IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بیست و یک برنامه تلویزیونی روسی برای تقویت یادگیری زبان
امتیاز کاربران: 4.1/5
نویسنده: ایرانمهر
13 شهریور 1401

21 برنامه تلویزیونی روسی برای تقویت یادگیری زبان

یکی از لذت‌هایی که در ما احساس گناه بوجود می‌آورد تماشای تلویزیون است اما زمانی که با استفاده از برنامه‌های تلویزیونی روی زبان روسی خود متمرکز می‌شوید باید این حس گناه را رها کنید. در حقیقت، با تماشای مداوم برنامه‌های تلویزیون روسی همه قادر خواهید بود از سیر تا پیاز زبان روسی را یاد بگیرید از کلمات و واژگان گرفته تا پیچیدگی‌های زبان عامیانه و اصطلاحات مختلف روسی.

دلایل تماشای برنامه‌های تلویزیونی روسی

تماشای برنامه‌های تلویزیونی روسی مزایای زیادی برای زبان‌آموزان دارد، از جمله:

  • یادگیری آسان و سرگرم‌کننده زبان
  • بهبود بخشیدن به درک شنیداری زبان روسی و آشنایی با صداها و آواهای مخصوص زبان روسی
  • علاوه بر تقویت مهارت شنیداری شما، تماشای مداوم برنامه‌های تلویزیونی به بهبود مهارت گفتاری شما نیز کمک می‌کند.
  • یادگیری زبان معیار
  • یادگیری نحوه استفاده از زبان در زندگی روزمره
  • فراهم آوردن تجربه سفر به روسیه (به صورت مجازی) و شنیدن زبان در دنیای واقعی

اگرچه ابزارهای دیگری همچون موسیقی و ترانه‌های مختلف برای تقویت زبان روسی نیز مفید است اما از آنجایی که در برنامه‌های تلویزیونی همراه با صدا تصویر نیز ارائه می‌شود، شما می‌توانید بفهمید که چه در حال وقوع است.

علاوه بر این، کوتاه بدون برنامه‌های تلویزیونی نسبت به فیلم‌های سینمایی سبب می‌شود که زبان‌آموزان با استرس کمتری با آن‌ها مواجه شده و با تمرکز بیشتری به یادگیری واژگان و دستور زبان‌های موجود در یک ویدیوی کوتاه بپردازند. در ادامه شما را با 21 برنامه تلویزیونی روسی آشنا خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها خواهید توانست به تقویت مهارت‌های زبان روسی خود بپردازید.

1.“Вечерний Ургант”

این برنامه که معادل انگلیسی آن “Evening Urgant” است، در سال 2012 شروع به فعالیت کرد و الهامی بود از برنامه‌های آمریکایی جیمی فالون و دیوید لترمن. عیناً مانند نمونه‌های آمریکایی آن، این برنامه با شوخی‌هایی در مورد اتفاقات و مسائل روز و مصاحبه با افراد مشور همراه است.

با وجود آنکه می‌توان از ترجمه‌های خودکاری که در یوتیوب موجود است استفاده کنید، این برنامه‌ها بیشتر ویژه زبان‌آموزان سطح بالا است، و این برنامه برای زبان‌آموزان سطح پایین‌تر ممکن است مشکل بوده و معنای جوک‌هایی که در برنامه رد و بدل می‌‌شوند را متوجه نشوند.

2.”Sherlok Holms”

این نمایش درباره شخصیت مشهور «شرلوک هلمز» است. این سریال در نوامبر 2013 اکران شد. داستان آن در لندن دهه 1800 می‌گذرد و هر اپیزود آن در مورد یک پرونده جرم بوده که شرلوک هلمز به بررسی آن می‌پردازد.

این سریال دارای زیرنویس انگلیسی است و دنبال کردن آن برای زبان‌آموزانی که به انگلیسی تسلط کافی دارند، آسان است حتی اگر زبان روسی را در حد متوسطی متوجه شوند. همانطور که گفته شد داستان‌های این سریال در قرن نوزدهم در جریان است و چیزی که شما با آن سروکار خواهید داشت بیشتر مربوط به کلمات قدیمی و مرتبط به جرم و جنایت است.

3.“Кухня”

“Кухня” به معنای “آشپزخانه” است و همانطور که می‌توان براحتی از نام آن تشخیص داد این برنامه در مورد یک رستوران و شخصیت‌هایی است که در آن مشغول به کار هستند. در این برنامه مجموعه‌ مختلفی از شخصیت‌ها حضور دارند از جمله آشپزها، پیشخدمت‌ها و بهترین دوست لاوروف، بارمن انیسیموف. «آشپزخانه» با رقابت‌ها و شوخی‌های شیرین، نمونه‌ای است از یک کمدی لذیذ روسی.

لغاتی که در این مجموعه استفاده می‌شود خیلی پیشرفته نبوده و بازیگران نسبتا آهسته و واضح صحبت می‌کنند، بنابراین این نمایش خوبی برای تمام زبان‌آموزان است. از آنجایی که نمایش در آشپزخانه رستوران می‌گذرد، کلمات زیادی در مورد غذا و آشپزی یاد خواهید گرفت. نسخه همراه با زیرنویس آن را می‌توانید از آمازون تهیه کنید.

4.“Интерны”

عنوان انگلیسی این برنامه “Interns” است. این کمدی محبوب روسی که بین سال‌های 2010 تا 2014 اجرا شد ماجراها و مصیبت‌های کارورزان پزشکی را تشریح می‌کند. از آنجایی که این نمایش بدون زیرنویس است، برای زبان‌آموزان مبتدی دشوار خواهد بود اما گزینه‌ای مناسب برای زبان‌آموزان سطوح متوسط و پیشرفته محسوب می‌شود. از این گذشته، کسانی که به حیطه پزشکی علاقمندند، از این مجموعه می‌توانند واژگان زیادی در مورد پزشکی یاد بگیرند.

اگرچه تمام قسمت‌های این سریال هنوز در اینترنت موجود نیست اما در یوتیوب می‌توانید کلیپ‌های کوتاه فراوانی از آن را مشاهده کنید.

5.“Физрук”

“Физрук”  به معنای “معلم ورزش” است. زمانی که فوما که یک افسر امنیتی خصوصی است متوجه می‌شود تجارت و وحشیگری با هم سازگاری ندارند، کار خود را با ورزش و دو میدانی عوض می‌کند.

فوما که سابقاً در حوزه تجارت مشغول به فعالیت بوده، به عنوان معلم ورزشگاه شروع به کار می‌کند و امیدوار است که به کارفرمای قبلی‌اش ثابت کند می‌تواند به او اعتماد کرده و مجدداً او را استخدام کند.

از آنجایی که این سریال زیرنویس ندارد و گفت‌وگوی شخصیت‌های نمایش سریع و ناواضح است، تنها برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته مناسب است. با این حال، می‌توان انتظار که واژگان مربوط به مدرسه و تناسب اندام را از این سریال آموخت.

بیست و یک برنامه تلویزیونی روسی برای تقویت یادگیری زبان

6.“Ночные Ласточки”

“پرستوهای شب” که عنوان “جادوگران شب” را نزد دشمن آلمانی خود داشتند، یک واحد واقعی از خلبانان زن بمب افکن جنگ جهانی دوم بودند.

این سریال 8 قسمتی که در  سال 2013 منتشر شد، بر اساس داستان واقعی، Night Swallows در مورد واحد هوانوردی است که توسط استالین در سال 1941 تشکیل شد و همه نیروهای آن را زنان تشکیل می‌دهند. این واحد که در اتحاد جماهیر شوروی به “پرستوهای شب” معروف شد و نازی‌ها اغلب از آنها به عنوان “جادوگران شب” یاد می‌کردند، روی‌هم رفته ده‌ها هزار ماموریت بمباران را علیه ارتش آلمان انجام داد. به بیست و سه نفر از آن‌ها عنوان “قهرمان اتحاد جماهیر شوروی” اعطا شد.

سرعت نسبتاً آهسته گفتار همراه با زیرنویس آن را برای تمام زبان‌آموزان به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. همچنین با تماشای آن با تاریخ نظامی روسیه و اصطلاحات جنگ آشنا خواهید شد.

7.“Ветер в лицо”

 “Wind in the Face” و یا “باد در چهره” عنوان درامی است محصول سال 2014. این درام داستان زنی است که زندگی او به‌یکباره از هم می‌پاشد. در این آشفتگی او تصمیم می‌گیرد که فرزندی را که هنوز به دنیا نیامده، پس از تولد رها کند. اما به زودی او تصمیم خود را عوض می‌کند.

این سریال نیز همراه خود زیرنویس دارد و به همین‌خاطر تمام زبان‌آموزان می‌توانند به تماشای آن بنشینند اما از آنجایی که صدای پس‌زمینه سریال گاهی گفتار بازیگران را ناواضح می‌کند بنابراین سطوح متوسط ​​و پیشرفته بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این سریال کلمات مفید زیادی را برای توصیف زندگی روزمره یاد خواهید گرفت.

8.“Винни-Пух”

“وینی پو” یک سریال انیمیشنی است. وینی پو و دوستانش پیگلت، ببر، کانگا و رو ماجراجویی‌های زیادی در جنگل صدهکتاری خود تجربه می‌کنند. در این کارتون پو را در تلاش همیشگی برای دست‌یابی به عسل خواهید یافت. در این برنامه، پو یک هدیه تولد بسیار ویژه برای دوست بیچاره خود، ایور، ترتیب می‎دهد.

خرس پیر احمقی که در این کارتون روسی خواهید شناخت، هیچ‌گونه شباهتی به نسخه‌ والت دیزنی‌اش ندارد. اما با این همه طرفداران زیادی را در زمان ساختش به خود جذب کرد. از آنجایی که این انیمیشن برای کودکان ساخته شده است، می‌توان گفت که برا یزبان‌آموزان مبتدی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. اما زبان‌آموزان سطوح پیشرفته و متوسط نیز می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند.

9.“Екатерина”

این درام چند قسمتی، که در سال 2014 ساخته شد، داستان یک شاهزاده خانم پروس را روایت می‌کند که پس از مدتی به اوج قدرت رسیده و به ملکه مشهور روسیه کاترین کبیر تبدیل می‌شود.

 این درام برای زبان‌آموزان هر سطحی مناسب است. هرچند برخی از کلمات برای مبتدیان ممکن است خیلی پیشرفته باشند، اما سرعت مکالمات آهسته است و اغلب واژگانی که استفاده می‌شود بسیار کاربردی است.

هرچند نمی‌توان به حقیقت تاریخی این سریال تکیه کرد اما قطعاً می‌توان گفت که این سریال تصوری واقعی از زندگی روسیه قرن 18 را به تصویر می‌کشد.

مجموعه کامل این سریال را می‌توانید در سایت Смотрим پیدا کنید، اما برای تماشای آن به یک حساب کاربری رایگان ثبت‌نام نیاز خواهید داشت.

10.“Метод”

بازپرس پلیس سرگرد رودیون مگلین زمانی که پی برد  حاکمیت قانون به معنای اجرای عدالت نیست، از چهارچوب قانون بیرون می‌زند. او روش تسویه حساب خاص خود را در مورد افراد جنایتکار دارد. مگلین پس از آنکه تصمیم می‌گیرد خود دست به‌کار انتقام گرفتن از افراد شرور و جنایتکاران شود، برای خود دستیاری (اسنیا استکلووا) انتخاب می‌کند. اسنیا که زندگی خانوادگی‌اش قربانی همین جنایتها بوده، تحت حمایت مگلین قرار می‌گیرد. همانطور که داستان سریال جلوتر می‌رود، ارتباطات عجیب بین شخصیت‌ها آشکار می‌شود.

در این سریال اصطلاحات حقوقی و پلیسی زیادی به چشم می‌خورد. این نمایش را می‌توانید با زیرنویس روسی یا انگلیسی یا حتی بدون زیرنویس تماشا کنید. با این وجود، دیالوگ‌ها مانند سایر سریال‌ها واضح و رسا نیست.

11.“Один в один!”

“یک به یک!” برنامه استعدادیابی روسی است که از سال 2013 شروع به پخش کرده است. در این برنامه که اکنون در اکثر کشورها مشابه آن وجود دارد، افرادی که استعداد خواندن در خود سراغ دارند وارد رقابت می‌شوند. زبان‌آموزان باید بر آهنگ‌هایی که خوانندگان می‌خوانند تمرکز کرده و با آن‌ها به یادگیری زبان بپردازند. برخی از آهنگ‌ها تند و برخی بسیار کند است. بنابراین گاهی زبان‌آموزان متوسط هم می‌توانند به مهارت زبان خود امیدوار شوند. این برنامه به یادگیری واژگان عمومی روسی با تمرکز ویژه بر واژگان مرتبط با عشق می‎تواند کمک کند.

12.“Мажор”

“Мажор” یک درام جنایی و اولین برنامه روسی بود که در نتفلیکس پخش شد. این درام ماجرای زندگی مرد جوانی به نام ایگور سوکولوفسکی است که پدرش برای امرار معاش او را وادار به کار در ایستگاه پلیسی می‌کند که اخیراً با دو افسر پلیس درگیر شده است. همین اتفاقات تغییری اساسی در زندگی او بوجود می‌آورد. با شغل جدیدی که او در ایستگاه پلیس بدست آورده، نگرش او به زندگی دگرگون می‌َشود و از او شخص بالغ و با مهارتی می‌سازد.

در این مجموعه می‌توانید واژگان پلیسی زیادی ببینید. سرعت مکالمات و دیالوگ‌ها سریع بوده و اصطلاحات عامیانه و کوچه‌بازاری زیادی در این سریال استفاده شده است به همین علت، این سریال قابل توصیه برای زبان‌آموزان سطوح پیشرفته و متوسط است.

13.“Лучше, чем люди”

“از ما بهتران” یک فیلم علمی تخیلی هیجان‌انگیز بوده که داستان آن در آینده اتفاق می‌افتد. در دنیایی که در این سریال به نمایش در آمده، ربات‌های انسان نما جزئی جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره و خانه‌های انسان‌ها شده‌اند. اما بسیاری از این پیشرفت و حضور ربات‌ها خوشحال نبوده و سعی در نابودی آن‌ها دارند.

در این سریال، از کلمات حوزه فناوری بسیاری استفاده شده است.

14.“Sпарта”

یک بازرس پلیس باتجربه، برای بررسی مرگ مشکوک یک معلم در یک دبیرستان محلی فراخوانده می‌شود. طبق تحقیقاتی که او انجام می‌دهد، به این نتیجه می‌رسد که مرگ آن معلم خودکشی نبوده. بنابراین برای کشف علت اصلی مرگ، به عنوان معلم در مدرسه حضور پیدا می‌کند تا سرنخ‌های بیشتری در محل وقوع جرم بدست آورد و در حین همین تلاش‌ها و تحقیقات درگیر یک بازی خطرناک به نام اسپارتا می‌شود.

بسیاری از دیالوگ‌های سریال با سرعت نسبتاً آهسته‌ای پخش می‌شود. بنابراین، زبان‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در این سریال، در مورد مدارس روسی و زبان‌های مرتبط با بازی اطلاعات و بینش خوبی کسب خواهید کرد.

15.“Вскрытие покажет”

این مجموعه با عنوان “کالبدشکافی مشخص خواهد کرد” در مورد پزشک زن گستاخی است که علارغم رفتار زننده‌ای که دارد، فداکاری و بینش‌های غالباً درخشان او را به بخشی ارزشمند از تیم‌های تحقیقات جنایی تبدیل می‌کند.

در این سریال آنچه می‌شنوید واژگان مربوط به پزشکی، آسیب‌شناسی و تحقیقات پلیس است. دیالوگ‌ها با سرعت متوسطی پیش می‌رود که فهم آن را برای زبان‌آموزان متوسط و پیشرفته آسان می‌کند.

بیست و یک برنامه تلویزیونی روسی برای تقویت یادگیری زبان

16.“Анна-детективъ”

در مجموعه “گاراگاه آنا” آنا زن جوانی است اهل زاتونسک که توانایی برقراری ارتباط با ارواح مردگان را دارد. او از استعداد ویژه خود برای یافتن پاسخ برای حل پرونده‌های جنایی غیرقابل حل استفاده می‌کند.

موضوعات عمده این سریال شامل موضوعات متافیزیکی مانند رویاها و زندگی پس از مرگ بوده و واژگان مرتبط با این موضوعات را از این مجموعه فرا خواهید گرفت. علاوه بر این، نگاهی اجمالی به روسیه قرن 19 خواهید داشت. با زیرنویس‌هایی انگلیسی ثابتی که در این سریال کار گذاشته شده، تماشای این سریال به تمامی زبان آموزانی که بر انگلیسی تسلط دارند، توصیه می‌شود.‌

17.“Эпидемия”

در مجموعه “اپیدمی” شهر مسکو گرفتار یک طاعون گسترده شده است. در این وضعیت گروهی که به طاعون آلوده نشده‌اند به حومه امن شهر گریخته و در آنجا گرفتار مشکلات دیگری همچون جنگ داخلی و تهدید و عفونت می‌شوند.

از آنجایی که وضعیت شخصیت‌های سریال نا امیدکننده و وخیم است، واژگانی که در آن یاد خواهید گرفت بیشتر در مورد ابراز ترس و خشم و پیشمانی است. دیالوگ‌های این فیلم سرعت بالایی دارد از این رو برای زبان‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته بسیار مناسب است.

18.“Нюхач”

سریال “انفیه‌گر” در مورد مردی است با استعدادی منحصربه‌فرد: او حس بویایی بشدت قوی دارد که با آن می‌تواند تمام مواد شیمایی را با بو کردن تشخیص داده و از آن‌ها برای حل معماها استفاده کند.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، در سراسر این سریال می‌توان نام مواد شیمیایی مختلف و عبارات و اصطلاحات خاص مربوط به آن‌ها را یاد گرفت. این سریال برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته و متوسط مناسب است.

19.“Контакт”

در این مجموعه که عنوان آن “تماس” است سه غریبه با نام‌های اولگ، بندیکت و ولادیمیر از طبقات مختلف اجتماع، به‌طرزی غیرمنتظره و ناخواسته در یک اتفاق با هم آشنا شده و زندگی آن‌ها به همدیگر مرتبط می‌شود. در این سریال آن‌ها طی یکسری اتفاقات قدرت‌های جادویی کسب می‌کنند. اولگ می‌تواند در به جای دیگران زندگی کند، بندیکت از قدرت خود برای گرفتن انتقام از دشمنان خود استفاده می‌کند اما ولادیمیر که زمانی از دیگران برای منافع خود استفاده می‌کرد، اکنون باید به دیگران باج دهد.

گفت‌وگوهای این سریال سراسر از واژگان ساده و روزمره تشکیل شده‌اند. این سریال برای تمام زبان‌آموزان مسلط به زبان انگلیسی قابل استفاده است زیرا  در آمازون برای آن زیرنویس انگلیسی وجود دارد.

20.“Григорий Р”

گریگوری یفیموویچ راسپوتین، مردی است که به دلیل نامیرا بودنش به او لقب عارف افسانه‌ای داده شده است. این سریال به بررسی عواقب شرایط پشت پرده درمورد مرگ این شخصیت فرا انسانی می‌پردازد.

با تماشای این سریال، شاهد یک دوره تصادفی در روسیه قبل از انقلاب خواهید بود. همچنین واژگان زیادی در ارتباط با زندگی، مذهب و سیاست فرا خواهید گرفت. با استفاده از زیرنویس انگلیسی در پخش آمازون Prime Video، هر زبان آموز از سطح مبتدی تا پیشرفته (به شرط تسلط بر زبان انگلیسی) می‌تواند از این سریال بهره‌مند شود.

21.“Ничто не случается дважды”

داستانی که در مجموعه”هیچ چیز دو بار اتفاق نمی‌افتد” در اوایل دهه 1990 می‌گذرد و در مورد عشق، خیانت و خشونتی است که در یک شهر مرزی روسیه و گرجستان اتفاق می‌افتد. در این مجموعه زندگی پرسنل نظامی و کارگران یک یتیم‌خانه درهم تنیده می‌شود.

در این سریال می‌توان کلماتی روزمره، اصطلاحات نظامی، واژه‌های پزشکی و نیز کلمات و عبارات عاشقانه آموخت. دیالوگ‌ها با سرعتی طبیعی در جریان است و از این رو زبان‌آموزان متوسط و پیشرفته می‌توانند آن را درک کنند. متأسفانه، زیرنویس روسی این مجموعه در دسترس نیست. با این وجود، با خاموش کردن زیرنویس انگلیسی، زبان آموزان پیشرفته می توانند زبان روسی خود را محک بزنند و یا خود را به چالش بکشند.

21 برنامه تلویزیونی روسی برای تقویت یادگیری زبان

سخن پایانی

در صورتی که در روند یادگیری زبان روسی خود نیاز به مشاوره داشتید به شما پیشنهاد می‌کنیم راه مطمئن را انتخاب کرده و با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:یادگیری زبان روسی با 10 فیلم برتر

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.1 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید