IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
افعال معین در گرامر آلمانی
امتیاز کاربران: 3.8/5
نویسنده: ایرانمهر
11 آذر 1402

افعال معین در گرامر آلمانی

افعال معین در گرامر آلمانی یکی از مهم‌ترین انواع افعال در این زبان به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای بسیار زیادی بوده و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در واقع این افعال، افعالی هستند که می‌توانند فعل اصلی جمله که نشان‌دهنده روش یا نحوه انجام کاری است را تغییر دهند. یادگیری نحوه استفاده از آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جملات خود را در گرامر زبان آلمانی بسازید و البته جملاتی بسازید که کاملا از نظر دستور زبان آلمانی درست و مناسب هستند.

از آن‌جایی که یادگیری نحوه استفاده از این افعال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این افعال صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با افعال معین در گرامر زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره نحوه استفاده از افعال معین در گرامر آلمانی صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا درباره خود این افعال توضیحات کلی را در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درک درستی از این افعال را به دست بیاورید.

به طور کلی افعال معین در زبان آلمانی عبارت‌اند از dürfen (به معنای ممکن است؟ آیا می‌توانم؟ آیا مجاز هستم؟)، können ( به معنای آیا می‌توانم؟ آیا قادر هستم؟)، mögen (به معنای ممکن است؟ دوست داشتن)، müssen (به معنای باید)، sollen (به معنای should در زبان انگلیسی که شکل دیگری از باید است) و wollen ( که به معنی خواستن است).

نکته بسیار مهمی که باید درباره این افعال در زبان آلمانی بدانید این است که آنها توانایی، ضرورت، الزام، جواز یا امکان را بیان می‌کنند و می‌توانند از این طریق معنی افعال اصلی که در جمله شما مورداستفاده قرار گرفته‌اند را تغییر دهند.

زمانی که شما موفق می‌شوید بر افعال معین در این زبان و قوانینی که پیرامون آنها وجود دارند مسلط شوید و مهارت خود را در استفاده از آنها افزایش دهید می‌‌توانید جملاتی را در این زبان بسازید که از نظر گرامری هیچ مشکلی ندارند و در نتیجه به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به شکل بهتری در این زبان با دیگران ارتباط برقرار کنید. مثال زیر یک مجموعه از جملات آلمانی را به شما نشان می‌دهد که در آنها به بهترین شکل ممکن از افعال معین استفاده شده است:

Max will Automechaniker werden. Dafür muss er viel über Autos wissen. Sein Vater soll ihm alles erklären. In der Werkstatt darf Max seinem Vater helfen. Max kann sogar schon Reifen wechseln.

افعال معین در گرامر زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

چه زمانی باید از افعال معین در گرامر زبان آلمانی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که احتمالا در خصوص افعال معین در گرامر آلمانی برای شما هم به وجود آمده این است که دقیقا چه زمانی در جملات زبان آلمانی می‌توانیم از این افعال استفاده کنیم و آنها دقیقا دارای چه کاربردهایی هستند؟ به طور کلی باید بدانید که ما عموما از افعال معین در کنار مصدر فعل کامل استفاده می‌کنیم. بسته به این‌که از کدام نوع از افعال وجهی استفاده کنیم معنای جمله تغییر پیدا خواهد کرد که در ادامه مثال‌هایی را در این خصوص به شما ارائه می‌دهیم:

Max will/darf/soll Automechaniker werden.

Kannst du Deutsch (sprechen)?

Willst du eine Pizza (essen)?

Ich darf das (machen).

صرف افعال معین در گرامر زبان آلمانی دقیقا به چه شکل انجام می‌شود؟

صرف افعال معین در گرامر آلمانی به چه شکل انجام می‌شود؟ آیا این سوال برای شما هم به وجود آمده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای تلفیق افعال معین در زمان حال و گذشته ساده از شکل متناهی فعل معین استفاده خواهیم کرد. با این حال برای صرف افعال معین در زمان کامل از صورت مصدر فعل معین و فعل کامل و شکل متناهی در کنار افعال کمکی استفاده می‌کنیم. جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری متوجه این موضوع شوید:

PresentSimple PastPresent Perfect
Er kann tanzen.Er konnte tanzen.Er hat tanzen können.
Du musst schlafen.Du musstest schlafen.Du hast schlafen müssen.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که ما در جملات بدون فعل کامل فقط از فعل مضارع در زمان حال کامل و گذشته کامل استفاده می‌کنیم که می‌توانید مثال مربوط به آن را در جمله زیر به زبان آلمانی مشاهده کنید:

Das habe/hatte ich nicht gewollt.

جدول زیر صرف افعال معین در زمان حال، گذشته ساده و حالت مختلف را به شما نشان می‌دهد که مطالعه آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از افعال معین در گرامر آلمانی استفاده کنید:

 müssenkönnendürfensollenwollenmögen*möchten**
Present
ichmusskanndarfsollwillmagmöchte
dumusstkannstdarfstsollstwillstmagstmöchtest
er/sie/es/manmusskanndarfsollwillmagmöchte
wirmüssenkönnendürfensollenwollenmögenmöchten
ihrmüsstkönntdürftsolltwolltmögtmöchtet
sie/Siemüssenkönnendürfensollenwollenmögenmöchten
Simple Past
ichmusstekonntedurftesolltewolltemochtewollte
dumusstestkonntestdurftestsolltestwolltestmochtestwolltest
er/sie/es/manmusstekonntedurftesolltewolltemochtewollte
wirmusstenkonntendurftensolltenwolltenmochtenwollten
ihrmusstetkonntetdurftetsolltetwolltetmochtetwolltet
sie/Siemusstenkonntendurftensolltenwolltenmochtenwollten
Past Participle
 gemusstgekonntgedurftgesolltgewolltgemochtgewollt
Subjunctive II
 müsstekönntedürftesolltewolltemöchte 

در اینجا باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید:

  • نکته اول این است که mögen امروزه در زبان آلمانی معمولا بدون فعل کامل مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • نکته بعدی این است که möchten در واقع شکل فاعل mögen است؛ ولی امروزه در زمان حال به‌عنوان یک فعل مجزا نیز مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: درک استفاده از حروف تعریف نامعین در آلمانی (Ein, Eine and Einen)

بیشتر بخوانید: افعال مدال (معین ) در زمان گذشته

چرا باید نحوه استفاده از افعال معین در گرامر زبان آلمانی را بیاموزیم؟

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال معین کلمات منحصربه‌فردی هستند که اطلاعات بیشتری را درباره افعال اصلی یک جمله به ما می‌گویند. در واقع شما هر روز از این افعال برای درخواست اجازه و ابراز توانایی یا تمایل خود برای انجام کاری استفاده می‌کنید. تصور کنید که قصد داشته باشید سوالات زیر را بدون استفاده از افعال معین بپرسید:

  • آیا می‌توانم شما را به سینما ببرم؟
  • آیا دوستان من نوشیدنی می‌خواهند؟
  • چقدر باید منتظر اتوبوس باشم؟

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید در هر زبانی از جمله زبان آلمانی تشخیص افعال معین و آشنایی با نحوه استفاده از آنها ضروری خواهد بود. در ادامه با انواع این افعال نیز آشنا شده و توضیحات جزئی را درباره هریک از آنها به شما ارائه خواهیم داد.

Können معادل can در زبان انگلیسی

یکی از انواع افعال معین در گرامر آلمانی که حتما باید با آن آشنا شده و اطلاعاتی را در خصوص آن به دست بیاورید Können است که تقریبا پرکاربردترین نوع فعل معین نیز شناخته می‌شود. این فعل به شما کمک می‌کند تا آنچه که می‌توانید انجام دهید را توصیف کنید. دقت داشته باشید این فعل به‌صورت اصلی در زمان حال مورداستفاده قرار می‌گیرد و مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا نحوه استفاده درست از آن را بیاموزید:

Ich kann Deutsch sprechen

من می‌توانم به زبان آلمانی صحبت کنم.

Du kannst gut kochen.

می‌توانید خوب بپزید.

Wir können morgen ins Kino gehen.

فردا می‌توانیم به سینما برویم.

دقت داشته باشید که در این فعل اولین مصوت از ö به a در زمان حال تغییر پیدا می‌کند. نکته بسیار مهم دیگری که درباره این فعل وجود دارد این است که شما می‌توانید در زمان گذشته نیز از آن استفاده کنید و محدودیتی از این نظر برایتان وجود ندارد. حتی امکان استفاده از این فعل معین در حالت اسم مفعول نیز وجود دارد.

افعال معین در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

Müssen معادل فعل must در زبان انگلیسی

از دیگر انواع افعال معین در گرامر آلمانی که امروزه به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به فعل Müssen اشاره کرد. به طور کلی شما زمانی می‌توانید از این فعل معین استفاده کنید که قصد دارید در مورد کارهایی که باید انجام دهید یا باید انجام می‌دادید صحبت کنید. این فعل نیز در زبان آلمانی هم در زمان حال و هم در زمان گذشته قابل استفاده خواهد بود و محدودیتی از این نظر ندارد.

در اینجا دوباره باید به این نکته دقت داشته باشید که چگونه اولین مصوت آن این بار از ü به u تغییر می‌کند. نکته مهم در اینجا این است که این تغییر تنها برای ضمایر i، you، she، he و it خواهد بود. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا نحوه استفاده از این فعل معین را به شکل بهتری بیاموزید:

Ich muss arbeiten.

من باید کار کنم.

Du musst warten.

تو باید صبر کنی.

Wir müssen morgen früh aufstehen.

فردا باید زود بیدار شویم.

آشنایی با فعل معین Mögen

Mögen یکی از افعال رایج معین در زبان آلمانی به شمار می‌آید که عملکردی مشابه Like در زبان انگلیسی دارد. شما می‌توانید از این فعل برای صحبت در مورد این‌که چه کسی یا چه چیزی را دوست دارید استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. نکته بسیار مهمی که درباره این فعل معین وجود دارد این است که شما هم می‌توانید از آن به‌صورت تنها تنها یا با ترکیب افعال دیگر استفاده کنید و محدودیتی از این نظر برای شما وجود نخواهد داشت.

زمانی که از این فعل در زمان حال استفاده می‌کنید حتما به این نکته دقت کنید که ö در کلمه mögen چگونه به a تغییر پیدا می‌کند. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید دقیقا به چه شکل باید از این فعل معین در زبان آلمانی استفاده کنید:

Ich mag dich.

من تو را دوست دارم.

Ihr mögt Pizza.

شما پیتزا دوست دارید.

Wir mögen Schwimmen.

ما شنا را دوست داریم.

Sollen از دیگر افعال معین در گرامر زبان آلمانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید گرامر زبان آلمانی را بیاموزید بدون شک باید با یکی از پرکاربردترین افعال معین در این زبان آشنا شوید که فعل Sollen است. این فعل یکی از رایج‌ترین افعال معین در زبان آلمانی به شمار می‌آید که معادل فعل should در زبان انگلیسی است. در واقع شما زمانی از این فعل استفاده می‌کنید که قصد داشته باشید بگویید آنچه که کسی باید انجام دهد دقیقا چیست؟

وقتی که از این مورد از افعال معین در گرامر آلمانی در زمان حال استفاده می‌کنید باید به این نکته دقت داشته باشید که این فعل منظم‌ترین فعل در میان تمامی افعال معین است. به همین علت نیز زمانی که شما از آن استفاده می‌کنید در هیچ‌یک از اشکال مزدوج هیچ تغییر خاصی به وجود نمی‌آید و همین عامل نیز استفاده از آن را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. مثال‌های زیر را برای یادگیری هرچه بهتر این ساختار مشاهده کنید:

Ich soll schlafen.

من باید بخوابم.

Du sollst gehen.

تو باید بری.

Wir sollen uns treffen.

ما باید ملاقات کنیم.

فعل معین Wollen

یکی از رایج‌ترین افعال معین در گرامر آلمانی که حتما باید با آن آشنا شده و اطلاعاتی را در خصوص نحوه استفاده از آن به دست بیاورید فعل معین Wollen است که معنی خواستن را منتقل می‌کند و اگر بخواهیم معادل آن در زبان انگلیسی را به شما معرفی کنیم می‌توان از فعل Want برای این کار استفاده کرد. در واقع شما زمانی از این فعل معین در زبان آلمانی استفاده می‌کنید که قصد داشته باشید آنچه که می‌خواهید را توصیف کنید. در چنین حالتی امکان استفاده از Wollen برای شما وجود خواهد داشت.

در زمان استفاده از این فعل معین در زمان حال باید به این نکته دقت داشته باشید که o در Wollen به i برای ضمایر i، you، he، she و it تغییر پیدا می‌کند. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید دقیقا به چه شکل باید از این فعل معین در زبان آلمانی استفاده کنید:

Ich will Schokolade essen.

من می‌خواهم شکلات بخورم.

Du willst einen Salat.

شما سالاد می‌خواهید.

Wir wollen nach Hause gehen.

می‌خواهیم به خانه برگردیم.

افعال معین در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

فعل معین Dürfen و کاربردهای آن

یکی دیگر از افعال معین در گرامر آلمانی که حتما باید نحوه کارکردن با آن را بیاموزید و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید فعل Dürfen است که اگر بخواهیم معادل آن را در زبان انگلیسی به شما ارائه دهیم می‌توان درباره فعل May در این زبان صحبت کرد. در واقع شما زمانی از فعل Dürfen در گرامر زبان آلمانی استفاده می‌کنید که قصد داشته باشید بپرسید آیا مجاز به انجام کاری هستید یا مجاز نیستید؟ به همین علت است که این فعل معین را جز یکی از پرکاربردترین افعال معین در این زبان می‌توان به شمار آورد.

دقت داشته باشید وقتی از این فعل در زمان حال استفاده می‌کنید ü در ضمایری مانند i، you، he، she و it به a تغییر پیدا می‌کند که باید به این نکته بسیار مهم دقت و توجه داشته باشید. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به شکل بهتری از این فعل معین در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید:

Ich darf Fernseh schauen.

من مجاز به تماشای تلویزیون هستم.

Du darfst anfangen.

شما می‌توانید شروع کنید.

Wir dürfen Pause machen.

ممکن است استراحت کنیم.

نکات مهم در خصوص استفاده از افعال معین در گرامر زبان آلمانی

زمانی که قصد استفاده از افعال معین در گرامر آلمانی را دارید باید به نکات متعددی دقت داشته باشید که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از این افعال استفاده کنید. در اولین قدم شما برای این‌که بتوانید این کار را با موفقیت انجام دهید باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که دقیقا کدام‌یک از انواع افعال معین که در بخش‌های قبلی درباره آنها صحبت کردیم موردنیاز شما هستند؟ پس در اولین قدم باید بیاموزید که نوع نیاز خود در هر جمله را تشخیص دهید.

در قدم بعدی شما باید نحوه استفاده از فعل معینی که در لحظه به آن نیاز دارید را بلد باشید. مطالعه این مطلب به شما کمک کرده تا حدود زیادی نحوه استفاده از این افعال را بیاموزید. با این وجود باید دقت داشته باشید که جزئیات زیادی ممکن است در خصوص استفاده از این افعال وجود داشته باشد که در دوره‌های آموزش زبان آلمانی می‌توانید به این موضوع مسلط شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره افعال معین در گرامر آلمانی پاسخ دهیم.

چند نوع فعل معین رایج در زبان آلمانی داریم؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که امروزه تقریبا 6 نوع رایج فعل معین در گرامر زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که هریک از آنها دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.

چه زمانی از فعل معین در زبان آلمانی استفاده خواهیم کرد؟

در گرامر زبان آلمانی معمولا شما می‌توانید در کنار مصدر کامل از این افعال استفاده کرده و از مزایای آنها برای ایجاد ارتباط بهتر در گرامر زبان آلمانی استفاده کنید.

سخن پایانی

آشنایی با افعال معین در گرامر آلمانی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این افعال در زبان آلمانی استفاده کرده و ارتباطات بهتری را در این زبان ایجاد کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید روی مهارت زبان آلمانی خود کار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کرده و تلاش کنید تا از این طریق مهارت‌های خود را ارتقا دهید. فراموش نکنید که هزینه کلاس‌های موسسه زبان ایرانمهر بسیار مناسب بوده و کیفیت این کلاس‌ها نیز بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: کاربرد فعل should در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: آموزش افعال در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.8 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سارا اکبری خانقاهی
    20 دی 1402
    پاسخ دادن

    با سلام من خودم در آلمان زندگی میکنم و در آلمان کلاس آلمانی میروم ولی با این وجود وقتی که از کلاس برمی‌گردم این توضیحات بجای شما میتواند در یادگیری بهتر زبان آلمانی به من کمک کند که زبان آلمانی را بهتر یاد بگیرم . ممنون از توضیحات مفید شما .

    • ایرانمهر
      20 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون
      موفق باشین

  2. دنیا کاشانی
    12 آذر 1402
    پاسخ دادن

    آیا شما سوپروایزر میخواین برای شعب من میخوام با شما همکاری کنم ؟ کجا باید مراجعه کنم؟

    • ایرانمهر
      12 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت همکاری با مجموعه فرم جذب سوپروایزر از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید