IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
24 دی 1402

ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی

حروف ربط یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. وقتی صحبت از این حروف می‌شود معمولا بسیاری از افراد با موضوع ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی آشنایی ندارند و نمی‌توانند ساختار جملات خود را به‌درستی ایجاد کنند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا نتوانند جملات درستی داشته باشند و منظور خود را به‌درستی منتقل کنند. این ساختار در گرامر زبان آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که شما هم باید آن را به‌درستی بیاموزید.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ساختار صحبت کرده و نکات مهمی را درباره حروف ربط و نحوه استفاده از آنها در جملات مختلف در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم علاقه‌مند به آموزش زمان‌ها در زبان آلمانی هستید یا این‌که قصد دارید نحوه استفاده از حروف ربط در جملات زبان آلمانی را به شکلی درست بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود را در این زمینه به دست بیاورید.

آشنایی با حروف ربط در زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی صحبت کرده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره خود حروف ربط در زبان آلمانی صحبت کنیم و با این حروف بیشتر آشنا شویم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که از حروف ربط در گرامر زبان آلمانی زمانی استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشیم بین دو کلمه یا دو عبارت در این زبان پیوند ایجاد کنیم. در واقع شما می‌توانید از آنها برای افزودن جزئیات بیشتر به یک جمله نیز استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که حروف ربط در زبان آلمانی دارند و شما هم می‌توانید از این کاربرد استفاده کنید زمانی است که قصد دارید درباره موضوعی ابراز مخالفت کنید. از طرف دیگر وقتی قصد دارید بیان کنید که درباره موضوعی تردید دارید نیز می‌توانید از حروف ربط در این زبان استفاده کرده و از مزایایی که ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید. بدون استفاده از حروف ربط جملاتی که ما در زبان آلمانی داریم بسیار کوتاه خواهند بود و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا ساختار جملات ما کاملا بهم بریزد.

در بسیاری از آموزش‌هایی که امروزه در زمینه یادگیری زبان آلمانی وجود دارند حروف ربط جز مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کلماتی هستند که به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شوند. نکته مهم دیگری که درباره ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که ما به طور کلی سه نوع حرف ربط در گرامر زبان آلمانی داریم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Coordinating conjunctions یا حروف ربط اتصالی
  • Subordinating conjunctions یا حروف ربط فرعی
  • Compound conjunctions یا حروف ربط مرکب

در ادامه درباره هریک از انواع این حروف ربط صحبت کرده و توضیحاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. علاوه بر این درباره نحوه استفاده از این حروف ربط در یک جمله نیز صحبت خواهیم کرد.

ساختار جملات با حروف ربط در آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف ربط اتصالی در زبان انگلیسی

حروف ربط اتصالی از جمله ساده‌ترین حروف ربط در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند که برای آشنایی با ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی حتما باید با این نوع حروف ربط آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره این موضوع به دست بیاورید. از جمله رایج‌ترین این حروف ربط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Und که معادل and یا همان و است.
  • Oder که معادل or یا “یا” است.
  • Sondern که معادل but / rather یا همان اما/بلکه است.
  • Doch که معادل but / however یا همان اما/با این حال است.

Und, oder & aber که معادل انگلیسی آنها به ترتیب and, or & but است

اگر با زبان انگلیسی و گرامر این زبان آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که کاربردهای and, or & but چیست؛ ولی نباید فراموش کنید که استفاده از und, oder and aber نیازمند کمی توضیح است. در واقع آنها دقیقا به همان روشی استفاده می‌شوند که ما از نسخه‌های انگلیسی آنها استفاده می‌کنیم. اجازه دهید تا چند مثال کاربردی را در این زمینه در ادامه بررسی کرده و توضیحاتی را درباره آنها به شما ارائه دهیم:

Lena und ich gehe heute ins Kino.

من و لونا امروز به سینما می‌رویم.

Soll ich die rote oder die blaue kaufen?

قرمزش را بخرم یا آبی؟

Ich mag Schokolade, aber ich mag Kuchen mehr.

من شکلات دوست دارم؛ ولی کیک را بیشتر دوست دارم.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که Aber یک حرف ربط بسیار رایج است؛ ولی نمی‌توتان آن را بعد از یک عبارت منفی مانند kein / nicht استفاده کرد. در عوض ما یک حرف ربط بسیار کاربردی دیگر داریم که با sondern آن را نشان می‌دهیم که معنای آن به‌جای یا اما است. در حالت منفی شما می‌توانید از این حرف ربط استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی در ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی برای شما به وجود بیاید.

استفاده از Sondern به معنای but / rather

یکی از نکات مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که Sondern توضیح می‌دهد که دو ایده کاملا با یکدیگر ناسازگار هستند و به یک جمله حالت تناقضی را اضافه می‌کنند. تنها نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که اگر می‌خواهید در حالت منفی از آن استفاده کنید حتما باید aber را با sondern تغییر دهید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید به شکل مناسبی از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

Wir gehen heute Abend nicht aus, sondern bleiben zu Hause.

ما امشب بیرون نمی‌رویم؛ بلکه می‌مانیم.

Er ist kein Freund von dir, sondern ein Fremder.

او دوست شما نیست؛ بلکه یک غریبه است.

Was hast du dir gedacht? Das war keine Komödie, sondern ein Horrorfilm!

به چی فکر می‌کردی؟ این کمدی نبود؛ بلکه یک فیلم ترسناک بود.

نحوه استفاده از Doch به معنای اما

Doch یکی از کلمات پیچیده‌ای است که برای درک ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی حتما باید کارکردن با آن را بیاموزید و بتوانید به‌درستی از آن در جملات خود به زبان آلمانی استفاده کنید. این حرف ربط اغلب به‌تنهایی یا به‌عنوان یک تاکیدکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ولی می‌تواند به‌عنوان یک حرف ربط اتصالی نیز مورداستفاده قرار گیرد و از این نظر محدودیتی برای آن وجود ندارد.

به‌عنوان یک حرف ربط این کلمه می‌تواند جایگزین aber شود؛ چراکه برای تناقض بخشی از جمله استفاده می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌‎های زیر را در این زمینه بادقت مشاهده کنید:

Ich möchte nach draußen gehen, doch das Wetter ist schlecht.

من می‌خواهم بیرون بروم؛ ولی هوا بد است.

Wir wollen Urlaub machen, doch wir müssen arbeiten.

ما می‌خواهیم به تعطیلات برویم؛ اما باید کار کنیم.

ترتیب کلمات زمانی که از حروف ربط اتصالی استفاده می‌کنیم

یکی از نکات کلیدی که باید درباره ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی به آن دقت و توجه داشته باشید ترتیب حروف و کلمات در یک جمله است. شما با حروف ربط اتصالی آشنا شده‌اید و ممکن است این سوال برایتان به وجود آمده باشد که آنها چگونه می‌توانند بر ترتیب کلمات تاثیرگذار باشند؟ نکته مهم درباره هماهنگ کردن حروف ربط این است که هیچ تغییری در ساختار جمله استاندارد زبان آلمانی ایجاد نمی‌کنند.

توجه داشته باشید که در ساختار جملات استاندارد آلمانی، فاعل معمولا موقعیت اول را به خود اختصاص می‌دهد و فعل مزدوج نیز در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. در ادامه هر اطلاعات دیگری پس از آنها قرار می‌گیرد. در صورتی که فعل دومی در جمله وجود داشته باشد نیز در جایگاه آخر جمله قرار می‌گیرد. حال اگر یک حرف ربط اتصالی را نیز به جمله اضافه کنیم همین پیوستگی موجود در قسمت اول جمله در بخش دوم نیز تکرار می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم که این موضوع را نشان می‌دهد:

Other InfoPos. 2
Verb
Pos. 1
Subject
.ConjOther InfoPos. 2
Verb
Pos. 1
Subject
.kein Geldhabeichaber,ein neues Oberteil kaufenmöchteIch
.no moneyhaveIbut,to buy a new topwould likeI

در این مثال مشاهده می‌کنید که ما ترتیب کلمات را به‌صورت استاندارد استفاده کرده‌ایم. در ادامه از حرف ربط aber و سپس ترتیب کلمات استاندارد برای بخش دوم استفاده کرده‌ایم. البته همه جملاتی که در آنها از حرف ربط اتصالی استفاده شده این قدر طولانی نیستند که شما این موضوع را می‌توانستید در مثال‌های قبلی مشاهده کنید. با این حال توجه به این نکته مهم است که با هماهنگ کردن حروف ربط هیچ تغییری در ترتیب کلمات استاندارد ایجاد نمی‌شود.

ساختار جمله با حروف ربط در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف ربط فرعی در زبان آلمانی و ساختار جملات با آنها

یکی دیگر از انواع حروف ربط در زبان آلمانی حروف ربط فرعی هستند. دلیل نام‌گذاری این‌چنینی آنها باعث اضافه شدن یک بند فرعی یا قسمت دوم به جمله می‌شوند. نکته مهمی که درباره ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی وجود دارد این است که اضافه شدن حروف ربط فرعی باعث می‌شود تا ترتیب کلمات استاندارد در زبان آلمانی تحت تاثیر قرار گیرد. پیش از هر چیز اجازه دهید تا نگاهی به حروف ربط فرعی رایج و معنای آنها بیندازیم:

  • Als: به معنای when یا چه زمانی
  • Dass: به معنای that یا که
  • Ob: به معنای whether / if یا آیا/اگر
  • Obwohl: به معنای although / even though یا اگرچه / هرچند
  • Während: به معنای while یا در حالی که
  • Wenn: به معنای when / if یا وقتی / اگر
  • Weil: به معنای because یا چون

دقت داشته باشید که کلمات پرسشی نیز می‌توانند در زبان آلمانی به‌عنوان حروف ربط فرعی مورداستفاده قرار گیرند و یک جمله فرعی را معرفی کنند. از جمله این کلمات می‌توان به مواردی همچون wie (how), was (what), warum (why), wann (when), wer (who) اشاره کرد.

هیچ چیز مخفیانه‌ای درباره معانی مختلفی که این حروف ربط می‌رسانند وجود ندارد و ما می‌توانیم آنها را به همان روشی که از نسخه‌های انگلیسی آنها استفاده می‌کنیم مورداستفاده قرار دهیم. تنها تفاوتی که در این کلمات پرسشی و به طور کلی حروف ربط فرعی وجود دارد این است که ترتیب کلمات استاندارد را به هم می‌ریزند.

قبل از این‌که به چند جمله نمونه با حروف ربط فرعی در زبان آلمانی نگاه کنیم اجازه دهید تا توضیحات مختصری در مورد این‌که چگونه این حروف بر ترتیب کلمات تاثیر می‌گذارند را به شما ارائه دهیم.

وقتی از یک حرف ربط فرعی استفاده می‌کنید فعلی که بعد از آن می‌آید به انتهای جمله می‌رود. این فعل معمولا در موقعیت دو بعد از فاعل قرار می‌گیرد و از آن نقطه شروع کرده و به سمت انتهای جمله می‌رود.

این یک توضیح بسیار ساده است که شما می‌توانید در سایت ما اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع به دست بیاورید. حال اجازه دهید تا به نمونه‌‎هایی از ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی نگاهی بیندازیم و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم:

حرف ربط Als

Als ich Kind war, spielte ich mit meiner Schwester.

وقتی بچه بودم با خواهرم بازی می‌کردم.

Als به‌عنوان وقتی ترجمه می‌شود؛ ولی ما از آن تنها برای توصیف گذشته استفاده می‌کنیم. اگر قصد داشته باشید درباره زمان حال صحبت کنید باید از wann استفاده کنید.

Dass & ob (that & if)

Wusstest du, dass ich nicht schwimmen kann?

آیا می‌دانستید من نمی‌توانم شنا کنم؟

Ich weiß nicht, ob ich an den Strand fahren soll.

نمی‌دانم به ساحل بروم یا نه.

Ich fragte sie, ob sie mit mir ausgehen wollte.

به او گفتم آیا می‌خواهد با من بیرون برود؟

دقت داشته باشید که Ob به‌عنوان whether یا if مورداستفاده قرار می‌گیرد تا تردید را بیان کند.

Obwohl & während (although & while)

Sie geht zur Party, obwohl sie morgen eine Prüfung hat.

او به مهمانی می‌رود با وجود این‌که فردا امتحان دارد.

Obwohl sein English großartig ist, spricht er kein Französisch.

اگرچه انگلیسی او عالی است، ولی فرانسوی صحبت نمی‌کند.

Während ich Urlaub mache, entspanne ich mich.

در حالی که در تعطیلات هستم استراحت می‌کنم.

Wenn & weil (if & because)

Wenn du heute Abend vorbeikommen willst, kannst du das.

اگر می‌خواهید امشب بیایید، می‌توانید.

Wir können jetzt reden, wenn du magst

ما می‌توانیم اکنون چت کنیم اگر دوست دارید.

Ich lerne Deutsch, weil ich die Herausforderung mag.

من آلمانی را یاد می‌گیرم، زیرا چالش را دوست دارم.

Wenn روش دیگری برای گفتن when یا if است. استفاده از آن به‌عنوان if به زمینه صحبت شما بستگی دارد. اگر برای این کار شک دارید به‌جای آن از Ob استفاده کنید.

ساختار جمله با حرف ربط در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف ربط ترکیبی

حروف ربط دو جزئی یا مرکب در زبان آلمانی حروف ربطی هستند که از دو قسمت تشکیل شده‌اند. آنها حروفی بسیار مفید هستند که از جمله آنها می‌توان به instead of، in order to و as well as در زبان انگلیسی اشاره کرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین این حروف ربط را به شما معرفی خواهیم کرد و توضیحاتی را درباره آنها به شما ارائه می‌دهیم:

Anstatt … zu (instead of)

Ich würde gerne Urlaub machen, anstatt ständig zu arbeiten.

دوست دارم به جای این‌که مدام کار کنم به تعطیلات بروم.

این روش گفتن instead of در مقابل یک فعل مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخلاف نسخه انگلیسی آن این حرف ربط را می‌توان شکست و به شکل زیر استفاده کرد:

anstatt ständig zu arbeiten

به جای مداوم کارکردن

anstatt zu arbeiten

به جای کارکردن

Um … zu (in order to)

Ich arbeite, um Geld zu verdienen.

من برای کسب درآمد کار می‌کنم.

این قطعا رایج‌ترین حرف ربط ترکیبی است که شما در زبان آلمانی می‌توانید پیدا کنید و برای یادگیری ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی حتما باید با آن آشنا شوید. دقت داشته باشید که ما در زبان آلمانی از کلمه ربط کامل um … zu استفاده می‌کنیم حتی اگر در انگلیسی معنای چندانی نداشته باشد:

Er ist nicht mutig genug, um Deutsch zu sprechen.

او آنقدر شجاع نیست که آلمانی صحبت کند.

Sowohl … als auch (as well as)

Ich lerne Deutsch sowohl mit Büchern als auch online.

من در حال یادگیری زبان آلمانی با استفاده از کتاب و به‌صورت آنلاین هستم.

برای بیان این‌که دو واقعیت همزمان درست هستند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب شما خیلی راحت می‌توانید ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی را بیاموزید و از آنها استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

آیا حروف ربط اتصالی در آلمانی ترتیب کلمات استاندارد را بهم می‌ریزند؟

خیر، این حروف ربط حروف ساده‌ای هستند که به هیچ وجه ترتیب استاندارد کلمات در زبان آلمانی را به هم نمی‌ریزند.

آیا حروف ربط فرعی ترتیب استاندارد کلمات را به هم می‌ریزند؟

بله، این حروف روی ترتیب استاندارد کلمات تاثیرگذار هستند.

سخن پایانی

ساختار جملات با حروف ربط در زبان آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما حتما باید این ساختار را بیاموزید. این ساختار برای هریک از سه دسته مختلف حروف ربط متفاوت خواهد بود. در صورتی که شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع به دست بیاورید یا این‌که زبان آلمانی را به طور کامل بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt)

بیشتر بخوانید: زمان حال در زبان آلمانی (Präsens)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 31 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. زمانی
    21 اسفند 1402
    پاسخ دادن

    زبان آلمانی خیلی خوبه من میخوام بصورت خصوصی یاد بگیرم میشه به من توضیح بدین کجا باید برم

    • ایرانمهر
      21 اسفند 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت ثبت نام در کلاس های خصوصی زبان آلمانی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

  2. سمیرا لاجوردی
    25 دی 1402
    پاسخ دادن

    برای زبان آلمانی مدرس هم میخواین در حال حاضر در مجموعه آموزشیتون ؟

    • ایرانمهر
      25 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت همکاری با مجموعه فرم جذب مدرس زبان آلمانی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما پس از تکمیل فرم با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/german-teacher-recruitment/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید