IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
کلیشه هایی درباره آلمانی ها که کاملا صحت دارند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 دی 1397

کلیشه هایی درباره آلمانی ها که کاملا صحت دارند

درباره هر کشوری در جهان، کلیشه ها و باورهایی شکل می گیرد که نسل به نسل و دهان به دهان منتقل می شوند.

با این حال به نظر می رسد همه ما تمایل داریم از کلی گرایی و عمومیت دادن فاصله بگیریم و خیلی کلیشه ها را باور نداریم.

اما همه کلیشه ها بد نیستند، حتی ممکن است حقیقت داشته باشند و ویژگی های فرهنگی و سبک زندگی یک ملت را توصیف کنند.

سریع جواب بدهید! این کلیشه و باور قدیمی درست است یا غلط؟

سرگرمی ملی در آلمان فوتبال بازی کردن است در حالیکه ترشی کلم می خورند و لباس های Dirndls و Lederhosen پوشیده اند و موسیقی Kraftwerk و Rammstein در پس زمینه در حال پخش می شود.

متاسفم قبل از اینکه به آلمان سفر کنید باید به شما بگویم که کلیشه بالا کاملا غلط است. این کلیشه از گزارشاتی منشا گرفته اند که سربازهای مستقر در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به بقیه می دادند. وقتی توریست ها در جشن اکتبر شرکت می کردند و چند موزیک آلمانی به شهرت جهانی رسید این کلیشه ها شکل گرفتند. از آن جا بود که ایده های کلیشه ای فرهنگ آلمان با فیلم ها و موسیقی آلمانی در جهان پخش شد.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

ولی چیزی در وجود شما می خواهد که این کلیشه ها را باور کند، نه؟

احتمالا فکر می کنید یاد گرفتن ترتیب کلمات، تلفظ و کلمات طولانی و دیوانه وار آلمانی سخت است. بسیار خوب، حالا باید دو برابر انرژی بگذارید تا بفهمید کدام یک از افسانه ها درباره فرهنگ آلمانی درست است و کدام یک غلط! اگر خیلی خودتان را اذیت نکنید، کلیشه ها می توانند سرگرم کننده باشند. مطالعه کلیشه ها از آنجایی سرگرم کننده هستند که ببینید مردم ملیت های دیگر درباره کشور شما چه باورهایی دارند و ببینید آیا این باورها صحت دارند یا نه. کلیشه ها فرصتی هستند تا خودتان از چشم دیگران ببینید.

البته کلیشه ها کاملا خیالی هستند. اگر دوستان بین المللی دارید، خیلی زود می فهمید تمام مردم در تمام جهان درباره کشور شما کلیشه هایی دارند که گاهی آن ها را درباره شما و کشوری که در آن زندگی می کنید بیان می کنند. واضح است که این کلیشه ها عمومی و ساده هستند و نماینده خوبی برای تمام مردم یک کشور نیستند. با این حال، چیزی که درباره کلیشه ها وجود دارد این است که بعضی از آن ها کاملا برپایه واقعیت بنا شده اند و ویژگی های ملی و شخصیتی یک ملت را نشان می دهند.

کلیشه هایی درباره آلمانی ها

پس بدون اینکه وقت را تلف کنیم، چند کلیشه درباره آلمان را به شما می گوییم که حقیقت دارند.

1. آلمانی ها رک هستند

در دنیای کسب و کار و تجارت و به طور کلی این باور بین همه وجود دارد که آلمانی ها مردمانی رک هستند که صریح حرفشان را می زنند و مثل اکثر دیپلمات ها نیستند. این تمایل آلمانی ها گاهی به شدت می تواند نشانه بی ادبی و گستاخی باشد، به خصوص وقتی در فرهنگ های دیگر اصرار شدیدی روی ارتباطات غیر مستقیم وجود دارد.

دلیل این مسئله این است که آلمانی ها در روابط و تعاملاتشان خیلی مقصد گرا و هدف گرا هستند. می خواهند بدون حاشیه پردازی به اصل مطلب برسند و وقتشان را با صحبت ها و تعارفات الکی تلف نکنند. آلمانی ها بر خلاف آمریکایی ها فرهنگی با عنوان مکالمات کوتاه و آشنایی ندارند، در حالیکه این فرهنگ در آمریکا و برای صحبت کردن با غریبه ها در خیابان خیلی رایج است.

بالاترین و باارزش ترین مزیت این فرهنگ این است که سوتفاهمات به کمترین میزان می رسند. بله یعنی بله و نه یعنی نه! این مدل حرف زدن به معنی بی حرمتی یا توهین نیست، بلکه فقط برای این استفاده می شود که عقیده و نظر واقعی گوینده را منتقل کند.

2. آلمانی ها عاشق قانون، سازماندهی و ساختار هستند

آلمانی ها در تمام جنبه های زندگی قانون های فراوانی دارند و مردم این کشور هم دوست دارند از این قوانین پیروی کنند. این ویژگی یکی از هزاران بقایایی است که از ارزش های فرهنگی و رفتاری «پروس ها» (Prussian) ها در آلمان باقی مانده و پخش شده است. «پروسیا» پادشاهی آلمانی بوده که برای داشتن ارتش بیش از حد منظم و موثر مشهور بوده است.

این حجم از قانون مداری در آلمان می تواند گاهی باعث مشکل، ناسازگاری و انعطاف ناپذیری بشود. از سوی دیگر این قابلیت آلمانی هاست که می توانند سازه ها و ساختارهایی بسازند و سازماندهی کنند که شهرت آن ها را در کارایی و موثر بودن به تمام جهان نشان بدهد.

این عشق به قوانین به طرق مختلف خودش را نمایان می کند. برای مثال، اگر چراغ عابر پیاده قرمز باشد و حتی هیچ ماشینی هم رد نشود، رد شدن از خیابان ناپسند تلقی می شود. در هر خانه حداقل چهار نوع سطل آشغال مختلف وجود دارد: سطلی برای پسماندهای پلاستیکی و فلزی، کاغذ، ضایعات اورگانیک و زباله های معمولی. علاوه بر این، حتی اداره ای وجود دارد که به آن Ordnungsamt می گویند و ترجمه تحت اللفظی آن می شود «office of order» یا اداره انتظامات شهری!

3. آلمانی ها وقت شناس هستند

وقت شناسی در آلمان یک حسن به حساب می آید. بیشتر از اینکه دیر به جایی برسند، زودتر از موعد آنجا هستند. وقت شناسی نشانه احترام به کسی است که با او ملاقات می کنند. البته به این معنی نیست که همه آلمانی ها در این مورد مثل هم هستند، اما اگر دیرتر از زمان توافق شده برسند حتما از شما عذرخواهی می کنند.

بر همین اساس، برنامه زمانی حرکت قطارها و اتوبوس ها زمان بسیار دقیقی دارد و مردم هم از سرویس های حمل و نقل انتظار دارند در زمان های تعریف شده آماده خدمت رسانی به مردم باشند. با این حال، راه آهن آلمان (Deutsche Bahnبرای این مسئله شهرت دارد که جدول زمانی آن ها مرجعی تقریبی برای زمانی است که قطاری وارد ایستگاه می شود یا ایستگاه را ترک می کند.

کلیشه هایی درباره آلمانی ها که کاملا صحت دارند

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

4. آلمانی ها عاشق فوتبال هستند

«گری لینکر» (Gary Lineker)، فوتبالیست بازنشسته، مجری و گزارشکر محبوب انگلیسی است و می گوید: «فوتبال بازی ساده ای است. بیست و دو مرد برای 90 دقیقه دنبال توپی می دوند و در نهایت آلمانی ها همیشه برنده می شوند.»

فوتبال با اختلاف یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین ورزش ها در آلمان است. این ورزش به قدری محبوب است که می تواند به عنوان سرگرمی ملی شناخته شود. فدراسیون فوتبال آلمان (German Football Association) بیش از 26هزار باشگاه و 178هزار تیم دارد. در آلمان بیش از هر کشور دیگری کلوپ های هواداری فوتبال وجود دارد.

علاوه بر این، لیگ فوتبال آلمان، بوندسلیگا (Bundesligaسوپراستارهای بین المللی جذب می کند و عده زیادی خارج از آلمان این لیگ را دنبال می کنند. تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقات بین المللی بسیار قدرتمند ظاهر می شود و تا به امروز چهار جام جهانی را برنده شده است. پیروزی های اخیر آن ها را دنبال کردید؟ در سال های اخیر، فوتبال زنان هم مورد توجه قرار گرفته است چون تیم ملی زنان آلمان دو عنوان جهانی کسب کرده است که می تواند به آن ها افتخار کند.

5. آلمانی ها به  بیمه اموال اهمیت می دهند

آلمان سرزمینی پر از ادارات و شرکت های بیمه است. می توانید خودتان را در برابر هر چیزی بیمه کنید و ایمن باشید. بیمه حوادث شخصی، بیمه منازل، بیمه حقوقی، بیمه عمر، بیمه سفر، بیمه حیوانات خانگی، بیمه خودرو، بیمه دوچرخه و بیمه بیکاری، گوشه ای از بیمه هایی است که در این کشور در اختیار شهروندان قرار می گیرد. شما هم هر بیمه ای به ذهنتان می رسد نام ببرید، آلمان همه بیمه ها را دارد. می توانید در این باره بحث کنید که این سطح از خدمات برای امنیت جانی و مالی به کمک بیمه، به دلیل نیاز خاص «توتنی ها» (Teuton) [از نژادهای قدیمی در آلمان] به امنیت و محافظت از خود است.

اگرچه داشتن بیمه برای بعضی موارد کاملا ضروری و واجب است (بیمه سلامت و بیمه حوادث خودرو در آلمان اجباری است)، خارجی ها ممکن است به این حقیقت برسند که آلمانی ها یک مشاور شخصی بیمه دارند که پیازداغ داستان بیمه را کمی زیاد کرده است.

چند کلیشه درباره آلمان

6. آلمانی ها خشک  و غیرصمیمی هستند

احتمالا شنیده اید که می گویند آلمانی ها زیادی سرد و خشک هستند. این باور به این دلیل است که حریم شخصی افراد در آلمان از هر کشور دیگری بیشتر و وسیع تر است. به همین دلیل آلمانی ها با غریبه ها و به خصوص با کسانی که اولین بار است آن ها را می بینند، رسمی و خشک برخورد می کنند و همانطور که قبلا گفته شد، آلمانی ها علاقه ای به صحبت ها و گپ و گفت های کوتاه ندارند.

7. آلمانی ها استاد نان پختن هستند

اول بگذارید مسئله ای را برای شما روشن کنیم: نان های آلمانی عالی هستند. تنوع، طعم و مزه و کیفیت نان های آلمانی این واقعیت را یادآوری می کنند که نان ها فقط مربع هایی در یک کیسه پلاستیکی نیستند و وقتی وارد توستر می شوند، بهشت را روی زمین می آورند. تحقیقات نشان داده است نبود نان های عالی و خوش طعم، دلیل شماره یک افسردگی دانشجوهای آلمانی است که خارج از کشور درس می خوانند.

خوب باید بگوییم حقیقتی که بالا بیان کردیم کاملا ساختگی بود J اما پختن نان، تاریخی طولانی در آلمان دارد و نان یکی از قسمت های مهم و اصلی در غذاهای سنتی آلمانی است. نانوایی ها قفسه های زیادی پر از قرص های نان و نان های ساندویچی دارند. تیره، روشن، شیرین، خوش طعم، نرم، ساده یا با انواع دانه ها، می توانید هرروز هر طعمی را که دوست دارید بخرید!

بسیاری از نانوایی ها صبح روز یکشنبه هم باز هستند تا مردم بتوانند برای صبحانه روز تعطیل نان تازه بخرند، اگرچه طبق قانون تمام مغازه ها باید روز تعطیل بسته باشند. به نظر من اگر کسی خارج از کشور آلمان در کنار خوابگاه های بین المللی که دانشجویان آلمانی در آن ها اقامت دارند نانوایی با سبک نان های آلمانی باز کند، شانس موفقیت و درآمد بسیار بالایی دارد.

9. آلمانی ها  عاشق سوسیس (Sausage) هستند

اگر سیب زمینی و خام خواری را دوست داشته باشید، غذاهای سنتی آلمانی توهین به گیاهخواران است. گوشت اصلی ترین قسمت غذاهای آلمانی است. با اینحال، به نظر می رسد سوسیس یا Wurst که در آلمان با این نام شناخته می شود، جایگاه ویژه ای در قلب آلمانی هایی دارد که عاشق گوشت هستند.

باور نمی کنید؟ به کلمات زیر نگاه کنید:

Bockwurst, Wiener Wurst, Blutwurst, Cervelatwurst,  Bratwurst, Currywurst, Weißwurst, Brühwurst, Kinderwurst, Sommerwurst,  Rostbratwurst, Mettwurst, Teewurst, Fleischwurst, Jagdwurst, Leberwurst

این ها فقط کلماتی بودند که در حال حاضر در ذهن من بود. غذاها و خوراکی های بسیار دیگری وجود دارد که حتما یکی از مواد تشکیل دهنده آن ها سوسیس آلمانی است.

کلیشه هایی درباره آلمانی ها که کاملا صحت دارند

به عنوان یک خارجی یا تازه وارد به فرهنگ آلمانی، تشخیص درست یا غلط بودن ایده ها درباره سنت ها، آداب و رسوم و رفتارهای آلمانی ها سخت است. باید درباره کلیشه ها و باورهای آلمانی محتاط باشید و با دقت درباره آن ها صحبت کنید. اما با اینحال در این مقاله تعدادی از این کلیشه ها را به شما گفتیم که کاملا حقیقت داشتند و می توانید در هر موقعیتی از صحت آن ها مطمئن باشید. حالا که بازی کلیشه های درست یا غلط را یاد گرفتید، من شما را به بازی جدیدی دعوت می کنم. شما را به مبارزه می طلبم، دوستان جدید آلمانی پیدا کنید، درباره کشور آن ها بیشتر بدانید و فکرها و ایده هایتان درباره فرهنگ آلمانی را از طریق تجربه باور یا رد کنید.


بیشتر بخوانید:  15 راه برای تشکر کردن به زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید