IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته کامل در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
16 بهمن 1402

زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی

زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی یکی از زمان‌های بسیار پرکاربردی است که در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. این زمان وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که قصد داشته باشیم به موضوعی در گذشته اشاره کنیم که قبل از وقوع لحظه دیگری اتفاق افتاده باشد. به همین علت نیز دارای کاربردهای زیادی در گرامر زبان آلمانی است و شما حتما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید و در جملات خود دستورالعمل‌های آن را رعایت کنید.

نکته بسیار مهمی که در خصوص این مورد از انواع زمان‌ها در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که شما معمولا در مکالمات روزمره خود به زبان آلمانی نیز به میزان زیادی نیازمند استفاده از این زمان خواهید بود. ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و توضیحات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با زمان گذشته کامل در زبان آلمانی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین زمان‌ها در زبان آلمانی به شمار می‌آید که شما تقریبا در هر جمله خود نیازمند استفاده از آن خواهید بود. این زمان بیانگر اعمالی خواهد بود که قبل از نقطه خاصی در زمان گذشته اتفاق افتاده‌اند. اگر بخواهیم معادل آن در زبان انگلیسی را بیان کنیم می‌توان به گذشته کامل در زبان انگلیسی اشاره کرد که دارای کاربردهای زیادی است.

نکته بسیار مهمی که باید درباره این زمان بدانید این است که ما از این زمان در داستان‌سرایی همراه با گذشته ساده نیز استفاده می‌کنیم تا به اتفاقی که قبل از رویداد دیگری نیز رخ داده است اشاره کنیم. پس وقتی قصد استفاده از این زمان را دارید نباید ذهن خود را به یک کاربرد خاص محدود کنید و باید بدانید این امکان برای شما وجود دارد که در شرایط و موقعیت‌های مختلف از زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چه زمانی باید از گذشته کامل در زبان آلمانی استفاده کنیم؟ توضیحات و مثال‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن با کاربردهای مهم این زمان آشنا شوید. از طرف دیگر ما قوانین و دستورالعمل‌های استفاده از این زمان را نیز به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد و استثناهایی که در این زمینه وجود دارند را نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس خود را آماده یادگیری این زمان در زبان آلمانی کنید.

دو مثال زیر را مشاهده کنید تا آماده یادگیری نحوه استفاده از این زمان شوید:

Beim Talent-Wettbewerb spielte Luise fehlerfrei ein schwieriges Stück auf der Flöte.

در مسابقه استعدادیابی، لوئیز قطعه دشواری را بدون اشتباه روی فلوت نواخت.

Sie hatte sehr lange geübt, bevor sie das Stück so perfekt spielen konnte.

او قبل از این‌که بتواند این قطعه را تا این حد عالی بنوازد مدت زمان زیادی تمرین کرده است.

گذشته کامل در آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

دستورالعمل‌های ایجاد زمان گذشته کامل در زبان آلمانی

در خصوص ساخت زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی باید به این نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که ما برای ساخت این زمان در زبان آلمانی از hatten استفاده می‌کنیم. البته این عبارت تنها برای افعالی به کار می‌رود که از haben برای تشکیل فعل کامل استفاده کرده باشند. در صورتی که برای تشکیل فعل کامل از sein استفاده کرده باشید در این صورت باید از waren برای ایجاد زمان گذشته کامل استفاده کنید.

به طور کلی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که سه راه متداول برای تشکیل فعل گذشته کامل در زبان آلمانی وجود دارد که شما می‌توانید بر حسب نیاز و شرایط خود از هرکدام آنها استفاده کنید. این سه راه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Ge را به ابتدای ریشه اضافه کرده و سپس یک t را نیز به انتهای آن اضافه کنید. این کار معمولا برای افعال منظم و ضعیف در زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.
  • Ge را به ابتدای ساقه اضافه کرده و تغییرات پایه را ایجاد کنید و در نهایت با یک en برای افعال قوی فعل خود را به اتمام برسانید.
  • Ge را به ساقه اضافه کرده و ساقه را تغییر دهید و سپس یک t را نیز به انتهای آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که این کار برای افعال مختلط مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

نکته مهم دیگری که در خصوص زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که افعالی که به ieren ختم می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون studieren, informieren اشاره کرد نباید از ge برای انتهای آنها استفاده کرده و به t ختم شوند. در چنین شرایطی برای افعال پیشوندی قابل تفکیک ge بین پیشوند قابل تفکیک و ریشه فعل قرار می‌گیرد. مثال‌های زیر به شما نشان می‌دهند دقیقا این کار به چه شکل انجام می‌شود:

machen →  ge + mach + t = gemacht (weak verb)

finden →  ge + fund + en = gefunden (strong verb)

bringen →  ge + brach + t = gebracht (mixed verb)

anrufen → an + ge + ruf + en = angerufen (seperable strong)

studieren → studier + t + studiert (-ieren verb)

مثال‌ها:

Ich hatte einen Kaffee getrunken, als das Telefon klingelte.

یک قهوه خورده بودم که تلفن زنگ خورد.

Ich war an diesem Tag in die Arbeit gelaufen, weil mein Auto in der Wekstatt war.

آن روز به سر کار دویده بودم، چون ماشینم در مغازه بود.

نشان دادن توالی در زمان گذشته کامل در زبان آلمانی

گاهی اوقات ممکن است در زمان استفاده از زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی نیاز داشته باشید که یک توالی از اتفاقات را به مخاطب خود نشان دهید. در چنین شرایطی یکی از بهترین راهکارهایی که پیش روی شما قرار دارد این است که از حروف ربط فرعی برای این کار استفاده کرده و از مزایای این حروف بهره‌مند شوید. چندین مورد از حروف ربط فرعی وجود دارند که در چنین شرایطی قابل استفاده خواهند بود. از جمله این حروف می‌توان به مواردی همچون als, bevor, bis, & nachdem اشاره کرد.

نکته مهمی که در اینجا باید به یاد داشته باشید این است که اولین عمل یا رویداد در بند با استفاده از زمان گذشته کامل نشان داده خواهد شد. مثال‌های زیر به شما نشان می‌دهند که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Nachdem wir ins Café gegangen waren, redeten wir über Politik.

بعد از این‌که به کافه رفتیم، در مورد سیاست صحبت کردیم.

Sie hatten Karten gespielt, bis die Sonne aufging.

آنها تا طلوع خورشید ورق بازی کرده بودند.

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید درباره زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی به آن دقت و توجه داشته باشید این است که در زبان آلمانی زمان گذشته کامل Plusquamperfekt نامیده می‌شود و این همان معادل زمان گذشته کامل در انگلیسی است. این زمان در واقع شکل گذشته ساده افعال کمکی sein و haben را با یک فعل ماضی از فعل اصلی ترکی می‌کند. به طور معمول باید توجه کنید که این زمان برای نشان دادن چیزی که قبل از چیزی در زمان‌های ناقص یا حال کامل رخ داده است استفاده می‌شود.

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی و رایج را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

Ich gehe in die Arbeit.

به سر کار می‌روم.

Ich bin in die Arbeit gegangen.

من سر کار رفته‌ام.

Ich war in die Arbeit gegangen.

رفته بودم سر کار. (دقت داشته باشید که این جمله در زمان گذشته کامل در زبان آلمانی نوشته شده است)

Ich kaufe ein Auto.

من ماشین می‌خرم.

Ich habe ein Auto gekauft.

من یک ماشین خریده‌ام.

Ich hatte ein Auto gekauft. Ich hatte ein Auto gekauft.

همانطور که مشاهده می‌کنید جمله آخر نیز دقیقا در زمان گذشته کامل نوشته شده است. در خصوص استفاده از زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی باید دقت داشته باشید که این زمان وقتی فعل کامل فعلی خود را با sein یا gehen تشکیل می‌دهد ما از war برای تشکیل زمان گذشته کامل استفاده خواهیم کرد. از طرف دیگر اگر فعل کامل با استفاده از haben یا همان  kaufen تشکیل شده باشد ما از hatten برای تشکیل زمان گذشته کامل استفاده خواهیم کرد که توجه داشتن به این موضوع بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

گذشته کامل در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

حروف ربطی رایج برای استفاده در زمان گذشته کامل

در زبان آلمانی چند کلمه ربط فرعی رایج وجود دارند که زبان‌آموزان نشان می‌دهند چرا ما به این حروف نیاز داریم تا بتوانیم از زمان گذشته کامل استفاده کنیم. برای مثال دو مورد از آنها nachdem به معنای بعد و bevor به معنای قبل هستند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این حروف ربط استفاده کنید:

Nachdem er nach Hause gegangen war, machte Dietrich seine Hausaufgaben.

دیتریش بعد از این‌که به خانه رفت تکالیفش را انجام داد.

Bevor sie ins Kino ging, hatte sie Nudeln zu Abend gegessen.

قبل از رفتن به سینما برای شام نودل خورده بود.

در مثال‌های بالا کنش‌های قبلی که انجام شده بودند به شکل گذشته کامل آمده و دو حرف ربطی که عنوان کردیم برای ترتیب دادن به اعمال کمک‌کننده بودند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که گذشته کامل معمولا در آلمانی نوشتاری کاربرد بیشتری دارد و کمتر در مکالمات روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرد. در آلمانی گفتاری تمایل به استفاده از زمان حال کامل به جای زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی است که باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.

استفاده از این زمان در حالت مجهول

وقتی که صحبت از زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی می‌شود احتمالا یکی از مهم‌ترین مواردی که شما هم به آن نیاز پیدا خواهید کرد نحوه استفاده از حالت مجهول این زمان است که حتما باید نحوه تبدیل جملات به حالت مفعول را نیز بیاموزید. در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که حالت مجهول این زمان که از شکل گذشته ساده فعل warden یعنی wurden با فعل اصلی در انتهای جمله استفاده می‌کند و البته نباید فراموش کرد که ترتیب کلمات را نیز کاملا رعایت می‌کند.

کاربرد حالت مجهول وقتی است که ممکن است به دنبال رویداد یا اقدامی باشید که قبلا در گذشته رخ داده است و در حال حاضر قصد دارید درباره این اقدام یا رویداد صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود قرار دهید. پس حالت مجهول و زمان گذشته کامل را می‌توان به همراه یکدیگر در داخل یک جمله قرارداد و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید به شکل بهتری از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را نیز در اختیار شما قرار داده‌ایم:

Die Hausaufgaben wurden gemacht.

تکالیف انجام شدند.

Bevor die Hausaufgaben gemacht wurden, hatten die Kinder fergesehen.

قبل از انجام تکالیف، بچه‌ها تلویزیون تماشا می‌کردند.

نکاتی مهم در خصوص صرف افعال در زمان گذشته کامل

برای استفاده از زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی شما نیازمند این خواهید بود که اطلاعات کاملی را درباره نحوه صرف افعال در زمان گذشته کامل نیز به دست بیاورید. در این بخش قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه ارائه داده و جدول صرف افعال در این زمان را در اختیار شما قرار دهیم.

gelesenhabengegangenseinperson
ich hatteich war1st person singular (ich)
du hattestdu warst2nd person singular (du)
er hatteer war3rd person singular (er/sie/es/man)
wir hattenwir waren1st person plural (wir)
ihr hattetihr wart2nd person plural (ihr)
sie hattensie waren3rd person plural/polite form (sie/Sie)

همانطور که شما هم در این جدول مشاهده می‌کنید افعال در زبان آلمانی در زمان گذشته کامل به شکل خاصی صرف می‌شوند. رعایت کردن همین دستورالعمل ساده به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت از انواع افعال برای این زمان استفاده کرده و از مزایای آن در راستای ایجاد جملات بهتر و مناسب‌تر استفاده کنید.

زمان گذشته کامل در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

استثناهایی که در زمان استفاده از زمان گذشته کامل در زبان آلمانی باید به آنها دقت داشته باشید

در بخش‌های قبلی به طور کامل درباره دستورالعمل‌هایی که در زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند صحبت کرده و نکات مهم و کلیدی را در این زمینه بیان کردیم. با این حال باید به این موضوع دقت داشته باشید که همیشه استثناهایی در این زمینه وجود دارند که اگر به این استثناها دقت نداشته باشید نمی‌توانید جملات مناسبی را در زبان آلمانی بسازید. در این بخش قصد داریم توضیحاتی را درباره این استثناها در اختیار شما قرار دهیم.

اولین نکته‌ای که در این بخش باید به آن دقت داشته باشید این است که بسیاری از افعال قوی و افعال مختلط ریشه‌های کلمه خود را در فعل ماضی تغییر می‌دهند که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

gehen – gegangen, bringen – gebracht

نکته مهم دیگری که به‌عنوان یک استثنا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر کلمه stem به d/t ختم شود به افعال ضعیف یا مختلط یک et اضافه می‌کنیم تا از نظر دستوری و گرامری مشکلی برای ساخت فعل‌های جدید وجود نداشته باشد. برای مثال افعال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

warten – gewartet

یکی دیگر از موارد استثنایی که حتما باید به آن دقت و توجه داشته باشید این است که افعالی با انتهای ieren فعل ماضی را بدون ge تشکیل می‌دهند. دقت داشتن به این موضوع ساده و در عین حال حیاتی به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری افعال خود را بسازید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

studieren – studiert

نکته مهم دیگر این است که افعال تفکیک‌ناپذیر فعل ماضی را بدون ge تشکیل می‌دهند. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

verstehen – verstanden

آخرین مورد از استثناهایی که باید به آن دقت داشته باشید نیز این است که برای افعال تفکیک‌پذیر ge بعد از پیشوند قرار می‌گیرد که در بخش‌های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

ankommen – angekommen

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

زمان گذشته کامل در زبان آلمانی چه کاربردهایی دارد؟

این زمان وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید درباره اتفاق و رویدادی در زمان گذشته صحبت کنید که پیش از اتفاق یا رویداد دیگری رخ داده است.

آیا می‌توان برای گذشته کامل در زبان آلمانی توالی قرار داد؟

بله، شما خیلی راحت می‌توانید این کار را با استفاده از حروف ربط فرعی که کاربردهای زیادی در گرامر زبان آلمانی دارند انجام دهید.

سخن پایانی

زمان گذشته کامل (Plusquamperfekt) در زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بیشتر و بهتر با این زمان آشنا شده یا این‌که به طور کلی زبان آلمانی را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات کلاس زبان  آلمانی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود نیز استفاده کرده و از مزایای این کلاس‌ها نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: زمان گذشته ساده (Präteritum) در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 35 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید