IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
انواع اســـم در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 شهریور 1402

انواع اسم در زبان آلمانی

اسم‌ها در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و بخش عمده‌ای از گرامر زبان آلمانی را تشکیل می‌دهند. زمانی که قصد دارید در این زبان ساختار جملات خود را ایجاد کنید باید انواع اسم در زبان آلمانی را شناخته و کاربرد هریک از آنها را نیز بدانید. به این ترتیب فرصتی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید به شکل ساده‌تری انواع اسم در این زبان را شناسایی کنید. آشنایی با انواع ایم اسم‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از آنها در جملات خود استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که باید درباره انواع اسم در زبان آلمانی بدانید این است که بررسی انواع اسم‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به جنسیت و تعداد اشاره کرد. زمانی که شما قصد دارید قوانینی را برای انواع اسم‌ها در این زبان ایجاد کنید حتما باید این دو فاکتور را مدنظر قرار دهید. یک مسئله بسیار مهم که در این زبان مطرح می‌شود مسئله Declension است که باید به آن نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با انواع اسم در این زبان آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع اسم‌ها در این زبان صحبت کرده و نکات مهمی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از انواع اسم‌ها در این زبان استفاده کنید.

انـــواع اسم در زبان آلمانی

اسامی با حروف بزرگ شروع می‌شوند

زمانی که قصد داریم درباره انواع اسم در زبان آلمانی صحبت کنیم نکات زیادی وجود دارند که باید به آنها دقت داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تمامی اسم‌ها در این زبان با حروف بزرگ شروع می‌شوند و زمانی که شما قصد نوشتن آنها را دارید حتما باید حرف اول را با حروف بزرگ بنویسید. در گرامر زبان آلمانی دلایل بسیار زیادی برای این موضوع مطرح می‌شود؛ ولی به طور کلی به خاطر داشتن این نکته همواره می‌تواند به شما کمک کند تا به شکل بهتری از اسم‌ها در جملات خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید که اسم‌ها در این زبان دارای انواع مختلفی هستند و نکته‌ای که در خصوص حروف بزرگ این اسم‌ها بیان کردیم در خصوص تمامی انواع این اسم‌ها صدق می‌کند. در ادامه به معرفی انواع مختلف اسم‌ها در این زبان می‌پردازیم و توضیحاتی را در خصوص هریک از آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

جنسیت در انواع اسم به زبان آلمانی

زمانی که صحبت از انواع اسم در زبان آلمانی می‌شود اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که جنسیت اسمی است که قصد صحبت‌کردن درباره آن را دارید. در این زبان زمانی که قصد دارید درباره جنس مذکر صحبت کنید باید از der استفاده کنید و این در حالی است که برای جنس مونث شما باید از die استفاده کنید. اگر جنسیت اسم شما خنثی باشد نیز می‌توانید از das استفاده کنید. معمولا افرادی که به‌صورت بومی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند می‌دانند که در چه شرایطی باید از هریک از این جنسیت‌ها استفاده کنند.

در زبان آلمانی قوانین خاصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بدانید در هر شرایطی باید از کدام‌یک از این جنسیت‌ها در جملات خود استفاده کنید. از جمله قوانینی که برای اسامی مذکر وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که مرد هستند: der Mann، der Präsident
  • فصل‌های سال: der Frühling و der Sommer
  • روزها و ماه‌های سال: der Montag و der Dienstag
  • اسامی که با ling تمامی می‌شوند: der Schmetterling و der Lehrling
  • اسامی که به ich/ig ختم می‌شوند: der Teppich و der Honig
  • اسامی ساخته شده از افعال بدون en: Lauf (laufen)

به این ترتیب شما می‌توانید از اسامی مذکر در جملات خود استفاده کنید. حال در شرایطی ممکن است شما قصد داشته باشید از اسامی مونث استفاده کنید که نحوه استفاده و قوانین آن به شکل زیر است:

  • افراد مونث: die Frau، die Präsidentin
  • اعدادی که به‌عنوان اسم استفاده می‌شوند: die Eins
  • اسامی که با ung تمام می‌شوند: die Endung
  • اسامی که با schaft تمام می‌شوند: die Mannschaft
  • اسامی که به ion ختم می‌شوند: die Diskussion
  • اسامی که به heit/keit ختم می‌شوند: die Freiheit و die Heiterkeit
  • اسامی که به tät ختم می‌شوند: die Identität
  • اسامی که به ik ختم می‌شوند: die Musik

حال اگر قصد داشته باشید از اسامی که به شکل خنثی هستند استفاده کنید نیز می‌توانید از قوانین زیر برای انجام این کار استفاده کنید:

  • اسامی که به lein/chen ختم می‌شوند: das Fräulein و das Mädchen
  • اسامی که با um تمام می‌شوند: das Museum و das Aquarium
  • اسامی که با ment تمام می‌شوند مانند: das Experiment
  • کلمات خارجی که با ma تمام می‌شوند: das Thema و das Drama
  • اسامی که از افعال به‌صورت مصدر ساخته شده‌اند مانند: das Laufen و das Essen
  • اسامی که از افعال انگلیسی ساخته شده‌اند و پایان آنها با ing است: das Timing و das Training
  • اسامی که از صفت‌ها ساخته شده‌اند و به چیز خاصی اشاره نمی‌کنند: das Neue و das Ganze

به این ترتیب نحوه استفاده از انواع اسم در زبان آلمانی با کمک جنسیت اسم‌ها را آموختیم و حال با تمرین کردن می‌توانیم به‌درستی از جنسیت اسم‌ها در جملات خود استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید :درک استفاده از حروف تعریف نامعین در آلمانی

اسم ها در زبان آلمانی

Declension در اسم‌های زبان آلمانی

زمانی که قصد داریم درباره انواع اسم در زبان آلمانی صحبت کنیم یک موضوع بسیار مهم دیگر نیز مطرح می‌شود و آن Declension است. به طور کلی در زبان آلمانی پایان اسم‌ها وابسته به این است که در حالت اسم، داتیو و … قرار داشته باشند و بر این اساس تغییر می‌کند. شما می‌توانید این مورد را بر اساس نقشی که اسم در جمله دارد تشخیص دهید؛ ولی نباید فراموش کنید که حروف اضافه خاص و برخی از افعال به‌عنوان کلمات سیگنال برای تشخیص آنها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در واقع باید دقت داشته باشید که در Declension تلاش می‌کنیم تا جمله را به اجزای سازنده آن تقسیم‌بندی کنیم. در Declension سه موضوع اساسی مطرح می‌شود که عبارت‌اند از جنسیت، تعداد و حالتی که اسم در آن قرار دارد. در اینجا منظور از حالت اسم این است که آیا اسم به‌عنوان فاعل جمله قرار گرفته یا مفعول جمله ماست؟ پس بر این اساس اسم ما قابل تغییر خواهد بود. از طرف دیگر تعداد و جنسیت نیز می‌توانند به طور مستقیم روی شکل اسامی ما تاثیرگذار باشند.

برای آشنایی با قوانینی که در این زمینه وجود دارند باید دقت داشته باشید که حروف تعریف از جمله das، die  و der معادل کلمه the در زبان انگلیسی هستند. جدول زیر قانون استفاده از این حروف و تغییر آنها را به شما نشان می‌دهد:

  • حالت مذکر: der Vater، حالت مونث: die Mutter، حالت خنثی: das Kind و حالت جمع: die Eltern
  • حالت مذکر: dem Vater، حالت مونث: der Mutter، حالت خنثی: dem Kind و حالت جمع: den Eltern
  • حالت مذکر: dem Vater، حالت مونث: des Kindes، حالت خنثی: der Eltern و حالت جمع: den Eltern

به طور کلی باید دقت داشته باشید که برخلاف زبان انگلیسی Declension کردن در زبان آلمانی کمی سخت و دشوار است و قاعده خاصی ندارد. برخلاف زبان انگلیسی که مثلا در کلمات جمع به‌راحتی با اضافه کردنs جمع می‌توانید این کار را انجام دهید در زبان آلمانی قالب کلی کلمات تغییر می‌کند.

Declension اسامی با قاعده

به‌عنوان یک قاعده کلی می‌توانید این مسئله را در نظر بگیرید که در زبان آلمانی برای Declension کردن یک n یا en به همه اسامی در حالت جمع اضافه می‌شود. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر در حالت جمع اسم به n یا s ختم شود شما نباید دیگر چیزی به آخر آن اضافه کنید. با رعایت کردن این نکته به‌راحتی می‌توانید اسامی خود را به حالت جمع دربیاورید.

N-Declension در زبان آلمانی

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم اسامی که به شکل جمع در زبان آلمانی ظاهر می‌شوند و آخر آنها به s یا n ختم نمی‌شود زمانی که در حالت داتیو قرار می‌گیرند در آخر آنها یک n می‌گذاریم. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال زیر را بادقت مشاهده کنید:

die Hände

این حالت جمع اسمی است. حال اگر بخواهیم همین مثال را در حالت جمع داتیو بیاوریم مثال ما به شکل زیر خواهد بود:

mit den Händen

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که بسیاری از اسم‌های مذکر در حالت جمع معمولا n یا en در انتهای خود می‌گیرند. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که انتهای این اسم‌ها در حالت مفرد و مضارع و البته وصفی نیز به همین شکل تبدیل می‌شود. زمانی که با چنین حالتی مواجه می‌شوید به این پدیده n-Deklination گفته می‌شود. مثال‌های زیر این حالت را به شما نشان می‌دهند:

Ich habe dem Pianisten zugehört.

حالت مفرد اسمی: der Pianist و حالت داتیو مفرد: dem Pianisten

در صورتی که شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات و دوره های آموزشی ایرانمهر استفاده کرده و حتما در این دوره‌ها شرکت کنید.

N-Deklination + genitive with “ns

گاهی اوقات ممکن است زمانی که صحبت از انواع اسم در زبان آلمانی است به‌جای این‌که در آخر اسم‌ها n قرار گیرد از ns به جای آن استفاده کنیم. در چنین حالتی شما باید از قوانین زیر برای این کار استفاده کنید:

  • در حالت اسمی: مفرد به‌صورت der Name و جمع به‌صورت die Namen بیان می‌شود.
  • در حالت Accusative: مفرد به‌صورت den Namen و جمع به‌صورت die Namen ظاهر می‌شود.
  • در حالت داتیو: مفرد به‌صورت dem Namen و جمع به‌صورت den Namen ظاهر می‌شود.
  • در حالت Genitive: شکل مفرد به‌صورت des Namens و شکل جمع به‌صورت der Namen خواهد بود.

مثال‌هایی از اسم با genitive “-ns” را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

der Friede، der Name، der Funke، der Gedanke، der Glaube، der Same، der Wille و der Buchstabe

بیشتر بخوانید :جنسیت اسامی آلمانی؛ ترفندی برای یادگیری سریع‌تر

انواع مختلف اسم در زبان آلمانی

حالت‌های استثنا در زبان آلمانی

زمانی که قصد داریم درباره انواع اسم در زبان آلمانی صحبت کنیم یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن دقت داشته باشیم مسئله استثناهایی است که در هیچ‌یک از قواعدی که در بخش قبلی درباره آنها صحبت کردیم صدق نمی‌کند. در ادامه هریک از این استثناها را بررسی کرده و توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم:

حالت Doubling the -s

برخی از اسم‌ها در زبان آلمانی هستند که به s ختم می‌شوند. در برخی از این اسم‌ها اگر declension رخ دهد باید یک s دیگر نیز به انتهای آنها اضافه شود. قوانین زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

حالت اسمی: ظاهر شدن به شکل مفرد: der Bus و ظاهر شدن به شکل جمع: die Busse

حالت Accusative: ظاهر شدن به شکل مفرد: den Bus و ظاهر شدن به شکل جمع: die Busse

حالت داتیو: ظاهر شدن به شکل مفرد: dem Bus و ظاهر شدن به شکل جمع: den Bussen

حالت Genitive: ظاهر شدن به شکل مفرد: des Busses و ظاهر شدن به شکل جمع: der Busse

یک یادآوری ساده در خصوص تلفظ ss را باید بیان کنیم و آن این است که اگر این دو در کنار یکدیگر ظاهر شوند به این معنی است که مصوت قبلی کوتاه شده است.

بررسی حالت Das Herz

استثنا بسیار مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که Herz دارای یک declension بی‌قاعده است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این مورد یکی از معدود اسم‌های خنثی با declension حرف n است. برای درک هرچه بهتر قواعد آن قوانین زیر را برای شما آورده‌ایم:

  • حالت اسمی: اگر به شکل مفرد ظاهر شود: das Herz و اگر به‌صورت جمع ظاهر شود: die Herzen
  • حالت Accusative اگر به شکل مفرد ظاهر شود das Herz و اگر به شکل جمع ظاهر شود: die Herzen
  • حالت داتیو: اگر به‌صورت مفرد ظاهر شود dem Herzen و اگر به‌صورت جمع ظاهر شود: den Herzen
  • حالت Genitive: اگر به‌صورت مفرد ظاهر شود des Herzens و اگر به شکل جمع ظاهر شود der Herze

به این ترتیب شما هم مشاهده کردید که انواع اسم در زبان آلمانی دارای شرایط مخصوص به خود است و هریک از انواع اسم‌هایی که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند هریک دارای قوانین و قواعد مخصوص به خود هستند. شما باید این اسم‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله جنسیت و تعداد فیلتر کنید که توضیحات مربوطه را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره انواع اسم در زبان آلمانی برای شما هم به وجود بیاید پاسخ‌های جامع و کاملی را ارائه دهیم.

برای دسته‌بندی اسم‌ها در زبان آلمانی باید به چه فاکتورهایی دقت داشته باشیم؟

اگر بخواهیم قوانینی را برای اسم‌ها در زبان آلمانی ایجاد کنیم حتما باید دو فاکتور مهم را مدنظر قرار دهیم که این دو فاکتور به ترتیب برابر جنسیت و تعداد هستند. تقریبا تمامی قوانین موجود در اسم‌ها بر اساس این دو فاکتور به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

Declension در گرامر زبان آلمانی به چه معناست؟

مفهوم Declension مفهومی است که در گرامر زبان انگلیسی نیز وجود دارد و مربوط به انتهای اسم‌ها در حالات مختلف است. برخلاف زبان انگلیسی که ساختار مشخصی برای این کار وجود دارد در زبان آلمانی ساختار مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد و در نتیجه شما باید از چند قاعده و دستور پیروی کنید که البته حالات استثنایی نیز در آنها وجود دارد.

چرا باید نحوه استفاده درست از انواع اسم در زبان آلمانی را بیاموزیم؟

یادگیری نحوه درست استفاده از انواع اسم در زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری اسامی را در جملات خود بیاورید و از نظر گرامری با مشکل خاصی مواجه نشوید. با توجه به این‌که قواعد زیادی برای استفاده از اسم در آلمانی وجود دارد حتما باید این قواعد را رعایت کنید تا مشکلی برای جملات شما به وجود نیاید.

انواع اسم در زبان آلمــــانی

سخن پایانی

به طور کلی اسامی از جمله مهم‌ترین عناصری هستند که در هر زبانی مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. این مسئله در خصوص گرامر زبان آلمانی و آموزش زبان آلمانی نیز صدق می‌کند که شما حتما باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. زمانی که صحبت از اسامی در یک زبان می‌شود معمولا فاکتورهای مختلفی موردبحث قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به جنسیت و تعداد اسم‌ها اشاره کرد. جنسیت و تعداد در زبان آلمانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند که شما در زمان بررسی انواع اسم در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره گرامر زبان آلمانی افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده در سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کنید. دوره های آموزشی ایرانمهر دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و در عین حال از قیمت و هزینه مناسبی نیز برخوردار هستند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما با شرکت در این دوره‌ها تلاش کنید تا مهارت‌های خود در گرامر زبان انگلیسی را بهبود دهید. از طرف دیگر شما می‌توانید از خدمات رایگان ارائه شده در سایت موسسه ایرانمهر نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :اسامی حیوانات به زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. همتا وفائی
    21 شهریور 1402
    پاسخ دادن

    سلام مطلب بسیار عالی بود .برای کسی که بخواد زبان آلمانی یاد بگیره مراحلش به چه صورت می باشد لطف می نمایید راهنمایی کنید.

    • ایرانمهر
      21 شهریور 1402
      پاسخ دادن

      سلامروز بخیر ممنونم از همراهیتون, جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و برگزاری دوره های آموزشی زبان آلمانی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید