IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حروف اضافه در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 4.7/5
نویسنده: ایرانمهر
17 مهر 1402

حروف اضافه در زبان آلمانی

حروف اضافه در زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که امروزه در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در هر زبانی معمولا حروف اضافه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و زمانی که شما بیاموزید به‌درستی از آنها استفاده کنید می‌توانید جملاتی بهتر و درست‌تر را از نظر گرامری برای خود بسازید. در زبان آلمانی به طور کلی چهار نوع حرف اضافه وجود دارد که هریک از آنها دارای جزئیات مخصوص به خود بوده و به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به همین علت نیز ما در ادامه این آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع حروف اضافه در این زبان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در خصوص گرامر زبان آلمانی در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

حرف اضافه در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف اضافه در زبان آلمانی

پیش از آن‌که قصد داشته باشید درباره هریک از انواع حروف اضافه در زبان آلمانی صحبت کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا ابتدا نکاتی کلی را در این زمینه بیان کنیم تا شما را بیشتر با این عناصر از گرامر زبان آلمانی آشنا کنیم. شما تا به حال یاد گرفته‌اید که درباره مسائل مختلفی به زبان آلمانی سخن بگویید؛ ولی تصور کنید که نمی‌توانید در مورد چگونگی، زمان، مکان و چرایی انجام یک کار صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شنونده قرار دهید.

مثلا فرض کنید که شما در حال سفر هستید؛ ولی نمی‌توانید بگویید که سه شنبه با بهترین دوستتان به خاطر تولدتان به نیویورک سفر کرده‌اید. در این جمله برای این‌که شما بتوانید این جزئیات را بیان کنید باید از حروف اضافه و عبارات اضافه استفاده کنید که دارای غنای بسیار زیادی در زبان آلمانی هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا درباره چگونگی، زمان، مکان و چرایی چیزهای مهم صحبت کرده و اطلاعات کاربردی را به مخاطب خود ارائه دهید.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان آلمانی چهار نوع از حروف اضافه وجود دارند که این چهار نوع عبارت‌اند از accusative، dative، genitive و two-way که ما در ادامه این مطلب قصد داریم درباره هریک از این چهار نوع صحبت کنیم.

آشنایی با حروف اضافه Accusative

یکی از مهم‌ترین انواع حروف اضافه در زبان آلمانی که در این بخش قصد داریم درباره آن صحبت کنیم حروف اضافه Accusative هستند که خود به پنج دسته بسیار مهم تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل through، for، against، without و around می‌شوند که البته این موارد تنها معادل انگلیسی این حروف اضافه خواهند بود. اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که یادگیری حروف اضافه اصلا کار سختی نیست و احتمالا می‌توانید همین الان با خواندن مقدمه‌ای که در ادامه می‌آوریم آن را بیاموزید.

در اولین قدم موارد زیر را مطالعه کنید تا با انواع حروف اضافه در زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید:

  • Durch: through: از طریق
  • Für: for: برای
  • Gegen: against: در مقابل
  • Ohne: without: بدون
  • Um: around: در اطراف

با این حال باید دقت داشته باشید که در اینجا دو بخش پیچیده وجود دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که شما باید بتوانید این حروف اضافه را به حالت accusative در زبان آلمانی دربیاورید و سپس از آنها استفاده کنید. در واقع شما نمی‌توانید حروف اضافه را مستقیما از زبان انگلیسی ترجمه کرده و سپس آن را مورداستفاده قرار دهید. در زبان آلمانی زمینه می‌تواند همه چیز را به طور گسترده‌ای تغییر دهد.

احتمالا شما هم با زمینه‌های زبان آلمانی آشنایی چندانی ندارید که نیازی به نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. در ادامه چند مثال را در خصوص استفاده از این حروف اضافه برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این حروف اضافه استفاده کنید:

Er kocht für die Kinder.

او برای بچه‌ها غذا درست می‌کند.

Sie geht durch den Wald.

او در جنگل قدم می‌زند.

Wir spielen ohne dich.

ما بدون تو بازی می‌کنیم.

Wir laufen um das Haus.

ما دور خانه می‌دویم.

Ein Huhn ohne Kopf

مرغی بدون سر

به این ترتیب شما هم آموختید که چگونه می‌توانید از انواع حروف اضافه در زبان آلمانی استفاده کنید و جمله‌هایی ساختارمند را بسازید که به‌راحتی بتوانید توضیحاتی را در خصوص جزئیات آنها به مخاطب خود ارائه دهید.

حروف اضافه داتیو در زبان آلمانی

یکی دیگر از انواع حروف اضافه در زبان آلمانی که امروزه به طور گسترده‌ای در این زبان مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای زیادی است حروف اضافه داتیو هستند که احتمالا شما هم نام آنها را به میزان زیادی شنیده‌اید. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که حروف اضافه‌ای که در ادامه برای شما آورده‌ایم همیشه حالت داتیو را به خود می‌گیرند و در همین حالت نیز باید مورداستفاده قرار گیرند:

  • ab: از (زمان)
  • Aus: از، خارج از
  • Außer: به جز
  • Bei: در، نزدیک، در خانه
  • Dank: با تشکر از
  • Entgegen: برخلاف
  • Gegenüber: مقابل
  • Gemäß: مطابق با
  • Laut: برطبق
  • Mit: با
  • Nach: بعد، به
  • Seit: از آنجایی که، برای
  • Von: از
  • Zu: به
  • Zufolge: بر طبق

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا نحوه استفاده از این حروف اضافه در آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Geh mir aus dem Weg!

از سر راه برو کنار

Ich wohne bei meinem Freund.

من با دوست پسرم زندگی می‌کنم.

Nach dem Unterricht treffen wir.

ما بعد از کلاس جلسه می‌گذاریم.

Ich habe es von meinem Bruder gehört.

از برادرم شنیدم.

Wir gehen zum Festival.

ما به جشنواره می‌رویم.

Alle außer ihm gab mir ein Geschenk.

همه به جز او به من هدیه دادند.

یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد که حتما باید به آن دقت داشته باشید و آن این است که زمانی که شما از seit به معنای از آنجایی که استفاده می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که برخی از عبارات دارای بیان متفاوتی نسبت به حالت انگلیسی آن هستند. مثال زیر را مشاهده کنید:

Ich bin hier seit einem Jahr

من یک سال است که اینجا هستم (اگر بخواهیم آن را به حالت انگلیسی ترجمه کنیم می‌توان گفت که من از یک سال پیش اینجا هستم)

Er wohnt der Schule gegenüber.

او روبه‌روی مدرسه زندگی می‌کند.

Dem Unternehmen zufolge war die Beschränkung nicht bindend.

به گفته شرکت، محدودیت، الزامی نبود.

البته باید دقت داشته باشید که در گفتار مدرن آلمانی معمولا gegenüber را قبل از اسم قرار می‌دهند و به‌صورت اختیاری بعد از آن von می‌آورند؛ بنابراین مثال بالا را می‌توان به‌صورت er wohnt gegenüber (von) der Schule. نیز نوشته شود.

دقت داشته باشید که حرف اضافه zu را می‌توان با یک صفت به معنای خیلی یا خیلی زیاد نیز مورداستفاده قرارداد و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال زیر را مشاهده کنید:

Es ist zu lange

خیلی طولانی است.

حروف اضافه در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف اضافه Genitive در زبان آلمانی

حروف اضافه Genitive یکی از مهم‌ترین انواع حروف اضافه در زبان آلمانی به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای زیادی برای جملات شما در زبان آلمانی خواهند بود. از جمله مهم‌ترین این حروف اضافه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Anstatt (اغلب به‌صورت اختصاری statt نوشته می‌شود): به جای
  • Außerhalb: خارج از
  • Beiderseits: در هر دو طرف
  • Diesseits: در این طرف
  • Innerhalb: درون
  • Jenseits: در سمت دیگر
  • Oberhalb: بالا
  • Trotz: با وجود
  • Unterhalb: زیر
  • Wegen: به خاطر، به دلیل
  • Während: در طول

به طور کلی و نه همیشه حروف اضافه‌ای که ترجمه انگلیسی آنها به to ختم می‌شود معمولا در حالت داتیو قرار می‌گیرند و این در حالی است که حروف اضافه‌ای که ترجمه انگلیسی آنها به of ختم می‌شود معمولا از نوع Genitive به شمار می‌آیند. دقت داشته باشید که این حروف اضافه معمولا جنسیت به خود می‌گیرند؛ ولی نباید فراموش کنید که این کار به‌صورت کاملا ضمنی انجام می‌شود و در عمل این کار انجام نخواهد شد. در واقع طبق قوانین رسمی در جایی که قوانین حکم کنند شما باید از جنسیت استفاده کنید.

در صورتی که قواعدی وجود نداشته باشد و شما قصد داشته باشید قواعد را نادیده بگیرید باید از حالت داتیو به جای آن استفاده کنید. یک ضرب‌المثل آلمانی در این زمینه وجود دارد که می‌گوید:

der Dativ ist dem Genitiv sein Tod

داتیو مرگ ژنتیو است.

به‌عنوان‌مثال جمله während des Essens روش درست برای گفتن جمله “در طول غذا” است. با این حال نباید فراموش کنید که در گفتار روزمره معمولا از جمله während dem Essen برای بیان این موضوع استفاده می‌شود. جملات زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Seine Wohnung liegt außerhalb des Stadtkerns.

آپارتمان او خارج از مرکز شهر واقع شده است.

Es kam innerhalb der Partei zu Spannungen.

در حزب تنش وجود داشت.

حروف اضافه Two-way در زبان آلمانی

پیچیده‌ترین نوع حروف اضافه در زبان آلمانی که یادگیری آن کمی سخت است Two-way خواهد بود که با نام حروف اضافه دوگانه نیز شناخته می‌شوند. این حروف می‌توانند حالت داتیو یا accusative را در موقعیت‌های مختلف به خود بگیرند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • An: روی سطح عمودی
  • Auf در بالای (سطح افقی)
  • Hinter: پشت
  • In: در، داخل
  • Neben: کنار
  • Entlang: همراه
  • Über: بالا
  • Vor: در مقابل
  • Zwischen: بین
حرف اضافه در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

در اینجا چیزهای زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. شاید اولین سوالی که به ذهن برسد این باشد که چه زمانی باید از حالت داتیو و چه زمانی از حالت accusative استفاده کرد؟ به طور کلی می‌توان گفت که شما باید از حالت داتیو برای توصیف یک موقعیت ثابت و از accusative برای توصیف یک موقعیت متغیر استفاده کنید. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Ich setze den Stift auf den Tisch

قلم را روی میز گذاشتم. (accusative)

Der Stift steht auf dem Tisch.

قلم روی میز است. (داتیو)

Ich stecke die Schuhe unter das Bett.

کفش‌ها را زیر تخت گذاشتم. (accusative)

Die Schuhe sind unter dem Bett.

کفش‌ها زیر تخت هستند. ( داتیو)

نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که فقط به این دلیل که چیزی که شما درباره آن صحبت می‌کنید در حال حرکت است لزوما به این معنی نیست که در موقعیت خود تغییر کرده است.

نکته‌ مهم دیگر این است که این قانون فقط برای حروف اضافه دوگانه در زبان آلمانی صدق می‌کند. اگر حرف اضافه در لیست‌های قبلی نیز ظاهر شده باشد فرقی نمی‌کند که تغییری در موقعیت وجود داشته باشد یا خیر و شما باید از همان حالت ثابت استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص حروف اضافه در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

چند نوع حروف اضافه در زبان آلمانی وجود دارند؟

به طور کلی چهار نوع حرف اضافه در زبان آلمانی وجود دارند که هریک از آنها نیز دارای انواع مختلفی هستند. این چهار نوع کلی شامل حروف اضافه Accusative، داتیو، ژنتیو و دوگانه می‌شوند.

رایج‌ترین نوع حروف اضافه در زبان آلمانی کدام نوع هستند؟

معمولا این حروف اضافه داتیو هستند که بیشترین کاربرد را در زبان آلمانی دارند و نسبت به سایر انواع حروف اضافه در این زبان بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

حروف اضافه در زبان آلمانی دارای انواع مختلفی هستند و به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود بوده و استفاده از آنها نیز اهمیت خاصی دارد. در زبان آلمانی چهار نوع حروف اضافه وجود دارد که شامل Accusative، داتیو، ژنتیو و دوگانه می‌شوند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این حروف اضافه و به طور کلی گرامر آلمانی بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کنید.

هزینه دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر چندان بالا نیست و به همین علت نیز شما می‌توانید با کمترین هزینه در بهترین کلاس‌های آموزش زبان آلمانی شرکت کرده و نتایج فوق‌العاده‌ای را نیز دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده درست از حرف اضافه “Zu” در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: حروف تعریف در زبان آلمانی

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.7 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. kamali
    2 آبان 1402
    پاسخ دادن

    فرزندم هشت سالش هست اونم میتونم بیارمش برای ثبت نام آلمانی

    • ایرانمهر
      2 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله شما میتوانید فرزندتان را در دوره آموزشی زبان آلمانی ثبت نام نمایید ,جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و برگزاری دوره به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید