی حرفی که می‌زنید تاکید بیشتری داشته باشید.

اگر می‌خواهید کمی بیشتر بدانید، می‌توانید بگویید No, no hagas eso که یعنی «نه، آن کار را نکن». اطمینان حاصل کنید «نه»ای که می‌گویید واضح و محکم باشد. این روش حرف زدن در اسپانیا طبیعی است و باعث می‌شود توجه سگتان جذب شود.

بنشین (Sit) و بمان (Stay) در زبان اسپانیایی

دو فرمان طلایی که هر سگی باید یاد بگیرد «sit» و «stay» است.

این دو فرمان، از دستورات ابتدایی و ساده و نقطه شروع آموزش‌های دیگر است. بنابراین خوب است که با این فرمان‌های اسپانیایی شروع کنیم. برای «بنشین» می‌توانید از عبارت دستوری siéntate استفاده کنید. برای «بمان» می‌توانید بگویید quieto. این کلمه به عنوان “quiet” یا “calm” ترجمه می‌شود، اما در زبان اسپانیایی به عنوان فرمان “stay” استفاده می‌شود.

غلط بزن (“Roll Over”) و دراز بکش (“Lie Down”) در زبان اسپانیایی

اگر آماده‌اید تا به سگتان فرمان‌های جدید یاد بدهید، بهتر است از دو فرمان «lie down» و «roll over» استفاده کنید. فرمان Échate معادل اسپانیایی “lie down” است. ریشه این کلمه یعنی echar معانی متعددی دارد: قرار دادن، پرتاب کردن؛ انداختن، رها کردن، گذاردن. همچنین ممکن است بشنوید برای جمله دستوری “Put it down”، اسپانیایی‌زبان‌ها از فعل echar استفاده کنند. بنابراین برای اینکه سگتان را گیج نکنید، از عبارت échate به معنی “lie down” استفاده کنید. وقتی می‌خواهید سگتان چیزی را از دهانش پایین بگذارد، فرمان دیگری هست که می‌توانید از آن استفاده کنید که خیلی زود در ادامه به شما می‌گوییم.

برای اینکه از سگتان بخواهید غلط بزند، از فرمان dese la vuelta استفاده کنید.

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

بگیرش (“Take It”) و بندازش (“Drop It”) در زبان اسپانیایی

اگر در حال بازی کردن با سگتان هستید، یادگیری این عبارت‌ها مفید است. برای اینکه به زبان اسپانیایی به سگتان بگویید بگیرش، باید از عبارت  tómaloاستفاده کنید. همچنین می‌توانید از جمله Toma el palo به معنی «چوب رو بگیر» (“Take the stick”) استفاده کنید.

اگر با یک توپ با سگتان بازی می‌کنید، باید به او بگویید توپ را بندازد تا شما بتوانید دوباره آن را پرت کنید. در این مورد، بگویید suelta. اگر این عبارت را با اسم شیئی که سگتان باید بیاندازد ترکیب کنید، می‌توانید از دو حرف تعریف “lo” یا “la” استفاده کنید. یکی از جمله‌های پرکاربرد Suelta la bola (“Drop the ball”) است.

برو بیارش (“Fetch”) و بده (“Give”) در زبان اسپانیایی

همه سگ‌ها دوست دارند بروند و شیئی را که شما پرت کردید بیاورند! اگر مثل مورد قبل یک توپ پرت کردید، می‌توانید با عبارت  ¡Trae!به سگتان فرمان بدهید برود و توپ را بیاورد. این عبارت از فعل traer به معنی “to bring” گرفته شده است.

وقتی توپ را برگرداند، می‌توانید از عبارت suelta استفاده کنید تا از او بخواهید توپ را بیاندازد یا بگویید dame که به معنی “give it to me” است.

صبر کن (“Wait”) و کنار من راه بیا (“Heel”) در زبان اسپانیایی

بعد از اینکه به سگتان یاد دادید بنشیند و در جایی بماند، حالا وقت آن رسیده است که صبوری را به او یاد بدهید. ممکن است به سگتان بگویید quieto و او لحظه‌ای می‌نشیند و دوباره بلند می‌شود. اگر می‌خواهید سگتان مدت بیشتری صبر کند، فرمانی که باید به او بدهید espera (“wait”) است.

فرمان “heel”، سگتان را کنارتان نگه می‌دارد. اگر در حال راه رفتن با او هستید، ممکن است بخواهد سرعتش را زیاد کند و از شما جلو بزند. فرمان “Heel” به او می‌گوید بایستد و با شما راه برود. در زبان اسپانیایی این فرمان talon است.

برو دراز بکش (“Go Lie Down”) در زبان اسپانیایی

اگر سگتان درست زیر پایتان است (مثلا وقتی در حال آشپزی در آشپرخانه هستید)، باید به او یاد بدهید از فرمانتان اطاعت کند و کنار برود و دراز بکشد. در زبان اسپانیایی می‌توانید به او بگویید Anda, échate en tu cama (“Go, lie down on your bed”).

پیش از آنکه بتوانید از این فرمان استفاده کنید، باید به سگتان یاد بدهید که تختخواب به زبان اسپانیایی cama است و بعد فرمان échate را به او یاد بدهید.

بیا (“Come”) و بیا اینجا (“Here”) در زبان اسپانیایی

وقتی در حال راه رفتن با سگتان هستید، این عبارات یادتان بماند. در کشورهای اسپانیایی‌زبان، افسار بستن به سگ‌ها معمول نیست و همه حیوانات آزادانه در خیابان‌ها می‌گردند. بنابراین باید یادتان باشد چطور سگتان را برگردانید!

فعل بی‌قاعده venir وقتی به عنوان فرمانی با معنی “come” استفاده شود، به ven تبدیل می‌شود. همچنین می‌توانید بگویید ¡Ven a mi! که به معنی “Come to me!” است.

برای فرمان “here” بگویید  aquí. این فرمان برای نشان‌دادن مسیر به سگتان کاربرد دارد، مثلا می‌توانید به او بگویید “this way” یا به او بگویید «بیا پیش من» یا «فلان چیز را برای من بیاور».

با سگتان اسپانیایی حرف بزنید

بایست (“Stop”) و ساکت (“Quiet”) در زبان اسپانیایی

می‌توانید از این فرمان‌ها استفاده کنید تا به سگتان بگویید «فلان کار را نکن». برای اینکه به او یاد بدهید «بایستد» می‌توانید بگویید detente. ممکن است بگویید ¡Detente! No, no ladres که به معنی“Stop! No, don’t bark.” است.

یکی دیگر از عبارات مفیدی که می‌توانید برای ساکت کردن سگتان یا گفتن “quiet” استفاده کنید، کلمه silencio است. اگر از طرفداران مجموعه داستانی هری پاتر باشید، احتمالا با این عبارت و دنیای جادو آشنا هستید. آن‌ها از این عبارت برای الفاظ جادویی و ساکت کردن دیگران استفاده می‌کردند. این عبارت برای سگ‌ها هم مثل معجزه عمل می‌کند!

سگتان ممکن است هر از گاهی کارهایی بکند که نباید. در کنار dentente، می‌توانید از جملاتی مثل No comas (“Don’t eat that”) یا sale به معنی “go on” یا “shoo” استفاده کنید. اگر سگتان روی کسی پرید، می‌توانید از فرمان bájate به معنی “get down” استفاده کنید.

پنجه‌ات (دستت) را به من بده (“Give Me Your Paw”)

یکی از کارهای بامزه و دوست‌داشتنی که می‌توانید به سگتان یاد بدهید این است که دست بدهد یا دستش را در دستان شما بگذارد. می‌توانید از عبارت dame tu pata استفاده کنید تا دستش را به شما بدهد.

شیرین‌کاری دیگری که می‌توانید به سگتان یاد بدهید این است که با فرمان شما پارس کند. بعضی مردم می‌گویند «حرف بزن» یا «سلام کن». بنابراین می‌توانید از عبارت ladrá برای “speak” یا “bark” و از عبارت di hola برای “say hello” استفاده کنید.

بریم (“Let’s Go”) در زبان اسپانیایی

احتمالا این عبارت رایج اسپانیایی را بارها شنیده‌اید. عبارت  ¡Vamos!به معنی “Let’s go!” است و شما می‌توانید از آن برای فرمان دادن به سگتان برای همراهی با شما استفاده کنید.

ممکن است بخواهید به او بگویید به جای مشخصی برود، مثلا به بیرون از خانه برود و بازی کند. در این موقعیت از عبارت salir afuera به معنی “go outside” استفاده کنید.

بنوش (“Drink”) و بخور (“Eat”) در زبان اسپانیایی

آخرین فرمانی که باید یاد بگیرید و من آن را با شما به اشتراک می‌گذارم، «بخور» و «بنوش» است. برای اینکه به سگتان بگویید چیزی را بنوشد، از Bebe tu agua و برای اینکه چیزی بخورد، از عبارت Come tu comida استفاده کنید.

در حالی که بیشتر سگ‌ها خیلی سریع غذایشان را می‌خورند، ممکن است لازم باشد به او بگویید «آرام» تا غذایش را آرام‌تر بخورد. برای این کار بگویید  quieto y esper.

غذای سگ در زبان اسپانیایی

برای اینکه درباره غذای سگ (dog treat) صحبت کنید، می‌توانید از galletas para perros به معنی “dog biscuits” استفاده کنید. اما می‌توانید به آن «جایزه» (premio) یا recompensa (“reward”) بگویید.

کلمه Galletas به معنی “cookies” است و اغلب غذای سگ‌ها از «کلوچه‌های سگ» تشکیل می‌شود. درست مثل زبان انگلیسی، ممکن است با سگتان با «صدای بچه‌ها» صحبت کنید. این کار باعث می‌شود وقتی می‌خواهید به او جایزه بدهید، صمیمیت بیشتری هم در صدایتان باشد. بنابراین می‌توانید بگویید ¿Quién es un buen chico? Aquí hay una galletita!  که به معنی “Who’s a good boy? Here’s a little cookie!” است. اضافه کردن –ito یا –ita به انتهای کلمه معنی «کوچک» و بانمک به آن اضافه می‌کند.

با سگتان اسپانیایی حرف بزنید

سگ‌ها در فرهنگ اسپانیایی چه جایگاهی دارند؟

در بیشتر قسمت‌ها، در کشورهای اسپانیایی‌زبان، سگ‌ها جایگاهی مثل ایالات متحده آمریکا دارند. در میان نسل‌های جوان و به ویژه در کلان‌شهرها، سگ عضوی از خانواده است. آن‌ها مورد توجه و علاقه هستند، پوشک می‌شوند و لباس‌های بی‌نهایت بامزه‌ای برای آن‌ها دوخته می‌شود.

اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد. عقیم کردن حیوانات خانگی در ایالات متحده خیلی رایج نیست، بنابراین تعداد سگ‌ها خیلی زیاد است! سگ‌ها در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند. در بعضی مناطق، حقوق حیوانات خیلی جدی گرفته نمی‌شود و در مناطق روستایی، سگ‌ها اغلب به عنوان نیروی کار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جای اینکه به چشم یک حیوان خانگی به آن‌ها نگاه شود، سگ شکاری یا محافظ هستند.

گفته می‌شود از آن‌جایی که آدم‌ها در نقاط مختلف کره زمین بیشتر از قبل با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به هم متصل می‌شوند، جنبش‌هایی علیه حقوق حیوانات شروع شده که روی درست رفتار کردن با حیوانات و آن‌ها را عضوی از خانواده دانستن تمرکز دارد و این جنبش‌ها بیشتر در کشورهای اسپانیایی‌زبان شکل گرفته است. در بسیاری از شهرها، در مورد رفتار با سگ‌ها هیچ تفاوتی با ایالات متحده آمریکا دیده نمی‌شود. حتی در بعضی مناطق تعطیلات و مراسم مذهبی مخصوص حیوانات خانگی هم وجود دارد که خانواده‌ها حیوانات خانگی‌شان را به کلیسا می‌آورند تا آمرزیده شوند و برای آن‌ها دعا کنند!

حالا که همه چیز را درباره تربیت کردن یک سگ اسپانیایی‌زبان یاد گرفتید، نوبت شماست که سگ دوزبانه یا حتی چندزبانه خودتان را تربیت کنید!


بیشتر بخوانید:با یادگیری این کلمات، در زبان اسپانیایی «باحال» حرف بزنید


دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.1 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید