IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته ساده در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 بهمن 1402

زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی

زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی یکی از زمان‌های رایجی است که امروزه در گرامر زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. وقتی که قصد دارید درباره مسائلی در گذشته صحبت کنید بدون شک نیازمند استفاده از این زمان برای افعال خود خواهید بود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این زمان یکی از انواع زمان‌ها در زبان آلمانی به شمار می‌آید که کاربردهای زیادی نیز دارد و در موارد متعددی شما نیازمند استفاده از آن خواهید بود.

با وجود اهمیت و کاربردهای زیادی که زمان گذشته ساده در گرامر زبان آلمانی دارد شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد هنوز آشنایی کاملی با این زمان ندارند و نمی‌توانند به‌درستی از آن استفاده کنند. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با زمان گذشته ساده در زبان آلمانی

به طور کلی باید بدانید که زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی روشی بسیار جذاب است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید درباره موضوعات در زمان گذشته صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. از نظر شکل و عملکردی که این زمان در آلمانی دارد می‌توان آن را مشابه زمان گذشته ساده در زبان انگلیسی دانست. دقت داشته باشید که هردو از یک کلمه و یک ریشه گرفته شده‌اند که به رویدادی اشاره می‌کنند که در گذشته شروع شده و در همان زمان نیز به پایان رسیده است.

البته در اینجا باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که در زبان انگلیسی استفاده از زمان‌های گذشته مختلف به جای یکدیگر در هنگام صحبت کردن یا حتی نوشتن متون کاملا طبیعی است؛ ولی شما نمی‌توانید چنین کاری را برای زبان آلمانی انجام دهید و از این نظر با محدودیت‌هایی مواجه خواهید بود. به طور کلی زمان Präteritum در زبان آلمانی بیشتر برای نوشتن متن مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

این در حالی است که سایر اشکال زمان‌های گذشته بیشتر برای صحبت کردن مورداستفاده قرار می‌گیرند. یادگیری زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی کار چندان سخت و دشواری نخواهد بود و تنها با چند نکته کلیدی و ساده می‌توانید این کار را انجام دهید که در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

گذشته ساده در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

ساختار و کلیات زمان گذشته ساده در زبان آلمانی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر با ساختار و کلیات زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاوریم. به طور کلی باید دقت داشته باشد که در زبان آلمانی این زمان تنها یکی از سه زمانی است که برای صحبت درباره گذشته استفاده می‌شود. این زمان همراه با زمان‌های Perfekt و  Plusquamperfekt به آلمانی زبانان کمک می‌کند تا درباره رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده‌اند صحبت کرده و اطلاعاتی را به مخاطب خود برسانند.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که این موضوع در زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند و در زبان انگلیسی نیز سه نوع زمان گذشته از جمله گذشته ساده، حال کامل و گذشته کامل وجود دارد که شما می‌توانید از آنها در جملات خود استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Ich kam zur Arbeit.

آمدم سر کار. (این جمله در زمان گذشته ساده یا Präteritum نوشته شده است)

Ich bin zur Arbeit gekommen.

من سر کار آمده‌ام. ( این جمله در زمان حال کامل و Perfekt نوشته شده است)

Ich war zur Arbeit gekommen.

آمده بودم سر کار ( این جمله در زمان گذشته کامل یا Plusquamperfekt نوشته شده است)

در زبان انگلیسی گذشته ساده برای توصیف اقدامات انجام شده در گذشته مورداستفاده قرار می‌گیرد. این زمان معمولا یک حالت ناقص را به مخاطب می‌رساند. این در حالی است که حال کامل برای اقداماتی استفاده می‌شود که در گذشته شروع شده‌اند اما اکنون نیز ادامه دارند. گذشته کامل از طرف دیگر برای اشاره به اعمالی استفاده می‌شود تا یک نقطه زمانی خاص در گذشته اتفاق افتاده‌اند.

اکنون بر اساس ساختاری که درباره زبان انگلیسی به شما ارائه دادیم ممکن است فکر کنید که Präteritum در زبان آلمانی تقریبا مانند گذشته ساده در زبان انگلیسی عمل می‌کند. با این حال همانطور که در ادامه می‌آموزید قوانین مربوط به استفاده از زمان Präteritum یا همان گذشته ساده در زبان آلمانی می‌تواند کاملا متفاوت باشد که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.

چه زمانی باید از Präteritum استفاده کنیم؟

در ادامه شما باید با کاربردهای زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی نیز آشنا شوید و بدانید که دقیقا چه زمانی باید از این زمان استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. از نظر تئوری اگر بخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم تفاوت‌های بین Präteritum و Perfekt همان تفاوت‌های بین گذشته ساده و حال کامل در زبان انگلیسی است. از طرف دیگر هر دو زمان Perfekt و Präteritum را می‌توان برای اشاره به رویدادهای گذشته، چه تمام شده و چه تمام نشده مورداستفاده قرارداد که باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید.

با این حال نباید فراموش کرد که در عمل نمی‌توانید این دو فعل را به جای یکدیگر استفاده کنید و از این نظر محدودیت‌های زیادی برای شما وجود دارد. به طور کلی زمان کامل آلمانی یا همان Perfekt عمدتا در زبان گفتاری مورداستفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی بیشتر در نوشتار مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شما این زمان را می‌توانید به میزان زیادی در روزنامه‌ها یا کتاب‌های مختلف مشاهده کنید.

از طرف دیگر باید بدانید که شما می‌توانید از این زمان برای گفتن یک داستان به شخص دیگری نیز استفاده کنید. این باعث می‌شود تا شنونده به مکان و زمان دیگری منتقل شود و گویی در حال خواندن یک کتاب است. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Hänsel and Gretel verliefen sich im Wald.

هانسل و گرتل در جنگل گم شدند. ( این در حالت گذشته ساده یا Präteritum است)

حال اگر قصد داشته باشید ماجراهای دیروز خود را برای دوستتان تعریف کنید می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

Gestern habe ich mich im Wald verlaufen

دیروز در جنگل گم شدم. ( توجه داشته باشید که این جمله در زمان Perfekt نوشته شده است)

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که هر دو جمله رویدادی مشابه را توصیف می‌کنند که در گذشته شروع و به پایان رسیده است. در شکل نوشتاری ما از زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی استفاده می‌کنیم و این در حالی است که اگر قصد داشته باشید با شخصی مکالمه داشته باشیم معمولا از زمان Perfekt برای انجام این کار استفاده خواهیم کرد.

پس به طور خلاصه یک قانون سرانگشتی را می‌توان در این زمینه مطرح کرد و آن این است که از Präteritum در نوشتار و Perfekt در گفتار استفاده خواهیم کرد. البته باید دقت داشته باشید که استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد که حتما باید به آنها دقت داشته باشید. این استثناها بیانگر این هستند که افعال haben به معنای داشتن، sein به معنای بودن، فعل کمکی können به معنای قادر بودن، müssen به معنای باید، sollen به معنای باید، dürfen به معنای ممکن است یا مجاز بودن، mögen به معنای دوست داشتن و wollen به معنای خواستن معمولا در حالت گفتاری نیز از زمان Präteritum استفاده می‌کنند.

توجه داشتن به این قانون ساده به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای این زمان نهایت بهره را ببرید. از طرف دیگر همین موضوع در خصوص برخی از افعال رایجی که در زبان آلمانی وجود دارند نیز صدق می‌کند. برخی از این افعال ممکن است وضعیت چیزی را توصیف کنند. در اینجا چند نمونه از کلمات آلمانی را برای شما آورده‌ایم که از زمان گذشته ساده حتی در حالت گفتاری نیز استفاده می‌کنند بدون این‌که محدودیتی را برای شما به وجود بیاورند:

  • es gibt: es gab: هست یا بود
  • ich denke: ich dachte: فکر می‌کنم، فکر کردم
  • ich weiß: ich wusste: می‌دانم، می‌دانستم
  • ich kenne: ich kannte: می‌دانم، می‌دانستم
  • ich stehe: ich stand: من می‌ایستم، من ایستادم
  • ich liege: ich lag: من دروغ می‌گویم، من دروغ گفتم
  • ich hänge: ich hing: من آویزانم، من آویزان شدم

به این ترتیب شما خیلی ساده و راحت می‌توانید از زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی استفاده کنید.

گذشته ساده در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چگونه زمان Präteritum را بسازیم

حال که با کاربردهای این زمان آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم که چگونه می‌توانیم این زمان را بسازید و از افعال مختلف در این زمان استفاده کنیم؟ برای این‌که بتوانیم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم در ابتدا باید با افعال ضعیف، افعال قوی و افعال مختلط در زبان آلمانی آشنا شده و با تمایز و تفاوت‌هایی که بین آنها وجود دارد نیز آشنا شویم. از طرف دیگر باید موارد خاص را نیز بررسی کنیم.

برای صحبت درباره زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی باید بدانید که افعال ضعیف افعالی هستند که به‌صورت منظم و با هم جمع می‌شوند. در واقع این افعال، افعالی منظم هستند که باید با آنها آشنا شوید. برای تشکیل زمان حال ساده با استفاده از این افعال منظم تنها کاری که باید انجام دهید این است که پایان‌های زیر را به ریشه فعل خود در زمان Präteritum اضافه کنید:

ich: -te

du: -test

er, sie, es: -te

wir: -ten

ihr: -tet

Sie: -ten

Sie -ten

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن برای ایجاد جملات و افعال خود در زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی استفاده کنید اجازه دهید تا چند نمونه کامل و جامع را در اختیار شما قرار دهیم:

sagen – to say

ich sag-te

du sag-test

er/sie/es sag-te

Sie sag-ten

wir sag-ten

ihr sag-tet

sie sag-ten

Sie sag-ten

lernen – to learn

ich lern-te

du lern-test

er/sie/es lern-te

Sie lern-ten

wir lern-ten

ihr lern-tet

sie lern-ten

Sie lern-ten

machen – to make

ich mach-te

du mach-test

er/sie/es mach-te

Sie mach-ten

wir mach-ten

ihr mach-tet

sie mach-ten

Sie mach-ten

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که افعال قوی افعال بی‌قاعده‌ای هستند که در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی نیز هستند. دلیل این‌که این افعال را افعال نامنظم می‌نامند این است که واکه‌های بنیادی آنها در یک یا چند زمان مختلف تغییر می‌کند و ثابت نخواهد بود. زمانی که از این افعال در زمان Präteritum استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که انها همان انتهای افعال معین را در زمان حال به خود می‌گیرند.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که افعال مختلط درست مانند افعال قوی و بی‌قاعده دارای یک تغییر بنیادی واکه‌ای هستند که در زمان گذشته از همان پایان‌های افعال ضعیف و منظم استفاده می‌کنند. در ادامه چند مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این افعال در زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای این افعال نهایت بهره را ببرید:

sehen – to see (strong verb)

ich sehe – sah (minus the e)

du siehst – sahst

er/sie/es sieht – sah (minus the t)

Sie sehen – sahen

wir sehen – sahen

ihr seht – saht

sie sehen – sahen

Sie sehen – sahen

denken – to think (mixed verb)

ich denke – dach-te

du denkst – dach-test

er/sie/es denkt – dach-te

Sie denken – dach-ten

wir denken – dach-ten

ihr denkt – dach-tet

sie denken – dach-ten

Sie denken – dach-ten

نکته بسیار مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید و آن را رعایت کنید این است که اگر ریشه فعل شما به d یا t ختم شود قبل از پایان‌هایی که با t یا st شروع می‌شوند باید یک e را نیز اضافه کنید تا افعال شما از نظر آوایی با مشکل خاصی مواجه نشوند. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شده و آن را بیاموزید مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

landen – to land (weak verb)

ich land-e-te

du land-e-test

er/sie/es land-e-te

Sie land-e-ten

wir land-e-ten

ihr land-e-tet

sie land-e-ten

Sie land-e-ten

finden– to find (strong verb)

ich and

du fand-est

er/sie/es and

Sie fanden

wir fanden

ihr fand-e-t

sie fanden

Sie fanden

زمان گذشته ساده در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

وقتی که قصد دارید از زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی برای افعال قوی یا افعال مختلف استفاده کنید حتما باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر نیز دقت داشته باشید. رعایت کردن این نکته به‌سادگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت از این زمان استفاده کنید بدون این‌که مشکلی برایتان به وجود بیاید.

این نکته بیانگر این موضوع است که اگر ریشه یک فعل قوی به -s/ß/z ختم شود باید s پایان را برداریم یا یک e را به آن اضافه کنیم که این کار تنها زمانی صورت می‌گیرد که انتهای فعل شما به st یا t ختم شود. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن در جملات خود استفاده کنید در ادامه چند مثال را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد:

lesen – to read (strong verb)

ich las

du last/lasest

er/sie/es las

Sie lasen

wir lasen

ihr last/laset

sie lasen

Sie lasen

فراموش نکنید که شما می‌توانید از زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی برای افعال پرکاربرد در زبان آلمانی از جمله افعال sein به معنای بودن و haben به معنای داشتن نیز استفاده کنید که این کار به شکل زیر انجام می‌شود:

sein – to be

ich war

du warst

er/sie/es war

Sie waren

wir waren

ihr wart

sie waren

Sie waren

haben– to have

ich hatte

du hattest

er/sie/es hatte

Sie hatten

wir hatten

ihr hattet

sie hatten

Sie hatten

با استفاده از این قوانینی که بیان کردیم شما خیلی ساده و راحت می‌توانید از این زمان در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

زمان گذشته ساده در زبان آلمانی چه کاربردهایی دارد؟

این زمان معمولا وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید درباره موضوعی که در گذشته اتفاق افتاده و در گذشته نیز به پایان رسیده است اطلاعاتی را از طریق نوشتار در اختیار مخاطب قرار دهید. این زمان برای گفتار و مکالمات روزمره کاربرد چندانی ندارد.

آیا از این زمان می‌توان برای هر سه نوع فعل ضعیف، قوی و مختلط استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید این کار را انجام دهید و تنها چیزی که باید به آن دقت داشته باشید این است که دستورالعمل‌های مربوطه را رعایت کنید.

سخن پایانی

زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی یکی از زمان‌های بسیار پرکاربرد در زبان آلمانی است که در نوشتار مورداستفاده قرار می‌گیرد و وقتی کاربرد دارد که شما قصد داشته باشید درباره چیزی که در گذشته اتفاق افتاده و به اتمام رسیده است مطلبی را بنویسید. در صورتی که شما هم قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع یا هر موضوع دیگری در زبان آلمانی به دست بیاورید می‌توانید از کلاس زبان برگزار شده توسط موسسه زبان ایرانمهر استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: زمان حال در زبان آلمانی (Präsens)

بیشتر بخوانید: زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 43 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید