IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
18 خرداد 1398

کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند

آلمان تنها کشوری نیست که در آن زبان آلمانی صحبت می‌شود. در واقع، هفت کشور وجود دارند که زبان آلمانی زبان رسمی یا زبان غالب آن‌هاست.

آلمانی یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین زبان‌های جهان است و بیشتریان تعداد آلمانی‌زبان را در اتحادیه اروپا (European Union) دارد. مقامات برآورد می‌کنند که حدود 95 میلیون نفر زبان آلمانی را به عنوان زبان اولشان صحبت می‌کنند. این میزان شامل کسانی نمی‌شود که زبان آلمانی را به عنوان زبان دومشان حرف می‌زنند یا در آن مهارت دارند ولی نمی‌توانند روان و راحت صحبت کنند.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

زبانی آلمانی یکی از سه زبان خارجی محبوب است که در ایالات متحده آمریکا تدریس می‌شود.

بیشتر بومیان آلمانی زبان (حدود 78درصد) در آلمان (Deutschland) زندگی می‌کنند. در ادامه شش کشور دیگر را که زبانشان آلمانی است به شما معرفی می‌کنیم.

کشور هایی که به زبان آلمانی صحبت می کنند

  1. اتریش

اتریش (Österreich) باید خیلی سریع به ذهنتان برسد. این کشور همسایه جنوبی کشور آلمان است و 8.5 میلیون نفر جمعیت دارد. بیشتر اتریشی‌ها آلمانی صحبت می‌کنند و به همین دلیل زبان آلمانی زبان رسمی آن‌هاست. لهجه «آرنولد شوارتزنگر» (Arnold Schwarzenegger) در فیلم I’ll be back آلمانی اتریشی است.

طبیعت اتریش با وجود کوهستان‌های متعدد بسیار زیباست و وسعت آن به اندازه ایالت مین (Maine) در ایالات متحده است.. وین (Wien)، پایتخت این کشور، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای اروپا برای زندگی است.

نکته: تنوع زیاد زبان آلمانی که در مناطق مختلف صحبت می‌شود، گویش‌ها و لهجه‌های زيادي را به وجود مي‌آورد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به عنوان یک زبان جدا در نظر گرفته شوند. بنابراین اگر در ایالات متحده آمریکا در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، نمی‌توانید لهجه‌ها و گویش‌های مختلف این زبان که در اتریش یا حتی شمال آلمان صحبت می‌شود را بفهمید. در مدارس، رسانه‌ها و اسناد رسمی، آلمانی‌زبان‌ها از Hochdeutsch یا Standarddeutsch یا آلمانی سطح بالا و استاندارد استفاده می‌کنند. خوشبختانه، بسیاری از آلمانی‌زبان‌ها Hochdeutsch را می‌فهمند، بنابراین حتی اگر نتوانید لهجه غلیظ آن‌ها را بفهمید، آن‌ها می‌توانند حرف شما را بفهمند و با شما ارتباط برقرار کنند.

  1. سوئیس

بیشتر جمعیت 8 میلیونی شهروندان سوئیس (die Schweiz) به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. بقیه مردم، فرانسوی، ایتالیایی یا رومانش صحبت می‌کنند.

بزرگ‌ترین شهر سوئیس، زوریخ ، اما پایتخت آن «برن» (Bern) است که دادگاه‌های فدرال در شهر فرانسوی‌زبان لوزان (Lausanne) قرار دارند. سوئیس تنها کشور آلمانی زبان است که در خارج از اتحادیه اروپا باقی مانده است و واحد ارزی آن یورو نیست؛ با این کار او تمایلش به استقلال و بی­طرفی را اعلام کرده است.

  1. لیختن اشتاین

در رتبه سوم به کشور «تمبر»، لیختن اشتاین می‌رسیم که بین اتریش و سوئیس قرار گرفته است. اسم مستعار این کشور، هم به خاطر وسعت کم آن (62 مایل مربع) و هم به خاطر فعالیت‌های مرتبط با تمبر است.

شهر «وادوز» (Vaduz)، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور است که کمتر از 5000 شهروند دارد و فرودگاه (Flughafen) مستقل ندارد. اما در این کشور روزنامه‌های آلمانی‌زبان چاپ می‌شود و نام آن‌ها Liechtensteiner Vaterland و Liechtensteiner Volksblatt است.

جمعیت کلی لیختن اشتاین فقط 38هزار نفر است.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

  1. لوکزامبورگ

بیشتر مردم فراموش می‌کنند لوکزامبورگ (Luxemburg که در زبان آلمانی o ندارد)، در مرز غربی آلمانی قرار دارد. اگرچه فرانسه زبان مردم کوچه خیابان است و برای اسم مکان‌ها و کسب‌ و کارهای رسمی استفاده می‌شود، بیشتر شهروندان لوکزامبورگ در زندگی روزمره با گویشی از زبان آلمانی صحبت می‌کنند که به آن Lëtztebuergesch گفته می‌شود و کشور لوکزامبورگ به عنوان یک کشور آلمانی‌زبان در نظر گرفته می‌شود.

بسیاری از روزنامه‌های لوکزامبورگ به زبان آلمانی نوشته می‌شوند که یکی از آن‌ها (Luxemburger Wort  (Luxemburg Word است.

  1. بلژیک

اگرچه زبان رسمی بلژیک (Belgien)، هلندی است، شهروندان این کشور به زبان فرانسوی و آلمانی صحبت می‌کنند. از این سه زبان، آلمانی کمترین میزان بومی و سخنگو را دارد. این زبان بیشتر در میان بلژیکی‌هایی استفاده می‌شود که نزدیک یا در شهرهای مرزی آلمان و لوکزامبورگ زندگی می‌کنند. برآوردها نشان می‌دهند جمعیت آلمانی‌زبان بلژیک حدودا یک درصد است.

گاهی به بلژیک «اروپای مینیاتوری» هم گفته می‌شود، چرا که جمعیتی چندزبانه دارد: فلمنکی (هلندی) در شمال (فلاندرز)، فرانسوی در جنوب (والونیا) و آلمانی در شرق (Ostbelgien). شهرهای اصلی در منطقه آلمانی‌زبان، دو شهر Eupen و Sankt Vith هستند.

شبکه رادیویی Belgischer Rundfunk (BRF) از آلمان پخش می‌شود و روزنامه آلمانی‌زبان The Grenz-Echo از سال 1927 به چاپ رسیده است.

  1. تيرول جنوبي، ايتاليا

ممكن است برايتان عجيب باشد كه زبان رايج مردم در تيرول جنوبي (كه با نام Alto Adigo) هم شناخته مي‌شود) آلماني باشد. جمعيت اين منطقه تقريبا نيم ميليون نفر است و داده‌هاي آماري نشان مي‌دهند تقريبا 62 درصد شهروندان آلماني صحبت مي‌كنند. دومين زبان، زبان ايتاليايي است. بقيه مردم لدين (Ladin) و زبان‌هاي ديگر صحبت مي‌كنند.

کشور های آلمانی زبان

آلماني‌زبان‌هاي ديگر

اكثر آلماني‌زبان‌هاي ديگر در اروپا، در سراسر اروپاي شرقي در مناطقي كه در گذشته اراضي آلماني به حساب مي‌آمدند (كشورهايي مثل لهستان، روماني  و روسيه) پراكنده شده‌اند. تعدادي ديگر از مناطق آلماني‌زبان در مستعمره‌هاي سابق آلمان بودند؛ كشورهايي از جمله ناميبيا، روآندا-اوروندي، بوروندي و چندين پايگاه مرزي در اقيانوس آرام. جمعيت اقليت آلمان هنوز هم در مناطقي در آمريكاي شمالي و جنوبي ديده مي‌شوند.

زبان آلماني در بعضي روستاهاي اسلواكي و برزيل هم صحبت مي‌شوند.

نگاهي دقيق‌تر به سه كشور آلماني‌زبان

الان وقت آن رسيده روي كشورهاي آلمان، اتريش و سوئيس تمركز كنيم و بعد از آن درس كوچكي به زبان آلماني خواهيم داشت.

اتريش كلمه لاتين (و انگليسي) واژه Österreich است كه معناي تحت‌اللفظي آن “eastern realm”-يا سرزمين شرقي است. (درباره دو نقطه روي حرف O كه به آن اوملات (umlauts) مي‌گويند، بعدا صحبت خواهيم كرد). وين پايتخت اتريش است. اگر خواستيد اين جمله را به زبان آلماني بگوييد:

Wien ist die Hauptstadt

آلمان در زبان آلماني Deutschland ناميده مي‌شود.

Die Hauptstadt ist Berlin.

برلين پايتخت آلمان است.

سوئيس: «Die Schweiz» واژه آلماني سوئيس است، اما از آنجايي كه در اين كشور چهار زبان رسمي وجود دارد، براي جلوگيري از سردرگمي، واژه معقول Swiss براي نام‌گذاري لاتين آن انتخاب شد و Helvatia روي سكه‌ها و تمبرها چاپ شد. «Helvetia» كلمه‌اي است كه رومي‌ها به سوئيس مي‌گفتند.

راهنماي تلفظ

در زبان آلماني اوملات (Umlaut)، دو نقطه است كه روي مصوت‌هاي a، o و u قرار مي‌گيرد (مثل Österreic). دونقطه يا اوملات يكي از مولفه‌هاي حياتي و مهم در املا و تلفظ زبان آلماني است. مصوت‌هايي كه دونقطه دارند (ä، ö و ü و حروف بزرگ اين سه حرف) در واقع كوتاه شده سه مصوت ae، oe و ue هستند. در گذشته، حرف e بالاي مصوت قرار مي‌گرفت، اما با گذشت زمان، e به دونقطه تبديل شد.

در تلگراف‌ها، نامه‌ها و متون ساده كامپيوتري، اوملات‌ها به همان حالت اوليه و بدون دو نقطه نوشته مي‌شود. كيبوردهاي آلماني دكمه‌هايي جداگانه دارند كه سه اوملات را روي حروف مخصوص نوشته‌اند و مي‌توانيد اين حروف را با شكل جديدشان استفاده كنيد. همچنين كليد ß كه به آن “sharp s” يا “double s” گفته مي‌شود هم وجود دارد. حروف اوملات در الفباي آلماني، حرف‌هايي جدا هستند و متفاوت از a، o و u تلفظ مي‌شوند.

کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می کنند

به چند عبارت آلماني و تلفظ آن‌ها توجه كنيد:

Wien ist die Hauptstadt. (VEEN IST DEE HOWPT-SHTAT) Vienna is the capital city.

Deutschland (DOYTSCH-LAHNT). Germany

Deutsch (DOYTSCH). German

Berlin (BEAR-LEEN)

die Schweiz (DEE SHVYTZ) Switzerland

 


بیشتر بخوانید:مراحل یادگیری زبان آلمانی


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سپیده
    29 فروردین 1402
    پاسخ دادن

    آیا امکان شرکت در دوره های خصوصی نوجوانان المانی داریم چکار کنم برای ثبت نام لطفا” راهنمایی می نمایید

    • ایرانمهر
      29 فروردین 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله شما میتوانید در کلاس های خصوصی زبان آلمانی شرکت نمایید جهت ثبت نام در دوره مدنظر به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید